  • 1. Data: 2020-03-31 07:09:59
    Temat: Kwarc 6.5 MHz
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zabrałem się ostatnio za składanie klona ZX80/ZX81 według tego projektu:

    http://wilco2009.blogspot.com/2017/07/project-double
    -clon-zx80zx81-reading.html

    Płytka jest już właściwie gotowa, czekam tylko na jeden układ scalony,
    brakuje też rezonatora kwarcowego i właśnie tego elementu dotyczy moje
    pytanie. W spisie elementów wymieniony jest rezonator 6.5 MHz. Problem
    polega na tym, że nigdzie nie mogę znaleźć elementu o tej wartości. Nie
    ma go żaden z polskich sklepów. Najbliższa wartość jest W TME - 6,5536MHz.

    Gdy szukam rezonatora mającego dokładnie 6.5 MHz, wyskakują filtry
    ceramiczne. Taki właśnie został użyty w Cobnrze 1. To by zresztą
    pasowało, bo w płytce repliki ZX80 w miejscu przeznaczonym na rezonator
    znajdują się trzy otwory, ze środkiem na masie.

    Czy twórca projektu się pomylił, umieszczając w spisie elementów
    rezonator kwarcowy zamiast filtra ceramicznego? A może zaokrąglił
    wartość w dół, z 6,5536MHz do 6.5 MHz? A może jednak powinienem szukać
    najwyraźniej rzadkiego kwarcu 6.5 MHz?

  • 2. Data: 2020-03-31 08:38:00
    Temat: Re: Kwarc 6.5 MHz
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 31/03/2020 06:09, Atlantis wrote:
> [...]
    > rezonator kwarcowy zamiast filtra ceramicznego? A może zaokrąglił
    > wartość w dół, z 6,5536MHz do 6.5 MHz? A może jednak powinienem szukać

    Tak, w oryginale jest filtr ceramiczny. Sir Clive był mistrzem
    optymalizacji a filtrów ceramicznych 6.5Mhz było na pęczki...

    Inne klony używają 13Mhz i zaraz to dzielą przez 2 i przez 4

    https://revspace.nl/ZX81PLUS34_ZX81_clone

    c.

  • 3. Data: 2020-03-31 09:04:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2020 07:09, Atlantis wrote:
    > pytanie. W spisie elementów wymieniony jest rezonator 6.5 MHz. Problem
    > polega na tym, że nigdzie nie mogę znaleźć elementu o tej wartości. Nie
    > ma go żaden z polskich sklepów. Najbliższa wartość jest W TME - 6,5536MHz.

    Poniżej 1%. Bierz. Mam identyczny dylemat z Harlequinem (14Mhz, niski),
    w końcu wsadziłem tam kwarc coś koło 1.2% różny i nie było problemu.

  • 4. Data: 2020-03-31 12:02:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >Czy twórca projektu się pomylił, umieszczając w spisie elementów
    >rezonator kwarcowy zamiast filtra ceramicznego?
    Byc moze

    >A może zaokrąglił wartość w dół, z 6,5536MHz do 6.5 MHz?

    Troche watpie, skoro tylko jeden taki kwarc znalazles.
    A co bylo w ZX81 ? podejrzewam, ze tani i popularny rezonator na
    6.5MHz ... tylko czy taki popularny, czy uzyli filtru fonii ?
    Ale PAL chyba uzywa 5.5MHz - bylo za malo, czy oba w tej samej cenie ?

    >A może jednak powinienem szukać najwyraźniej rzadkiego kwarcu 6.5
    >MHz?

    6.5MHz/15625=416
    6,5536MHz/15625 = 419.43

    Mysle, ze uzyli tego 6.5MHz. Zreszta to nie jest krytyczne, oba beda
    dzialac.
    W kolorze chyba wieksza dokladnosc potrzebna.

    A swoja droga ... czy to bylo dokladnie 6.500MHz, czy ciut inaczej ...
    bo czy harmoniczne sygnalu video nie wchodzilyby w sygnal fonii ?
    A moze wlasnie dlatego jest dokladnie - bo to w miare stala
    czestotliwosc, a fonia modulowana FM ...

    J.

  • 5. Data: 2020-03-31 12:13:21
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 31/03/2020 11:02, J.F. wrote:
> [...]
    > A moze wlasnie dlatego jest dokladnie - bo to w miare stala
    > czestotliwosc, a fonia modulowana FM ...

    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sinclair_ZX8
    1_PCB_Top.JPG

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/
    ZX81_Leiterkarte.jpg

    widać ze to ceramic

    c.

  • 6. Data: 2020-03-31 15:25:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 31 Mar 2020 11:13:21 +0100, Cezar <c...@t...pl.nospam>
    wrote:
    > https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sinclair_ZX8
    1_PCB_Top.JPG

    Niesamowite, że w tamtych czasach z 5 prostych układów scalonych i
    garstki rezystorów dało się zrobić komputer spełniający wszelkie
    oczekiwania.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2020-03-31 15:30:23
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-03-31 o 15:25, Marek pisze:
    1_PCB_Top.JPG

    > Niesamowite, że w tamtych czasach z 5 prostych układów scalonych i
    > garstki rezystorów dało się zrobić komputer spełniający wszelkie
    > oczekiwania.

    Oczekiwania były rozsądne.

  • 8. Data: 2020-03-31 15:34:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    wrote:
    1_PCB_Top.JPG

    >Niesamowite, że w tamtych czasach z 5 prostych układów scalonych i
    >garstki rezystorów dało się zrobić komputer spełniający wszelkie
    >oczekiwania.

    Hm, czy takie niesamowite ... procesor, ram, rom, a tych troche innych
    ukladow ... w czasach ukladow na zamowienie to zaden wyczyn, ze sie
    mieszcza w jednek kosci.

    Przy czym on byl prosty do bolu, i w zasadzie nie spelnial oczekiwan
    :-)

    Za to zaskoczyla mnie wielkosc plytki ... to jakby cwierc obudowy ...
    no ale po co wieksza, jesli to miesci wszystko ...

    J.

  • 9. Data: 2020-03-31 15:49:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 31.03.2020 o 15:34, J.F. pisze:

    > Przy czym on byl prosty do bolu, i w zasadzie nie spelnial oczekiwan :-)

    Tam w ZX80/81 było tyle różnych oszczędnościowych wynalazków, że głowa
    mała. Na przykład to, że znak końca linii to jest instrukcja HALT...

    MJ

  • 10. Data: 2020-03-31 15:51:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2020 15:25, Marek wrote:
    1_PCB_Top.JPG
    > Niesamowite, że w tamtych czasach z 5 prostych układów scalonych i
    > garstki rezystorów dało się zrobić komputer spełniający wszelkie
    > oczekiwania.

    Raczej oczekiwania zostały ogrniczone do poziomu kiedy był tylko 1mm od
    wyrzucenia tego za okno :D Sinclair robił typowy muntzing, szczytem był
    chyba jednak kalkulator Sinclair:

    http://files.righto.com/calculator/sinclair_scientif
    ic_simulator.html

    Dżizas :D