  • 81. Data: 2020-06-08 00:53:26
    Temat: Re: LEDki oświetleniowe...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Uzytkownik" 5edd434a$0$17354$6...@n...neostrada.pl

    > Myślisz, że ktokolwiek czyta twoje głupoty?

    Myślę, że niekoniecznie, bo odpowiedzi na moje posty
    niekoniecznie nawiązują do tego, co piszę. ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 82. Data: 2020-06-08 13:56:16
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dlaczego 7x7? Bo trzeba przerzucić 50 W...
    >
    > I tu chyba jest mój błąd -- Ty piszesz, że dioda przepuszcza 1 A,
    > ja zaś biorę ją za taką, która przepuszcza 1 W,...
    >
    > Akurat 7^2 daje niemal 50, więc **chyba** dlatego dałem 7 diod...
    >
    > Może kiedyś poświęcę nieco czasu, by przypomnieć sobie, po co
    > dawaliśmy diodę -- po to, by stracić 0.7 V, to jasne, ale do
    > czego nam była potrzebna ta strata, już nie pamiętam...

    Żeby LEDy pracowały przy pi razy oko 2x mniejszej mocy a co za tym idzie
    'wypaliły' się nie w kilka lat a w kilkadziesiąt.
    P.G.

  • 83. Data: 2020-06-08 14:14:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Świecąca LEDka grzeje się, więc stawia się prądowi coraz słabiej
    > więc bierze coraz więcej prądu, więc trzeba ów prąd ograniczyć,
    > by nie rozgrzewał się coraz mocniej...
    >
    > -=-
    >
    > Właśnie to jest Twym problemem -- nie rozumiesz, po co stabilizacja!
    >
    > Opór półprzewodnika zwykle maleje wraz ze wzrostem temperatury,
    > więc przy tym samym napięciu zasilania prąd rośnie (do możliwości
    > zasilacza) wraz z czasem świecenia LEDki, o ile tego jakoś nie
    > skorygujemy... Sprzężenie zwrotne DODATNIE -- destabilizacja.
    > Mając wydajny zasilacza doprowadzimy do spalenia LEDek!

    A. Gość w bardzo upalny dzień widzi powyginane szyny kolejowe.
    Rozumowanie błędne:
    Pod wpływem wysokiej temperatury szyny się wyginają.
    Rozumowanie prawidłowe:
    1. Pod wpływem wysokiej temperatury szyny się wydłużają.
    2. Jeśli wydłużenie wymaga wygięcia się to się wyginają.

    B. Gość wie, że jasność LEDów zależy od prądu i obserwuje, że jasność
    zależy od temperatury.
    Rozumowanie błędne:
    LEdy zmieniają prąd pod wpływem temperatury.
    Rozumowanie prawidłowe:
    1. Pod wpływem temperatury zmienia się napięcie przewodzenia LEDów.
    2. Jeśli zmiana napięcia wymaga zmiany prądu to prąd się zmieni.

    Charakterystyka 'idealnej' białej diody LED (w kierunku przewodzenia)
    zaczyna się w 0,0 układu współrzędnych i 'idzie' poziomo po osi X
    (napięcie) aż do punktu 3.0V.
    Od tego punktu 'idzie' pionowo w górę (na osi Y jest prąd).
    Pod wpływem temperatury zmienia się napięcie przy którym następuje
    zmiana z linii poziomej na pionową.
    P.G.

  • 84. Data: 2020-06-08 14:25:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > "Piotr Gałka" rbdaef$lv3$1$P...@n...chmurka.net

    > Nie byłoby problemu, gdybyś napisał 'mniej niż 25 W'.

    Ale dla mnie założenie o dwukrotnej zmianie prądu było obarczone
    większym oczekiwanym błędem dlatego w następnym kroku nie przejąłem się
    mniejszym błędem.

    Według danych jakie uzyskaliśmy wychodzi, że przy 11V prąd spadł z
    20,11mA do 14,68mA.
    Czyli początkowo założona moc 50W spadła do:

    50 * (14,68/20,11) * (11/12) = 33,46W

    Nie mogłem napisać mniej kiedy spodziewałem się albo mniej albo więcej.
    Się okazało, że więcej.

    > Nie Ty pisałeś o ujemnej rezystancji?

    Ale nie napisałem, że jest to cecha LEDów.

    A poza tym ujemna rezystancja oznaczała by tylko zwiększenie prądu przy
    spadku napięcia. To nie musi oznaczać zwiększenia mocy.
    P.G.

  • 85. Data: 2020-06-08 14:31:28
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

> [...]
    > 1. Pod wpływem wysokiej temperatury szyny się wydłużają.
    > 2. Jeśli wydłużenie wymaga wygięcia się to się wyginają.

    Opisane zjawisko (wyginanie się szyn w upalny dzień) nie istnieje
    w rzeczywistości. Jeśli więc ktoś faktycznie *widzi* powyginane
    szyny, powinien poszukać bardziej racjonalnego wytłumaczenia.
    Czyli uwzględnić (kolejno) nierównomierne rozgrzewanie się powietrza,
    związana z tym zmiana jego gęstości, dalej zmian własności optycznych,
    aż w końcu nieprostolinijne rozchodzenie się światła. Wygląda to jakby
    szyny były powyginane. Widziałem.

    Jarek

    --
    Drogą po torach na wschód
    Szyny przed tobą w jeden punkt

  • 86. Data: 2020-06-08 14:37:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > "Piotr Gałka" rbd9en$l8c$1$P...@n...chmurka.net

    > Otóż to -- nie wiedziałeś, czy zmniejszenie
    > napięcia zmniejszy moc czy zwiększy.

    Skleroza czy celowe mijanie się z faktami?

    Przecież wartość trochę większa od 25W nadal jest mniejsza od 50W.

    > ~3 V -- JF pisał... ;) Na kolorowych mniej...

    Około 3 to nie jest dokładnie 3.
    Wyraźnie napisałem, że nie wiem ile dokładnie.
    Chyba masz problemy z czytaniem ze zrozumieniem.

    Zastanów się jakie założenie co do napięcia na diodzie wynika z
    założenia, że spadek napięcia z 12 do 11 da około 2 krotny spadek prądu?
    P.G.

  • 87. Data: 2020-06-08 14:41:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Był gorszy -- nie wiedziałeś, czy moc spadła, czy wzrosła w efekcie
    > spadku napięcia...

    Na prawdę uważasz, że mówiąc około 25W mogłem mieć na myśli wartość
    większą od 50W?
    Czyli jakaś ujemna moc to dla Ciebie tak samo około 25W.
    W takich warunkach nie da się dyskutować.
    P.G.

  • 88. Data: 2020-06-08 14:42:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > "Piotr Gałka" rbd9kf$l8c$2$P...@n...chmurka.net

    > Zawartość wskazana linkiem uległa zmianie?...
    > Nie można tego wykluczyć...

    Gdzie napisał, że jedynym źródłem jego wiedzy jest ta fotka.
    P.G.

  • 89. Data: 2020-06-08 14:58:02
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Mieści się w tolerancji rezystorów trójek LEDkowych.

    > Jest, o ile taśma ma kilka metrów a rezystor ma 150 omów bądź więcej..

    Odwracasz kota ogonem. Przecież właśnie twierdzę, że te rezystory mniej
    więcej takie muszą być, aby spadek wzdłuż taśmy mógł być pominięty.

    Ale i tak ten spadek napięcia jest mierzalny.
    Chyba nie wiesz, że typowa grubość (nie szerokość) ścieżki na płytce to
    35um, a przekrój przewodnika ma wpływ na rezystancję.

    > Widziałeś kilometrową taśmę?

    Ja piszę o całej długości rzędu 5m.

    > Nie ma to znaczenia -- co 5 cm czy co 5 m...

    > Północy, południa, wschodu czy z zachodu?...

    > Nie można i nie trzeba.

    Właśnie dzięki temu, że te rezystory są odpowiednio duże. Gdyby były
    mniejsze to dla uzyskania podobnej jasności trzeba by kompensować.
    Przecież ja podaję warunki, które prowadzą do tego, że te rezystory
    muszą być takie jakie są. A ty twierdzisz, że te warunki są spełnione,
    bo te rezystory są jakie są. Odwracanie kota ogonem.

    > LEDki całej taśmy dostają ~takie
    > same napięcie.

    Około (bez oporników) zrobiło by bardzo dużą różnicę. Przecież ja cały
    czas uzasadniam po co te oporniki i dlaczego mniej więcej takie.
    P.G.

  • 90. Data: 2020-06-08 15:14:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

> [...]

    >Chyba nie wiesz, że typowa grubość (nie szerokość) ścieżki na płytce
    >to 35um, a przekrój przewodnika ma wpływ na rezystancję.

    Ba ... miedziany kabel 1mm^2 i 1m dlugosci ma 17miliohm.

    100mm^2 i 100m to nadal 17 miliohm.

    Ale ... przy 1000A to juz 17V spadku napiecia. 34V w kablu dwuzylowym.

    Jaką macie odleglosc do transformatora, jaki gruby kabel i ile A
    ciagniecie razem z sasiadami ?

    Energetycy jakos stabilizuja to napiecie, czy tak sobie skacze ?

    J.