  • 21. Data: 2019-03-26 11:23:23
    Temat: Re: Lęk przed techniką
    Od: d...@w...pl

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 10:52:34 UTC+1 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Czy Ty w ogóle wiesz, na czym polega MRI?

    Ja wiem.
    Pisałeś o tomografii głowy i metalowych płytkach w głowie.
    A nie o MRI głowy i metalowych płytkach w głowie.
    Więc się zdecyduj.

    śruby zaczną grzać to poczujesz, że lepiej jednak nie kłamać.

    > Jakim niby sposobem miałyby się grzać?

    Prądy wirowe?
    Inna sprawa, czy szybciej się nagrzeją, czy magnes je z kości wyrwie (albo nogę z
    biodra ;)

  • 22. Data: 2019-03-26 12:08:14
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-26, rry <m...@g...pl> wrote:

    > Ups, pytałeś o scenariusze. Głównie: wybuch magnesów połączony z
    > wyciekiem chłodziwa. Pobocznie: jakaś stała bliżej nie określona

    A zdarzył się choć jeden taki wypadek?

    > depolaryzacja czegoś tam (wiem, że to śmieszne). Klaustrofobia.

    Klaustrofobia....ale to chyba dość otwarta rura? A ta depolaryzacja to
    nawet nie wiem czego się uczepić...

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2019-03-26 13:49:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PiteR,

    Monday, March 25, 2019, 10:29:08 PM, you wrote:

    > No widzisz jaki dzielny był RoMan a ty się boisz, że jadłeś dużo
    > buraczków bogatych w żelazo ;)

    Nie byłem dzielny - zapytałem lekarza, który te śruby wkręcił.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2019-03-26 13:52:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robert,

    Tuesday, March 26, 2019, 8:07:01 AM, you wrote:

    > A jak to w praktyce wygląda? Wierzą na słowo, trzeba pokazać papier a
    > może mają jakiś tester?

    Zapytałem chirurga, który je wkręcał.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2019-03-26 13:53:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Tuesday, March 26, 2019, 8:17:30 AM, you wrote:

    > Podpisujesz oświadczenie. Co ciekawe, jest w nim informacja, że metalowa
    > płytka w czaszce nie jest przeciwwskazaniem do tomografii głowy.
    > Pytanie: z czego są te płytki?

    Kiedyś platynowe.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2019-03-26 15:25:02
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.03.2019 o 11:23, d...@w...pl pisze:

    > Ja wiem.
    > Pisałeś o tomografii głowy i metalowych płytkach w głowie.
    > A nie o MRI głowy i metalowych płytkach w głowie.
    > Więc się zdecyduj.

    Cały wątek dotyczy MRI, czyli obrazowania jądrowego rezonansu
    magnetycznego.
    Nie wiem, z czego są płytki, ale najpewniej nie są ferromagnetyczne. Tytan?

    śruby zaczną grzać to poczujesz, że lepiej jednak nie kłamać.

    > Prądy wirowe?
    > Inna sprawa, czy szybciej się nagrzeją, czy magnes je z kości wyrwie (albo nogę z
    biodra ;)

    Prądy wirowe nie są powodowane przez pole magnetyczne, a przez zmienność
    pola magnetycznego. Pole tam spore, ale zmienność znikoma.
    Jeden tesla to niemało, może poruszać pacjentem. Ale przypuszczam, że
    kłopot może też być ze stabilizacją pola. Cewki regulujące gradienty
    pola nie są duże, mogą nie lubić dużego prądu. A taki gwoździk, nawet z
    kwasówki, może nieźle nakaszanić w owym polu.

    P.P.

  • 27. Data: 2019-03-26 16:13:25
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.03.2019 um 15:25 schrieb Paweł Pawłowicz:

> [...]
    > pola nie są duże, mogą nie lubić dużego prądu. A taki gwoździk, nawet z
    > kwasówki, może nieźle nakaszanić w owym polu.

    Piszesz o normalnym MRI. Tam masz pola do 1.5T quasistatyczne. W fMRI
    masz pola magnetyczne statyczne rzędu 4T a nawet więcej, do tego pole
    gradientowe oraz impulsy HF o częstotliwości kilku MHz. Endoprotezy są
    na ogół tytanowe i mają certyfikaty MRI. Gorzej z implantami
    magnetycznymi lub elektromagnetycznymi (stymulator serca, intra-cochlear
    implant (ICI), brainstem implant, a także magnesy implantowane (np
    sprzęgi do ICI). Te trzeba na ogół usunąć.
    Robiliśmy pomiary w fMRI, 4T. Nasza kamera dość mocno zakłócała fMRI
    (S/N ratio rzędu 25-30, czyli < 6dB). Po uszczelnieniu EMC (dośź
    upierdliwym), osiągnęliśmy S/N powyżej 100, co było akceptowalne. Kamera
    była 3m od pola pomiarowego.

    Waldek

  • 28. Data: 2019-03-26 16:14:45
    Od: b...@g...com

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 09:41:12 UTC+1 użytkownik rry napisał:

    > Nie wchodząc w szczegóły: twarz/twarzoczaszka.

    W trumnie będzie jeszcze ciaśniej niż w tomografie, nie masz się
    czym martwić.

    Co do terminów, trza se podzwonić, tu jest 4 miesiące, a tam 2 tygodnie.

  • 29. Data: 2019-03-26 19:37:33
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.03.2019 o 16:13, Waldemar pisze:
    [...]
    > Piszesz o normalnym MRI. Tam masz pola do 1.5T quasistatyczne. W fMRI
    > masz pola magnetyczne statyczne rzędu 4T a nawet więcej, do tego pole
    > gradientowe oraz impulsy HF o częstotliwości kilku MHz.

    Jeśli 4T to częstotliwość radiowa koło 250MHz (liczę na palcach, nie
    chce mi się wyciągać kalkulatora). Gradienty pola magnetycznego pewnie
    na poziomie pojedynczych militesli. Dla magnetycznego rezonansu
    jądrowego to dużo, dla grzania indukcyjnego niewiele.
    Tak nawiasem, w chemii stosuje się kilkanaście tesli. Ale to
    spektroskopia, nie obrazowanie.

    > Endoprotezy są
    > na ogół tytanowe i mają certyfikaty MRI.

    No to się wyjaśniło :-)

    P.P.

  • 30. Data: 2019-03-26 22:26:57
    Od: waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.03.2019 um 19:37 schrieb Paweł Pawłowicz:
> [...]
    > jądrowego to dużo, dla grzania indukcyjnego niewiele.
    > Tak nawiasem, w chemii stosuje się kilkanaście tesli. Ale to

    Wiem. fMRI jest chyba do 9T max. Najbardziej fascynujące dla mnie jest
    pomiar magnetyczny narządów, są magnetyzowane polem rzędu 0.1-1T które
    to pole jest mierzone gradiometrem ze wzmacniaczem kwantowym, z
    czułością rzędu femtoTesli.

    Waldek

    .