  • 21. Data: 2020-01-09 10:32:48
    Temat: Re: Ludzie piece strugają
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 8 stycznia 2020 14:42:29 UTC+1 użytkownik Sir_Robak napisał:
> [...]
    ,com_virtuemart/page,shop.product_details/flypage,sh
    op.flypage/product_id,2065/category_id,386/manufactu
    rer_id,0/Itemid,4/

    ciągle chodzi na pierwszej, a po kilkunastu przeprowadzkach nie wiem gdzie wsadziłem
    zapasową :-)

    tanie generatory HF do grzania indukcyjnego nadałyby się całkiem nieźle. Tylko
    spiralę trzeba dobrać odpowiednią w sensie wymiarowym, żeby cały klocek grzała na raz
    a nie w jednym miejscu.

    > I o taki gotowiec by chodziło, w sumie jakby choć te 10 cm na raz łapało
    > myślę że wystarczy.
    > Jest coś takiego "nie drogo" ? ;)

    Nie mam pojęcia jaka moc jest potrzebna żeby to działało z sensownym tempem grzania.
    Wyobrażam sobie że cewka jest z zewnątrz owinięta na rurze ceramicznej (dla ochrony
    przed mechanicznym uszkodzeniem cewki i jej izolacji elektrycznej). W rurę wkładasz
    grzany klocek, naciskasz nogą pedał, włącza się grzanie, czekasz aż będzie na oko
    gorący, puszczasz pedał, wyciągasz żelazo, kujesz póki gorące. Znaczy musi się szybko
    grzać, niemal natychmiast. Więc dobierz sobie generator o maksymalnej mocy jaką Twoje
    bezpieczniki wytrzymają. No i budżet.

  • 22. Data: 2020-01-09 11:17:18
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Wed, 8 Jan 2020 14:42:29 +0100, Sir_Robak napisał(a):

> [...]
    a nie w jednym miejscu.

    > I o taki gotowiec by chodziło, w sumie jakby choć te 10 cm na raz łapało
    Jaka średnica pręta?

  • 23. Data: 2020-01-09 17:26:38
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2020-01-09 o 11:17, dantes pisze:

> [...]
    spiralę trzeba dobrać odpowiednią w sensie wymiarowym, żeby cały klocek grzała na raz

    hmm nie średnica, a bardziej sklepane kawałki stali grubości ~5-8 mm i
    szerokości ~ 25-50 mm

    Robak

  • 24. Data: 2020-01-10 08:14:12
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Thu, 9 Jan 2020 17:26:38 +0100, Sir_Robak napisał(a):

> [...]
    rer_id,0/Itemid,4/

    > hmm nie średnica, a bardziej sklepane kawałki stali grubości ~5-8 mm i

    I rozumiem długość ok. 10 [cm] "na raz"?

    Zatem: EdW 01/2015 str. 17.
    Cewkę trzeba będzie trochę "zmodyfikować",
    bo oryginalna ma wewnętrzną średnicę ok. 35 [mm].
    Ta mini nagrzewnica indykcyjna, wg zapewnień autora,
    rozgrzewa do czerwoności śrubę M8 w kilka sekund.

    Pozdrawiam.

  • 25. Data: 2020-01-10 08:43:43
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

> [...]
    > Ta mini nagrzewnica indykcyjna, wg zapewnień autora,
    > rozgrzewa do czerwoności śrubę M8 w kilka sekund.

    Ok ile to to by kosztowało gdyby ktoś z forumowiczów miał wykonać?
    Nie ukrywam że aż tak biegły nie jestem, a nie chiałbym sie narobić i
    popsuć tym bardziej że koledze pomagam po prostu.

    Robak

  • 26. Data: 2020-01-10 09:31:01
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Fri, 10 Jan 2020 08:43:43 +0100, Sir_Robak napisał(a):

> [...]
    > Nie ukrywam że aż tak biegły nie jestem, a nie chiałbym sie narobić i
    > popsuć tym bardziej że koledze pomagam po prostu.

    Wg. zapewnień autora projektu, części pozyskał ze starego UPS'a.
    Nie wiem czy widziałeś ten projekt, ale nawet jeśli nie,
    to nie jest aż tak skomplikowany, a sama płytka nie jest trawiona tylko
    ma wyfrezowane tzw. wyspy o dużych powierzchniach miedzi.
    Poradzić powinien sobie każdy początkujący elektronik.

    Trzeba uważać tylko na duże prądy rzędu 1200 [A]... zatem 18+... ;)

    "Najdroższe" będą tranzystory (2 szt.) oraz kondensatory (8 szt.)
    bo te ostatnie muszą być dobrej klasy. Ale te ostatnie można wydłubać
    z UPS'ów. Cały projekt to zaledwie 14 elementów.
    Cewka indukcyjna ("grzewcza") wykonana jest z rurki miedzianej
    o zewnętrznej średnicy 5 [mm].

    Jeśli potrafi ktoś posługiwać się lutownicą to bez problemu sobie poradzi.
    Nawet osoba początkująca, gdyż w artykule jest wszystko dokładnie opisane.
    A w przypadku konieczności "zmodyfikowania" już samej cewki celem
    dopasowania jej "rozmiarów" do elementów poddawanych obróbce cieplnej
    to myślę, że o poradę można by było zwrócić się już do samego autora
    projektu.

    Co do kosztów... to projekt powinien zamknąć się w granicach 50-100 PLN za
    same podzespoły z obudową, a może mniej. Nie wiem jakie są ceny
    zastosowanych tranzystorów i kondensatorów, bo reszta elementów to jakieś
    drobiazgi.

    Z kolei obudowa całego urządzenia została zaadaptowana z jakiejś
    samochodowej przetwornicy, i można by było poszukać "czegoś" na jakimś
    szrocie elektrycznym. I proponowałbym właśnie znaleźć najpierw obudowę na
    elektronikę i do tej obudowy dopasować płytkę z elementami.

  • 27. Data: 2020-01-10 09:49:30
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

> [...]
    > Ta mini nagrzewnica indykcyjna, wg zapewnień autora,
    > rozgrzewa do czerwoności śrubę M8 w kilka sekund.

    a coś takiego? warte to wo gole zachodu?
    https://pl.aliexpress.com/item/4000273726323.html?sp
    m=a2g0o.productlist.0.0.6cc3573f5oPSWG&algo_pvid=8a2
    36895-9c11-4ff9-a300-6dd8268b9662&algo_expid=8a23689
    5-9c11-4ff9-a300-6dd8268b9662-54&btsid=0965d916-7e4e
    -4870-92eb-98e52bcc63d3&ws_ab_test=searchweb0_0,sear
    chweb201602_10,searchweb201603_55

    Robak

  • 28. Data: 2020-01-10 10:17:41
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Fri, 10 Jan 2020 09:49:30 +0100, Sir_Robak napisał(a):

> [...]
    5-9c11-4ff9-a300-6dd8268b9662-54&btsid=0965d916-7e4e
    -4870-92eb-98e52bcc63d3&ws_ab_test=searchweb0_0,sear

    To klasyczny ZVS, jak ten w artykule co Ci podesłałem z EdW.
    Musiałbym zobaczyć "co jest w srodku".
    Wieczorem poklikam trochę.

  • 29. Data: 2020-01-10 10:39:37
    Od: Sir_Robak <s...@o...pl>

    W dniu 2020-01-10 o 10:17, dantes pisze:

> [...]
    chweb201602_10,searchweb201603_55

    > To klasyczny ZVS, jak ten w artykule co Ci podesłałem z EdW.

    Super dzięki z góry.
    Taki gotowiec ze wschodu niestety może być nie do końca przemyślany i
    super wykonany.

    Robak

  • 30. Data: 2020-01-10 11:24:14
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Fri, 10 Jan 2020 10:39:37 +0100, Sir_Robak napisał(a):

> [...]
    chweb201602_10,searchweb201603_55

    > Super dzięki z góry.
    > Taki gotowiec ze wschodu niestety może być nie do końca przemyślany i

    W tej całej zabawie nie możemy zapominać o bezpieczeństwie. I w zależności
    od tego co chcemy robić to mamy dwa przypadki.

    1. Jeśli ktoś potrzebuje tylko podgrzać stal przed skuwaniem to jeśli ma
    doświadczenie to temperaturę określi na podstawie koloru
    i wówczas wystarczy mu przetwornica do której dorobi sobie włącznik
    "nożny", który to włącznik będzie włączał przetwornicę na kilka sekund
    celem podgrzania do właściwej temp. (koloru) elementu obrabianego cieplnie.
    Wówczas do takich celów wystarczyłoby najprostsze rozwiązanie jak to z EdW,
    które Ci podałem. Początkująca osoba mogłaby również mierzyć temp. elementu
    poddawanego obróbce cieplnej jakimś niedrogim termometrem IR.
    To rozwiązanie z EDW wymaga zasilania 24 [V] prądem stałym. Zatem musimy
    posiadać już w swoim warsztacie takie źródło. Autor projektu zastosował
    akumulator żelowy 60 [A]. Zatem ww. projekt z EdW jest moim zdaniem
    najtańszym rozwiązaniem. Oczywiście przy założeniu, że w domowym warsztacie
    dysponujemy już źródłem 24 [V].

    2. Jeżeli ktoś potrzebuje dodatkowo topić metal no to samo urządzenie musi
    mieć termostat, który utrzyma nam temp. stopu. No i dobre źródło prądu.
    Taki termostat powinien uchronić również początkującego "kowala" przed tzw.
    "spaleniem" stali. Ta przetwornica ze wschodu ma "zasilacz" już w środku.
    Ma również / nieć powinno jak widać po fotce (bo nie wczytywałem się z
    braku czasu) czujnik temp. (takie małe szare z przewodem z okrągłą
    wtyczką), którego diody "celuje" się w stronę tygielka.

    3. Reasumując... wszystko zależy od tego co już potrafimy i tak naprawdę
    jeszcze potrzebujemy w zależności od tego czym już dysponujemy w naszym
    warsztacie/kuźni.

    Ale cały czas musimy pamiętać o bezpieczeństwie.

    Kupując "gotowca", zapewne z jakimś certyfikatami CE itp. na obudowie
    możemy nie obawiać o elementarne bezpieczeństwo, dając go do rąk osobie
    początkującej. Ale jak widać musimy za to zapłacić 500 USD.
    Jeśli ktoś ma pojęcie o bezpieczeństwie pracy z prądami i potrafi
    majsterkować w elektronice to może sklecić sobie ten projekt z EdW
    Ale pod warunkiem, że będzie go sam obsługiwał lub obsługiwać będzie
    osoba mające pojęcie o BHP przy posługiwaniu się takimi "ustrojstwami"
    domowej roboty.

    Pozdrawiam.

    --
    Wieczorem luknę na te wschodnie wynalaski. Sam przymierzałem się kiedyś do
    zrobienie tego projektu z EdW ale czasu jakośc brakuje.