  • 61. Data: 2014-07-31 16:35:48
    Temat: Re: Lza sie w oku kreci...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał
    J.F. wrote:
    > A z kolei zrobic elektronike na nowo ... tez kupa roboty ...
    >Zobacz, co to potrafiło:
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_Launch_Vehicle
    _Digital_Computer
    >Atmelek. :-)

    Ja wiem ze atmelek, ale jak masz programy napisac na nowo,
    przetestowac rzetelnie, bo obiekt sterowany kosztuje 500mln $,
    wszystkie peryferia opracowac na nowo, bo stare i w starej
    technologii, i na inne napiecia, i w innym standardzie ... to juz
    lepiej calkiem od nowa zrobic.
    A wtedy kosztuje tez duzo :-)

    J.

  • 62. Data: 2014-07-31 16:39:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    Hello J.F.,

    >Bez przesady - starego TP i TC mam - 1/1.5MB mają. Łącznie podstawowe
    >narzędzia z 5MB może zajmowały.

    Jak pamietam to nie bylo problemu zapelnic 19MB.
    A potem sie trzeba bylo zastanawiac co skasowac ...

    J.

  • 63. Data: 2014-07-31 16:46:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Jak pamietam to nie bylo problemu zapelnic 19MB.
    > A potem sie trzeba bylo zastanawiac co skasowac ...

    Dostałem takiego XT świeżo po kasowaniu. Na szczęście na HDD były NU.
    Ile dobra na wymianę odzyskałem... ;)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 64. Data: 2014-07-31 17:00:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    >Już napisałem wyżej - znane mi kontrolery RLL nie miały w BIOSie
    >programu preformatującego dysk.

    Hm, tak siegam pamiecia ... nie bylo jakiegos standardowego programu ?
    Chyba byl, bo czym sie formatowalo MFM ?
    Czy jakims programem z dyskietki ?

    Za to pozniej, jak sie pojawily IDE ... to pamietam ze jakies
    narzedzia do preformatowania byly, tylko mialem zawsze wrazenie ze to
    nic nie robi.
    Ale zaraz - sterownik IDE/ATA tez zadnego romu nie wprowadzal, wiec
    narzedzia musialy byc w BIOS, albo z dyskietki (Disk Manager ?).
    Wiec dokladnie ten sam problem.

    Przy IDE to wrazenie bylo poparte tym, ze przeciez naped glowic nie
    jest juz silnikiem krokowym, wiec na jakiej podstawie mialaby byc
    ustawiona glowica na sciezce przed formatowaniem.
    Starszych dyskow z kontrolerem RLL 2.7 to nie dotyczy.
    Szczegolnie w XT, gdzie kontroler wlasny ROM musial jednak miec.

    J.

  • 65. Data: 2014-07-31 17:43:36
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 31 Jul 2014 17:00:56 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał
    >
    >Hm, tak siegam pamiecia ... nie bylo jakiegos standardowego programu ?
    >Chyba byl, bo czym sie formatowalo MFM ?
    >Czy jakims programem z dyskietki ?

    Ja uzywalem programu Disk Technician. Robil dowolne formatowania,
    wykrywanie bad sectors itede. Dosyc byl mocny jak idzie o
    funkcjonalnosc. W szczegolnosci robiol cos o czym dzisiaj nikt nei
    slyszal: rekalibracje sciezek

    A.L.

  • 66. Data: 2014-07-31 18:39:18
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    > ^^^^
    >
    > W Polsce?

    Układ, który tworzyłem pisząc pracę magisterską, składał się z płytki z
    ceramiki alundowej, na której napylone były oporniki i ścieżki
    przewodzące, a tranzystory w postaci kosteczek o wymiarach jakieś 3*2
    mmm musiałem lutować ręcznie. Prawie SMD w roku 1971.

  • 67. Data: 2014-07-31 19:04:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Hm, tak siegam pamiecia ... nie bylo jakiegos standardowego programu ?

    Nie.

    > Chyba byl, bo czym sie formatowalo MFM ?
    > Czy jakims programem z dyskietki ?

    Nie - wywoływało się BIOS kontrolera. http://support.microsoft.com/KB/60089
    Adres C800:5 pamiętam do dziś :)

> [...]
    > Ale zaraz - sterownik IDE/ATA tez zadnego romu nie wprowadzal, wiec
    > narzedzia musialy byc w BIOS, albo z dyskietki (Disk Manager ?).

    W ATA nie było już dostępu do niskopoziomowego formatowania. Fizyczny
    interfejs był prostym przedłużenia ISA.

  • 68. Data: 2014-07-31 19:12:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." napisał w wiadomości
> [...]

    >wykrywanie bad sectors itede. Dosyc byl mocny jak idzie o
    >funkcjonalnosc. W szczegolnosci robiol cos o czym dzisiaj nikt nei

    Bo jak pisalem - robic ja mogl wylacznie wywolujac odpowiednia komende
    sterownika.
    Od czasow dyskow IDE byly one na moj gust ignorowane przez naped.

    J.

  • 69. Data: 2014-07-31 20:00:44
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Już napisałem wyżej - znane mi kontrolery RLL nie miały w BIOSie
    > programu preformatującego dysk.

    Aż zacząłem sobie przypominać....
    A tu proszę jakie jeszcze historie są:
    ftp://ftp.seagate.com/techsuppt/controllers/st11m-r.
    txt

    :)

    Tyle, że nie pamiętam, czy jednak nie trzeba było jednak Disk Managera
    używać do zmiany pojemności, ale chyba nie.
    W sumie, to pod biurkiem jeszcze ST225 leży, ale kontrolera nie mam,
    Zresztą do czego by go wetknąć?

    Pozdrawiam

    DD

  • 70. Data: 2014-07-31 20:54:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,
    >Nie.

    >Nie - wywoływało się BIOS kontrolera.
    >http://support.microsoft.com/KB/60089
    >Adres C800:5 pamiętam do dziś :)

    Ale to XT, a jak bylo na AT ?

    Wydaje mi sie ze kontroler AT nie mial wlasnego ROM.

    A wyzej
    "The Western Digital 8-bit hard disk controller card ROM contains a
    low-level formatting utility. This utility can be started using the
    Microsoft MS-DOS DEBUG utility.
    Western Digital 16-bit controller cards need a disk-based formatter to
    do the low-level formatting. "

    Zreszta jesli C800:5 mialoby dzialac, to czemu kontroler RLL nie
    mialby go miec ?

    >W ATA nie było już dostępu do niskopoziomowego formatowania.
    >Fizyczny interfejs był prostym przedłużenia ISA.

    Tym niemniej jestem niemal pewny ze low-level Format dawalo sie w paru
    programach uruchomic jeszcze przez dlugie lata: