  • 71. Data: 2014-07-31 21:46:32
    Temat: Re: Lza sie w oku kreci...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Ale to XT, a jak bylo na AT ?
    > Wydaje mi sie ze kontroler AT nie mial wlasnego ROM.

    Miał ale już na MB.

    > A wyzej
    > "The Western Digital 8-bit hard disk controller card ROM contains a
    > low-level formatting utility. This utility can be started using the
    > Microsoft MS-DOS DEBUG utility.
    > Western Digital 16-bit controller cards need a disk-based formatter to
    > do the low-level formatting. "
    > Zreszta jesli C800:5 mialoby dzialac, to czemu kontroler RLL nie
    > mialby go miec ?

    Te, które miałem - nie działały.

    > Tym niemniej jestem niemal pewny ze low-level Format dawalo sie w paru
    > programach uruchomic jeszcze przez dlugie lata:

    Nie. Można było zrobić coś podobnego - zmienić przeplot a i to tylko w
    dyskach, które podawały prawdziwe dane CHS i miały stałą ilość
    sektorów na cylinder - to się bardzo szybko skończyło.
    Rozkaz preformatowania wykonywały tylko wczesne dyski IDE, późniejsze
    go lekceważyły.

    Próbuję sobie przypomnieć pierwsze IDE i chyba były to ST-157A - miały
    jeszcze silnik krokowy. ST-351 też.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 72. Data: 2014-08-01 01:54:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 31 Jul 2014 21:46:32 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    > Miał ale już na MB.

    Czyli jakos sie te dyski MFM formatowalo.

> [...]
    > sektorów na cylinder - to się bardzo szybko skończyło.
    > Rozkaz preformatowania wykonywały tylko wczesne dyski IDE, późniejsze

    Pisalem "uruchomic". Program robil, robil, robil ... tak jakby jego
    tworcy wierzyli ze to cos da.
    No i program byl ... wiec czemu nie mialby kontrolera RLL obsluzyc.

    J.

  • 73. Data: 2014-08-01 08:14:03
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    wiadomości news:286111317.20140731154604@pik-net.pl.invalid...

    > Ale nie było czym preformatować, bo procedury brak.

    Nie było absolutnie żadnego problemu bo większość kontrolerów miała swój
    BIOS.
    Wywoływało się procedurę LL formatu poleceniem g=c800:5 w debug pod DOSem.

  • 74. Data: 2014-08-01 08:25:49
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    > Szczegolnie w XT, gdzie kontroler wlasny ROM musial jednak miec.

    Akurat jakiś czas temu wyruciłem taką fajną książkę niemiecką z lat 80 o
    budowie i działaniu XT/AT.
    Tam było sporo ciekawych informacji, zdjęć, procedur co i jak po kolei
    zrobić.
    Ale za to tu coś znalazłem
    http://www.classiccmp.org/pipermail/cctech/2005-Marc
    h/002547.html

  • 75. Data: 2014-08-01 08:46:59
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    > Tym niemniej jestem niemal pewny ze low-level Format dawalo sie w paru
    > programach uruchomic jeszcze przez dlugie lata:

    Mam gdzies w szufladzie dwa dyski IBM 60GB które chodziły w RAID aż zaczęły
    się sypać.
    Od czasu do czasu zaczęły dziwnie wariować. Okazało się żepadają na wskutek
    wadliwego połączenia
    styków płytki z elektroniką wewnątrz. Najpierw bad sektory a potem totalna
    padaka.
    Przeczyszczenie styków i ponowne skręcenie nic nie dawało, Pomagało jedynie
    LLF
    programem narzędziowym IBM.

  • 76. Data: 2014-08-01 08:53:08
    Od: Łobuz <l...@p...psl.po.sld>

    > Czyli jakos sie te dyski MFM formatowalo.

    Jak nastały płyty AT to miały już BIOS z poziomu którego też można było
    formatować.

  • 77. Data: 2014-08-01 10:59:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Łobuz" napisał w wiadomości
    >Jak nastały płyty AT to miały już BIOS z poziomu którego też można
    >było formatować.

    No wlasnie, cos mi sie tak kojarzy.

    Prawdopodobnie RLL tez potrafilyby sformatowac.

    J.

  • 78. Data: 2014-08-01 12:36:24
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No wlasnie, cos mi sie tak kojarzy.
    >
    > Prawdopodobnie RLL tez potrafilyby sformatowac.

    Tak

    ST11M, ST11R - ST412 Interface Controller Installation Guide
    4.0 Non-Paired Drive Formatting
    ftp://ftp.seagate.com/techsuppt/controllers/st11m-r.
    txt

  • 79. Data: 2014-08-01 21:45:19
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-07-31 17:43, A.L. pisze:

    > Ja uzywalem programu Disk Technician. Robil dowolne formatowania,
    > wykrywanie bad sectors itede. Dosyc byl mocny jak idzie o
    > funkcjonalnosc. W szczegolnosci robiol cos o czym dzisiaj nikt nei
    > slyszal: rekalibracje sciezek

    A rekalibracji nie robił też jakiś programik z NU?
    Bo w Checkit to tego chyba nie było. Był chyba tylko Butterfly Test,
    udający start silnika rakietowego ;)

    Ech, stare dzieje...
    Ale przynajmniej na dyskietce mieściło się całe stado gier :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 80. Data: 2014-08-02 04:00:57
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Czasem odnoszę wrażenie, że ktoś Ci musi płacić od każdego wpisu
    > wrogiego Unii ?

    Moja spiskowa teoria mowi, ze Identyfikator (w kolejnych wcieleniach) to
    najzwyczajniej w swiecie gosc zatrudniony w PO zeby swoimi postami
    osmieszac przeciwnikow Eurosojuza.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa