  • 11. Data: 2018-11-07 09:07:00
    Temat: Re: MCU lub SOC z LoRa i wifi?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 07 Nov 2018 07:51:36 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > Bawił się ktoś tym Orange Pi? To naprawdę działa? Jak to możliwe
    > zbudować
    > pełny komputer z pamięcią, interfejsami sieciowymi, USB, CPU,
    > układem
    > graficznym i dźwiękiem za $8 ?

    Leży w szufladzie. Pierwsza uwaga to by używać z nim armbiana a nie
    dystrybucji Linuxa ze strony producenta (dystrybucja od producenta
    źle konfiguruje CPU co powoduje jego przegrzewanie). Druga uwaga to
    z armbianen raz na 10 restartów nie wstaje.
    Plus to bardzo mały pobór prądu w porównaniu z rpi - 200mA max na
    rozpędzonym CPU. No i kompaktowe wymiary.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2018-11-07 09:16:22
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 07 Nov 2018 08:47:50 +0100, Marek wrote:
    > Mam wrażenie, że uciekasz od meritum. Nie przedstawiles żadnego
    > argumentu na obronę SSL na usłudze X.

    Nie widzę podstaw do tłumaczenia się z tego czego używam. Przedstawiłem
    potrzebę - czysto elektroniczną: jakieś programowalne cuś z Wifi+Eth+Lora
    która byłoby w stanie zestawić sesję SSL. To, do czego ma być to SSL jest
    całkiem poza tematem.

    > Moja prowokacja ma na celu zwrócenie uwagi, czy czasem wpadamy w
    > paranoję zabezpieczeń (podobnie jak w paranoję aktualizacji)
    > stosując je na wyrost i niepotrzebnie utrudniając sobie życie przy
    > okazji.

    Takie czasy. Ale wbrew temu co zdajesz się sugerować, nie jestem żadnym
    zagorzałym fanatykiem SSL, np. mój gopher działa w pełnym cleartext.
    Natomiast głupie monitorowanie interfejsu adminowego byle routera już
    wymaga SSL.

    Tak czy siak - na pytanie "po co SSL" moja odpowiedź w ramach tego wątku
    brzmi zaiste "bo tak". Nazwijmy to specyfikacją projektową :)

    Mateusz

  • 13. Data: 2018-11-07 09:19:58
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 07 Nov 2018 09:07:00 +0100, Marek wrote:
> [...]
    > konfiguruje CPU co powoduje jego przegrzewanie). Druga uwaga to z
    > armbianen raz na 10 restartów nie wstaje.

    A to ciekawe, bo z RPi (debian) mam ten sam problem - co ileś rebootów
    pudełko nie wstaje, i trzeba wykonać najstarszą operację serwisową świata
    pt. "wyłącz - włącz".

    > Plus to bardzo mały pobór prądu w porównaniu z rpi - 200mA max na
    > rozpędzonym CPU. No i kompaktowe wymiary.

    To bardzo ciekawa informacja, szukałem po googlach ale nie znalazłem
    jednoznacznej odpowiedzi. Do mojego projektu mały pobór pasuje idealnie,
    bo założenie jest takie że ma działać jeszcze krótką chwilę po zaniku
    zasilania (a sam brak zasilania wykryć i zasygnalizować). Dzięki za info!

    Mateusz

  • 14. Data: 2018-11-07 09:36:39
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 07 Nov 2018 08:19:58 +0000, Mateusz Viste wrote:
    > Do mojego projektu mały pobór pasuje idealnie, bo założenie jest takie
    > że ma działać jeszcze krótką chwilę po zaniku zasilania

    Właśnie policzyłem i wyszło mi że dla podtrzymania 5.5V przez 5s przy
    poborze 200mA potrzebują kondensator 1F. To lepiej niż myślałem - nie
    będę musiał kombinować z bateriami czy innymi aku. Kondensatory 1F @5.5V
    widzę na Ali po $2. A jak rozumiem to 200 mA podałeś przy pełnym
    obciążeniu, czyli pewnie dam radę jeszcze trochę zejść (no i 5s to już
    bardzo długo - zamówię to cudo i potestuję na żywo, ale pewno dla moich
    potrzeb spokojnie wystarczy 1s).

    Mateusz

  • 15. Data: 2018-11-07 09:53:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 07 Nov 2018 08:36:39 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > widzę na Ali po $2. A jak rozumiem to 200 mA podałeś przy pełnym

    Z tego co pamiętam puściłem kilka gzipow w tło zmuszając CPU governor
    do przełączenia na max MHz. Oczywiście to taki orientacyiny test,
    aktywne było też eth I wifi. W każdym razie nie zauważyłem by podczas
    takich prób obciążeniowych pobrał więcej niz te ok 200mA. Idle było
    coś koło 50mA.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2018-11-07 10:08:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 07 Nov 2018 08:16:22 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > Nie widzę podstaw do tłumaczenia się z tego czego używam.

    To jest usenet, tu się dyskutuje :).

    > Natomiast głupie monitorowanie interfejsu adminowego byle routera
    > już
    > wymaga SSL.

    Pierwsze słyszę o takich routerach, skąd router "bierze" prawidłowy
    certyfikat podpisany przez odpowiednie CA? Tylko proszę nie mów, że
    to self signed.... :)

    --
    Marek