  • 1. Data: 2018-11-06 14:44:48
    Temat: MCU lub SOC z LoRa i wifi?
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    Zastanawiam się obecnie nad hobbystycznym projektem i szukam
    odpowiedniego hardware. Chodzi o zbudowanie mikro-komputerka który mógłby
    monitorować kilka rzeczy i zgłaszać mi kiedy coś nie działa. Obecna
    oferta rynkowa jest spora i trudno rozeznać się co faktycznie lepsze/
    wygodniejsze. Czego szukam konkretnie:

    - łączność wifi i eth (niekoniecznie jednocześnie)
    - ma móc działać chociaż kilka sekund na małym aku lub (lepiej)
    supercapie, by np. zdążyć wysłać alert "prąd znikł"
    - łączność LoRaWAN (do zgłoszenia powyższego, oraz ew. wysłania mi
    alertu "internetu nie ma, ciemność widzę")
    - POE mile widziane, nie musiałbym kombinować z osobnym zasilaczem
    - możliwie niedrogie

    Fajnie byłoby żeby mógł tam działać jakiś Linux, bo w takim środowisku
    najłatwiej mi ogarnąć stronę programową, ale to żaden twardy wymóg, jak
    trzeba to mogę douczyć się czegoś innego.

    Początkowo myślałem o płytce Arduino z wbudowanym LoRA:
    https://store.arduino.cc/mkr-wan-1300

    Ale po głębszej analizie odkryłem że uruchomienie na tym np. https może
    być sporym problemem (a zależy mi na tym by urządzenie mogło wykonywać
    połączenia https, ma móc także wykonać połączenie SIP i odegrać
    komunikat, więc trochę RAMu i CPU się przyda).

    Rozwiązaniem po najmniejszej linii oporu byłoby zaprzęgnięcie RPi z
    dodanymi modułami LoRA + POE + dorobić jakiś system wykrywania braku
    zasilania... ale mam obawy że wyjdzie z tego ośmiorniczka, no i całkowita
    cena wszystkiego do kupy zaczyna być niemała.

    Doradzicie coś?

    Mateusz

  • 2. Data: 2018-11-06 15:25:31
    Temat: Re: MCU lub SOC z LoRa i wifi?
    Od: cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 06/11/2018 13:44, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > zasilania... ale mam obawy że wyjdzie z tego ośmiorniczka, no i całkowita
    > cena wszystkiego do kupy zaczyna być niemała.

    Mam takie coś u siebie na biurku i działa:

    http://www.heltec.cn/project/wifi-lora-32/?lang=en

    do dostania na aliexpres za kilkanascie dolców

    Połączenia SIP na tym nie wykonasz.... ale mozesz uzyc jakiegos API,
    które takie połączenie wykona

    c.

  • 3. Data: 2018-11-06 16:33:42
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 06 Nov 2018 14:25:31 +0000, cezar wrote:
    > Mam takie coś u siebie na biurku i działa:
    >
    > http://www.heltec.cn/project/wifi-lora-32/?lang=en
    >
    > do dostania na aliexpres za kilkanascie dolców

    Wygląda sexy, ale interfejsu Eth tam chyba nie podłączę?
    Widzę że to na bazie ESP32 - istnieją do tego jakieś fajne biblioteki
    które pozwoliłyby np. wykonać połączenie https? Wiki mówi mi że to ma ok.
    500 KiB RAMu, nie wiem czy styknie na obsługę TLS... (tym bardziej że
    potrzebuję tam wrzucić jeszcze kilka innych rzeczy)

    Mateusz

  • 4. Data: 2018-11-06 19:03:41
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Mateusz Viste wrote on 06.11.2018 16:33:

    > Wygląda sexy, ale interfejsu Eth tam chyba nie podłączę?
    > Widzę że to na bazie ESP32

    ESP32 ma MAC ethernetowy na pokładzie. Musisz tylko dodać tylko PHY na
    zewnątrz.

    > które pozwoliłyby np. wykonać połączenie https? Wiki mówi mi że to ma ok.
    > 500 KiB RAMu, nie wiem czy styknie na obsługę TLS...

    Są wersje TLS dla systemów embedded. WolfSSL podaje na swojej stronie:
    SSL version 3.0 and TLS versions 1.0, 1.1, 1.2, and 1.3 (client and
    server), Small size: 20-100kB, Runtime memory: 1-36kB, 20x smaller than
    OpenSSL.

  • 5. Data: 2018-11-06 20:09:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 06 Nov 2018 15:33:42 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > 500 KiB RAMu, nie wiem czy styknie na obsługę TLS... (tym bardziej
    > że
    > potrzebuję tam wrzucić jeszcze kilka innych rzeczy)

    Wolf SSL (chyba najmniejszy stos SSL na embedded) potrzebuje ok 64kB
    ram do działania. Czemu upierasz się na SSL?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2018-11-06 20:18:51
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 06 Nov 2018 20:09:55 +0100, Marek wrote:

    > Wolf SSL (chyba najmniejszy stos SSL na embedded) potrzebuje ok 64kB
    > ram do działania. Czemu upierasz się na SSL?

    A bo to ustrojstwo miałoby (m.in.) od czasu do czasu wykonywać połączenie
    https na jeden z moich serwerów żeby sprawdzić czy otrzymuje w odpowiedzi
    HTTP OK [200], a jeśli nie to alertować :)

    Poczytam o tym WolfSSL, może faktycznie w takim razie ten ESP32 mógłby
    podpasować - albo Arduino o którym wcześniej myślałem.

    Mateusz

  • 7. Data: 2018-11-06 20:25:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 06 Nov 2018 19:18:51 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
> [...]
    > https na jeden z moich serwerów żeby sprawdzić czy otrzymuje w
    > odpowiedzi
    > HTTP OK [200], a jeśli nie to alertować :)

    No dobra, ale to nie tłumaczy po co tu SSL konieczny, wywal SSL z
    serwera i po problemie.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2018-11-06 20:52:23
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 06 Nov 2018 20:25:50 +0100, Marek wrote:

    > No dobra, ale to nie tłumaczy po co tu SSL konieczny, wywal SSL z
    > serwera i po problemie.

    Hmm, jako rozwiązanie problemu monitorowania usługi X sugerujesz
    zastąpienie tejże usługi przez coś innego, gorszego. Niestety to nie jest
    zadowalające rozwiązanie :)

    Mateusz

  • 9. Data: 2018-11-07 08:47:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 06 Nov 2018 19:52:23 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > Hmm, jako rozwiązanie problemu monitorowania usługi X sugerujesz
    > zastąpienie tejże usługi przez coś innego, gorszego. Niestety to
    > nie jest
    > zadowalające rozwiązanie :)

    Mam wrażenie, że uciekasz od meritum. Nie przedstawiles żadnego
    argumentu na obronę SSL na usłudze X. Czy ta usługa to łączenie się z
    bankiem?
    Mam wrażenie, że SSL jest tu użyty "bo tak"i nie obniża realnie
    żadnego zagrożenia (czy kogoś interesuje podsłuchiwanie usług
    Mateusza V.?)
    Moja prowokacja ma na celu zwrócenie uwagi, czy czasem wpadamy w
    paranoję zabezpieczeń (podobnie jak w paranoję aktualizacji)
    stosując je na wyrost i niepotrzebnie utrudniając sobie życie przy
    okazji.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2018-11-07 08:51:36
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 06 Nov 2018 13:44:48 +0000, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > zasilania... ale mam obawy że wyjdzie z tego ośmiorniczka, no i
    > całkowita cena wszystkiego do kupy zaczyna być niemała.

    RPi odrażało mnie nieco z powodu ceny, teraz odkryłem że istnieje
    alternatywa o nazwie "Orange Pi", a specyficznie model Orange Pi Zero
    który, wbrew nazwie, ma wszystko co trzeba: interfejs Eth (z POE!), Wifi,
    256M RAM, 8G eMMC, CPU 1.2GHz. A kosztuje to śmieszne pieniądze, $8 na
    Ali (a to przecież normalny komputer jest, naprawdę nie wiem jak oni to
    robią). Przy takiej cenie chyba nie ma sensu w ogóle bawić się z MCU i
    kilobajtami pamięci...

    Do moich zastosowań musiałbym jeszcze znaleźć sposób na podłączenie do
    tego LoRa. Na eBay widzę że istnieją gotowce w postaci "hata", liczą
    sobie za to 35 Eur, ale zapewne da się zrobić samemu za ułamek tej ceny,
    z tego co się doszukałem to kluczem zdaje się być chip RN2483.

    No i wykombinować jakiś zasilacz który będzie w stanie zasilić całość
    przez krótką chwilę jak prąd wyjdzie.

    Bawił się ktoś tym Orange Pi? To naprawdę działa? Jak to możliwe zbudować
    pełny komputer z pamięcią, interfejsami sieciowymi, USB, CPU, układem
    graficznym i dźwiękiem za $8 ?

    Mateusz