  • 1. Data: 2018-04-27 09:40:00
    Temat: Marsjanie nas atakują przez HDMI?
    Od: ń <ń@ń.ń>

    2-3 lata walczyłem ze słabnącym sygnałem DVB-Sat w domu. Sygnał raz był, raz nie
    było, losowo, próbowałem znaleźć jakiś 'pattern', nic z tego.
    Ale dzisiaj szczena mi opadła.

    Z dachu udzie kabel zbiorczy DVB-T + DVB-Sat przez jakieś wzmacniacze i multiswitche
    po drodze, w domu rozdzielacz sygnału (spliter) na DVB-Sat i DVB-T, te dwa osobne
    sygnały wchodzą do tunera combo, tuner ma przelotki sygnału, sat nie jest
    wykorzystana, z przelotki naziemnej sygnał idzie do tunerka Wiwa (wyłącznie DVB-T). W
    menu Wiwy zasilanie anteny naziemnej na off (wyłączone), podobnie w combo też na off,
    wszystkie urządzenia obok siebie na tej samej fazie.
    Tunerek Wiwa ma wyjścia Scart i HDMI, do Scart bywał podłączany kineskop po RGB, do
    HDMI monitor Eizo z czterem różnymi wejściami (HDMI, D-Sub, DVI, DP).
    Dziś znów brak sygnału sat (naziemny zawsze jak złoto), i coś mnie tknęło - zacząłem
    odłączać urządzenia za przelotką naziemną.
    Wiwa odłączona od przelotki: sygnał satelitarny jest, Wiwa podłączona: brak sygnału
    satelitarnego (!!) w tunerze combo.
    Wyłączam Wiwie zasilanie (wtyczką): sygnału sat w combo nie ma.
    Wyjmuję z Wiwy kabel HDMI: sygnał sat... pojawia się!
    Wyłączam (wyłącznikiem i wtyczką) monitor na drugim końcu kabla HDMI: sygnału sat nie
    ma :-o
    Czekam (kondensatory): bez zmian, nadal nie ma.
    Wyjmuję z laptopa wtyczkę D-Sub podłączoną do tego monitora: sygnał... wraca!

    No żesz, kombinacja marsjańska:
    z lapka coś idzie po D-Sub do monitora czterowejściowego, ten monitor to coś posyła
    dalej po HDMI, to coś po HDMI włazi do Wiwy DVB-T nawet zupełnie odłączonej od
    zasilania i dalej to coś lezie po antenowym koncentryku do przelotki DBV-T w tunerze
    combo, gdzie z części DVB-T włazi na część DVB-S, żebym nie miał sygnału wrogich
    stacji satelitarnych :evil:

    Pytanie: co to jest?

    PS. Upraszam Animkę o niewchodzenie w rolę egzorcysty.

  • 2. Data: 2018-04-27 11:00:58
    Temat: Re: Marsjanie nas atakują przez HDMI?
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    combo, gdzie z części DVB-T włazi na część DVB-S, żebym nie miał sygnału wrogich

    Czy próbowałeś z laptopem na samych akumulatorach, z fizycznie
    odłączonym zasilaczem? Też nie ma sygnału?

  • 3. Data: 2018-04-27 11:53:07
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Przy włączonym zasilaniu sieciowym monitora wyjęcie wtyczki zasilacza z lapka czyli
    na samych aku niczego nie zmienia.
    Natomiast przy wyjętej wtyczce 230V monitora (samo pstryknięcie z tyłu monitora z "I"
    na "0" niczego nie zmienia) wyjęcie wtyczki zasilacza z lapka robi różnicę.
    Czyli po kablu HDMI z monitora do tunera Wiwa idzie "to coś" albo przez zasilanie
    monitora, albo przez zasilacz sieciowy lapka i dalej do monitora po D-Sub i dalej do
    tunera po HDMI.
    EIZO, lapek i Wiwa na tej samej listwie, tuner combo na tej samej gałęzi listwę
    dalej.

    -----

  • 4. Data: 2018-04-27 12:03:44
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 27.04.2018 o 09:40, ń pisze:
> [...]
    combo, gdzie z części DVB-T włazi na część DVB-S, żebym nie miał sygnału wrogich

    Dla mnie to wygląda na różnice potencjałów pomiędzy obudowami "masą"
    sprawdź miernikiem, czy masz jakieś napięcie pomiędzy sprzętami oraz
    pomiędzy "masami" a np. pomiędzy bolcem w gniazdku (z kabelkiem
    antenowym włącznie). Najpierw wszystko podłączone do zasilania, ale nie
    połączone między sobą.

  • 5. Data: 2018-04-27 12:04:16
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-04-27 11:53, ń wrote:
> [...]
    tunera po HDMI.
    > EIZO, lapek i Wiwa na tej samej listwie, tuner combo na tej samej gałęzi listwę

    Monitor, jak rozumiem, jest podłączony do gniazdka z bolcem. Wygląda mi
    to na różnicę potencjałów masy w instalacji TV/SAT i "ziemi" na bolcu w
    gniazdku. Był to rozpowszechniony problem z podłączeniem sprzętu do
    kablówki, przejawiało się głośnym buczeniem w głośnikach. Wyjściem było
    m.in. podłączenie kabla antenowego przez separator galwaniczny. Na razie
    spróbuj podłączyć monitor tak, aby nie podłączyć się do tego bolca w
    gniazdku - np. przez jakiś rozgałęziacz bez uziemienia.

  • 6. Data: 2018-04-27 12:05:19
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 27.04.2018 o 11:53, ń pisze:
> [...]
    tunera po HDMI.
    > EIZO, lapek i Wiwa na tej samej listwie, tuner combo na tej samej gałęzi listwę

    Jeżeli jakieś urządzenie ma wtyczkę dwupinową, to ją w gniazdku odwróć i
    zobacz.

  • 7. Data: 2018-04-27 12:11:28
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-04-27 11:00, Uncle Pete wrote:
> [...]

    Jeszcze pomyślałem, że może "sieje" Ci zasilacz w monitorze (może być
    podłączony mimo wyłączenia wyłącznikiem). Miałem coś podobnego, ale z
    zasilaczem samochodowym rejestratora, który siał w taki dziwny sposób,
    ze spadała czułość radia. W takim razie należałoby spróbować podłączyć
    inny monitor.

  • 8. Data: 2018-04-27 12:22:03
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Przy sat tak się nie da, ponieważ po sat idzie sterowanie przełącznikiem
    (multiswitchem) H/L i dolne/górne pasmo.
    Natomiast można pomyśleć o separatorze galwanicznym pomiędzy obydwoma tunerami.
    Czy kabel HDMI ma w sobie jakieś żyły napięcia stałego, czy raczej to napięcie
    pasożytuje na żyłach sygnałowych?

    -----

  • 9. Data: 2018-04-27 12:29:23
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Tylko combo ma dwupinową, ale to niczego nie zmienia. Nawet jak podłączyłem wszystkie
    urządzenia do jednej listwy.

    Spapranie obrazu (bardzo silne osłabienie sygnału) nie następuje w samym tunerze
    combo, ponieważ sygnał siada także w drugim tv.
    Czyli coś się dzieje w ostatnim multiswitchu lub jeszcze wcześniej.

    -----

  • 10. Data: 2018-04-27 13:14:05
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2018-04-27 12:22, ń wrote:
> [...]
    > Czy kabel HDMI ma w sobie jakieś żyły napięcia stałego, czy raczej to napięcie

    HDMI nie ma żył zasilających, tylko sygnałowe. Zamiast separatora
    galwanicznego spróbuj odpiąć się od uziemienia w zasilaniu gdzie tylko
    się da. Wszystko ma obudowy plastikowe, więc raczej porażenie prądem Ci
    nie grozi.