  • 21. Data: 2016-12-01 14:06:44
    Temat: Re: Miedż i żelastwo w instalacji CO i CWU
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2016-12-01 o 12:17, Lisciasty pisze:

    > Tylko się tak zastanawiam, czy nie jesteśmy za bardzo skrzywieni
    > inżyniersko-przemysłowo w temacie prostackiej instalacji domowej,
    > gdzie są nikczemne ciśnienia i temperatury, a ilość materiału przewymiarowana
    > wielokrotnie. Czy faktycznie trzeba się przejmować, czy to nadgorliwość?
    > Pewnie kupa ludzi ma różne mixy w instalacjach i jakoś z tym żyją. Chyba...
    >
    > L.

    Chyba przesadzacie.
    Bo po pierwsze, to żelazo i cynk raczej nie skorodują, tylko pokryją się
    cienką warstwą miedzi, że o innych osadach nie wspomnę.
    A po drugie, mam od 15 lat 3 metrowe przedłużenie stalowymi rurami
    instalacji budynkowej z miedzi i nic złego dotychczas nie zauważyłem.

    http://marcello.iq.pl/pannonia/Galwanizacja.pdf

  • 22. Data: 2016-12-02 01:47:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 1 grudnia 2016 22:06:25 UTC+9 użytkownik t-1 napisał:

    > Chyba przesadzacie.
    > Bo po pierwsze, to żelazo i cynk raczej nie skorodują, tylko pokryją się
    > cienką warstwą miedzi

    Ta tabelka z potencjałami twierdzi coś przeciwnego.

    >, że o innych osadach nie wspomnę.
    > A po drugie, mam od 15 lat 3 metrowe przedłużenie stalowymi rurami
    > instalacji budynkowej z miedzi i nic złego dotychczas nie zauważyłem.

    No bo stal i miedź aż tak daleko nie są. Cynk i nierdzewka, to jest gotowa bateria.

  • 23. Data: 2016-12-02 12:02:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Ta tabelka z potencjałami twierdzi coś przeciwnego.

    I tak i nie.
    Gdyby tak zelazo zanurzyc do roztworu jonow miedzi ... to szkolne
    doswiadczenie pokazuje, ze faktycznie sie warstewka miedzi pokryje.
    Zgodnie z tabelka
    Szkolny podrecznik wyjasnia dalej, ze rownoczenie odpowiednia ilosc
    zelaza przeszla do roztworu i zamienila sie na jony ... a wiec odpadla
    z metalu.
    "Trawienie" mialo miejsce.

    Inaczej to wyglada, jak w roztworze (woda kranowa), nie ma jonow
    miedzi, ale oba metale sa polaczone.
    Zelazo nadal "przechodzi do roztworu", ale na miedzi wydziela sie ...
    wodor.

    Bardzo ladne doswiadczenie
    http://www.tomek.strony.ug.edu.pl/korozja.htm

    http://www.tomek.strony.ug.edu.pl/nadnap.htm

    http://www.tomek.strony.ug.edu.pl/magnezowa.htm

    Tabelka tez nie zawsze prawde powie
    http://www.tomek.strony.ug.edu.pl/srebro.htm

    >No bo stal i miedź aż tak daleko nie są. Cynk i nierdzewka, to jest
    >gotowa bateria.

    W tabelce jest zelazo, a nie weglik zelaza :-)

    J.