  • 11. Data: 2015-07-23 15:35:15
    Temat: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2015-07-23 14:50, RoMan Mandziejewicz wrote:
    >Swoją drogą dlaczego?

    Nie ma co z nia zrobic.
    Tzn:
    a) moglaby innemu pociagowi przekazac ... ale co zrobic, jak akurat
    zaden nie jedzie ?
    b) moglaby oddac do sieci zasilajacej, ale to wymaga przerobki calej
    stacji, zainstalowania falownika ... stacji zasilajacych sa tysiace,
    kto ma za to zaplacic, i czy sie zwroci przy obecnej cenie ?

    Podobny problem z tramwajami w miastach, tylko liczby i skale nieco
    inne.

    J.

  • 12. Data: 2015-07-23 15:45:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > A na czym? Na lampach?

    Od biedy dało by się ;)
    Ale tak gdzieś do kilowata.
    Miałem w swych zbiorach jakąś końcówkę mocy z transcievera, miała
    długość chyba ponad pół metra, może więcej. Nie pamiętam, być może
    0,5kW, może 0,7kW.

    Ale nie o to mi chodziło.
    Układy wykonawcze częściej widziałem na jakichś triakach czy tyrystorach
    nie na tranzystorach - przynajmniej układy tej mocy.

    > Zawsze są jakieś straty. I zdecyduj się - albo 2KM albo pływanie łódką
    > cały dzień na 60Ah. Bo to istotna sprzeczność jest.

    Też nie o to chodzi :)
    Łódka musi mieć zapas mocy, aby np. płynąć pod wiatr czy pod prąd. Albo
    uciec przed burzą. Rzadko używa się pełnej mocy silnika. Natomiast przy
    trolingu pływa się kilka metrów na minutę - więc wykorzystuje się ułamek
    mocy silnika.
    Standardowo elektryczne silniki przyczepne miewają kilka "biegów"
    (prędkości), wybieranych manetką. Sterownik ma duże straty cieplne, stąd
    nie nadaje się do trolingu.
    Do wolnej pracy - trolingu - są inne sterowniki, wyraźnie droższe. Bez
    względu na ustaloną prędkość (bo też jest kilka biegów do przodu i do
    tyłu, lub płynna regulacja) sterownik jest zimny. Wędkarze piszą też, że
    taki sterownik wyraźnie mniej zużywa ten sam akumulator, przy tej samej
    prędkości i silniku.
    Nie wiem, nie rozbierałem, stąd nie znam budowy tychże. Gdzieś czytałem,
    że silnik dostaje "szpilki" napięcia znamionowego - czyli chyba coś w
    rodzaju PWM.

    W starych RE były schematy sterowania tyrystorowego do wiertarki 220V,
    jeden nawet skleciłem. Działa do dziś z jakąś zabytkową Celmą. Ale to
    było dawno i na mniejszą moc.

    Romku, nie jestem gimnazjalistą ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2015-07-23 15:48:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-23 15:35, J.F. wrote:
> [...]
    > stacji, zainstalowania falownika ... stacji zasilajacych sa tysiace, kto
    > ma za to zaplacic, i czy sie zwroci przy obecnej cenie ?

    Czytałem jakiś artykuł z lat 70tych (Młody Technik?) o kolei w USA gdzie
    odzyskują energię z hamowania. Kończył się informacją że USSR ma to
    wdrożone na jakiejś lini ;) Skoro w 70-tych mieli możliwości techniczne
    to czemu nie. Mielibyśmy innowację (na fali ekologii).

    > Podobny problem z tramwajami w miastach, tylko liczby i skale nieco inne.

    Pojedyncze hamowanie tramwaja to pewno się mieści w kilkudziesięciu
    Ah/12V. Więc mozna by magazywnowac na miejscu, ale nie wiem czy sa tak
    szybko ladowalne akku. Pewno raczej kondensatory. Duży goldcap ;)

  • 14. Data: 2015-07-23 15:51:32
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > A jaki jest prąd roboczy? Bo rozumiem że 400A to rozruchowy.

    Jak wyciąga się kogoś lub siebie z błota, to czasami nawet tego brakuje :(

    Można przyjąć, że przy wyciąganiu silnik pracuje na 100% mocy. Czasem
    jest to kilka minut - przy dużym obciążeniu prędkość znacznie spada,
    zresztą w parametrach bywają tabelki obciążenie/prędkość liny.
    Pierwszy z brzegu przykład:
    http://www.dragonwinch.com/dwm_13000_hd_en_1/

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 15. Data: 2015-07-23 15:53:28
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ah/12V. Więc mozna by magazywnowac na miejscu, ale nie wiem czy sa tak
    > szybko ladowalne akku. Pewno raczej kondensatory. Duży goldcap ;)

    Ostatni wagonik to jeden duży goldcap, udający cysternę ;)
    Gorzej, gdyby go ktoś odwrotnie wpiął ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2015-07-23 16:07:40
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-07-23 15:51, Adam wrote:
    > Pierwszy z brzegu przykład:
    > http://www.dragonwinch.com/dwm_13000_hd_en_1/

    Ciekawe, przy max obciązeniu mamy 450A * 12V. 5.5kW? Sporo do
    rozproszenia. Jak to długo może pracować non-stop? Samo się wyłączy?

    Pytam bardziej offtopic, znajomy taką wyciągarką używaną na budowie
    uszkodził akku i to dość spory.

  • 17. Data: 2015-07-23 16:12:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    > Swoją drogą dlaczego?

    Prawa Ohma i Kirchoffa nie pozwalają. Napięcie trakcji rośnie powyżej
    dopuszczalnego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2015-07-23 16:17:05
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    > Od biedy dało by się ;)

    Wyciągarkę masz na 12(24)V czy na 800V?

> [...]
    > Układy wykonawcze częściej widziałem na jakichś triakach czy tyrystorach
    > nie na tranzystorach - przynajmniej układy tej mocy.

    Na triakach czy tyrystorach przy niskim napięciu DC? No to faktycznie,
    ,,zaoszczędzisz" na stratach...

    [...]

    > W starych RE były schematy sterowania tyrystorowego do wiertarki 220V,
    > jeden nawet skleciłem. Działa do dziś z jakąś zabytkową Celmą. Ale to
    > było dawno i na mniejszą moc.

    Masz wyciągarkę na 220V?

    > Romku,

    Wolałbym ,,Romanie"...

    > nie jestem gimnazjalistą ;)

    Ale czasem nie chodzi o wiek...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2015-07-23 16:18:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > nie nadaje się do trolingu.
    > Do wolnej pracy - trolingu - są inne sterowniki, wyraźnie droższe.

    Może to głupie pytanie, ale ponieważ troling jest zawsze on topic, więc
    spytam. Skoro z akumulatorem 60 Ah można ten troling uprawiać przez cały
    dzień, to oznacza, że potrzeba do tego ledwie kilkadziesiąt watów mocy.
    Czemu więc zamiast drogiego sterownika nie użyć osobnego małego silniczka
    z właściwie dobraną śrubą? To bardzo tanie rozwiązanie, a sprawnością
    przewyższające użycie w takich warunkach kilkukilowatowego silnika.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2015-07-23 16:22:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

> [...]
    > wdrożone na jakiejś lini ;) Skoro w 70-tych mieli możliwości techniczne
    > to czemu nie. Mielibyśmy innowację (na fali ekologii).

    W latach 70-tych i w ZSRR mogło nie być urządzeń wrażliwych na
    przepięcia w trakcji. Obecnie lokomotywy są napakowane mnóstwem
    elektroniki, która nie zniesie wzrostu napięcia.

    > Pojedyncze hamowanie tramwaja to pewno się mieści w kilkudziesięciu
    > Ah/12V. Więc mozna by magazywnowac na miejscu, ale nie wiem czy sa tak
    > szybko ladowalne akku. Pewno raczej kondensatory. Duży goldcap ;)

    Hamowanie tonowego samochodu osobowego z prędkości 100km/h do zera na
    40 metrach to ok. 100kW w ciągu kilku sekund.

    E=mv^2/2 - dla 50km/h i 10 ton wychodzi prawie 1MJ - życzę powodzenia
    w magazynowaniu takich energii w krótkim czasie.

    --
    Best regards,
    RoMan