  • 11. Data: 2010-08-12 20:18:02
    Temat: Re: Mnoznik czestotliwosci
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2010-08-12 22:13, Andgro napisał/a:

    > Co za g?upi pomys? z.eby naraz.ac' z.ycie robia;c dziwne rzeczy na
    > których sie; dodatkowo nie zna. Cz?owieku, zastanów sie;! Wytaczasz
    > ponad tone; z.elastwa na jezdnie; i zamierzasz powierzyc' sterowanie
    > pre;dkos'cia; jakiemus' szmelcowi skleconemu na kolanie??? Zamierzasz
    > zabic' tylko siebie czy jeszcze masz kogos' na oku, np z.one; i dziecko?

    Cz.

  • 12. Data: 2010-08-12 20:46:45
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    > jakiemus' szmelcowi skleconemu na kolanie??? Zamierzasz zabic' tylko
    > siebie czy jeszcze masz kogos' na oku, np z.one; i dziecko?

    Moze i masz racje.
    W zyciu jest tyle rzeczy o które sie boimy, ze az ... strach.
    Obawialbym sie, tego, ze urzadzenie przestawi przepustnice samoistnie,
    ale...
    Juz przeciez tempomaty z definicji bazuja na tym, ze pedal gazu juz nie jest
    sprzezony bezposrednio linka.
    W zasadzie Twoje obawy powinny sie tyczyc wszystkich samochodów z
    tempomatami.
    Skoro kolega montuje oryginalny uklad, który zostal przetestowany przez
    firme, która go produkuje,
    to w czym problem?
    Zawsze moze to wylaczyc.
    Wylacznik pewnie zostanie oryginalny.

    W maluchu to byla typowa przypadlosc, gdy gaz nie wracal na swoja pozycje
    spoczynkowa.
    No ja rozumiem, ze masa o 400 kg mniejsza, ale czy to bylo tragiczne?
    W koncu sa jeszcze hamulce.
    Mam nadzieje, ze kolega wczesniej nie kombinowal z ABSem :-)

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Lazar

  • 13. Data: 2010-08-12 23:34:22
    Od: Padre <P...@n...net>

    > Juz przeciez tempomaty z definicji bazuja na tym, ze pedal gazu juz nie jest
    > sprzezony bezposrednio linka.

    I właśnie dlatego nie powinno się ingerować amatorsko w taki układ
    szczególnie bez krzty wiedzy o jego konstrukcji.

  • 14. Data: 2010-08-13 08:09:31
    Od: RadekNet <w...@g...com>

    On 12 Sie, 19:58, Sylwester Łazar <i...@a...pl> wrote:
    > Użytkownik Artur Miller <a...@n...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:i41bpe$6...@u...news.interia.pl...> o widzisz, tu nawet masz prawie
    gotowca
    ltiplier-for-lf_15...

    > No, ale to z dużym lutowaniem!
    > Tu też jest prawie gotowiec:http://allegro.pl/item1182420901_programato
    r_pic_jdm_v2_rs232_dip_18_...
    > 16f628.html
    > 1) 16,99 zł płytka.
    > 2) programatora nie trzeba, bo ta płytka już nią jest, a po zaprogramowaniu
    > można ją ładnie użyć do samochodu.
    > Ma złącze dużo lepsze niż konektory w samochodzie.
    > 3) program. Jest tego pewnie kilkadziesiąt linijek. Przynajmniej mi tyle
    > zajeło o ile dobrze pamiętam.

    Mam dziwne wrazenie, ze to nie takie proste jak mi sie wydawalo ;)
    Myslalem, ze w najgorszym razie poradzcie mi jakis prosty schemat,
    ktory dam komus do zlozenia i wepne w uklad. A tutaj jakies
    programowania jeszcze :(

    --
    Radek Wrodarczyk

  • 15. Data: 2010-08-13 08:19:13
    Od: RadekNet <w...@g...com>

    On 12 Sie, 21:46, Sylwester Łazar <i...@a...pl> wrote:

    > Moze i masz racje.

    Nie ma :) A jesli nadal uwaza, ze ma to niech zrobi eksperyment z
    "awaria" tempomatu:
    a) jedzie po autostradzie i wciska gaz do dechy, symulujac, ze
    tempomat zwariowal
    b) jedzie autostrada i trzyma staly gaz, symulujac, ze nie moze
    wylaczy tempomatu przyciskiem
    w kontekscie bezpieczenstwa na oba te wypadki najlepszym obronca jest
    sprzeglo i hamulec ;>

    > Juz przeciez tempomaty z definicji bazuja na tym, ze pedal gazu juz nie jest
    > sprzezony bezposrednio linka.

    W tym silniku tempomat to druga linka ciagnaca przepustnice. Nie
    ingerujesz w pedal gazu, ani w elektronike samochodu.
    W dieslu wystarczy zalozyc sama manetke i przeprogramowac komputer,
    ale rowniez nie tracisz kontroli nad sprzeglem i hamulcami w razie
    padu komputera.

    > W zasadzie Twoje obawy powinny sie tyczyc wszystkich samochodów z
    > tempomatami.

    Dokladnie. A im nowsze auto (mniejsza kontrola mechaniczna) tym
    wiekszy powinien byc jego strach.

    > Skoro kolega montuje oryginalny uklad, który zostal przetestowany przez
    > firme, która go produkuje,to w czym problem?

    I to druga sprawa - za wyjatkiem impulsatora, nic nie bedzie
    przerabiane.

    > Mam nadzieje, ze kolega wczesniej nie kombinowal z ABSem :-)

    Nie mam ;)

    Jeszcze kwestia tempomatu oryginalnego - od kilku dni szukam w sieci i
    nie znalazlem schematu, a tempomat Sharana jest bardziej
    rozczlonkowany i wymaga wpiecia sie w wiazke. To dopiero
    niebezpieczne :)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk

  • 16. Data: 2010-08-13 10:48:08
    Od: RadekNet <w...@g...com>

    On 12 Sie, 19:16, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > A czy koniecznie trzeba zachowywać? Najprawdopodobniej wystarczy
    > układ, który po każdym impulsie wytworzy dziesięć impulsów
    > w odstępach takich, jakie powinny być przy jeździe z maksymalną
    > prędkością. Tempomat jest pewnie zbyt tępy, by zauważyć zmniany
    > prędkości co ćwierć obrotu koła -- wszystko sobie uśredni i nie
    > każe silnikowi zwalniać albo przśpieszać co kilkadziesiąć
    > centymetrów.

    Tez mysle, ze dokladnosc wielka nie jest wymagana, szczegolnie, ze
    tempomat sie wlacza dopiero od 40km/h.

    A moze inne pytanie - czy ktos moze dla mnie wykonac takie urzadzonko?
    Ile to moze kosztowac?

    --
    Radek Wrodarczyk

  • 17. Data: 2010-08-13 11:12:43
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 13.08.2010 10:09, RadekNet pisze:

> [...]
    > Myslalem, ze w najgorszym razie poradzcie mi jakis prosty schemat,
    > ktory dam komus do zlozenia i wepne w uklad. A tutaj jakies

    Takie czasy...
    Dzisiaj nawet migającą diodę się robi na mikroprocesorze, no bo to tylko
    jeden element jest potrzebny, a analogowo.. jakieś kondensatory,
    tranzystory, oporniki.. Liczyć to trzeba a i przy lutowaniu można się
    pomylić.
    Sam bym zrobił potrzebny Ci układ właśnie na jakimś
    mikro-mikroprocesorze toż to dwie nóżki potrzebne tylko, tranzystor na
    wyjściu i jakieś zabezpieczenie na wejściu. Znajdź kogoś w Twojej
    okolicy kto się bawi(ł) AVR'kami i zna podstawowe podstawy bascoma.

    Program powinien mierzyć czas pomiędzy impulsami z koła i w takim czasie
    wygenerować 10 impulsów.

  • 18. Data: 2010-08-13 12:18:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w

> [...]
    > lutowaniu można się pomylić.
    > Sam bym zrobił potrzebny Ci układ właśnie na jakimś
    > mikro-mikroprocesorze toż to dwie nóżki potrzebne tylko,

    Ano, takie czasy. Jak pozniej sie okaze ze dojda wieksze wymagania,
    to bedzie zdecydowanie latwiej.

    A 4046 niekoniecznie zejdzie do zera, choc akurat dla tempomatu
    moze to bez znaczenia.

    J.

  • 19. Data: 2010-08-13 17:15:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Radek Wrodarczyk napisał:

    > Tez mysle, ze dokladnosc wielka nie jest wymagana, szczegolnie, ze
    > tempomat sie wlacza dopiero od 40km/h.

    Akurat na dokładność [pomiaru prędkości] nie ma to wpływu. Można się
    bawić, jak ktoś sugerował, w pomiar czasu między imulsami i odtwarzanie
    dziesięciu impulsów z diesięcioktotnie mniejszym okresem. Ale jeśli
    będą paczki po dziesięć szybkich i zmienna przerwa między nimi, to
    też powinno być dobrze.

    > A moze inne pytanie - czy ktos moze dla mnie wykonac takie urzadzonko?

    Myślę, że nie. Wyrażane tu obawy co do bezpieczeństwa mogą być trochę
    przesadzone, ale gdyby już doszło do jakiegoś nieszczęścia, to nic nie
    stanie na przeszkodzie by poszukać odpowiedzialnych wśród tych, którzy
    za parę złotych dołożyli do samochodu coś, co nie przeszło przez badania.

    > Ile to moze kosztowac?

    Jak dobry prawnik, to pewnie z dziesięć lat.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2010-08-13 22:09:01
    Od: Andgro <b...@a...com>

    Masz swoje zdanie ja mam swoje a racja jest po mojej stronie. Każdy
    duperel w samochodzie ma świadectwom homologacji które otrzymuje po
    przejściu odpowiednich badań i testów. Samochód jako całość również.
    Producent gwarantuje głową, że urządzenie jest bezpieczne. Grzebanie w
    newralgicznych systemach jest po prostu kryminałem. To nie jest
    obrotomierz czy ozdobna gałka dźwigni zmiany biegów, tylko system
    sterowania prędkością. I co z tego, że zawsze można wcisnąć sprzęgło i
    hamulec? Nie masz prawa robić rzeczy, które narażają INNYCH użytkowników
    drogi. W domu możesz sobie włączać światło przez każdorazowe skręcanie
    gołych drutów, ale wychodząc z domu jestes zobowiązany brać pod uwagę
    wszystkich innych.
    Samemu montować tempomatu nawet oryginalnego tez Ci nie wolno, bo twój
    pojazd ma homologację na określone wyposażenie.
    Już pomijam fakt, że w Polsce nie ma gdzie używać tempomatu, wliczając w
    to nasze autostrady.
    Gdybyś spowodował jakiś tragiczny wypadek w wyniku którego Twój pojazd
    zostałby poddany badaniom, to po znalezieniu takiego "dodatku" do końca
    życia mógłbyś pracować z całą rodzina na odszkodowanie. Bo
    ubezpieczyciel natychmiast skasowałby swoją odpowiedzialność jako że
    pojazd ma nieważny dowód rejestracyjny (nawet jeśli podstemplowany),
    ponieważ został poddany istotnym modyfikacjom. Wszelkie ubezpieczenia
    komunikacyjne działają wyłącznie z ważnym dowodem rejestracyjnym.

    --

    Pozdrawiam,

    A. Grodecki