  • 1. Data: 2017-09-16 08:41:59
    Temat: Moc samochodowych urządzeń audio
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Zasilanie mamy 12 V (czyli powiedzmy, że maksymalnie 14,4 V).
    Z tego napięcia na wyjściu na głośniki możemy dostać +/- 7,2 V i pomijam
    już tu niuanse typu zniekształcenia nieliniowe.
    Moc na 4 omowym głośniku będzie więc 7,2 * 7,2 / 4 = 12,96 W.
    Jakby dać głośnik 2 omowy, to będzie niecałe 26 W.
    Mam więc do Kolegów pytanko: skąd się bierze większa moc? Czy
    wzmacniacze mają jakieś przetwornice napięcia i są zasilane napięciem
    wyższym? A może jest jakiś inny myk?
    Jacek

  • 2. Data: 2017-09-16 08:47:48
    Temat: Re: Moc samochodowych urządzeń audio
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 Sep 2017 08:41:59 +0200, Jacek napisał(a):

    > Moc na 4 omowym głośniku będzie więc 7,2 * 7,2 / 4 = 12,96 W.
    > Jakby dać głośnik 2 omowy, to będzie niecałe 26 W.
    > Mam więc do Kolegów pytanko: skąd się bierze większa moc?

    Nie przyszło ci do głowy że jak zmniejszasz oporność to płynie większy
    prąd a moc to u*i?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-09-16 09:07:00
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > Nie przyszło ci do głowy że jak zmniejszasz oporność to płynie większy
    > prąd a moc to u*i?
    Przecież napisałem, że jak 4 omy to 13W, a jak 2 to 26W.
    Jacek

  • 4. Data: 2017-09-16 09:22:36
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2017-09-16 o 09:07, Jacek pisze:

    > Przecież napisałem, że jak 4 omy to 13W, a jak 2 to 26W.
    > Jacek

    Moc to (w przypadku prądu stałego) natężenie × napięcie. W przypadku
    prądu zmiennego (a taki płynie przez głośniki) jest to odrobinę bardziej
    skomplikowane, ale też liczy się nie tylko napięcie, ale też natężenie
    prądu.

  • 5. Data: 2017-09-16 09:25:18
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Jacek"

    Zasilanie mamy 12 V (czyli powiedzmy, że maksymalnie 14,4 V).
    Z tego napięcia na wyjściu na głośniki możemy dostać +/- 7,2 V i pomijam
    już tu niuanse typu zniekształcenia nieliniowe.
    ---
    Czemu ? Masz wzmacniacz z wyjściem różnicowym (a nie kondensatorem) czyli
    +/- te 14,4V dające 50W i tyle właśnie uzyskuje sprzęt

  • 6. Data: 2017-09-16 09:42:29
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

> [...]

    > już tu niuanse typu zniekształcenia nieliniowe.
    > Moc na 4 omowym głośniku będzie więc 7,2 * 7,2 / 4 = 12,96 W.

    Ale można zrobić wzmacniacz mostkowy i już masz 18W na głośnik 4Ohm, przy
    napięciu nominalnym w instalacji 12V.

    > Mam więc do Kolegów pytanko: skąd się bierze większa moc? Czy
    > wzmacniacze mają jakieś przetwornice napięcia i są zasilane napięciem
    > wyższym? A może jest jakiś inny myk?

    Przetwornica napięcia jest prosta i tania - zwłaszcza, że na wyjściu ma być
    napięcie stałe i nie trzeba cudować mniej lub bardziej udanej sinusoidy jak
    w komputerowych UPSach. Każdy zasilacz impulsowy (komputer, laptop,
    drukarka) to właśnie taka przetwornica. Na wyjściu mają to samo, tylko
    wejście na 230V AC zamiast 12V DC. RoMan Ci taki zasilacz w pół godziny
    przeliczy i przerobi :) Bo ja to bardziej teoretyk gawędziarz jestem.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 7. Data: 2017-09-16 10:45:27
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 16 Sep 2017 09:07:00 +0200, Jacek napisał(a):

    > Przecież napisałem, że jak 4 omy to 13W, a jak 2 to 26W.

    OK, dlaczego w takim razie pytasz się skąd większa moc? Co, mamy ci
    odpowiedzieć że z zasilacza? :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 8. Data: 2017-09-16 11:09:27
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 16.09.2017 o 08:41, Jacek pisze:
> [...]
    > Mam więc do Kolegów pytanko: skąd się bierze większa moc? Czy
    > wzmacniacze mają jakieś przetwornice napięcia i są zasilane napięciem
    w 90tych latach, miałem wzmacniacz 300w w aucie. miał postać radiatora
    wiekości kartki a3. po załączeniu było słychać pisk przetwornicy
    podnoszącej napięcie. na ile wolt? nie mam pojęcia, ale to jednyna
    sensowna mozliwość podniesienia mocy pakowanej w głośniki. jak mi
    "przeszło", to (o ile pamiętam) TDA wypuściło jakiś scalak który był
    wzmacniaczem z wbudowanym systemem podnoszenia napięcia.

    ToMasz

    PS jak głośno gra muzyka w aucie w dużym stopniu zależy od skuteczności
    głośników. więc jak podłączysz do zwykłego radyjka głośniki 30cm, to
    może się okazać że nagle doznajesz skurczu moszny przy niskich
    dzwiękach, na tym samym wzmacniaczu...

  • 9. Data: 2017-09-16 11:14:03
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > OK, dlaczego w takim razie pytasz się skąd większa moc? Co, mamy ci
    > odpowiedzieć że z zasilacza? :)
    Sorry, moja wina, że napisałem w sobotę. Niektórzy Koledzy mają wtedy
    wolne również od myślenia.
    Jacek

  • 10. Data: 2017-09-16 11:15:25
    Od: Jacek <k...@a...com>

> [...]
    > Mam więc do Kolegów pytanko: skąd się bierze większa moc? Czy
    > wzmacniacze mają jakieś przetwornice napięcia i są zasilane napięciem
    Już sobie wygooglałem:

    i wszystko jasne.
    Jacek