  • 41. Data: 2018-10-26 03:24:22
    Temat: Re: Moduł GPS jako źródło czasu
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:slrnpsrkhm.e63.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > jest moduł GPS, to da się określić strefę obowiązującą w danym punkcie
    > globu.

    Jednakże miło by mi było, gdybym np. będąc Bardzo Daleko Za Granicą, chcąc
    zadzwonić do Cioci/Kumpla/łotewa, nie musiał przeliczać, szacować, wymyślać,
    itede, czy Tam czas jest, że głęboko śnią, czy Ciocia poszła do kościoła.
    Żeby maszyna albo nie wymuszała zmian, tylko ja jej mówię "jestem tutaj, ale
    z jakoegoś powodu chcę czasu z TAM, umożliw mi to". Albo niech da nacisnąć
    guziczek, który przełączy widok. Albo wyświetlacze są tanie i wyświetli mi
    jeden czas tu, a drugi tam. W prostych słowach, aby maszyna, mimo
    inteligencji, nie usiłowała być mądrzejsza ode mnie, co niestety, coraz
    częściej się zdarza.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 42. Data: 2018-10-26 08:36:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.10.2018 03:24, HF5BS wrote:

    > Albo niech da nacisnąć guziczek, który przełączy widok. Albo

    Żaden problem. Jeden z moich wcześniejszych zegarów (też na nixie) miał
    na przednim panelu przełącznik do zmiany wyświetlanego czasu, pomiędzy
    lokalnym (z uwzględnieniem automatycznej zmiany czasu) oraz UTC (na
    potrzeby krótkofalarskie).

    Robienie kilku zestawów wyświetlaczy nixie dla osobnych stref czasowych
    to moim zdaniem dość mocny przerost formy nad treścią (chociaż byłoby to
    efektowne - nie powiem). Nikt przecież takiego zegara nie będzie ze sobą
    zabierał w podróż.

  • 43. Data: 2018-10-26 08:39:39
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 26.10.2018 o 03:13, HF5BS pisze:

> [...]
    > wiadomości news:slrnpsnbl8.4nb.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Powiem coś takiego - jak mi się zdarzyło zapomnieć na czas doładować
    > konto, to telefon po włączeniu, przestał się synchronizować z czasem,
    > ani nie "nabywał" daty. I zaczął znów, kiedy konto zasiliłem i
    > transmisja danych znów zaczęła "banglać" i fon się synchronizował a la
    > port 123.
    > Przypuszczam więc, że jednak, mimo wyłaczenia transmisji danych, foniak
    > uszczknie nieco danych "na lewo"m bo sobie zegar ustawić. Może jakieś
    > dedykowane ramki, nie odejmujące z limitu danych?

    Telefony biorą czas z sieci operatora - z BTSa

  • 44. Data: 2018-10-26 08:40:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > ani nie "nabywał" daty. I zaczął znów, kiedy konto zasiliłem i transmisja
    > danych znów zaczęła "banglać" i fon się synchronizował a la port 123.

    Nie o tym przecież mówimy.

    > Przypuszczam więc, że jednak, mimo wyłaczenia transmisji danych,
    > foniak uszczknie nieco danych "na lewo"m bo sobie zegar ustawić.
    > Może jakieś dedykowane ramki, nie odejmujące z limitu danych?

    Nie ramki TCP/IP, tylko czas sieci GSM (lub wyższej), do którego nie
    jest potrzebna żadna "transmisja danych" (rozumiana jako "initernet").
    Nawet stare telefony potrafią ustawić sobie czas -- te, które powstały
    gdy jeszcze nie było usług przesyłu danych w sieciach komórkowych.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2018-10-26 08:44:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > jeden czas tu, a drugi tam. W prostych słowach, aby maszyna, mimo
    > inteligencji, nie usiłowała być mądrzejsza ode mnie, co niestety, coraz

    Oldskulowy zegar z lampkami nixie jest chyba mało praktycznym sprzętem
    podróżnym. A te, z kórymi wozimy sie po świecie, na ogół własnie tak
    mają -- da się łatwo pokazać miejscowy i domowy czas.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2018-10-28 02:47:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Robienie kilku zestawów wyświetlaczy nixie dla osobnych stref czasowych
    > to moim zdaniem dość mocny przerost formy nad treścią (chociaż byłoby to

    Nie inaczej. Ale w pewnych sytuacjach ciekawie się prezentuje <z [rzekąsem>
    Tak światowo...</z>

    > efektowne - nie powiem). Nikt przecież takiego zegara nie będzie ze sobą
    > zabierał w podróż.

    Nixie z pewnością nie, ale jakiegoś malca z matrycką 2 rzędy 16 znaków 8x8,
    to już czemu nie?

  • 47. Data: 2018-10-28 02:51:45
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@s...com.invalid> napisał w wiadomości

    > Telefony biorą czas z sieci operatora - z BTSa

    Jednak dlaczego tego nie robi, jeśli z powodu braku opłaty, transmisja
    danych została wyłączona?
    Stąd przypuszczam, że w jakiś sposób telefon musi jawnie dla sieci (dla nas
    oczywiście skrycie) zapytać o czas, a nie dostaje go z automatu po
    zalogowaniu. Tenże przeciez telefon, mimo braku wychodzących, przychodzące
    odbiera normalnie...
    Stąd też moje przypuszczenie, że jednak w jakiś sposób łapie jakiś
    dedykowany kanał (choćby WAP po Edziu, czy GPRS) do połączenia z netem,
    gdzie przefruwają ramki wyłacznie do tego celu. Skoro jednak to robią, to i
    gorsze rzeczy mogą się dziać, jak babol jakiś wlezie.

  • 48. Data: 2018-10-28 02:58:25
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > Nawet stare telefony potrafią ustawić sobie czas -- te, które powstały
    > gdy jeszcze nie było usług przesyłu danych w sieciach komórkowych.

    Kluczowe pytanie - skoro telefon ustawia czas poza netem, to czemu, gdy
    transmisja danych zostaje wyłaczona ze strony operatora, to telefon traci
    też synchronizację czasu? Czyżby op wysyłał aparatowi "Hej, ty, wyłaczyliśmy
    mu dane, nie synchronizuj czasu!".
    Dociekam, bo mnie to zastanawia. Jak dotąd wszystkie telefony, jakie mi same
    synchrowały czas, miały na pokładzie WAP. Mam też telefon MaxCom MM460BB,
    badziewie, ale działa. Nie ma WAP i... nie synchruje czasu :P Czemu?
    Przecież każdy fon to potrafi?
    (Tak - "synchruje" - Skoro inni sobie skracają np. "ja pierdolę" do "jprdl",
    "będę" do "bd" [a to już zajęty skrót] itp, to ja sobie też skróciłem)

  • 49. Data: 2018-10-28 10:46:42
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > traci też synchronizację czasu? Czyżby op wysyłał aparatowi "Hej, ty,
    > wyłaczyliśmy mu dane, nie synchronizuj czasu!".

    Synhronizacja przez NTP jest prosta, aż kusi by jej użyć. Ponadto działa
    cały czas, a nie skokowo na żądanie. Nic dziwnego, że co bardziej leniwi
    projektanci sprzętu (nie mam z tą grupą nic wspólnego) bazują tylko na
    jednej metodzie.

> [...]
    > same synchrowały czas, miały na pokładzie WAP. Mam też telefon MaxCom
    > MM460BB, badziewie, ale działa. Nie ma WAP i... nie synchruje czasu :P

    Co więcej, są telefony, które w ustawieniach mają możliwość włączenia
    lub wyłaczenia ustawiania czasu z sieci, ale *w ogóle* nie potrafią
    tego czasu synchrować. To może wynikać z tego, że potrzebne protokoły
    nie od początku były dobrze określone, projektanci telefonów nieco
    rozminęli się z projektantami sieci. W każdym razie dzisiaj moduły
    komunikacyjne (OEM-owe) robią synchro nie z konkretnym serwerem NTP,
    nie korzystając z TCP/IP, a jako usługę sieci komórkowej.

> [...]
    > "będę" do "bd" [a to już zajęty skrót] itp, to ja sobie też skróciłem)

    -- Wiecie wy, Szwejku, co to jest marszbatalion?
    -- Posłusznie melduję, panie oberlejtnant, że marszbatalion to marszbaciar,
    a marszkompania to marszkuma. My zawsze wszystko skracamy.

  • 50. Data: 2018-10-28 11:26:19
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 28 Oct 2018 10:46:42 +0100, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Synhronizacja przez NTP jest prosta, aż kusi by jej użyć.

    Poprawnie zrobione NTP to nie takie hop siup. Trochę w tym grzebałem, i
    to sztuka sama w sobie. Co innego SNTP, które każdy serwer NTP wspiera.
    Tu zaiste wiele nie trzeba się głowić (kosztem nieco ograniczonej
    rozdzielczości).

    Mateusz