  • 71. Data: 2009-01-23 00:32:02
    Temat: Re: Monitor Apple
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Jan 2009, de Fresz wrote:

    > Dlaczego chcesz wykluczać "zwykłą" nieliniowość?

    Bo o ile mi wiadomo, zaobserwować można ją jedynie w skrajnie
    dużych (jak na nasze aktualne możliwości technologiczne)
    natężeniach promieniowania (albo gęstościach energii jak
    kto woli).
    No i nieodłącznym elementem ich występowania jest pojawianie
    się nieparzystych harmonicznych - jak przy każdym drganiu,
    przepuszczonym przez układ nieliniowy.
    Z podczerwieni trochę ultrafioletu byśmy gratis dostawali...

    > Mowimy chyba o w miarę precyzyjnym oddawaniu barw?

    Tak sądzę :)
    I AFAIK znane materiały mają (w osiągalnych bez laserów
    i reakcji termojądrowych gęstościach energii) tak, że
    zachowują się liniowo - poza przypadkami, kiedy istnieje
    efekt makroskopowy (znaczy w skali atomowej jest "makro" :))
    dający efekty "jak żarówka", czyli mamy *liniowe*
    ch-ki, ale pojawia się nieliniowość od (wolnozmiennego
    w skali przechodzących drgań!) sprzężenia zwrotnego.

    Czy coś przy LCD powoduje efekt fotochromatyczny, jak
    rozumiem nieproporcjonalnie w skali długości fali?

    pzdr, Gotfryd

  • 72. Data: 2009-01-23 21:29:35
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-23 01:32:02 +0100, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> said:

> [...]
    >
    > Czy coś przy LCD powoduje efekt fotochromatyczny, jak
    > rozumiem nieproporcjonalnie w skali długości fali?

    Mam wrażenie, że Twoim podstawowym błedem jest traktowanie pikseli LCD
    jako jednolitego źródła światła. Przyjrzyj się ja są zbudowane ekrany:
    od tyłu lecąc, masz lampy (którym w zależności od mocy zmienia się
    widmo), masz warstwy filtrów polaryzacyjnych, ciekłego kryształu, a na
    końcu filtr kolorowy. Obserwacje z natury wykazują, że w zależności od
    mocy podświetlania, efekty zmian polaryzacji (nazwijmy to: stanów)
    komórek, są przez oko ludzkie odbierane odmiennie i to w stopniu
    większym, niż wynika to ze zmiany widma. Mi ta informacja wystarcza do
    szczęścia, ale jak chcesz, możesz zrobić z tego doktorat, chętnie
    później przeczytam jakieś streszczenie ;-)

    de Fresz

  • 73. Data: 2009-01-23 22:56:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2009, de Fresz wrote:

    > Mam wrażenie, że Twoim podstawowym błedem jest traktowanie pikseli LCD jako
    > jednolitego źródła światła.

    Jakiego *źródła*???
    Przecież piszę takoż, że:

> [...]
    > lecąc, masz lampy (którym w zależności od mocy zmienia się widmo), masz
    > warstwy filtrów polaryzacyjnych, ciekłego kryształu, a na końcu filtr

    Otóż to.
    I - poza makroskopowymi efektami, takimi jak ten który jest określany
    mianem "fotochromatyzmu", nie da rady zaobserwować nieliniowości
    transmisji, pochłaniania i odbicia.
    Zwiększenie padającego światła 2x daje zwiększenie 2x również
    odbitego, pochłoniętego i przepuszczonego.
    W równych proporcjach i równo dla wszystkich barw.
    Aż co do silniejszych laserów :) (kiedy rzeczywiscie pojawiają
    się nieliniowości).

> [...]
    > przez oko ludzkie odbierane odmiennie i to w stopniu większym, niż wynika to

    Ale IMHO tu jest nieporozumienie: jeśli zmiana mocy lamp powoduje
    zmianę widma, to *oczywiście* występuje zmiana kolorów, przyznaję
    że spodziewałem się iż lampki do podświetlenia mają "równą"
    chc-kę.
    Zgodzę się również, że widoczność "rozjazdu kolorów" może być
    większa niż widoczność zmiany na samych lampach - to że znacznie
    lepiej widać naruszenie WB na szarym niż na białym jest znane.

    > Mi ta informacja wystarcza do szczęścia,

    :)
    A mi idzie o to, że o ile przyznaję że wtopiłem z założeniem iż
    lampy fluoroscencyjne będą miały dość równe widmo mimo zmiany
    mocy, to siakoś NIE widzę nadal przyczyny dla której miała
    by się zmieniać charakterystyka *przepuszczalności* LCD :D
    Inaczej mówiąc: włożenie szarego filtra między lampy
    i ekran powinno nie naruszać kalibracji.

    > ale jak chcesz,
    > możesz zrobić z tego doktorat, chętnie później przeczytam jakieś streszczenie
    > ;-)

    Hm... to nie zostanie mi czasu na focenie i pisanie na pyryfycy...
    może na razie zrezygnuję... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 74. Data: 2009-01-24 12:35:25
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > mocy, to siakoś NIE widzę nadal przyczyny dla której miała
    > by się zmieniać charakterystyka *przepuszczalności* LCD :D

    Generalizując, główną przyczyną, jest niestabilność widmowa CCFL w
    funkcji jasności, ale jednak istnieje również nieliniowość
    przepuszczalności układu z polaryzatorem. Z tego co mi wiadomo,
    nieliniowość rośnie odwrotnie proporcjonalnie do długości fali i ma
    znaczenie w zakresie poza widmem widzialnym.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!