  • 1. Data: 2016-06-18 11:10:12
    Temat: Mosty sklejane z patyczków
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    Fajna zabawa i pomysł z konkursem dla dzieciaków.
    https://youtu.be/gMgBjHBjcfo?t=4m52s

    Studenci wykonali kratownicę z lodowych patyczków,
    wytrzymującą ciężar ponad 1000 N
    https://youtu.be/Z_h6gMlRf7k?t=4m4s

    Ciekawe co to za facet z polskim godłem na koszulce?
    https://youtu.be/w0aiZ0ijhAo?t=17s

    Pozdrawiam WM

  • 2. Data: 2016-06-18 12:08:22
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Zabawa przeniesiona ze smartfonowych gierek do reala. Studenci pewnie wpadli na ten
    pomysł podczas awarii prądu :-)

  • 3. Data: 2016-06-18 13:07:41
    Temat: Re: Mosty sklejane z patyczków
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-06-18 o 12:08, Konrad Anikiel pisze:
    > Zabawa przeniesiona ze smartfonowych gierek do reala. Studenci pewnie wpadli na ten
    pomysł podczas awarii prądu :-)

    Takie konkursy są pożyteczne bo aktywizują i motywują do działania.

    Kiedyś i u nas zorganizowano podobny konkurs, na mosty z papieru.
    Chyba czasopismo Delta temu patronowało?

    Szukałem informacji o tym w sieci, ale zamiast tego znalazłem to:
    https://youtu.be/KksImg6rCtk?t=3m3s
    Most z papieru (wykonany bez użycia kleju) dla dwutonowego samochodu.

    Wystarczy sama siła tarcia, by całość papierowego mostu się nie rozpadła.

  • 4. Data: 2016-06-18 14:44:43
    Od: 4...@g...com

    Akurat na wytrzymalosc tego papierowego mostu maja wplyw podpory, czy jak to sie w
    mostach nazywa, na koncach. Przy odpowiednio wytrzymalych czolgiem mozna by po takim
    moscie jezdzic. Tam nie tylko sila tarcia ale przede wszystkim wytrzymalosc na
    sciskanie arkusza papieru ma wplyw. Jak zrobic taki most ze styropianu to tarcie
    pomiedzy plytami moze byc wieksze niz przy papierze a wytrzymalosc bedzie mial duzo
    mniejsza.

  • 5. Data: 2016-06-18 15:36:16
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 18.06.2016 11:10, WM wrote:
> [...]
    > wytrzymującą ciężar ponad 1000 N
    > https://youtu.be/Z_h6gMlRf7k?t=4m4s
    >
    > Ciekawe co to za facet z polskim godłem na koszulce?

    Gdzieś widziałem studentów budujących z dłuższych wykałaczec/patycznów
    do grilla (nie pamiętam, czy były sznurki). Padło stwierdzenie, że to
    ma sporo wzpólnego z budową w rzeczywistej skali.
    W sumie słusznie, jeśli przeskalujemy most 1:100, wytrzymałość
    materiałów również należy przeskalować w dół, aby uzyskać podobne
    efekty (to sie zawali, a to nie).

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2016-06-18 16:48:59
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-06-18 o 15:36, bartekltg pisze:

> [...]
    > W sumie słusznie, jeśli przeskalujemy most 1:100, wytrzymałość
    > materiałów również należy przeskalować w dół, aby uzyskać podobne

    To nie jest takie proste, trzeba porównać jednocześnie wiele parametrów.
    Nie zawsze da się dobrać wszystkie potrzebne liczby podobieństwa.

    Przydają się do porównań mapy (wykresy) Ashby'ego.
    http://www.kp.pollub.pl/files/w02.jpg
    http://www.kp.pollub.pl/wykresy-ashby-ego.php

    Pozdrawiam WM

  • 7. Data: 2016-06-18 17:05:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-06-18 o 14:44, 4...@g...com pisze:
> [...]
    pomiedzy plytami moze byc wieksze niz przy papierze a wytrzymalosc bedzie mial duzo

    Ważny jest kształt odwróconej krzywej łańcuchowej.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Catenary_arch
    Widać tutaj, że mimo smukłości jest to dosyć stabilny kształt:
    https://youtu.be/ZovFeczG0lY?t=17s

  • 8. Data: 2016-06-19 10:42:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 18 Jun 2016 11:10:12 +0200, WM napisał(a):
    > Fajna zabawa i pomysł z konkursem dla dzieciaków.
    > https://youtu.be/gMgBjHBjcfo?t=4m52s
    >
    > Studenci wykonali kratownicę z lodowych patyczków,
    > wytrzymującą ciężar ponad 1000 N
    > https://youtu.be/Z_h6gMlRf7k?t=4m4s

    zobacz na to
    https://www.youtube.com/watch?v=-d5KmWlu1z0

    500kg na makaronie ?

    zawody jakies sa
    https://www.youtube.com/watch?v=zhjh3rtjscM

    ciekawe czym to kleja ...

    J.

  • 9. Data: 2016-06-19 12:41:10
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-06-19 o 10:42, J.F. pisze:

    > zobacz na to
    > https://www.youtube.com/watch?v=-d5KmWlu1z0
    >
    > 500kg na makaronie ?

    To pewnie specjalny makaron wzmacniany włóknem kolagenowym? ;)
    Ciekawe czy udało się uzyskać dodatkową polimeryzację ciasta? ;)

    > zawody jakies sa
    > https://www.youtube.com/watch?v=zhjh3rtjscM

    Konkursy są międzynarodowe. Bywało, że Węgrzy wygrywali zawody.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Spaghetti_bridge
    Trzeba namówić naszą firmę Malma (jeżeli jeszcze istnieje)
    do sponsoringu.

    > ciekawe czym to kleja ...

    Powinny być dozwolone tylko kleje jadalne i obowiązek konsumpcji po
    zawodach.
    Nie wolno marnować żywności, bo to nieładnie wobec głodujących w Afryce.
    ;)

    Pozdrawiam

  • 10. Data: 2016-06-19 13:10:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 19 Jun 2016 12:41:10 +0200, WM napisał(a):

    > Konkursy są międzynarodowe. Bywało, że Węgrzy wygrywali zawody.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Spaghetti_bridge
    > Trzeba namówić naszą firmę Malma (jeżeli jeszcze istnieje)
    > do sponsoringu.

    Dobry pomysl.

    > Powinny być dozwolone tylko kleje jadalne i obowiązek konsumpcji po
    > zawodach.

    Krochmal ? Kiepsko trzyma. Klej kostny ?

    A moze ciastem makaronowym ? :-)

    J.