  • 11. Data: 2016-06-19 15:06:33
    Temat: Re: Mosty sklejane z patyczków
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-06-19 o 13:10, J.F. pisze:

    > Krochmal ? Kiepsko trzyma. Klej kostny ?
    >
    > A moze ciastem makaronowym ? :-)

    W Chinach makaron jest wyciągany wielokrotnie.
    Ciekawe, że rozciąga się przy tym równomiernie, bez przewężeń.
    https://youtu.be/auhHl5-6VdY
    http://twistedsifter.com/2009/09/la-mian-art-of-chin
    ese-noodle-making/

    Takim długim makaronem można wykonać cały most bez klejenia i wysuszyć.

    Jednemu z najsławniejszych fizyków XX wieku Richardowi Feynmanowi zadano
    kiedyś pytanie o pękający makaron spaghetti. Przy wyginaniu sucha nitka
    nigdy nie pęka na dwie części, tylko na 3 do 10 kawałków. Dlaczego? Na
    intuicję powinna łamać się na pół.
    Fenomen pękania na kilka kawałków wyjaśniono dopiero przed kilku laty.
    Pomocna okazała się superszybka kamera cyfrowa. Gdy zginamy np.
    plastikową linijkę, a ta pęka, jej nowo powstałe końcówki drgają (jak
    trampolina) tak długo, aż wytracą energię i wrócą do stanu podstawowego.
    W prętach makaronopodobnych tak się nie dzieje. Energia gromadzi się
    zwykle w połowie zginanego odcinka. Gdy pręt pęka, jego końcówki nie
    drgają. Od miejsca pęknięcia rozchodzi się na boki zaburzenie (podobne
    do fali uderzeniowej) z nagromadzoną energią, powodując powstanie
    kolejnych pęknięć. Zginany makaron nie rozlatuje się więc na kilka
    części równocześnie. Najpierw pęka mniej więcej w środku, a później
    rozpada się dalej. Wszystko dzieje się tak szybko, że ludzkie oko nie
    potrafi tego wychwycić. Kamera, którą posługiwali się fizycy, robiła
    ponad tysiąc ujęć na sekundę.

    http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IB/gn201033_mak
    aron.html

    WM

  • 12. Data: 2016-06-19 15:16:33
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 19.06.2016 10:42, J.F. wrote:

    > zobacz na to
    > https://www.youtube.com/watch?v=-d5KmWlu1z0
    >
    > 500kg na makaronie ?
    >
    > zawody jakies sa
    > https://www.youtube.com/watch?v=zhjh3rtjscM
    >

    > ciekawe czym to kleja ...

    Rozgotowanym makaronem?
    ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2016-06-19 16:04:51
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-19 o 15:06, WM pisze:
    > Pomocna okazała się superszybka kamera cyfrowa.

    Tak dla zobrazowania. :-)

    https://www.youtube.com/watch?v=ADD7QlQoFFI

    Robert

  • 14. Data: 2016-06-19 16:37:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Tak dla zobrazowania. :-)
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=ADD7QlQoFFI

    Dzięki za link do wspaniale zrobionego filmu.
    Znam inne filmy tego gościa, są zwykle fajne.
    Kiedyś oglądałem jego film z kotem spadającym na cztery łapy.
    Tłumaczył on to zjawisko wyjątkowo giętkim grzbietem kota.
    Trochę przesadził, bo ja znalazłem film z prosiakiem zrzucanym
    z wysokości, który też się obraca, ładnie spadając na cztery łapy,
    a nie ma giętkiego, obrotowego grzbietu.

    WM

  • 15. Data: 2016-06-19 17:45:46
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-19 o 16:37, WM pisze:
> [...]
    > z wysokości, który też się obraca, ładnie spadając na cztery łapy,
    > a nie ma giętkiego, obrotowego grzbietu.

    Z kotem to różne wersje, np. ogon.

    Ale królik też się obraca spadając.

    Robert

  • 16. Data: 2016-06-19 18:51:24
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Z kotem to różne wersje, np. ogon.

    Oficjalna wersja jest taka:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Falling_cat_problem

    > Ale królik też się obraca spadając.

    Żadnego ze zrzucanych kopytnych, które kiedyś widziałem,
    nie mogę odnaleźć już od dawna.
    Królika rzeczywiście znalazłem.
    https://www.sfmoma.org/artwork/2012.223

    WM

  • 17. Data: 2016-07-21 23:01:31
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 18 Jun 2016 15:36:16 +0200 bartekltg <b...@g...com>
    napisał:

    >Gdzieś widziałem studentów budujących z dłuższych wykałaczec/patycznów
    >do grilla (nie pamiętam, czy były sznurki). Padło stwierdzenie, że to
    >ma sporo wzpólnego z budową w rzeczywistej skali.

    A ja kiedyś widziałem progam w TV o tym, ale używano tego makaronu,
    który jest w prostych długich "prętach", mówiono właśnie że dobrze
    symuluje on stal, bo jest elastyczny, ale przy większym naprężeniu
    jednak pęka.

    I nie jest to zabawa przeniesiona ze smarkfonów, jak pisze wyżej
    Konrad, bo program był nadany w czasach kiedy telefony komórkowe były
    analogowe, a i to w USA :-)

  • 18. Data: 2016-07-23 16:04:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 lipca 2016 23:01:22 UTC+2 użytkownik __Maciek napisał:

> [...]
    >
    > I nie jest to zabawa przeniesiona ze smarkfonów, jak pisze wyżej
    > Konrad, bo program był nadany w czasach kiedy telefony komórkowe były

    A czy ten program jest do dziś kontynuowany? Czy może o nim już dawno zapomniano, a
    dzisiaj ci ludzie od mostów patyczkowych o nim nie wiedzą, za to mają te gry w swoich
    komórkach?