  • 41. Data: 2017-07-22 16:01:06
    Temat: Re: NOM - co się z tym stało?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof Halasa napisał:

    > No nie, to jednak zupełnie inne sprawy. Sam brak dowodu na istnienie
    > należności nie oznacza, że należność nie istnieje. Oznacza tylko, że
    > w przypadku odmowy zapłaty, nie można klienta skutecznie do niej zmusić
    > (a tym przypadku, nawet pewnie zidentyfikować). Mam jednak nadzieję,
    > że w dalszym ciągu normą jest regulowanie zobowiązań nawet wtedy, gdy
    > nie mogą być skutecznie dochodzone (i nawet jeśli druga strona trochę
    > zbyt optymistycznie wymyśliła sobie sposób rozliczeń).

    Ja za NOM nie zapłaciłem. Już nie pamiętam czy to oni do mnie, czy ja
    do nich dzwoniłem po otrzymaniu tej "faktury", ale co do zapłaty, jasno
    zostało powiedziane, że nie ma takiej opcji. Moja nadzieja, że normą
    jest trzymanie się zapisów prawa ostatnio mocno podupadła. Zaczyna się
    od swobodnego podejścia do rgulaminów, a kończy na tym, że "konstytucja
    to taka książeczka" i można mieć ją w dupie.

    Składam reklamacje gdy usługodawca nie szanuje przepisów (albo nawet
    przez siebie ustalonych reguł). Do tej pory nie zdarzyło się, bym w
    takiej sytuacji coś zapłacił. Ostatnio przeważnie sprawy załatwiane są
    od ręki, a nawet winowajaca poczuwa się sam z siebie do dodatkowych
    gratyfikacji. Widać, że rynek telekomunikacyjny wygląda zupełnie inaczej
    niż za czasów NOM.

    Oczywiście są tacy, którzy płacą za te "wymyślone sposoby rozliczeń".
    To takie jasniepańskie -- dam posłańcowi dwadzieścia grajcarów za
    fatygę, choć mu przy tym naurągam, że kopertę poplamił winem, gdy po
    drodze posilał się w karczmie. I od razu lepiej się z tym czuję.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2017-07-22 18:04:10
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> writes:

    > Według planów miało być tak, jak przy połączeniach zagranicznych.
    > Dzwonię do USA, zarabia na mnie amerykański operator, ale fakturę
    > dostaję od tego lokalnego, z którym mam zawartą umowę. To nie był
    > takie głupi pomysł, te miedzystrefowe przez róznych operatorów --
    > gdyby tylko te plany zostały konsekwentnie zrealizowane.

    To byłoby zgodne z umową abonencką, ale przecież TPSA nie miała w tym
    interesu.

    > Zwykle wymaga. A bo to mało razy jakaś księgowa ganiała za mną
    > z czyjąś fakturą, bym opisał o co chodzi i za co ona płaci.

    Ale to nie są żadne "podkładki", umowy itp. Fakturę opisuje jej
    odbiorca, mógłby zrobić to samo z fakturą z NOMu.

    Czasem umowa jest potrzebna do rozliczenia np. faktury, ale raczej nie
    w takim przypadku (o którym "wszyscy" wiedzą, że nie zawiera się
    pisemnej umowy). No ale nie wyszło, trudno się dziwić.

    > Odkąd Prawo telekomunikacyjne rozszerzyło definicje abonenta również
    > na użytkowników kart przedpłaconych, to jest to zwykła codzienność.

    Bardzo wątpię.

    > Jeśli zakup i pierwsze użycie jest zawarciem umowy, to zamiana sposobu
    > rozliczeń przez wybranie kodu tak samo jest.

    Nie, jest tylko zmianą niektórych warunków umowy. Zmianą, która została
    przewidziana w oryginalnej umowie, i nie wymaga nawet aneksu ani niczego
    podobnego.

    Ale oczywiście to jest nieistotne, gdyż nawet gdyby uznać zmianę taryfy
    za zawarcie nowej umowy, to to nie nakłada na klienta żadnych
    zobowiązań (abonenta, posiadacza telefonu, karty itp). Nie jest więc
    potrzebna żadna identyfikacja klienta.

    Szczerze mówiąc nie widzę specjalnej różnicy między zmianą taryfy
    w prepaidzie, w postpaidzie, czy też np. w stacjonarnym postpaidzie.

    W każdym z tych przypadków operator może mieć jakieś roszczenia
    do klienta tylko wtedy, gdy zostało to określone w umowie, zawartej
    z klientem o określonych personaliach, zwykle zresztą w formie pisemnej.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 43. Data: 2017-07-22 18:35:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To byłoby zgodne z umową abonencką, ale przecież TPSA nie miała
    > w tym interesu.

    Wszystko co sie w tamtych czasach na poletku telekomunikacyjnym działo,
    działo się przeciwko interesom TPSA. Poniekąd zresztą słusznie.

    > Ale to nie są żadne "podkładki", umowy itp. Fakturę opisuje jej
    > odbiorca, mógłby zrobić to samo z fakturą z NOMu.

    O tym mówię, o wewnętrznych sprawach firmy. Ktoś z zarządu chce mieć
    kontrolę nad finansami, wie że jest umowa z tepsą na stacjonarne
    i z plusem na komórki -- a ty nagle jakaś faktura z NOM. WTF NOM?
    Do tego mogło nawet konta księgowego nie być, a plan kont w gałązce
    wydatków telekomunikacyjnych mógł być (bardzo słusznie) sztywny.

    > Czasem umowa jest potrzebna do rozliczenia np. faktury, ale raczej
    > nie w takim przypadku (o którym "wszyscy" wiedzą, że nie zawiera
    > się pisemnej umowy). No ale nie wyszło, trudno się dziwić.

    Tepsa była jeszcze zbyt mocna, więc nie wyszło. Mnie cieszyło to, że
    zapłacę fakturę, a na niej jawnie będzie napisane, że połowa kasy jest
    dla innej firmy. Taka sprawiedliwość dziejowa -- poprzednio było
    dwrotnie. Jeśli nawet małemu operatorowi udało się wepchnąć na rynek
    i podłączyć abonenta, to kasa za międzystrefowe i tak szła do tepsy.

    > Bardzo wątpię.

    No to trzeba sobie kupić jakiego prepaida i poczytać karteczkę.

    > Nie, jest tylko zmianą niektórych warunków umowy. Zmianą, która została
    > przewidziana w oryginalnej umowie, i nie wymaga nawet aneksu ani niczego
    > podobnego.

    Trudno żeby robić aneksy do umowy, która nie ma formy dokumentu z dwoma
    podpisami.

> [...]
    > taryfy za zawarcie nowej umowy, to to nie nakłada na klienta żadnych
    > zobowiązań (abonenta, posiadacza telefonu, karty itp). Nie jest więc

    Czyli prawie tak samo jak w przypadku wybrania 1044. Prawie, bo w przypadku
    prepaida zobowiązania da się egzekwować do czasu wyczerpania środków na
    koncie, a w 1044 odłożenie słuchawki kończy całą sprawę.

> [...]
    > do klienta tylko wtedy, gdy zostało to określone w umowie, zawartej
    > z klientem o określonych personaliach, zwykle zresztą w formie pisemnej.

    Całe szczęście prawodawca różnice zobaczył. Przy abonamencie skutki
    zmiany mogą ciągnąć się przez dwa lata i być dotkliwe finansowo. Dlatego
    jest przy tym dużo obostrzeń, możliwość odstąpienia w wyznaczonym czasie
    itd. W prepaidzie jest jak w spółce z o.o. -- odpowiedzialność klienta
    tylko do wysokości wpłaconego kapitału. Przypominam, że teraz nie ma już
    możliwości funkcjonowania umowy, której strona jest kilent o nieokreślonych
    personaliach.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2017-07-23 15:36:57
    Od: "brum" <s...@n...berdyczow>

    > Cholera wie po co i czy ktoś używa.

    Uzywa, i to sporo. Osobiscie uzywam 1012, 1033, 1061 i 1066.
    Znam przyklady uzycia 1055. Przy czym 1055 i 1066 nie mozna juz oficjalnie
    zamowic dla nowych numerow.

  • 45. Data: 2017-07-26 08:32:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 21 Jul 2017 22:45:00 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Cholera wie po co i czy ktoś używa. Całe nieszczęście z PNK polega
    > na tym, że przydzielali bez opamiętania te zakresy. A teraz, gdy
    > potrzeba, to nie ma. Ciekawe ile realnie mogło zostać telefonów
    > w jakiejś prowincjonalnej strefie (potencjalnie 7 milionów),
    > w której już prawie wszyscy polikwidowali stacjonarne.

    W dobie powszechnej przenosnosci w zasadzie nie widze problemu, zeby
    pojedyncze nieuzywane nr "stacjonarne" przydzielac komorkom ...

    J.

  • 46. Data: 2017-07-26 10:23:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > W dobie powszechnej przenosnosci w zasadzie nie widze problemu, zeby
    > pojedyncze nieuzywane nr "stacjonarne" przydzielac komorkom ...

    Istnieje powszechna przenośność w obrębie zakresów telefonni komórkowej
    i mniej powszechna w stacjonarnej. Problemem są różnice taryfowe przy
    łaczeniu się między oboma światani i wewnątrz każdego z nich. Różnice
    te powodują konieczność utrzymania możliwości odróżnienie po numerze
    telefonu stacjonarnego od komórki. Można te różnice na drodze urzędowej
    wyrównać, nie mam nic przeciwko temu. W Stanach od zawsze telefony
    komórkowe niczym się nie różnią od stacjonarnych -- ani nunerem, ani
    opłatą za połączenie.

    --
    Jarek

  • 47. Data: 2017-07-26 11:01:35
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > W dobie powszechnej przenosnosci w zasadzie nie widze problemu, zeby
    > pojedyncze nieuzywane nr "stacjonarne" przydzielac komorkom ...

    A nie przydziela się? W Sferii od 10 lat mam "stacjonarny" i łażę z nim. A
    na upartego jeszcze dłużej - telefon miałem (numeru już nie ma) od 2003 roku
    i jeździłem z terminalem po mieście i działało, nawet nie rwało. Fakt, poza
    Warszawą robiło się różnie, ale czymże to było, jak nie komórką? A teraz
    Play, Demobil, to mają w swojej ofercie także pulę stacjonarną, coś mi
    brzęczy przy Oranżadzie z reklam, nie wiem, jak Plus, nie mam fona w tej
    sieci.
    Wracając do tematu - myślę o wzięciu swojego domowego od lat numeru jeszcze
    za PJO PPTiT (rok 1974), jako komórkę, na zasadzie przeniesienia się ze
    stacjonarkil, byle było można formalnie, bo fizycznie na pewno się da.
    A Sferia? Niech tylko przestanie uznawać za nadmierne przemieszczenie się (6
    najbliższych stacji BTS) drogę telefonu między głową, a stołem, przy którym
    się siedzi, powiedzmy, że pół metra... I SMSy niech nie przychodzą jako
    poczta głosowa i przepadają po odczytaniu, a stało się od momentu zmiany
    infrastruktury z własnej CDMA, na MVNO GSM/WCDMA (działa na obu) w
    Polkomtelu, w 2014 roku.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 48. Data: 2017-07-26 11:07:33
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > telefonu stacjonarnego od komórki. Można te różnice na drodze urzędowej
    > wyrównać, nie mam nic przeciwko temu. W Stanach od zawsze telefony

    Ja też nie. I jeszcze niech SMSy normalnie chodzą, a nie jako poczta
    głosowa, znikająca po odczytaniu.
    A jak miałem Sferię jeszcze w CDMA, to przychodziły normalnie, jako tekst na
    ekranie, tylko nadawca więcej płacił (i chyba płaci nadal, ale nie wiem), bo
    pula stacjonarna, ale chodziły.

    > komórkowe niczym się nie różnią od stacjonarnych -- ani nunerem, ani
    > opłatą za połączenie.

    Tylko coś mi mówi, że tam się płaci za przychodzące...?

  • 49. Data: 2017-07-26 11:12:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Tylko coś mi mówi, że tam się płaci za przychodzące...?

    Mniej więcej tak jak ja płacę za wychodzące (mam miesięczną pulę
    44640 darmowych minut w abonamencie).

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2017-07-26 11:22:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    HF5BS pisze:

    >Mniej więcej tak jak ja płacę za wychodzące (mam miesięczną pulę
    >44640 darmowych minut w abonamencie).

    ALe kiedys bylo inaczej.

    Za to rozmowa na komorke potrafila byc po cenie lokalnej.

    A u nas nie placilo sie za przychodzace ? W poczatkach centertela.

    J.