eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.telefonia › [NTG]acr w sieciach ruchomych
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2010-09-30 10:35:27
    Temat: [NTG]acr w sieciach ruchomych
    Od: "brum" <b...@o...eu>

    http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead07&new
    s_cat_id=168&news_id=5889&layout=3&page=text

    Prezes UKE przedstawia stanowisko w sprawie obowiązku świadczenia usługi ACR
    przez dostawcę usług świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej.

    Stanowisko Prezesa UKE w sprawie obowiązku świadczenia usługi ACR przez
    dostawcę usług świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej,
    nałożonego przepisem art. 171 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r.
    Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).

    W związku z problemami dotyczącymi świadczenia usługi ACR (ang. Anonymous
    Call Rejection) przez dostawcę usług świadczonych w ruchomej publicznej
    sieci telefonicznej Prezes UKE przedstawia swoje stanowisko w przedmiotowej
    sprawie.

    Obowiązek świadczenia usługi ACR jako usługi blokowania połączeń
    pochodzących od abonentów i użytkowników końcowych korzystających z usługi
    eliminacji prezentacji identyfikacji linii wywołującej został wprowadzony w
    państwach członkowskich Unii Europejskiej na podstawie art. 8 ust. 3
    Dyrektywy 97/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 1997 r.
    dotyczącej przetwarzania danych osobowych oraz ochrony prywatności w
    sektorze telekomunikacyjnym (Dz. U. L 24 z 30 stycznia 1998 r.). Przepis ten
    zapewniał abonentowi wywoływanemu możliwość odrzucania połączeń pochodzących
    od abonentów i użytkowników końcowych korzystających z usługi eliminacji
    prezentacji identyfikacji linii wywołującej.

    Określenie szczegółów powyższej funkcjonalności zostało powierzone
    Europejskiemu Instytutowi Norm Telekomunikacyjnych (ETSI). Wynikiem wstępnej
    fazy prac zawierającym opis usługi było opracowanie i opublikowanie w 2000
    r. normy europejskiej ETSI EN 301 798 V1.1.1 (2000-10) pt. Service and
    Protocols for Advanced Networks (SPAN); Anonymous Call Rejection (ACR)
    Supplementary Service; Service description. W rozdziale 1 tego dokumentu
    (Zakres) ETSI wskazało, że usługa ACR ma zastosowanie do publicznych sieci
    telekomunikacyjnych, na przykład PSTN i ISDN oraz, że są dwa typy rozwiązań:

    1) rozwiązanie oparte na sieci - network based solution (NBS),
    2) rozwiązanie oparte na użytkowniku - user based solution (UBS).

    W powyższym dokumencie zastrzeżono, że opisuje on jedynie rozwiązanie
    "oparte na sieci".

    Ad 1. Rozwiązanie "oparte na sieci" jest usługą oferowaną jako część
    funkcjonalności sieci publicznej dla wszystkich połączeń przychodzących, w
    których nie jest dostępna identyfikacja linii wywołującej ze względu na
    zastosowanie eliminacji prezentacji linii wywołującej (CLIR - ang. Calling
    Line Identification Restriction). Istotnym elementem usługi ACR świadczonej
    z wykorzystaniem rozwiązania "opartego na sieci" jest to, że nie dochodzi do
    zestawienia połączenia z urządzeniem końcowym użytkownika, a zatem
    użytkownik wywoływany nie jest informowany o próbie połączenia i jego
    odrzuceniu (rozdział 4 Wymagania użytkownika). Natomiast użytkownikowi
    wywołującemu przekazywany jest stosowny komunikat, że połączenie zostało
    odrzucone ze względu na zastosowanie usługi ACR (rozdział 5 Definicja
    usługi). Odrzucenie połączenia następuje niezależnie od tego, czy linia
    użytkownika wywoływanego jest wolna czy zajęta (rozdział 5 Definicja
    usługi).

    Ad. 2. Rozwiązanie "oparte na użytkowniku" jest usługą oferowaną jako część
    funkcjonalności urządzenia końcowego użytkownika wywoływanego albo:
    a) dla wszystkich albo
    b) dla poszczególnych, wg wyboru użytkownika wywoływanego,
    połączeń przychodzących, w których nie jest dostępna identyfikacja linii
    wywołującej ze względu na zastosowanie eliminacji prezentacji identyfikacji
    linii wywołującej CLIR.

    W 2002 roku dyrektywa 97/66/WE została zastąpiona dyrektywą 2002/58/WE
    Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lipca 2002 r. dotyczącą
    przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności
    elektronicznej (dyrektywa o prywatności i łączności elektronicznej) - (Dz.
    U. UE.L.02.201.37.). W dyrektywie wskazano, iż usługa ACR powinna być
    świadczona w oparciu o rozwiązanie "oparte na sieci" lub też rozwiązanie
    "oparte na użytkowniku" lecz dostarczane przez dostawcę usług. W nowym
    pakiecie regulacyjnym UE z 2009 r. zapisy art. 8 dyrektywy 2002/58/WE w
    zakresie usługi ACR pozostały w niezmienionym kształcie.

    W Polsce obowiązek zapewnienia abonentowi możliwości skorzystania z usługi
    ACR polegającej na odrzucaniu anonimowych połączeń przychodzących, został
    wprowadzony w art. 171 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo
    telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800, z późn. zm.), dalej zwanej
    "Pt", który stanowi transpozycję odpowiednich postanowień dyrektywy
    2002/58/WE. Zgodnie z art. 171 ust. 2 pkt 3 Pt, dostawca usług świadczonych
    w publicznej sieci telefonicznej umożliwiającej prezentację identyfikacji
    linii wywołującej jest obowiązany zapewnić, za pomocą prostych środków
    abonentowi wywoływanemu możliwość eliminacji dla połączeń przychodzących
    prezentacji identyfikacji linii wywołującej, a jeżeli taka prezentacja jest
    dostępna przed rozpoczęciem połączenia przychodzącego, także możliwość
    blokady połączeń przychodzących od abonenta lub użytkownika stosującego
    eliminację prezentacji identyfikacji linii wywołującej.

    Wyjaśnić w tym miejscu należy, iż istotą usługi ACR jest to, że odrzucane
    może być jedynie takie połączenie przychodzące, dla którego użytkownik
    wywołujący zastosował usługę CLIR. Należy nadmienić, iż usługa ACR powinna
    być świadczona przez operatorów jako usługa uzupełniająca do usługi CLIR. W
    praktyce, przy świadczeniu usługi ACR brak prezentacji numeru w połączeniu
    przychodzącym może mieć dwojakie przyczyny:
    1) użytkownik wywołujący zastosował usługę CLIR,
    2) nie ma prezentacji numeru dla danego użytkownika wywołującego z innych
    niż powyżej podano względów. Jeśli zatem brak prezentacji numeru wynika z
    innych przyczyn, niż te, że użytkownik wywołujący zastosował usługę CLIR, to
    połączenie powinno być zestawione.

    Badając oferty operatorów sieci ruchomych Prezes UKE stwierdził, że wszyscy
    operatorzy oferują usługi: CLIP (ang. Calling Line Identification
    Presentation - prezentacja identyfikacji linii wywołującej) i CLIR. Dwóch
    operatorów sieci ruchomej poinformowało o realizacji usługi ACR w sposób
    oparty na sieci, pozostali, w tym MVNO, o realizacji ACR poprzez rozwiązanie
    typu "czerwona słuchawka" (odrzucanie przez abonenta połączenia bez
    prezentacji numeru).

    Biorąc pod uwagę powyższe, a także w związku z faktem, iż dokonana przez
    Prezesa UKE ocena stanu wdrażania usługi ACR w publicznych sieciach
    telefonii ruchomej w Polsce, a tym samym ocena stanu realizacji
    bezwarunkowego obowiązku świadczenia usługi ACR pozwala stwierdzić, iż
    obowiązek nie jest wykonywany zgodnie z art. 171 ust. 2 pkt 3 Pt., Prezes
    Urzędu Komunikacji Elektronicznej informuje, że usługa określona w art. 171
    ust. 2 pkt 3 Pt jest usługą, której świadczenie powinno odbywać się z
    wykorzystaniem rozwiązań "opartych na sieci" lub rozwiązań "opartych na
    użytkowniku" zapewnianych przez dostawcę usług, poprzez dostarczenie
    aplikacji użytkownikom korzystającym z terminali z systemem operacyjnym.

    "Czerwona słuchawka" nie jest zatem realizacją obowiązkowej usługi ACR.

    Warto nadmienić, że zmiana definicji abonenta w znowelizowanej ostatnio
    ustawie Pt oznacza, że wskazana powyżej usługa ACR powinna być dostępna dla
    wszystkich użytkowników końcowych operatorów sieci komórkowych (w tym także
    użytkowników usług pre-paid). Powyższe względy uzasadniają, aby aktywacja i
    deaktywacja ACR była dostępna w różnych formach - nie tylko poprzez Biuro
    Obsługi Klienta, ale także poprzez kod dostępu.


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: