  • 1. Data: 2010-03-11 16:12:10
    Temat: znowu pompa ciepla a... gazowa pompa ciepla
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Wiem ze juz bylo 100 razy ale trafilem na cos takiego
    http://www.gaspol.pl/pl/tylkounas.php?pid=409
    a poniewaz nie moge sie doczekac na jakas specyfikacje...
    moze ktos przerabial taki temat?
    albo ma pojecie jak to sie ma do elektrycznych pomp?
    i tak na pocztek jak sie ma sprawnosc silnika spalinowego w stosunku do
    elektrycznego?
    bede wdzieczny za wszelkie opinie

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 2. Data: 2010-03-11 16:29:28
    Temat: Re: znowu pompa ciepla a... gazowa pompa ciepla
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > albo ma pojecie jak to sie ma do elektrycznych pomp?
    > i tak na pocztek jak sie ma sprawnosc silnika spalinowego w stosunku do

    Po mojemu silnik elektryczny powinine miec wieksza sprawnosc... ale gdyby
    wykorzystac jeszcze jakos dodatkowo cieplo spalin?

  • 3. Data: 2010-03-11 17:41:22
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > albo ma pojecie jak to sie ma do elektrycznych pomp?
    > i tak na pocztek jak sie ma sprawnosc silnika spalinowego w stosunku do

    sprawność silnika spalinowego niskoprężnego jakieś 20%. Elektrycznego czasami
    ponad 90%. Żywotność silnika spalinowego kilkanaście tysięcy roboczogodzin, góra
    trzy lata ciągłej pracy. Żywotność silnika elektrycznego z dziesięć razy
    większa. Koszt remontu w silniku spalinowym to z 60% wartości silnika. Koszt
    remontu w silniku elektrycznym to koszt dwóch łożysk kulkowych. W silniku
    spalinowym trzeba wymieniać filtry i olej. W elektrycznym nic nie trzeba
    wymieniać. Silnik elektryczny będzie z 10 razy tańszy w eksploatacji.

  • 4. Data: 2010-03-11 18:20:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Mar 2010 18:41:22 +0100, kogutek wrote:

    >sprawność silnika spalinowego niskoprężnego jakieś 20%.

    W dobrych warunkach pracy ze 30%, a jak zasilany gazem to moze byc
    srednioprezny.

    >Elektrycznego czasami ponad 90%.

    Ale elektrowni .. 20% tak naprawde ?

    >Żywotność silnika spalinowego kilkanaście tysięcy roboczogodzin, góra
    >trzy lata ciągłej pracy.

    Jak to ma pracowac przez 4 miesiace rocznie, to juz 10 lat ..

    >Żywotność silnika elektrycznego z dziesięć razy
    >większa. Koszt remontu w silniku spalinowym to z 60% wartości silnika. Koszt
    >remontu w silniku elektrycznym to koszt dwóch łożysk kulkowych.

    Ale do tego i tak dochodzi cala reszta, wiec sie wymieni wiecej.
    A zwykla lodowka .. znam taka co juz ze 40 lat chodzi.

    Zas ten "silnik spalinowy" moze byc turbinowy ..

    >W silniku spalinowym trzeba wymieniać filtry i olej.

    Olej moze byc faktycznie upierdliwy :-)

    >Silnik elektryczny będzie z 10 razy tańszy w eksploatacji.

    No coz, jesli Sanyo to robi, to musi sie klientom oplacac.

    Teraz tylko pytanie:
    a) oplaca sie w Japonii, bo prad tam drogi,
    b) to w ogole nie tak dziala jak nam sie wydaje.

    http://uk.sanyo.com/aircon/products/gas-driven-vrf/G
    HP---Introduction/

    b) dziala tak jak sie nam wydaje
    bb) sugeruja tez do chlodzenia,
    a) oplaca sie tez w UK - a tam gaz drogi,
    aa) podkreslaja ten brak pradu, ale sie nie upieraja,
    c) co 10k h przewiduja "engine service", czyli co 3 lata
    12h/5dni/tydzien

    d) skad to cieplo do dalszego ogrzewania ? czerpanie "z powietrza"
    to chyba proszenie sie o klopoty w naszym klimacie - niska
    temperatura, oblodzenie .. moze w UK sie da ?

    Tak czy inaczej - widac ze palenie w piecu to czyste marnotrawstwo :-)

    J.

  • 5. Data: 2010-03-11 19:12:03
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Thu, 11 Mar 2010 19:20:38 +0100, J.F. napisał(a):

    > Tak czy inaczej - widac ze palenie w piecu to czyste marnotrawstwo :-)
    Biorac pod uwage, ze czynnikiem o temperaturze ponad 1000degc grzejesz
    wode ponizej 100degc, to termodynamiczna zbrodnia. Za kare sto razy
    napiszesz "Nie bede produkowal niepotrzebnie entropii".

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 6. Data: 2010-03-12 11:07:25
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-03-11 17:12, HANA pisze:
> [...]
    > albo ma pojecie jak to sie ma do elektrycznych pomp?
    > i tak na pocztek jak sie ma sprawnosc silnika spalinowego w stosunku do

    W Japonii ponoć od jakiegoś czasu już wchodzą do użytku klimatyzacje
    napędzane gazem (byłem ~3 lata temu na szkoleniu z tego tematu)
    To co napisał kogutek jest w niewielkim stopniu prawdą - bez urazy ;-)
    Bo wprawdzie sprawność silnika elektrycznego jest wysoka, ale sprawność
    wytworzenia i przesyłu energii elektrycznej jest na poziomie 30%.
    Natomiast w pompach ciepła (i klimatyzatorach z pompą ciepła)
    wykorzystujemy ciepło odpadowe z silnika i sprawność jest dużo wyższa.
    Do tego jako zaleta dochodzi zmniejszenie mocy zamówionej na energię
    elektryczną z czym jest problem w centrach wielkich metropolii.
    Obrazowo: zamiast grubego kabla cienka rurka.

    ________MAT_______

  • 7. Data: 2010-03-12 11:28:54
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości

    > Obrazowo: zamiast grubego kabla cienka rurka.

    A nawet bardzo cienka, zwlaszcza jak juz wzyscy przejda na gazowa
    klimatyzacje.

  • 8. Data: 2010-03-12 12:34:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > urazy ;-) Bo wprawdzie sprawność silnika elektrycznego jest
    > wysoka, ale sprawność wytworzenia i przesyłu energii elektrycznej

    Z tym ze Japonia zloz gazu nie ma [chyba ?], za to ma troche
    elektrowni atomowych.

    > Natomiast w pompach ciepła (i klimatyzatorach z pompą ciepła)
    > wykorzystujemy ciepło odpadowe z silnika i sprawność jest dużo
    > wyższa.

    Ale u nich latem jest goraco, a wtedy te zalety nie sa tak widoczne
    :-)

    > Do tego jako zaleta dochodzi zmniejszenie mocy zamówionej na
    > energię elektryczną z czym jest problem w centrach wielkich
    > metropolii. Obrazowo: zamiast grubego kabla cienka rurka.

    I to zdaje sie jest problem w Tokyo - brak miejsca na kable.
    Kombinuja z nadprzewodnikami.

    J.

  • 9. Data: 2010-03-12 15:00:51
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-03-12 12:28, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl> napisał w wiadomości

    > A nawet bardzo cienka, zwlaszcza jak juz wzyscy przejda na gazowa
    > klimatyzacje.

    Nie wiem o co Ci chodzi.
    Konkretnie: plastikową rurką o średnicy nominalnej 150 (PE De160) można
    przesłać przy średnim ciśnieniu ponad 20MW.
    Na kabelkach się nie znam ale cienki nie będzie.
    Przy pompie ciepła powietrznej w naszym klimacie daje to w warunkach
    obliczeniowych ~50-60MW ciepła. W cieplejszym klimacie bliżej 0,1GW.

    ________MAT_______

  • 10. Data: 2010-03-12 15:04:51
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2010-03-12 13:34, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Lagod" <niespamowaclagoda@listkropkapl>
    >
    > Z tym ze Japonia zloz gazu nie ma [chyba ?],

    Tak jak my. (praktycznie)

    > Ale u nich latem jest goraco, a wtedy te zalety nie sa tak widoczne :-)

    Tak. Latem nie są.

    > I to zdaje sie jest problem w Tokyo - brak miejsca na kable.
    > Kombinuja z nadprzewodnikami.

    No właśnie. A infranstruktura gazowa jest. I skoro spala się gaz zimą,
    to inwestują spore pieniądze na wykorzystanie tej mocy zainstalowanej
    latem, zamiast poboru prądu. Jak tam im się kalkuluje. U nas jeszcze
    nie, z tego co się ostatnio orientowałem.