  • 11. Data: 2018-05-16 03:04:53
    Temat: Re: Nowa/używana
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-15, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    Tez nie do końca kumam cos się tak czepił tego zmęczenia. Moze i uzyte
    nie do końca fortunnie ale zrozumiałe o co chodzi.

    > W wypadku plastyków (polimerów? -- to żart do pewnej pani

    Termoplastów.

    > dla której 'polimer' stanowi klucz do innego świata) chyba
    > trzeba miliony razy coś maltretować, aby zmęczyć.

    Szczególnie takie krystalizujące pod wpływem deformacji, prawda? :)

    > Dopiero później (niezbyt trafnie) dodałeś 'wielokrotnego'.
    > Niezbyt trafnie -- bo (jak wyżej napisałem) raczej ;) nie
    > zmęczysz amorficznego plastyku tak szybko...

    Sporej liczby nieamorficznych również. Wręcz często nieamorficzność
    pomaga. To jest bardziej kwestia zakresu mozliwych odkształceń typu
    elastycznego niż czy coś jest krystaliczne czy nie.

    Poza tym sporo niskokrystalicznych lub de facto amorficznych ma
    tendencje do krystalizacji i po paru latach to juz nie jest to samo.
    Starzenie środowiskowe to kolejny czynnik. Jak wtedy bedzie wygladało ta
    odporność na zmęczenie w porównaniu z metalami?

    No i na koniec mamy jeszcze zmęczenie wynikające z cykłow
    temperaturowych urządzenia.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2018-05-23 02:00:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" VsLKC.101289$r...@f...ams1

    > Tez nie do końca kumam cos się tak czepił tego zmęczenia.
    > Moze i uzyte nie do końca fortunnie ale zrozumiałe o co chodzi.

    Zmęczeniowo (czyli ~10^6 razy) nie zdołał,
    więc dołożył jeszcze kilkadziesiąt... ;)

    "Sebastian Biały" pcq768$6qv$...@n...news.atman.pl

    > że spaw nie daje rady zmeczeniowo wiec czasem trzeba pukac dziesiątki razy.

    -=-

    Kiedy to krystaliczne są odporniejsze zmęczeniowo niż amorficzne?

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 13. Data: 2018-05-23 02:37:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-23, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:
    > Kiedy to krystaliczne są odporniejsze zmęczeniowo niż amorficzne?

    Np. o budowie domenowej z separacją mikrofazową segmentów elastycznych i
    sztywnych. Przykład takich - lane poliuretany.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2018-06-20 23:23:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marcin Debowski" AJ2NC.238035$r...@f...ams1

    > Np. o budowie domenowej z separacją mikrofazową segmentów
    > elastycznych i sztywnych. Przykład takich - lane poliuretany.

    Może mógłbyś obficiej zaprezentować i rozjaśnić [uściślić] Twe myśli?

    )\._.,--....,'``.

  • 15. Data: 2018-06-21 00:25:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-06-20, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > "Marcin Debowski" AJ2NC.238035$r...@f...ams1

    > Może mógłbyś obficiej zaprezentować i rozjaśnić [uściślić] Twe myśli?

    Lane, użytkowe, segmentowe PU mają najczęściej budowę domenową. Są tam
    domeny zbudowane z segmentów elastycznych i są tam domeny zbudowane z
    segmentów sztywnych. Istnienie tych domen wynika z separacji
    mikrofazowej, której siłą napędową jest krystalizacja segmentów
    sztywnych. Cały układ mozna sobie wyobrazić jako zespół spręzynek
    (segment/domeny elastyczne) spietych (usieciowanych) mechanicznie
    domenami sztywnymi. Takie usieciowanie, jak każde inne zresztą,
    zmniejsza m.in. możliwość deformcji plastycznej i poprawia szeroko
    rozumianą wytrzymałość.

    W przeciwieństwie do metali, przy typowych polimerach, procesy
    zmeczeniowe powiązane są często z charakterem lepko-sprężystym tych
    materiałów w tym właśnie mozliwoscią deformacji plastycznej. Na poziomie
    cząstczkowym związana jest to z możliwością (lub nie) trwałego
    przemieszczenie łańcuchów. Jak coś jest usieciowane, to taka możliwość
    ulega ograniczeniu.

    --
    Marcin