  • 1. Data: 2009-11-22 22:31:08
    Temat: OPERATORZY mali mniejsi i więksi - PISZCIE
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead02&new
    s_cat_id=19&news_id=4820&layout=1&page=text

    przeczytajcie uważnie treść propozycji ustawy (ten fragment o cenzurze
    internetowej) i wnieście kulturalnie własne uwagi.

    Przecież to nas dotyczy. Duzi jak TPSA mają i tak w d. ewentualne dyskursy
    sądowe, a nas takie coś może rozwalić bo czegośtam nie zrobimy i ktoś się
    przyczepi.

    od czasu wyświetlenia tej informacji tylko ja (z operatorów, nie userów)
    wysłałem cokolwiek - o czym dowiedziałem się w odpowiedzi od pani prezes.
    Co ważne, skoro w sobote odpisuje i niedziele to chyba jest zainteresowana
    sprawą.

    Najlepiej, aby ta ustawa w ogóle nie weszła, jeśli już ma wejść to niech
    będzie ścisła, a nie w tej formie co teraz.

    Nię będe pisał o czym ja pisałem aby nie sugerować. niech każdy mały operator co
    to czyta przeczyta uważnie przemyśli i napisze. chyba że uważa że ustawa
    jest OK ;)

  • 2. Data: 2009-11-22 23:14:56
    Temat: Re: OPERATORZY mali mniejsi i więksi - PISZCIE
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    Wojciech Puchar pisze:
    > http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead02&new
    s_cat_id=19&news_id=4820&layout=1&page=text

    Masz rację, dzięki za linka:

    Date: Mon, 23 Nov 2009 00:13:09 +0100
    From: =?ISO-8859-2?Q?Pawe=B3_Rohde?= <p...@n...pl>
    To: u...@u...gov.pl

    Witam,

    Podpisuję się pod pismem, które wystosowało do Was zarówno PLUG jak i FWiOO.

    Jako zagorzały zwolennik Wolnego Oprogramowania i Wolności jestem
    przeciw regulacją wolności w internecie.

    Już dzisiaj Państwo posiada stosowne mechanizmy do walki z cyber
    przestępczością, ustawa, która dawała by "wolność" w podejmowaniu
    decyzji administracyjnych urzędnikom państwowym uważam za złą w swojej
    naturze.

    Oba pisma mówią o stratach dla Państwa z powodu braku przychodu z tych
    zakazanych dziedzin.
    Sam nie jestem hazardzistą, ale jeśli ktoś gra - grać będzie, tylko
    pieniądze nie pozostaną w kraju, ale z niego wypłyną na zagraniczne
    konta. Dotyczy to także hostingu i utrzymania serwerów.
    A jeśli działalność zostanie zlikwidowana w naszym kraju to także
    podatki będą płacone gdzie indziej, na co nie mogę się zgodzić jako
    obywatel, który płaci podatki.

    Co chwilę słychać, że brakuje z ZUS, że został przekroczony budżet.
    To wszystko wpływa na akcyzę (np. paliwo) i inne podatki. Są plany na
    atak na II filar emerytury...

    W obliczu tych faktów jestem stanowczo na NIE w proponowanej postaci ustawy.

    --
    pozdrawiam
    Paweł Rohde

  • 3. Data: 2009-11-22 23:20:50
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    to czy jest na tak czy nie to decyduje sejm. pytanie było o wniesienie uwag
    do ustawy. ja też jestem przeciw ale JEŚLI ta ustawa wejdzie chciałbym aby
    weszła sensownie.

  • 4. Data: 2009-11-23 08:41:02
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    Wojciech Puchar pisze:

    > Przecież to nas dotyczy. Duzi jak TPSA mają i tak w d. ewentualne dyskursy
    > sądowe, a nas takie coś może rozwalić bo czegośtam nie zrobimy i ktoś się
    > przyczepi.

    Już teraz są jaja jak przychodzi policja i strasznie im na czymś zależy.
    Wytłumaczenie, że logowanie informacji szczegółowych o ruchu liczonym w
    Gb/s, jest trudne do wykonania. Nawet Netflow generuje kilkanaście GB
    tygodniowo bazy - gdzie to trzymać ? jak obrabiać? - Zwykle pytam
    chcecie informacji to dostarczcie sprzęt, który spełni wasze wymagania.

    Teraz podobno operatorzy prostymi skryptami będą hazard blokować.
    Co za życie, w szponach populizmu.

    Darek

  • 5. Data: 2009-11-23 10:48:52
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    Wojciech Puchar pisze:
    > to czy jest na tak czy nie to decyduje sejm. pytanie było o wniesienie uwag
    > do ustawy. ja też jestem przeciw ale JEŚLI ta ustawa wejdzie chciałbym aby
    > weszła sensownie.

    No to wyślij swoją wersję ustawy na podany adres.
    Sensowne IMHO z naszego punktu widzenia było by gdyby "administracja
    zapewniała środki i pokrywała koszty", a takiego czegoś na 101% nie będzie.

    --
    paweł

  • 6. Data: 2009-11-23 11:13:47
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl> wrote:

    > No to wyślij swoją wersję ustawy na podany adres.

    ja tylko napisałem że pozycja "operator ma blokować ..." powinna być
    uściślona JAK ma to robić. aby potem jak ktoś blokade obejdzie nie było
    wątpliwości czy operator postępuje zgodnie z prawem czy nie.
    podobnie pozycja że UKE zapewnia liste - uściślenie w jakim formacie i w
    jaki sposób.
    to wszystkie uwagi.

    > Sensowne IMHO z naszego punktu widzenia było by gdyby "administracja
    > zapewniała środki i pokrywała koszty", a takiego czegoś na 101% nie będzie.

    nie musi. nie chce pobierać kasy z cudzych podatków. zresztą dopisanie 1
    regułki firewalla to nie problem. problem jest tylko jeśli nie będzie ściśle
    podane co i jak i będzie ktoś potem mógł mnie po sądach ciągać bo "nie
    zablokowałem"

  • 7. Data: 2009-11-23 11:15:35
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    y> chcecie informacji to dostarczcie sprzęt, który spełni wasze wymagania.

    > Teraz podobno operatorzy prostymi skryptami będą hazard blokować.
    ważne aby ustawa ściśle definiowała sposób blokady. inaczej będzie to pole
    do nadużyć wobec małych operatorów.

  • 8. Data: 2009-11-24 18:36:59
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Witam,

    to ja wyprodukowałem takie wątpliwości (poszło do UKE):

    "Art. 179a. 1. Prezes UKE prowadzi Rejestr Stron i Usług Niedozwolonych.
    Rejestr jest
    prowadzony w systemie informatycznym.

    komentarz:
    Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą zmuszeni do implementowania
    Rejestru na swoich routerach. Jest to bardzo kosztowne (przy okazji
    mało skuteczne, o czym piszę poniżej).
    O ile jest todo zrobienia w przypadku np. routerów opartych o systemy
    operacyjne jak Linux, BSD itp, to w przypadku routerów sprzętowych w
    wypadku gdyby rozwiązanie Rejstru było niestandardowe - może okaża się
    wprost niewykonalne.

    Sugeruję podanie JUŻ sposobu prezentacji i możliwych dróg
    implementacji Rejestru na routerach dostawców. Można by wykorzystać do
    tego celu standardowe listy RBL.

    ==================

    3. Przedsiębiorca telekomunikacyjny świadczący usługi dostępu do
    Internetu, jest
    zobowiązany do niezwłocznego blokowania dostępu do stron internetowych
    lub usług
    wpisanych do Rejestru Stron i Usług Niedozwolonych.

    komentarz:
    Technicznie nie jest to realizowalne. Można blokować dostęp do
    konkretnej strony, niemniej nie ma nigdy pewności, że klient nie
    wykorzysta jakiegoś VPN-a lub tunelu innego typu.
    Ustawa nie nakazuje blokowania firmom hostingowym (oferującym np.
    serwery dedykowane lub VPS-y). Zatem nie ma problemu skonfigurować na
    takim serwerze (nieważne, czy w Polsce, czy zagranicą) tunel i
    sprzedawać usługi do "pełnego internetu". Szczególnie, że firmy
    hostingowe nie są "przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi świadczącymi
    usługi dostępu do Internetu" - zatem ich blokady nie dotyczą.
    W obecnym kształcie zapis spowoduje jedynie, że dostawcy internetu
    będą mieli potencjalnie nieprzyjemności związane z niedopełnieniem
    blokady dostępu do stron internetowych wpisanych do Rejestru.

    Pojawia się problem z implementacją blokad opisnay powyżej - nie każdy
    router ma możliwość wdrożenia blokad (szczególnie gdyby były oparte o
    jakąś niestandardową metodę)

    ============

    5. Podmiot, którego strona internetowa została objęta wpisem do Rejestru
    Stron i Usług
    Niedozwolonych, lub który udostępnia usługi objęte takim wpisem, może
    wystąpić do
    Prezesa UKE z wnioskiem o wykreślenie z Rejestru danych dotyczących tej
    strony
    internetowej lub usługi. Do wniosku dołącza się dokument potwierdzający
    tytuł prawny
    do posiadanej strony internetowej lub oświadczenie o świadczeniu usługi.

    komentarz:
    ciężko będzie uzyskać DOKUMENT powtwierdzający tytuł prawny do
    posiadanej strony internetowej.
    Większość usługodawców akceptuje zawarcie umowy na zasadzie
    zatwierdzenia regulaminu - nie istnieje papierowa umowa oraz
    potwierdzenie, że strona jest "moja". Chyba, że takim potwierdzeniem
    może być faktura za usługi hostingowe.

    ============

    Inne wątpliwości:

    Ustawa zobowiązuje do prowadzenie działalności na terenie Polski:

    2. Podmiot urządzający zakłady wzajemne przez sieć Internet może
    wykorzystywać
    do ich urządzania wyłącznie stronę internetową, której krajowa domena
    najwyższego
    poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych.
    ... oraz inne artykuły

    Co się będzie działo ze stronami np. "hazardowymi", które nie znajdują
    się w Polsce ? Będziemy polować na wszystkie strony z całego świata ?
    założenie nowej strony z identyczną funkcjonalnością jest banalne.
    Będą się mnożyć z niewiarygodną szybkością.

    Równocześnie czy od razu dopisane do Rejestru będą wszystkie strony
    hazardowe z całego świata ?

    Gdyby internet był odcięty od świata to blokady miały by może sens,
    aktualnie musilibyśmy blokować miliony kasyn wirtualnych z całego
    świata. Blokady dotyczą również stron z pornografią dziecięcą oraz
    treściami faszystowskimi - blokowanie tego w skali świata jest
    nierealne ...

    Na jakim etapie "dostępu" będą dokonywane blokady ? Czy dostawcy usług
    jak np. TPSA, Exatel, GTS, Netia i wielu innych sprzedających łącza
    operatorskie ma blokować dostęp do takich usług ? Oni nie ingerują w
    ruch swoich klientów.

    Nie można blokować adresów IP serwerów, bo wiele ze stron jest w
    domenach wirtualnych (httpd 1.1), zatem zablokowanie adresu IP może
    zablokować wiele innych stron na tym samym serwerze fizycznym.
    Należałoby blokować domeny (co jest niedopuszczalne i technicznie
    nierealizowane w przypadku łącz hurtowych)

    Wojtek

    --
    ****** www.sklepzczesciami.pl ******
    amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

  • 9. Data: 2009-11-25 00:49:58
    Od: Paweł Rohde <p...@n...rohde.pl>

    crazy bejbi pisze:
    > Sugeruję podanie JUŻ sposobu prezentacji i możliwych dróg
    > implementacji Rejestru na routerach dostawców. Można by wykorzystać do
    > tego celu standardowe listy RBL.

    (jeśli już miało by coś być)
    to proponuję jakiś BGP blackholing.

> [...]
    > najwyższego
    > poziomu jest przypisana do polskich stron internetowych.

    Trochę off topic: podoba mi się rozwiązanie prawne w Szwajcarii.
    Otóż nie mam klienta, dla którego kolega zrobił stronę, bo to firma
    Szwajcarska a ich prawo obliguje do tego, że nie mogą umieszczać stron
    poza granicami kraju :)
    Mądre i fajne choć trochę się zdziwiłem.

> [...]
    > jak np. TPSA, Exatel, GTS, Netia i wielu innych sprzedających łącza
    > operatorskie ma blokować dostęp do takich usług ? Oni nie ingerują w

    Uważam że powinny to robić systemy autonomiczne via bgp.

> [...]
    > Należałoby blokować domeny (co jest niedopuszczalne i technicznie
    > nierealizowane w przypadku łącz hurtowych)

    No mówi się trudno, inaczej jest to techniczne nie wykonalne dla łączy
    powyżej hmmm powiedzmy 20Mbit (co? proxy?)
    Jeśli IP trafi na czarną listę, hostingodawca szybko albo przypisze inne
    adresy, albo pożegna daną stronę by inni nie cierpieli.
    Nawet fajnie mogło by to działać (gdyby k.... miało wejść)

    paweł

  • 10. Data: 2009-11-25 13:18:28
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Paweł Rohde wrote:

> [...]
    > adresy, albo pożegna daną stronę by inni nie cierpieli.
    > Nawet fajnie mogło by to działać (gdyby k.... miało wejść)

    Jak twoja strona przestanie działać z tego powodu to będziesz miał inne
    podejście do takich blokad. Już był przykład jak gimp.org był blokowany
    z tpsa.
    Kasyna wirtualne mają sporo kasy, mogą zainwestować nawet w napisanie
    klienta do gry w kasynie z wbudowanym TOR-em. I teraz co będziesz blokował?
    Oczywiście nie jest problemem stworzyć proxy np w Niemczech, które nie
    będzie hostować żadnych zakazanych stron, tylko przekazywać ruch dalej.

    Ogólnie to wszystko jest typem zabawy, krzyczmy, że coś robimy, w razie
    czego znajdzie się bat na czyjąś d... jak będzie podskakiwał. Problemu
    to nie rozwiąże, ale następny przepis, żeby się przyp... będzie.

    Tak naprawdę, żeby zrobić porządek z pewnymi sprawami potrzebna by była
    międzynarodowa konwencja dotycząca Internetu. Coś jak konwencja Rzymska
    dla praw autorskich, czy Konwencja Wiedeńska w sprawach dyplomacji. I do
    takiej konwencji muszą przystąpić wszystkie państwa. Potrzebne jest
    wspólne międzynarodowe prawo dotyczące Internetu, ale tu wchodzi w grę
    polityka, więc szybko czegoś takiego nie będzie.

    wer