  • 11. Data: 2009-11-25 13:54:51
    Temat: Re: OPERATORZY mali mniejsi i więksi - PISZCIE
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > komentarz:
    > Przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą zmuszeni do implementowania
    > Rejestru na swoich routerach. Jest to bardzo kosztowne (przy okazji
    > mało skuteczne, o czym piszę poniżej).

    zgadzam się z tym w nawiasie, z pierwszym nie.

    > O ile jest todo zrobienia w przypadku np. routerów opartych o systemy
    > operacyjne jak Linux, BSD itp, to w przypadku routerów sprzętowych w
    > wypadku gdyby rozwiązanie Rejstru było niestandardowe - może okaża się
    > wprost niewykonalne.

    Tak więc widze że napisał Pan mniej więcej to co ja tylko innymi słowami.

    Ja napisałem po prostu żeby

    1) SPOSÓB blokowania był ustalony w ustawie, a nie tylko nakaz. I
    zaproponowałem blokowanie w/g IP i ew. podklas

    2) Dot pozycji - lista jest jawna, w formacie ASCII i dostępna pod adresem
    http://www.uke.gov.pl/cośtam/IPv4.txt
    http://www.uke.gov.pl/cośtam/IPv6.txt

    W uzasadnieniu napisałem że zabezpieczenia da się omijać, dlatego musi JASNO
    być napisane jak ma być realizowana blokada, aby było proste w sądzie
    dowieść czy operator przestrzega prawa czy też nie.

    Blokowanie po IP jest prosto realizowalne przez każdy rodzaj routera

  • 12. Data: 2009-11-25 13:57:59
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Otóż nie mam klienta, dla którego kolega zrobił stronę, bo to firma
    > Szwajcarska a ich prawo obliguje do tego, że nie mogą umieszczać stron
    > poza granicami kraju :)
    > Mądre i fajne choć trochę się zdziwiłem.

    Debilne jak wszystkie socjalistyczne pomysły.

    > Uważam że powinny to robić systemy autonomiczne via bgp.

    To fakt. Byłoby prościej ustalać kto ma blokować, ale z drugiej strony to
    nie jest wielki problem. Jeśli jesteś klientem jakiegoś operatora większego
    to albo sam to robisz albo bierzesz od niego na piśmie że on już to zrobił.

    ew. będziesz musiał zablokować siebie samego jeśli będziesz na liście ;)

    To wtedy właściciel serwera albo tą "lewą" strone da na inne IP albo wywali.
    Przecież zostanie poinformowany że jest blokowany i dlaczego, jak nie przez
    UKE to przez userów.

  • 13. Data: 2009-11-25 14:00:07
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Ogólnie to wszystko jest typem zabawy, krzyczmy, że coś robimy, w razie
    > czego znajdzie się bat na czyjąś d... jak będzie podskakiwał. Problemu
    > to nie rozwiąże, ale następny przepis, żeby się przyp... będzie.

    Oczywiście że tak jest. I w demokracji zawsze tak będzie. Natomiast mam
    wrażenie że UKE jest też przeciw, a jednocześnie ma zaopiniować projekt.

    > Tak naprawdę, żeby zrobić porządek z pewnymi sprawami potrzebna by była
    > międzynarodowa konwencja dotycząca Internetu.

    Najlepiej gdy nie ma żadnej tak jak teraz. Rozwiązywanie problemów
    stworzonych przez urzędników i polityków - poprzez dodawanie urzędników i
    polityków prowadzi tylko do jednego. Do tego co teraz mamy z połową świata.
    spadanie w dół aż będzie jeb.

  • 14. Data: 2009-11-25 14:11:32
    Od: "Sied@r" <s...@d...lub.pl>

    Wojciech Puchar pisze:

> [...]
    > polityków prowadzi tylko do jednego. Do tego co teraz mamy z połową świata.

    Ja myślę, że najlepiej zlikwidować Internet - po jest miejscem gdzie
    najprościej o nadużycia.
    Zakazać i będzie spokój.

    Darek

  • 15. Data: 2009-11-25 14:26:54
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > Ja myślę, że najlepiej zlikwidować Internet - po jest miejscem gdzie
    > najprościej o nadużycia.
    > Zakazać i będzie spokój.
    Błąd. Jeśli po prostu się zlikwiduje, nie będzie tyle "miejsc pracy" dla
    urzędasów. A TYLKO o to im chodzi

  • 16. Data: 2009-11-25 14:44:32
    Od: Wolodyj <t...@o...pl>

    Wojciech Puchar pisze:

    > W uzasadnieniu napisałem że zabezpieczenia da się omijać ...

    I tu jest całe sedno, bo po co robić prawo, które da się banalnie ominąć ?
    Z technicznego punktu widzenia, to jak próbować kijkiem cofać wodę w rzece ;).
    Tylko się namachasz, wody namącisz i ryby wypłoszysz ;) .

    Będziesz kupował 10 razy droższy sprzęt, żeby robił filtrowanie, tylko po to,
    żeby wszyscy się śmiali, w jaki to prosty sposób jednym kliknięciem mogą Cię obejść
    :D.

    Jeśli będzie dostępna lista (http://www.uke.gov.pl/costam/IPv4.txt),
    natychmiast powstaną aplikacje, które ruch do tych ip będą kierowały przez
    zagraniczne proxy.

    Jak czytam ten wątek, tylko jedno mi przychodzi do głowy:

    Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota, choć nie
    jestem pewien co do tej pierwszej.
    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber beim
    Universum bin ich mir nicht ganz sicher. (niem.)

    -- Albert Einstein

    MG

  • 17. Data: 2009-11-25 15:05:06
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    Wojciech Puchar wrote:

> [...]
    >
    > 1) SPOSÓB blokowania był ustalony w ustawie, a nie tylko nakaz. I
    > zaproponowałem blokowanie w/g IP i ew. podklas

    I gdzie chcesz to implementować? Na routerach dostępowych? Na routerach
    brzegowych? Jeśli lista będzie zawierać 10 tys wpisów jak to wpłynie na
    wydajność routera? Dodatkowo jak propagować zmiany? Gotowe acl dla
    routerów do ściągnięcia ze strony UKE? To jest proszenie się o kłopoty
    tak naprawdę.
    A podklasy na jakiej zasadzie tworzyć? I tak skończy się na tym, że NSA
    zada pytanie o tryb blokowania do Trybunału Konstytucyjnego. Sądy
    administracyjne będą obciążone dodatkową zabawą w rozpatrywanie skarg,
    bo musi być sądowa droga do odwołania się od decyzji administracyjnej.
    Jak się ma blokowanie kasyn wirtualnych w EU do zasady swobodnego
    przepływu kapitału i usług?
    Nie jestem zwolennikiem kasyn, dla mnie te instytucje mogłyby nie
    istnieć. Ale wprowadzanie takiej ustawy, pisanej bez orientacji w
    sprawach technicznych to nieporozumienie.

  • 18. Data: 2009-11-25 15:19:38
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    Wojciech Puchar pisze:

    BGP blackholing nie jest dobrym pomysłem.

    > To wtedy właściciel serwera albo tą "lewą" strone da na inne IP albo wywali.
    > Przecież zostanie poinformowany że jest blokowany i dlaczego, jak nie przez
    > UKE to przez userów.

    tak - masz hosting ? Ja mam i na jednym IP jest czasami wiele serwerów
    wirtualnych. Inaczej się nie da w dobie taniejącego hostingu. Blokada
    jednego IP utrąci kilkudziesięciu innych/kilkuset klientów na tym IP.

    Zadaniem jest blokada "tego złego" a nie robienie problemu providerowi,
    u którego ten "zły" postanowił kupić hosting. Wyobrażasz sobie teraz
    procedurę odblokowania (wyczyszczenia) IP z listy UKE, gdy "zły" nadal
    ma stronę na tym serwerze. No chyba, że nagle zrobisz demolkę i
    przeniesiesz np. 100 klientów z trefnego IP na inny IP ? Już widzę miny
    legalnych klientów ...

    Poza tym w Ustawie jest mowa o blokadzie stron a nie blokadzie IP lub
    serwerów.

    Wojtek

    --
    ****** www.sklepzczesciami.pl ******
    amortyzatory, sprzęgło, rozrząd, sprężyny zawieszenia, żarówki H4, H7

  • 19. Data: 2009-11-25 15:30:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "b...@n...pl" <b...@n...pl> writes:

> [...]
    > wydajność routera? Dodatkowo jak propagować zmiany? Gotowe acl dla
    > routerów do ściągnięcia ze strony UKE? To jest proszenie się o kłopoty

    Dajcie spokoj, przeciez to jest nieuleczalnie chore. Ktos naprawde mysli
    o implementowaniu czegos podobnego?

    Ustawa ustawą (to projekt, tak?), ale moze nie mieszajmy tego
    z rzeczywistoscią, bo to sie moze skonczyc pobytem w psychiatryku.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2009-11-25 16:50:58
    Od: Wojciech Puchar <w...@w...tensor.gdynia.pl>

    > wirtualnych. Inaczej się nie da w dobie taniejącego hostingu. Blokada

    ja akurat nie mam hostingu klasy home.pl - masówa za kasę bliską zero.
    a że TASK mi dał 256 IP to i tak mam wolne. jeden hosting-jeden podserwer
    (jail w FreeBSD)

    > jednego IP utrąci kilkudziesięciu innych/kilkuset klientów na tym IP.
    >
    > Zadaniem jest blokada "tego złego" a nie robienie problemu providerowi,

    Dlatego provider "tego złego" wywali ew. zrobi podserwer na jakimś IP gdzie
    da samych "złych".

    Poza tym - to nie będzie problem polskiego hostingu. Bo tutaj wiadomo kto i
    co i można po prostu gościa dopaść jak łamie prawo.

> [...]
    > ma stronę na tym serwerze. No chyba, że nagle zrobisz demolkę i
    > przeniesiesz np. 100 klientów z trefnego IP na inny IP ? Już widzę miny

    nie - przeniose trefnego na inne IP i poinformuje UKE żeby skorygowało
    liste.

    > Poza tym w Ustawie jest mowa o blokadzie stron a nie blokadzie IP lub
    > serwerów.

    Blokowanie stron jest nierealne lub banalne do obejścia (zmiana DNS)