  • 11. Data: 2016-05-11 12:18:54
    Temat: Re: OZE
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2016-05-11 10:44, J.F. wrote:
    > PPS. O prosze, to Ci sie spodoba
    > http://innpoland.pl/125475,polacy-odeslali-krzem-do-
    lamusa-w-podkarpackiej-wsi-stworzyli-pierwsza-na-swi
    ecie-fabryke-drukowanych-ogniw-slonecznych

    > I o takim osiagnieciu cisza ?

    też się dziwię - fabryka super.
    Jeśli ta technologia się rozwinie to będzie naprawdę coś na skalę
    innowacji światowej.

    Ale jak czytam ten wątek od początku, to odnoszę wrażenie, że obecnej
    władzy nie w smak energia 'eko' (słońce, wiatr), bo postawiła sobie
    ambitny cel udowodnienia, że węgiel jest cool ;) i tego będą bronić do
    ostatniego PiS'owca.

    KGHM, którym głównym udziałowcem jest państwo - to w/w niejako
    potwierdza (rezygnacja z planów budowy fabryki ogniw PV).

    p.s.
    sam się zastanawiałem o założeniu paneli fotovoltanicznych, ale dzień
    przed wejściem ustawy w życie (planowanej i przygotowanej od co najmniej
    roku), prezydent ją wycofał nie podpisując. Ogólne tłumaczenie było
    takie, że ustawa była źle (= niekorzystnie w ocenie rządu) przygotowana.
    Teraz wiadomo dlaczego.

  • 12. Data: 2016-05-11 12:50:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 maja 2016 12:18:55 UTC+2 użytkownik AL napisał:
    lamusa-w-podkarpackiej-wsi-stworzyli-pierwsza-na-swi
    ecie-fabryke-drukowanych-ogniw-slonecznych

    > też się dziwię - fabryka super.

    Takich firm w Polsce jest wiele. Znam kilka bliżej. Niektórzy od 15 lat nie sprzedali
    w Polsce nic. Siedzą tak wbrew temu co się wokół dzieje, jedni dla ideałów, inni dla
    taniej siły roboczej. Potem ta tania siła robocza w ramach ogólnego zbaranienia idzie
    głosować na eurosceptyków.

    > Jeśli ta technologia się rozwinie to będzie naprawdę coś na skalę
    > innowacji światowej.

    Ja bym jeszcze chciał żeby w Polsce powstał rynek na to co oni i im podobni robią.

> [...]
    > władzy nie w smak energia 'eko' (słońce, wiatr), bo postawiła sobie
    > ambitny cel udowodnienia, że węgiel jest cool ;) i tego będą bronić do

    A z tym to już przestają się nawet kryć.

    > KGHM, którym głównym udziałowcem jest państwo - to w/w niejako
    > potwierdza (rezygnacja z planów budowy fabryki ogniw PV).

    No właśnie, państwu się nie opłaca, a prywatnej firmie się opłaca, nawet w
    nieprzychylnym państwie. Ciekawe ile czasu im zajmie spakowanie tej firmy na
    ciężarówkę i przewiezienie do Niemiec jak Kaczyńskiego wywalą z Schengen.

    > p.s.
    > sam się zastanawiałem o założeniu paneli fotovoltanicznych,

    Pomyśl ile tego prądu byłbyś w stanie zmagazynować i zużyć sam. Przerób oświetlenie
    na 12V, zrób równoległą instalcję 12V z gniazdkami na ścianach, a potem kombinuj co
    tu do nich podłączyć. Za jakiś czas dojdziesz że nie tylko nie chcesz się podłączyć
    do sieci jako producent, a wręc się odłączysz od sieci jako konsument.

  • 13. Data: 2016-05-11 13:28:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    lamusa-w-podkarpackiej-wsi-stworzyli-pierwsza-na-swi
    ecie-fabryke-drukowanych-ogniw-slonecznych

    >Takich firm w Polsce jest wiele. Znam kilka bliżej. Niektórzy od 15
    >lat nie sprzedali w Polsce nic.

    Ale poza Polske sprzedaja ?

    > Siedzą tak wbrew temu co się wokół dzieje, jedni dla ideałów, inni
    > dla taniej siły roboczej.

    Nie rozumiem co cie dziwi - fabryka zarabia, to siedza i zarabiaja.
    Co tu jest "wbrew temu co sie wokol dzieje" ? Ze siedza, zamiast
    otwierac druga w Indiach ?

    > Potem ta tania siła robocza w ramach ogólnego zbaranienia idzie
    > głosować na eurosceptyków.

    Czy masz na mysli, ze to glosowanie jest w sumie na niekorzysc tej
    sily ?

    >Ja bym jeszcze chciał żeby w Polsce powstał rynek na to co oni i im
    >podobni robią.

    Ale to nie jest warunek konieczny do rozwoju tegp biznesu.

    >A z tym to już przestają się nawet kryć.

    No ba. Ale czy nie maja przy tym sporo racji ?

    Ja bym sie bardzo ucieszyl, gdyby sie okazalo ze prad i samochody
    mozemy miec "za darmo" czy "odnawialny", ale jak na razie, to wcale
    nie jest tak wesolo.
    Choc Niemcy jakos swoje sloneczne maja i nawet zacmienie przezyli.

    >No właśnie, państwu się nie opłaca, a prywatnej firmie się opłaca,
    >nawet w nieprzychylnym państwie.

    Czynnikow moze byc znacznie wiecej - i nie tylko przychylnosc panstwa.

    >Ciekawe ile czasu im zajmie spakowanie tej firmy na ciężarówkę i
    >przewiezienie do Niemiec jak Kaczyńskiego wywalą z Schengen.

    A dlaczego mieliby wywalic ? Na razie to w Niemczech wiecej imigrantow
    niz u nas :-)

    A nawet jak wywala - tirmani troche postoja na granicach, ale na tym
    sie uciazliwosci koncza.
    Gorzej, jak nas z Unii wywala.

> [...]
    >Za jakiś czas dojdziesz że nie tylko nie chcesz się podłączyć do
    >sieci jako producent, a wręc się odłączysz od sieci jako konsument.

    Notebooki na razie na 19V, ale moze zastapia je tablety :-)
    A klimatyzatory ... no, w samochodach sa juz elektryczne na 12V ...
    Tylko co zrobic z zelazkiem ....

    J.

  • 14. Data: 2016-05-11 14:01:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 maja 2016 13:28:48 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    lamusa-w-podkarpackiej-wsi-stworzyli-pierwsza-na-swi
    ecie-fabryke-drukowanych-ogniw-slonecznych

    > Ale poza Polske sprzedaja ?

    :-)

    > Nie rozumiem co cie dziwi - fabryka zarabia, to siedza i zarabiaja.
    > Co tu jest "wbrew temu co sie wokol dzieje" ? Ze siedza, zamiast
    > otwierac druga w Indiach ?

    Co oni robią w Polsce skoro w Polsce nie ma rynku. Ilu znasz kowali na Kiribati?

    > Czy masz na mysli, ze to glosowanie jest w sumie na niekorzysc tej
    > sily ?

    Jeden taki mówił: kiedy jest sztorm i statek walczy o przetrwanie a kapitan akurat
    zmarł na zawał, to nie robisz wyborów wśród załogi i nie pytasz palacza kto powinien
    zostać nowym kapitanem.

    > Ale to nie jest warunek konieczny do rozwoju tegp biznesu.

    Ale ja bym chciał. Ty możesz nie chcieć.

> [...]
    > nie jest tak wesolo.
    > Choc Niemcy jakos swoje sloneczne maja i nawet zacmienie przezyli.

    Od kilku dni w Danii jest wyjątkowa flauta, wiatr praktycznie nie wiele. W Kopenhadze
    jest wiele małych elektrowni gazowych, które nie są używane na codzień. Stoją w
    gotowości i czekają na czarną godzinę, średnio pracują kilka godzin w roku.
    Spodziewałem się że je właśnie teraz odpalą. A gdzie tam! Niemiecki prąd z solarów
    tańszy.

    > Czynnikow moze byc znacznie wiecej - i nie tylko przychylnosc panstwa.

    > A dlaczego mieliby wywalic ? Na razie to w Niemczech wiecej imigrantow
    > niz u nas :-)

    No właśnie dlatego. Żeby nauczyć Polaków co to znaczy solidarność.

    > A nawet jak wywala - tirmani troche postoja na granicach, ale na tym
    > sie uciazliwosci koncza.
    > Gorzej, jak nas z Unii wywala.

    No, z Unii.

    > Notebooki na razie na 19V, ale moze zastapia je tablety :-)
    > A klimatyzatory ... no, w samochodach sa juz elektryczne na 12V ...
    > Tylko co zrobic z zelazkiem ....

    Żelazko? Nie ma problemu. Wpisałem do alibaby, znalazło mi tyle że nie chce mi się
    liczyć.

  • 15. Data: 2016-05-11 14:14:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 maja 2016 14:01:43 UTC+2 użytkownik Konrad Anikiel napisał:
> [...]

    Ja mam do laptopa zasilacz samochodowy. Przerabia 12V na 19, ale cały ten zasilacz to
    tylko taka grubsza wtyczka zapalniczkowa.

  • 16. Data: 2016-05-11 16:41:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >:-)

    > Nie rozumiem co cie dziwi - fabryka zarabia, to siedza i zarabiaja.

    >Co oni robią w Polsce skoro w Polsce nie ma rynku. Ilu znasz kowali
    >na Kiribati?

    ... pomyslalby ktos jeszcze, ze szyby w Kuwejcie powinni zamknac,
    skoro tam tak malo samochodow jezdzi :-)

    Rynek przeciez jest. Skoro sprzedaja, to jest. A ze nie w Polsce,
    troche dluzej trzeba dowozic i fakture w obcym jezyku wystawiac ...
    widac nie przeszkadza.

    A co robia w Polsce ... tania sila robocza, tania sila robocza, tania
    sila robocza.
    Plus tanie nieruchomosci (wcale nie tak tanie), mozliwosc pogadania
    bez lamania jezyka, znajomosc realiow itp.

    Ja tez znam pare firm, co to przeniosly sie z Niemiec do Polski, mimo
    ze w Polsce nic nie sprzedaja :-)

    >Jeden taki mówił: kiedy jest sztorm i statek walczy o przetrwanie a
    >kapitan akurat zmarł na zawał, to nie robisz wyborów wśród załogi i
    >nie pytasz palacza kto powinien zostać nowym kapitanem.

    Widac racje mial byly premier Tusk - statek wcale nie walczy o
    przetrwanie, tylko jest najlepiej rozwijajaca sie europejska
    gospodarka :-)

    >Ale ja bym chciał. Ty możesz nie chcieć.

    Akurat w tym konkretnym przypadku, to jest mi to niemal obojetne.
    Bedziemy instalowac takie baterie czy nie bedziemy - wazne, ze
    produkujemy zaawansowany produkt, ktory swietnie sie sprzedaje.
    A jak produkt bedzie dobry i tani, to i chetni do zakupu u nas sie
    znajda.

> [...]
    >godzin w roku. Spodziewałem się że je właśnie teraz odpalą.
    >A gdzie tam! Niemiecki prąd z solarów tańszy.

    Byc moze. Ale u nas w kraju ... przychodzi godzina 19 i robi sie
    szczyt zapotrzebowania.
    Myslisz, ze niemieckie solary pomoga ?
    Nie wiem jak w Danii ... duzo tam maja przetworstwa aluminium ? To
    chyba sporo pradu zre ?

    Nawiasem mowiac - rzad moze i z niechecia sie nie kryje, ale z tego co
    widze, to przepisy prosumenckie wdrozyl.
    Mozesz sobie wywalic ogniwa na dach i prad do sieci sprzedawac.

    >No właśnie dlatego. Żeby nauczyć Polaków co to znaczy solidarność.

    Na razie, to zaczeli kontrole na granicach, mimo, ze zrodlo imigrantow
    daleko.

    Poza tym Kaczynski jest przeciez za solidarnoscia - chetnie pomoze w
    pilnowaniu unijnych granic i kontygent straznikow wysle :-)

    >Żelazko? Nie ma problemu. Wpisałem do alibaby, znalazło mi tyle że
    >nie chce mi się liczyć.

    Na 12V ? zasilane chinskimi kablami "100A" ? Predzej pozar zobaczysz
    niz cos uprasujesz :-)

    Z odkurzaczem tez bedzie problem, ekspresem do kawy - bo zakladam, ze
    gaz do grzania bedzie dostepny ... choc akurat nowe domy widze -
    grzane gazem, ale kuchnia elektryczna.
    Gazowej nie mozna, bo projekt nie przewiduje, rury zmienic tez nie
    mozna.

    J.

  • 17. Data: 2016-05-11 17:15:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 maja 2016 16:41:34 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Nawiasem mowiac - rzad moze i z niechecia sie nie kryje, ale z tego co
    > widze, to przepisy prosumenckie wdrozyl.

    Łaski nie robi, dyrektywa jest. Dostałby 10 milionów euro dziennie kary, to wdrożyłby
    o czwartej w nocy. Wolał po dobroci.

  • 18. Data: 2016-05-11 18:21:35
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

> [...]
    > niz cos uprasujesz :-)
    >
    > Z odkurzaczem tez bedzie problem, ekspresem do kawy - bo zakladam, ze

    No przecież mówię: 12V obok 230V, nie zamiast. Tu podłączamy małe, karawanowe rzeczy,
    światła, sprzęt grający, lodówkę, powiedzmy komputer czy nawet TV, a tam duże: pralkę
    itd. 230V z elektrowni, 12V z paneli/wiatraka/biogazu/cotamktolubi i akumulatora. Jak
    się instalacja rozbuduje i okaże się że te 230V można wziąć z przetwornicy a nie z
    sieci, to do widzenia, elektrownio.

    > choc akurat nowe domy widze -
    > grzane gazem, ale kuchnia elektryczna.
    > Gazowej nie mozna, bo projekt nie przewiduje, rury zmienic tez nie
    > mozna.

    A to widziałem już przynajmniej od 15 lat. Muszę zapytać architektów skąd to się
    wzięło. Śmierdzi mi zmową ZE z developerami.

  • 19. Data: 2016-05-12 09:23:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Łaski nie robi, dyrektywa jest. Dostałby 10 milionów euro dziennie
    >kary, to wdrożyłby o czwartej w nocy. Wolał po dobroci.

    Zdolnych maja prawnikow.
    Popatrzylem dalej - wcale nie jest fajnie:
    -osoba prowadzaca dzialalnosc prosumentem byc nie moze (ale pewnie
    zona moze :-))
    http://gramwzielone.pl/trendy/21251/osoba-prowadzaca
    -dzialalnosc-gospodarcza-nie-moze-zostac-prosumentem
    -pradu nie sprzedasz
    http://gramwzielone.pl/trendy/21444/ustawa-o-oze-pro
    sument-nie-zarobi-na-sprzedazy-energii

    Ale nie chce mi sie sprawdzac - to nowy rzad, czy przepisy jeszcze z
    poprzedniej kadencji :-)

    Nowy cos kombinuje
    http://gramwzielone.pl/trendy/21620/organizacje-ekol
    ogiczne-autorzy-nowelizacji-ustawy-o-oze-mijaja-sie-
    z-prawda

    Za to pojawil sie temat doplat
    http://gramwzielone.pl/trendy/21618/k-tchorzewski-do
    tad-w-polsce-troche-ukrywalismy-ze-odbiorca-dotuje-o
    ze

    tylko ze jak przystalo na polityka PIS - same zarzuty, zero szczegolow
    :-)

    J.

  • 20. Data: 2016-05-12 09:35:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >lodówkę, powiedzmy komputer czy nawet TV, a tam duże: pralkę itd.
    >230V z elektrowni, 12V z >paneli/wiatraka/biogazu/cotamktolubi i

    Mozna. Ale standard 12V to tylko "zapalniczka samochodowa" - takie
    malo przyjemne te gniazdka.
    No i kable grube :-)

    >Jak się instalacja rozbuduje i okaże się że te 230V można wziąć z
    >przetwornicy a nie z sieci, to do widzenia, elektrownio.

    A moze jednak od razu przetwornice?
    Fakt, ze taka synchroniczna i wiekszej mocy (na przyszlosc) to dosc
    droga ...

    >A to widziałem już przynajmniej od 15 lat. Muszę zapytać architektów
    >skąd to się wzięło. Śmierdzi mi zmową ZE z developerami.

    Ponoc jakies przepisy gazowe.
    Instalacja ma byc szczelna i sprawdzona - to nie mozna klientowi
    zostawic kawalka rurki w kuchni "tu sobie pan podlaczy".

    W przypadku mieszkan - jedna instalacja mniej i cala masa papierow
    mniej.

    J.