  • 11. Data: 2016-07-19 10:22:05
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    > oświetlenie.
    >
    > Rozmiary raczej nie przekraczają 10 x 10cm ale czasem trzeba zrobić coś
    > dokładniej, np musi być wyraźnie widoczny element 3mm x 3mm. Podchodzi
    > to już pod powiekszanie z okolic 2:1. Wiekszosc zdjęć będzie
    > "powiekszona" czyli ma wyraźnie pokazywać detale o rozmiarach około
    > centymetra. Docelowy format publikacji to gdzieś koło 2048 pixeli w
    > poziomie.
    >
    > Ważna jest głebia ostrości. Ma być mozliwie na duzym odcinku
    > akceptowalnie ostre, zdjęcia beda robione głownie pod kątem.
    >
    > Mogę dowolnie blisko podejść do przedmiotu.

    umb/11.jpg?i10c=img.resize(height:160)

    > Czy polecicie mi jakąś serię obiektywów bądź konkretny model który się
    > do tego nadaje? Zaznaczam że z fotografią mam znikome doswiadczenia i
    > dysponuje jedynie obiektywem kitowym 18-55 do tego aparatu oraz malutkim
    > kompaktem Nikona z makro które jest fatalne. Po przeglądnieciu allegro,
    > olxa itp. widzę małe naleśniki makro M42 jednak nie wiem czy spełnią
    > założenia.

    Cześć,

    Trochę bawię się makro :-)
    Mam do tego celu obiektyw Tamron 90 Macro, jest świetny! Działa do 1:1,
    niestety, kosztuje swoje. Dodatkowy konwerter x2 umożliwia nawet 2:1
    przy znakomitej jakości.
    W przypadku zastosowania obiektywu "z przydasiów" raczej konieczne
    będzie mocowanie odwrotne, inaczej odległość od obiektywu do przedmiotu
    będzie bardzo mała.
    Stosowanie przysłon mniejszych niż f/16 zauważalnie pogarsza jakość
    obrazu (dyfrakcja), limituje to głębię ostrości. Focus stacking daje
    dobre rezultaty.
    Oświetlenie typu 10 setek to słaby pomysł, ugotujesz się. Jesteś
    elektronikiem, zakup dwóch małych lamp błyskowych i ich połączenie nie
    powinny być dla Ciebie problemem. Kosztuje niewielkie pieniądze a daje
    dużą swobodę. Pamiętaj, że niektóre aparaty nie lubią wysokiego napięcia
    wyzwalającego lampy (nie wiem, jak jest w Sony, mam Pentaxa, tu nie ma
    problemów).
    Mam sporo literatury (anglojęzycznej), mogę podesłać. Jeśli jesteś
    zainteresowany, pisz na prv.

    Paweł

  • 12. Data: 2016-07-19 11:18:09
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Mój smartfon kosztował 200zł i robi "zdjęcia" ale nic ponadto. Nie, chcę
    > sprawdzić normalny obiektyw.

    Rzuć okiem na fotkę klawisza którą wystawiłem
    czy takie makro jest do przyjęcia czy zdecydowanie za słabe?

    ToMasz

  • 13. Data: 2016-07-19 17:50:28
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-07-19 11:18, ToMasz wrote:
    > Rzuć okiem na fotkę klawisza którą wystawiłem
    > czy takie makro jest do przyjęcia czy zdecydowanie za słabe?

    Kiepska głębia. Być może niewiele z tym zrobie za pomocą optyki i bede
    zmuszony skorzystać z rady Trefnisia.

  • 14. Data: 2016-07-19 19:02:31
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .07.2016 o 17:50 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Kiepska głębia. Być może niewiele z tym zrobie za pomocą optyki i bede
    > zmuszony skorzystać z rady Trefnisia.

    Podałem przykład Fotoszkopa, ale to da się zrobić nawet w darmowym GIMP.

    --
    Trefniś

  • 15. Data: 2016-07-19 20:08:30
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Wtrącę swoje 3 grosze :) Mowa o Industarze - polecam ale nie naleśnika tylko typowy
    (i bardzo dobry) obiektyw macro Industar-61/L/Z 50/2:8 jesst lepszy od legendarnej
    Wołny 9. Wiem że jeden z moich znajomych stosuje go z powodzeniem do fotografii
    przedmiotowej

    Pod warunkiem, że trafi się dobry egzemplarz. Akurat mam wyjątkowo
    kiepski - w porównaniu z nim dobry egzemplarz Heliosa-44M wymiata.

    Piotr

  • 16. Data: 2016-07-19 20:18:21
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Tak, industar. Przy czym moge miec od reki np. helios 44m-4 z kompletem
    > pierścieni razem ze wszystkimi wadami które chyba nie sa istotne w moim
    > zastosowaniu. Podobno tym Heliosem makro da się zrobić dośc uzytecznie.
    > Ale czy to sensowny wybór? A moze kazdy zwykły obiektyw z pierścieniami
    > jest dobry i kupować najtańszy sprawny bez patrzenia na "makro" w nazwie?

    Generalnie jak przyzwoity obiektyw mocno przymkniesz (a będziesz musiał
    z uwagi na konieczność posiadania dużej głębi ostrości), to do Twoich
    zastosowań praktycznie każdy się nada - powiedzmy od ogniskowej 50 mm i
    więcej.

    Z rosyjskimi obiektywami jest jeden problem - ich jakość to loteria.
    Dotyczy to także tych Heliosów. Mam kilka różnej jakości, jeden
    (poczciwy 44M) jest zdecydowanie lepszy od pozostałych i wykorzystuję go
    do duplikowania slajdów. Czyli do makra obszaru 24x36 mm - zbliżonego do
    tego, czego potrzebujesz.

    W moim przypadku Helios-44 ma przewagę nad Industarem-50 w wygodzie
    użytkowania: jego przód nie obraca się przy ostrzeniu i ma wygodny
    pierścień ustawienia przysłony (ostrzę przy otwartej przysłonie, a potem
    domykam).

  • 17. Data: 2016-07-19 22:11:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-07-19 20:18, Uncle Pete wrote:
> [...]
    > z uwagi na konieczność posiadania dużej głębi ostrości), to do Twoich
    > zastosowań praktycznie każdy się nada - powiedzmy od ogniskowej 50 mm i

    Kitowy się nie nadaje ;) Łapie ostrość daleko w przód. Pytanie czy
    radziecki obiektyw z pierscieniami bedzie dawal mi lepsze rezultaty niż
    kitowy (bez makro ale zmiennoogniskowy). Jak oglądam obrazki na necie to
    jakikolwiek krotki obiektyw stałogniskowy jest znacznie lepszy.

    > Z rosyjskimi obiektywami jest jeden problem - ich jakość to loteria.

    Miałem kiedyś 44M i, głupi, oddałem bo nie było do czego przykręcić. Był
    perfekcyjny (podobno). Teraz wziąłem do reki 44M i wygląda kompletnie
    inaczej (mniejsza soczewka z przodu, jakos inaczej działa). I wychodzi
    na to że jest ich 8 wersji i każda inna wliczając to istotne zmiany w
    optyce (jasnośc?). I bądź tu mądry. Zakładam że przy pracy na granicy
    przymkniecia i problemów z dyfrakcją - nie interesuje mnie jasność? Czy
    może powinna?

> [...]
    > użytkowania: jego przód nie obraca się przy ostrzeniu i ma wygodny
    > pierścień ustawienia przysłony (ostrzę przy otwartej przysłonie, a potem

    Trudno, ryzyk fizyk, drogie nie są a czasem daja w komplecie Zenita za
    friko, może warto postawić na półkę, +7 do szacunku :D

  • 18. Data: 2016-07-20 18:28:46
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > kitowy (bez makro ale zmiennoogniskowy). Jak oglądam obrazki na necie to
    > jakikolwiek krotki obiektyw stałogniskowy jest znacznie lepszy.

    Ogólna zasada: im dalej oddalisz obiektyw, tym bliżej zacznie ostrzyć.
    Więc przez pierścień pośredni możesz podpiąć w zasadzie dowolny (a w
    praktyce najlepiej stałoogniskowy) obiektyw.
    Stąd wynika, iż obiektyw podpinany pośrednio nie musi być typu "makro".

    A może kup mieszek do makro?
    Wtedy możesz zrobić nawet fotkę oka pchły ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2016-07-20 20:39:27
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > kitowy (bez makro ale zmiennoogniskowy). Jak oglądam obrazki na necie to
    > jakikolwiek krotki obiektyw stałogniskowy jest znacznie lepszy.

    Jak założysz kita na pierścienie, to wtedy będzie ostrzył bliżej :) Ale
    generalnie dobra stałka da lepszy obraz, niż średniej jakości zoom.

    > Miałem kiedyś 44M i, głupi, oddałem bo nie było do czego przykręcić. Był
    > perfekcyjny (podobno). Teraz wziąłem do reki 44M i wygląda kompletnie
    > inaczej (mniejsza soczewka z przodu, jakos inaczej działa).

    Nie, one wszystkie miały przednią soczewkę tej samej średnicy.

    > I wychodzi
    > na to że jest ich 8 wersji i każda inna wliczając to istotne zmiany w
    > optyce (jasnośc?).

    Więcej niż 8 :) Wszystkie wersje były 58 mm f/2,0. Niektóre wersje
    różniły się tylko producentem, niektóre mechanicznie (m.in. liczbą
    lisków przysłony, były wersje na różne mocowania itp.), niektóre różniły
    się optycznie: dokładano wielowarstwowe powłoki przeciwodblaskowe, nieco
    korygowano soczewki. Ale optyczna konstrukcja pozostawała taka sama -
    oparta na przedwojennym Biotarze 58 mm f/2,0 Zeissa.

    Inna sprawa, że Helios to nie tylko 44, było także sporo innych modeli,
    łącznie z "kultowym" Heliosem-40 85 mm f/1,5. Mam ten obiektyw i jego
    kultowość nie do końca do mnie dociera )))

    I bądź tu mądry. Zakładam że przy pracy na granicy
    > przymkniecia i problemów z dyfrakcją - nie interesuje mnie jasność? Czy
    > może powinna?

    Chodzi Ci o otwór względny (czyli maksymalną jasność)? Nie. Do ilu
    przymkniesz - też raczej nie, nie jestem pewien, czy zauważysz tę
    dyfrakcję. A jak zabraknie światła, zawsze możesz zwiększyć czas
    otwarcia migawki. Perfekcjoniści będą mówić o zwiększeniu szumów matrycy
    itp., ale nie dajmy się zwariować, przy Twoich wymaganiach nie zauważysz
    różnicy )))

    Piotr

  • 20. Data: 2016-07-20 21:40:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2016-07-20 o 18:28, Adam pisze:
    [...]
    > A może kup mieszek do makro?

    I to jest dobre rozwiązanie. Adapter Sony E do M42, mieszek M42 i
    pierścień odwrotnego mocowania do obiektywu. Obiektyw stałka około 50mm.

    P.P.