    From: Uncle Pete <4...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Date: Wed, 20 Jul 2016 20:39:27 +0200

    > Kitowy się nie nadaje ;) Łapie ostrość daleko w przód. Pytanie czy
    > radziecki obiektyw z pierscieniami bedzie dawal mi lepsze rezultaty niż
    > kitowy (bez makro ale zmiennoogniskowy). Jak oglądam obrazki na necie to
    > jakikolwiek krotki obiektyw stałogniskowy jest znacznie lepszy.

    Jak założysz kita na pierścienie, to wtedy będzie ostrzył bliżej :) Ale
    generalnie dobra stałka da lepszy obraz, niż średniej jakości zoom.

    > Miałem kiedyś 44M i, głupi, oddałem bo nie było do czego przykręcić. Był
    > perfekcyjny (podobno). Teraz wziąłem do reki 44M i wygląda kompletnie
    > inaczej (mniejsza soczewka z przodu, jakos inaczej działa).

    Nie, one wszystkie miały przednią soczewkę tej samej średnicy.

    > I wychodzi
    > na to że jest ich 8 wersji i każda inna wliczając to istotne zmiany w
    > optyce (jasnośc?).

    Więcej niż 8 :) Wszystkie wersje były 58 mm f/2,0. Niektóre wersje
    różniły się tylko producentem, niektóre mechanicznie (m.in. liczbą
    lisków przysłony, były wersje na różne mocowania itp.), niektóre różniły
    się optycznie: dokładano wielowarstwowe powłoki przeciwodblaskowe, nieco
    korygowano soczewki. Ale optyczna konstrukcja pozostawała taka sama -
    oparta na przedwojennym Biotarze 58 mm f/2,0 Zeissa.

    Inna sprawa, że Helios to nie tylko 44, było także sporo innych modeli,
    łącznie z "kultowym" Heliosem-40 85 mm f/1,5. Mam ten obiektyw i jego
    kultowość nie do końca do mnie dociera )))

    I bądź tu mądry. Zakładam że przy pracy na granicy
    > przymkniecia i problemów z dyfrakcją - nie interesuje mnie jasność? Czy
    > może powinna?

    Chodzi Ci o otwór względny (czyli maksymalną jasność)? Nie. Do ilu
    przymkniesz - też raczej nie, nie jestem pewien, czy zauważysz tę
    dyfrakcję. A jak zabraknie światła, zawsze możesz zwiększyć czas
    otwarcia migawki. Perfekcjoniści będą mówić o zwiększeniu szumów matrycy
    itp., ale nie dajmy się zwariować, przy Twoich wymaganiach nie zauważysz
    różnicy )))

    Piotr