  • 11. Data: 2005-12-18 00:15:23
    Temat: Re: Oferta dostępu do kanalizacji kablowej w sieci TP
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gen12 napisał(a):
> [...]

    Po pierwsze -dopiero od niedawna
    po drugie -nie jestem pewien (a nie chce mi się teraz grzebać po
    ustawach ) - czy na pewno dotyczy to też LOKALNYCH dostawców
    - po trzecie - jeśli regulowane, to z absurdalnie wysokiego poziomu
    - po czwarte - wodociągi, kanalizacja itp nie są regulowane

    > Poczytałem, nadal uważam, że infrastruktura telekomunikacyjna powinna być w
    > rękach samorządu terytorialnego.

    Było, minęło... Rozmawiałem z wieloma ludźmi zajmującymi się zmianami w
    telekomunikacji (głównie z MŁ) na początku lat '90. Generalnie wszyscy
    są zadowoleni, że w ogóle udało się im coś zmienić. Pamiętaj, ile
    mieliśmy rządów, przez ile lat łącznością zajmowała się partia
    programowo wierząca w cuda i parę podobnych kwiatkow.
    Jak dla mnie błędem była "liberalizacja" rynku od tej strony, która
    wymagała największych nakładów inwestycyjnych, czyli od operatorów
    lokalnych. Taki monopol na łacza międzynarodowe trwał przecież aż do
    2001 roku.

    Kanalizacja i inne błędy wynikające z zaczęcia od dupy strony...To se ne
    vrati. Chyba, że partia rządząca rozszerzy nacjonalizację na inne branże
    niż gazowa. Wtedy może być naprawdę śmiesznie ;-( Cały PKB nie wystarczy
    na odszkodowania...

    M.

  • 12. Data: 2005-12-18 10:42:31
    Od: "Gen12" <1...@w...pl>

> [...]
    > - po trzecie - jeśli regulowane, to z absurdalnie wysokiego poziomu
    > - po czwarte - wodociągi, kanalizacja itp nie są regulowane

    1. To fakt, ale są regulowane
    2. Dotyczy wszystkich przedsiębiorców energertycznych spełniających kryteria
    ustawowe, a bardzo trudno ich nie spełnić.
    3. Właśnie na tym polega istota regulacji, brak możliwości wpłynięcia na
    regulatora to podstawa jego istnienia. Gdyby ustalaniem cen zajmował się
    samorząd, to sądzę, że składy rad samorządowych odzwierciedlałyby układ na
    rynku energetycznym, nie personalnie, ale dyspozycyjnścią.
    4. Są przez rady miejskie, gminne, powiatowe (podobnie jak max cena za jazdę
    prywatną taksówką)

> [...]
    > wymagała największych nakładów inwestycyjnych, czyli od operatorów
    > lokalnych. Taki monopol na łacza międzynarodowe trwał przecież aż do 2001

    Wtedy nikt nie był zainteresowany znoseniem jakiegokolwiek monopolu i
    burzeniem tego co jakoś tam funkcjonowało.
    Moim zdaniem prywatyzacja strategicznie ważnych gałęzi to jakaś paranoja.

> [...]
    > vrati. Chyba, że partia rządząca rozszerzy nacjonalizację na inne branże
    > niż gazowa. Wtedy może być naprawdę śmiesznie ;-( Cały PKB nie wystarczy

    Państwo jak chce to może zrobić wszystko ze wszystkimi, ale po co się
    wysilać, wszak po skończeniu kariery w rządzie trzeba gdzieś pracować.
    Tak swoją drogą ciekawi mnie, gdzie obecny regulator znajdzie pracę po
    skończeniu kariery regulatora.

  • 13. Data: 2005-12-18 15:22:06
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Gen12 napisał(a):

    > 4. Są przez rady miejskie, gminne, powiatowe (podobnie jak max cena za jazdę
    > prywatną taksówką)

    A rady kierują się:
    1. deficytem budżetowym
    2. KOSZTAMI dzialania

    Z obu przesłanek wynika, że media nie tanieją, a drożeją. A sprytny
    prezes gminnego wodociągu pompuje koszty, bo i tak wszystko sobie wliczy
    w opłaty.

    > Wtedy nikt nie był zainteresowany znoseniem jakiegokolwiek monopolu i
    > burzeniem tego co jakoś tam funkcjonowało.

    Byli, byli. Tylko zabrali się od odwłoka, zamiast od głowy.

    > Moim zdaniem prywatyzacja strategicznie ważnych gałęzi to jakaś paranoja.

    A moim zdaniem jest to jedyna metoda, stosowana z powodzeniem we
    wszystkich cywilizowanych krajach.

    W USA trzy razy rozwalano monopol AT&T. SKutek jest taki, że tam usługi
    sa zdecydowanie najtańsze, a przy okazji wysokiej jakości. W tej chwili
    trwa czwarta faza demontażu - VoIP. WPrawdzie giganty próbują to
    zablokować (chociażby problem E911), ale voipowcy dzielnie walczą.
    Popatrz na dwa kraje europejskie - Niemcy i UK. Tam działają sprawni
    regulatorzy, a na dobrą sprawę przepisy prawa są zbliżone do naszych. I
    jakie sa efekty? My jesteśmy opóźnieni kilkanaście lat. I nie wszystko
    można zwalić na wredną tepsę.

    > Państwo jak chce to może zrobić wszystko ze wszystkimi, ale po co się
    > wysilać, wszak po skończeniu kariery w rządzie trzeba gdzieś pracować.

    Bez przesady.

    > Tak swoją drogą ciekawi mnie, gdzie obecny regulator znajdzie pracę po
    > skończeniu kariery regulatora.

    Sądzę, że nigdzie, chyba że zmieni branżę :-)

    M.

  • 14. Data: 2005-12-18 15:34:03
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    Użytkownik Maciej Bebenek napisał:

    > Z obu przesłanek wynika, że media nie tanieją, a drożeją. A sprytny
    > prezes gminnego wodociągu pompuje koszty, bo i tak wszystko sobie wliczy
    > w opłaty.

    I im bardziej pompuje tym łatwiej mu to przychodzi. Ma coraz więcej
    kasy, dziesiątki tysięcy na wypłaty dla swoich sprytnisiów prawników, a
    po drugiej stronie przeciwstawia się temu mizerny aparat urzędniczy
    pracujący za jakieś śmieszne głodowe pensje.
    Nie patrzcie na uposażenia VIPów samorządowych, i tak sprawy są
    przerabiane przez tych najniższych, zaganianych. Ci wyżej tylko się
    poklepują po pleckach i nagradzają się przy każdej okazji.
    --
    Olek

  • 15. Data: 2005-12-18 17:47:55
    Od: "Zbino" <z...@p...onet.pl>

    myślą o własnych ciepłowniach, bo te gminno-miejskie

    > Poczytałem, nadal uważam, że infrastruktura telekomunikacyjna powinna być
    > rękach samorządu terytorialnego.

    Dokładnie tak jest w wielu państwach europejskich.
    Zbych

  • 16. Data: 2005-12-18 19:11:48
    Od: "Lee" <l...@p...onet.pl>

    > Moim zdaniem prywatyzacja strategicznie ważnych gałęzi to jakaś paranoja.

    A moim zdaniem to państwo powinno sie zajmowac tylko ściąganiem podatków,
    obronnością, policją, wymiarem sprawiedliwości i może jeszcze edukacją, a
    gospodarkę pozostawić samej sobie, wtedy rynek sam sie ureguluje i nie
    będzie potrzeba żadnych regulatorów.

    Lee

  • 17. Data: 2005-12-18 20:05:32
    Od: Szymon Sokół <s...@b...operator.from.hell.pl>

    On Sun, 18 Dec 2005 20:11:48 +0100, Lee wrote:

> [...]
    > obronnością, policją, wymiarem sprawiedliwości i może jeszcze edukacją, a
    > gospodarkę pozostawić samej sobie, wtedy rynek sam sie ureguluje i nie

    Znasz takie pojęcia "monopol" i "oligopol"?

    --
    Szymon Sokół (SS316-RIPE) -- Network Manager B
    Computer Center, AGH - University of Science and Technology, Cracow, Poland O

  • 18. Data: 2005-12-19 10:44:23
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ladziak" <l...@w...pdi.net> napisał w wiadomości
    > On Thu, 15 Dec 2005 13:29:04 +0000 (UTC), "spit"
    > <s...@N...gazeta.pl> wrote:
    >
    > Musztarda po obiedzie... Na etapie wydzielania z PPTiT Telekomunikacji
    > Polskiej nalezalo infrastrukture przestrzenna (kanalizacje kablowa,
    > pasy terenu pod liniami napowietrznymi oraz slupy) przekazac wladzom
    > lokalnym - gminom, wojewodztwom - a Tepsie dac prawo korzystania z
    > konkretnych sekcji kanalizacji i konkretnych pieter poprzeczek na
    > slupach.

    Lepiej bylo zrobic to samo co z NBP, czyli podzielic TP na kilka spolek,
    najlatwiej geograficznie
    Kazda bylalby dosc silna, zeby sie rozwijac i rozbudowywac infrastrukture.

    Piotr

  • 19. Data: 2005-12-19 10:52:22
    Od: wer <a...@o...pl>

    Piotr wrote:

    > Lepiej bylo zrobic to samo co z NBP, czyli podzielic TP na kilka spolek,
    > najlatwiej geograficznie
    > Kazda bylalby dosc silna, zeby sie rozwijac i rozbudowywac infrastrukture.

    Co by to zmienilo? I tak by mialy monopol lokalny. Wiec zamiast jednego
    molocha kilka mniejszych. Problem lezy w tym, ze oddano im cala
    infrastrukture. W tej chwili TP S.A. decyduje o tym, czy ktos sie
    przebije na rynek. Wystarczy, ze stwierdza, ze nie ma mozliwosci
    technicznych i co pan moze nam zrobic?

    wer

  • 20. Data: 2005-12-19 11:14:27
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik wer napisał:

    > Co by to zmienilo? I tak by mialy monopol lokalny. Wiec zamiast jednego
    > molocha kilka mniejszych. Problem lezy w tym, ze oddano im cala
    > infrastrukture.

    Niekoniecznie - tak właśnie zrobiono w Stanach PLUS, co najważniejsze,
    rozdzielono funkcje operatora lokalnego od carriera. Operator lokalny
    szukając przychodów, zaczął wydzierżawiać czy nawet sprzedawać lokalną
    infrastrukturę. I rozpoczął się okres "operatorów", z których większość
    posiadała jeden stojak z centrali plus kawałki kabli ;-) To było jeszcze
    w erze przedinternetowej. Teraz kable są jak znalazł.

    Poza tym powstał nowy biznes - dzierżawy kabli i kanalizacji przez
    niezależnych przedsiębiorców. I jakoś się tam to kręci.

    > W tej chwili TP S.A. decyduje o tym, czy ktos sie
    > przebije na rynek. Wystarczy, ze stwierdza, ze nie ma mozliwosci
    > technicznych i co pan moze nam zrobic?

    O to trzeba mieć pretensję do pana urtipa. W UK czy w Niemczech jakoś
    mogli to zrobić.

    M.