  • 81. Data: 2018-06-21 14:43:22
    Temat: Re: Off topic samochód elektryczny
    Od: kk <k...@o...pl>

    W dniu 2018-06-21 o 14:01, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Myjk"  napisał w wiadomości grup
    > Thu, 21 Jun 2018 13:26:58 +0200, J.F.
    >
    > Ale moze po pol roku przechowywania juz tylko w 60%, a dobry smak wymaga
    > 80% :-)
    >
    > Nie wiem, nigdy nie gotowalem ziemniakow w parze, ...

    Są niesłone, to jedyna wada

  • 82. Data: 2018-06-21 15:07:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kk" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2018-06-21 o 13:35, Myjk pisze:
    > Thu, 21 Jun 2018 12:43:08 +0200, nadir

    >W blokach masz pion dostępny a reszta zatynkowana

    Zeby tam zatynkowana - to by mozna zmienic.

    Rozprowadzona miedzy plytami, albo zalana betonem w stropie ...

    J.

  • 83. Data: 2018-06-21 15:36:38
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 21 czerwca 2018 10:09:33 UTC+2 użytkownik nadir napisał:

    > Ani nie masowo, ani nie na indukcję. Jak ktoś ma w bloku moc
    > przyłączeniową na poziomie 3-5kW, to czy to z płytą grzeją czy
    > indukcyjną nie poszaleje. Dlatego już wiele lat temu zamontowano >w takich blokach
    gaz.
    I teraz odwiedź kilka nowobudowanych blokowisk czy tzw "apartamentowców" i zobacz jak
    tam z gazem jest;)
    Ale w starych blokach jest to jakiś kłopot bo jak piszesz przyłącza słabe i na
    indukcję przejść ciężko. znam co najmniej dwie osoby które by przeszły na indukcję a
    nie mogą bo przyłącze w mieszkaniu słabe. Sam przeszedłem kilka lat temu i to był
    jeden z lepszych pomysłów
    Miesięczne koszty porównywalne z gazem(u mnie był butlowy) a wad praktycznie żadnych
    Zresztą wystarczy z tydzień poużywać indukcji zeby wyzbyć się pomysłów gotowania na
    gazie.
    Co do kosztów- u mnie po założeniu indukcji rachunki za prad wzrosły o ok 50zł. Butla
    z gazem kosztowała wówczas 64zł i starczała na 6-8 tygodni. Syfu w okolicach kuchni
    po eksmisji butli gazowej nieporównywalnie mniej

    > To teraz odwiedź kilka hoteli, restauracji czy barów i powiedz ich
    > właścicielom, że są ignorantami.

    Widywałem już restauracje gdzie gazu nie używają
    A większości używają gaz bo przy ich "przerobie" gaz wychodzi taniej niż prąd. No i
    mają gaz "z rury" który chyba jest tańszy od butlowego. I jeszcze nawyki kucharzy. Ze
    smakiem potraw to nic wspólnego nie ma.
    a pada jeszcze argument że cebulki do rosołu nie ma jak przypalić na indukcji- za
    kilkanaście złotych taki palnik kopic wtedy trzeba
    http://allegro.pl/palnik-gazowy-kartusz-automatyczny
    -gaz-gratis-i6476005706.html
    Cebule przypalisz a i do rozpalania grila idealnie się nada.

  • 84. Data: 2018-06-21 16:10:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >I teraz odwiedź kilka nowobudowanych blokowisk czy tzw
    >"apartamentowców" i zobacz jak tam z gazem jest;)

    A jak myslisz - czyja to jest wina ?

    Inwestorowi tak taniej, klient nie zwraca uwagi, zreszta ... patrz
    dalej.

> [...]
    >Sam przeszedłem kilka lat temu i to był jeden z lepszych pomysłów
    >Miesięczne koszty porównywalne z gazem(u mnie był butlowy) a wad

    Dawno temu sprawdzilem sobie koszt zagotowania litra wody na gazie i w
    czajniku elektrycznym.
    Wyszlo dwa razy taniej.
    Ale sprawdzilem tez niedawno - i wyszlo tylko nieznacznie taniej.
    Bez uwzglednienia oplaty abonamentowej.
    Czyli mozna by podsumowac, ze gaz nieznacznie drozszy.

    Do tego:
    -litra wody na herbate nie potrzebuje, w czajniku elektrycznym mam
    okienko i wiem ile jest.
    w gazowym leje na zapas
    -elektryczny szybciej gotuje,
    -elektryczny sie sam wylacza.

    >Zresztą wystarczy z tydzień poużywać indukcji zeby wyzbyć się
    >pomysłów gotowania na gazie.

    No, znajoma ma i klnie ...

    >Co do kosztów- u mnie po założeniu indukcji rachunki za prad wzrosły
    >o ok 50zł.
    >Butla z gazem kosztowała wówczas 64zł i starczała na 6-8 tygodni.

    Czyli prawie 2x taniej ?

    >Syfu w okolicach kuchni po eksmisji butli gazowej nieporównywalnie
    >mniej

    Ale wiekszosc porownuje z rura :-)

    J.

  • 85. Data: 2018-06-21 16:11:53
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-06-21 o 13:35, Myjk pisze:

    > To ci piszę, jak ktoś chce zmieniać gaz na coś innego, to zmienia go na
    > prąd. Nie na benzynę. I nadal porównujesz spalanie w silniku do spalania
    > swobodnego, a to ma się jak pięść do oka.

    A ja piszę o tych co na większą moc prądu nie mają szans.

    > Uwaga, kable się kładzie w szachtach, można je modernizować! Poza tym to
    > oczywiście zapomniałeś, że to jedna faza, a tych są trzy.

    To teraz od kilku(nastu) lat, jak przepisy nie dopuszczają gazu w
    budynkach wysokich a w niskich wymaga się większej ilości przewodów
    wentylacyjnych/spalinowych, zasila się mieszkania z 3 faz.
    Wszystko wybudowane do dwudziestu lat wstecz, to mieszkania zasilane po
    jednej fazie i zabezpieczeniu 16A, góra 20A.

    > Znowu porównanie z tyłka, indukcja nijak ma się do oporówki. Oporówce
    > bliżej sprawnością do gazówki, dlatego właśnie nikt nie myślał o grzaniu
    > prądem, tylko tanim gazem. Że bardziej trująco i syfiąco nikogo nie
    > interesowało, a niektórych nadal nie interesuje.

    Indukcja ma w zasadzie porównywalną sprawność jak oporówka, różnica jest
    jedynie w oddawaniu ciepła do garnka. Indukcja robi to tylko bliżej
    potrawy i ma mniejszą bezwładność niż oporówka i to jest w zasadzie
    największa zaleta indukcji. Ale za to straty w indukcji są gdzie indziej.

    > Znaczy pytasz jednak czy jest sens kupować sejczento jako zamiennik auta z
    > paką na dostawczaka?

    Ty sobie wymyśliłeś sejczento, ja pytam dlaczego restauracje duże i
    małe, nowe i stare używają chętniej/częściej do przygotowywania potraw
    gazu niż prądu? Tam menadżerowie nie potrafią liczyć, czy jak?

    > W takim razie pokaż jak podłączysz zbiornik z benzyną do kuchenki i
    > spełnisz identyczną użytkowość i bezpieczeństwo, bo chcę uwierzyć że ktoś
    > może takie bzdury wypisywać.

    Jakie bzdury, że nie da się benzyną wody zagotować? A jak sobie
    wymyśliłeś tuning kuchni gazowej polegający na wymianie butli z gazem na
    zbiornik z benzyną, to sam kombinuj.

    > Czy spalając gaz/benzynę (lol) pod garnkiem jesteś stanie wyprodukować NOx?

    To samo paliwo, to samo powietrze, to skąd te NOx?

    > Poczytaj lepiej o sprawnościach kuchenek gazowych (nawet tych solgazu "bez
    > płomieni") i indukcyjnych.

    No jak liczysz sprawność od gniazdka do czajnika, to OK, ale na
    sprawność składa się cały system, począwszy od wydobycia paliwa.

  • 86. Data: 2018-06-21 16:17:43
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Jun 2018 13:52:47 +0200, T.

    > Nie chce mi się. :-)

    To było do przewidzenia.

    > Generalnie

    ...to se na pralkę przyklej.

    > Ps. Mam porównanie płyty gazowej i elektrycznej - na prądzie zdecywoanie
    > wolniej. I nie bawię się w porównania teoretyczne - to praktyka. Prąd
    > nie grzeje cały czas - płyta się załącza i wyłącza, gaz leci non stop.

    Na szczęście nie jesteś jedynym który robi wszelakie testy porównawcze. W
    przeciwieństwie do ciebie niektórzy robią testy jednak "trochę" rzetelniej.
    Prąd indukcyjny przy tej samej mocy zagrzeje szybciej niż gaz, a jak nie
    zagrzeje, znakiem tego urządzenie na prąd ma znacznie mniejszą moc niż
    urządzenie na gaz (albo gar nie jest do indukcji). To są takie same fakty
    jak to że taniej jest jeździć samochodem na prądzie niż na benzynie dieslu
    czy nawet na gazie. Podobnie jak nowe domy (względnie nawet te sprzed 15
    lat, ale przemyślane) taniej jest grzać prądem niż innymi źródłami.
    Wiedziałbyś gdyby ci się chciało to przeliczyć. Ale przecież ci się nie
    chce.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 87. Data: 2018-06-21 16:24:25
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Jun 2018 05:09:24 -0700 (PDT), Iguan_007

    > Nie wiem jak wyglada porownanie cenowe paneli w AU i PL, ale tutaj sa
    > bardzo popularne ze wzgledu na wysokie ceny energii - juz jakies 20%
    > domow ma panele. Powstaje bardzo duzo elektrowni solarnych. Teraz powoli
    > rozkreca sie rynek baterii, nie powinno dlugo potrwac zanim bedzie to
    > oplacalne.

    Dlatego prosiłem o cenę 1kWp PV w Australii żeby sobie trochę porównać.

    > A z wysokimi cenami energii to dluga historia i chyba nie do rozwiazania
    > w krotkim terminie - energia odnawialna jest bardzo tania, ale nie
    > zapewnia pokrycia 24godz/dobe.

    Ale pokrywa dzienne zapotrzebowanie, które zawsze jest najwyższe i zawsze
    więcej kłopotów przy produkcji (szczeólnie w lato, bo upał, a tu trzeba
    chłodzić). Dzięki temu nie trzeba tak mocno rozwijać elektrowni
    konwencjonalnych. Zresztą i nadwyżkę OZE w dzień można wykorzystać, np.
    stosując przepompownie.

> [...]
    > OZE na rynku hurtowym, cena dla klienta raczej rosnie. Chyba, ze sam cos
    > z tym zrobi. Ale jesli zrobi (odejdzie z systemu na rzeczy PV+bateria)
    > to koszt infrastruktury rosnie dla pozostalych uzytkownikow systemu. Co
    > moze przyspieszyc kolejne odejscia.Mowi sie juz troche o "spirali
    > smierci" dla typowych dostawcow energii na rynku malych klientow
    > indywidualnych. Dostawcy chca klientow zatrzymac - czy to oferujac
    > dotowane panele czy mozliwosc aktywniejszego handlowania energia
    > (posrednio na rynku hurtowym). Ale to juz tak poza tematem :)

    Temat ciekawy w świetle tego co można się u nas spodziewać. Aczkolwiek
    naturalnie u nas są inne warunki, co widać także na przykładzie prosumenta.
    Także nie krępuj się. :D

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 88. Data: 2018-06-21 16:26:02
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2018-06-21 o 14:10, kk pisze:

    > Skąd Ty możesz wiedzieć dlaczego ? Wystarczy, że prąd był droższy od
    > gazu i już twoja teoria słabych instalacji upada bo one co najwyżej
    > byłyby efektem nieopłacalności.

    Nie pamiętam czy wtedy prąd był droższy od gazu czy położenie rury
    gazowej tańsze od położenia kabli. Ale jak nie ma pieniędzy ani na rury
    ani kable, to montuje się kuchenki na gaz z butli.

  • 89. Data: 2018-06-21 16:45:22
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 21 Jun 2018 13:54:47 +0200, J.F.

    > Z ktorego roku budowy masz blok ?

    '80 ale to już nie mój blok, bo 15 lat tam nie mieszkam. :P

    > Owszem, w klatce mam szyb, tam kabli duzo, latwo dostepne i 3 fazy sa.
    > W mieszkaniu juz tylko 1 faze i dochodzi nie wiadomo ktoredy.
    > A do kuchni daleko.

    W domu czy mieszkaniu gdzie jest gaz podciągnięty rurą nikt nie będzie
    cisnąć na prąd, podobnie mając samochód na gaz nie będzie kupować samochodu
    na prąd. Niemniej wielu jednak jakoś zmienia gaz na indukcję i nie ma w tym
    nic dziwnego. Kwestia determinacji i opłacalności takiej operacji.

    > A ja mam jeden bezpiecznik 16A i jeden aluminiowy kabel.
    > Na korytarzu cos tam nawiasem mowiac wymieniali, i moze nawet pion
    > wytrzyma.
    > Tylko czy wytrzyma przyłącze budynku, transformator osiedlowy, linia
    > zasilajaca osiedle ...

    Jak nie zapytasz, to się nie dowiesz. Może im szybciej tym lepiej, bo 10
    osobom dadzą a dla reszty już faktycznie nie starczy bez remontu
    generalnego. :P

    > A indukcja to pompa ciepla czy co ?

    Nie, ale trzeba tłumaczyć różnicę pomiędzy kuchenką indukcjną a oporową?

    > No jak nie myslal - myslal, a teraz placi wysokie rachunki.
    > Sprawnosc oporowego ogrzewania to 100%, kuchenki moze mniej.

    100% na drucie, tak samo jak gaz na palniku ma prawie 100%. Na garnek ile
    trafia?

    > Ze gaz truje bardziej niz Bełchatów ?

    Biorąc pod uwagę ile CO i CO2 produkuje kuchenka gazowa, szczególnie jak
    ktoś oszczędza na wentylacji (co nie jest wcale mało powszechne) to gaz
    podtruwa ludzi znacznie bardziej.

    > Kupisz taka
    > https://www.youtube.com/watch?v=EV7DXHjWA8c
    > Ta co prawda juz nie jest na benzyne, to nowsza generacja, na paliwo
    > odrzutowe :-)

    Nie no, poczekaj, chcę jednak zobaczyć kuchenkę z palnikami o
    funkcjonalności kuchenki gazowej czy indukcji, ale na benzynę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 90. Data: 2018-06-21 17:01:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Iguan_007" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    >Nie wiem jak wyglada porownanie cenowe paneli w AU i PL, ale tutaj sa
    >bardzo popularne ze wzgledu na wysokie ceny energii - juz jakies 20%
    >domow ma panele.

    A tak konkretnie to ile 1kWh pradu kosztuje ?

    Czy za tymi panelami nie stoja raczej dobre warunki oswietleniowe,
    plus duze zapotrzebowanie klimatyzatorow do chlodzenia ?

> [...]

    >weglowe i gazowe maja 2 wyjscia - zamknac biznes (co robia) lub
    >podwyzszyc ceny w momentach kiedy mamy malo OZE w systemie (co tez

    Gorzej z licznikami - choc akurat pojawily sie elektroniczne, ktore
    moga i co 15 minut rozliczac..

> [...]
    >Chyba, ze sam cos z tym zrobi. Ale jesli zrobi (odejdzie z systemu na
    >rzeczy PV+bateria) to koszt infrastruktury rosnie dla pozostalych

    Tesla wam tam stawia wielka baterie ... ale w sumie to nie taka
    wielka, na 10 minut ;)

    Wiatr na wybrzezu nie jest stabilny ? Moze warto dodatkowo wiatraki

> [...]
    >Dostawcy chca klientow zatrzymac - czy to oferujac dotowane panele
    >czy mozliwosc aktywniejszego handlowania energia (posrednio na rynku

    Czas sie rozejrzec za generatorem i miejscem na butle ?
    Bo jak tak dalej pojdzie, to sie dowiecie co znaczy 20 stopien
    zasilania :-)
    Ewentualnie ... zainwestowac w kopalnie litu i kobaltu, bo Tesla
    PowerWall beda sie dobrze sprzedawac :-)

    J.