  • 1. Data: 2010-04-03 16:22:11
    Temat: Opony 185/65R14 zamiast 185/60R14
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Hej
    Obecnie w aucie (Fiat Bravo z 1998) mam opony w rozmiarze 185/60R14
    (czyli zalecane przez producenta).
    Co sie stanie, jesli je wymienie na rozmiar 185/65R14?

    Ogonie pytam, bo musze wymienic opony - zdecydowalem sie na opony
    caloroczne (auto jezdzi tylko po miescie, male przebiegi).
    Do wyboru mam Debice Naviagtor i Debice Navigator2 - ta druga opona ma
    znacznie lepsze opinie - tylko wlasnie jest dostepna tylko w tym
    wiekszym rozmiarze - 185/65R14.

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2010-04-03 16:49:08
    Temat: Re: Opony 185/65R14 zamiast 185/60R14
    Od: "kml" <A...@g...lp>

    Uzytkownik "Rafal M" <r...@g...com> napisal w wiadomosci
    m.googlegroups.com...
> [...]
    > Do wyboru mam Debice Naviagtor i Debice Navigator2 - ta druga opona ma
    > znacznie lepsze opinie - tylko wlasnie jest dostepna tylko w tym

    Najpierw musialbys sprawdzic czy o nic nie bedzie ocierac w czasie
    maksymalnego skretu etc a potem poszukaj sobie w sieci kalkulatora wielkosci
    opon, który wyliczy ile licznik bedzie przeklamywac. Jezeli masz AC i cos
    sie stanie to ubezpieczyciel sprawdza czy opony sa takie jak zaleca
    producent.

    --
    pozdrawiam
    kml

  • 3. Data: 2010-04-03 18:07:35
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 3 Kwi, 16:49, "kml" <A...@g...lp> wrote:

    > Najpierw musialbys sprawdzic czy o nic nie bedzie ocierac w czasie
    > maksymalnego skretu

    Jak to najlepiej sprawdzic?

    > Jezeli masz AC i cos
    > sie stanie to ubezpieczyciel sprawdza czy opony sa takie jak zaleca
    > producent.

    Mam tylko OC, wiec takich problemow chyba nie bedzie? W sensie regres
    w razie jak cos sie stanie?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 4. Data: 2010-04-03 19:10:06
    Od: "kml" <A...@g...lp>

    Uzytkownik "Rafal M" <r...@g...com> napisal w wiadomosci
    h.googlegroups.com...

    > Jak to najlepiej sprawdzic?

    Skrecil kola na maksa i jechac :) Poza tym kwestia czy pod duzym obciazeniem
    nie beda opony trzec o nadkola. Poszukaj tego kalkulatora "tire calculator"
    w googlownicy i zobaczysz o ile zwiekszy sie fizycznie srednica kola.

    > Mam tylko OC, wiec takich problemow chyba nie bedzie? W sensie regres
    > w razie jak cos sie stanie?

    W niczym skoro masz tylko OC.

    --
    pozdrawiam
    kml

  • 5. Data: 2010-04-03 19:21:42
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 3 Kwi, 19:10, "kml" <A...@g...lp> wrote:

> [...]
    > nie beda opony trzec o nadkola. Poszukaj tego kalkulatora "tire calculator"
    > w googlownicy i zobaczysz o ile zwiekszy sie fizycznie srednica kola.

    Juz sprawdzilem. Czy to zwiekszenie srednicy kola nie bedzie mialo
    jakiegos wplywu na ABS? Bo ABS chyba liczy obroty kol?

    Felg nie bede musial zmieniac?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 6. Data: 2010-04-03 20:20:37
    Od: Grejon <g...@g...pl>

    Rafal M pisze:

    > Juz sprawdzilem. Czy to zwiekszenie srednicy kola nie bedzie mialo
    > jakiegos wplywu na ABS? Bo ABS chyba liczy obroty kol?

    Nie będzie miało, jeśli wszystkie koła będą miały tę samą średnicę.

    > Felg nie bede musial zmieniac?

    Nie.

    Mazda 6 2.0 zaolejona Kombi

  • 7. Data: 2010-04-03 21:21:04
    Od: marjan <k...@g...com>

    Rafal M pisze:
    > Hej
    > Obecnie w aucie (Fiat Bravo z 1998) mam opony w rozmiarze 185/60R14
    > (czyli zalecane przez producenta).
    > Co sie stanie, jesli je wymienie na rozmiar 185/65R14?

    Tak jak już Ci klm pisał - na 98% nic się nie stanie. Przy tak
    niewielkiej zmianie mała szansa aby coś miało obcierać. Producenci
    rzadko kiedy wstawiają maksymalnie duże koła jakie wchodzą w nadkola, a
    już szczególnie w takich autach "niskobudżetowych".

    Ja w moim Punto miałem 155/70 R13, producent w lepszych modelach
    montował 165/65 R14 (zawieszenie i cała reszta raczej była bez zmian), a
    ja do siebie założyłem 175/65 R14 i widzę że jest jeszcze dość luzu
    (akurat ostatnio jechałem bardzo mocno załadowanym autem i wtedy patrzyłem).

> [...]
    > Do wyboru mam Debice Naviagtor i Debice Navigator2 - ta druga opona ma
    > znacznie lepsze opinie - tylko wlasnie jest dostepna tylko w tym

    Ja po doświadczeniach z Dębicą Frigo powiedziałem sobie, że nigdy więcej
    dębicy, ale to tylko taki mój wewnętrzny sprzeciw ;)

    --
    Pozdrawiam serdecznie, Fiat Punto mk1 '99
    Mariusz [marjan] Morycz Uniden 520 + President Indiana

  • 8. Data: 2010-04-03 21:44:21
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Rafal M pisze:
    > Hej
    > Obecnie w aucie (Fiat Bravo z 1998) mam opony w rozmiarze 185/60R14
    > (czyli zalecane przez producenta).
    > Co sie stanie, jesli je wymienie na rozmiar 185/65R14?

    Będziesz miał koło o promieniu większym o 9.2mm i obwodzie większym o 3.2%.

    Ogólnie to nic złego, natomiast może się okazać że przy skręconych
    kołach przy dobiciu zawieszenia opona sięgnie nadkole, a to już może
    narobić jakiejś biedy.

    Takie porządne sprawdzenie to dużo roboty i pewnie nie będzie Ci się
    chciało wymontować sprężyny z zawieszenia żeby sprawdzić zakres jego pracy.

    Może popatrz czy ten sam samochód (np. w innych wersjach silnikowych)
    nie miał jakiś większych kół - wtedy będzie wiadomo że spokojnie
    zmieścisz te swoje.

    Porównywać rozmiary możesz tutaj:
    http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

  • 9. Data: 2010-04-03 22:27:03
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    On 3 Kwi, 21:44, Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> wrote:

    > Może popatrz czy ten sam samochód (np. w innych wersjach silnikowych)
    > nie miał jakiś większych kół - wtedy będzie wiadomo że spokojnie
    > zmieścisz te swoje.

    W tej samej wersji silnikowej byly rowniez fabrycznie montowane opony:
    185/55 R15
    195/50 R15

    Wiec chyba te 185/65 R14 bez problemu wejda?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 10. Data: 2010-04-03 22:39:12
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Rafal M pisze:

    > W tej samej wersji silnikowej byly rowniez fabrycznie montowane opony:
    > 185/55 R15

    Tu masz promień 292.2mm

    > Wiec chyba te 185/65 R14 bez problemu wejda?

    A tu 298mm.

    Różnica jest tak niewielka, że moim zdaniem spokojnie możesz założyć te
    opony.
    To jest 1.9% różnicy obwodu, a taką mała różnicę jeszcze się uważa za
    zamiennik danego rozmiaru.