  • 1. Data: 2012-05-13 14:04:05
    Temat: Optymalizacja pracy CO
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    Czołem.

    Temat na przyszły sezon grzewczy, ale chodzi mi po głowie od kilku lat
    :) Chciałbym sobie w mieszkaniu zoptymalizować CO, takie z własnym
    kotłem. Na razie, metodami inż. Macajewa udało mi się poprawić lekko
    skopany projekt ( przewymiarowane miejscami grzejniki ), zrównoważyć
    instalację i na dobrą sprawę jest OK. Tym niemniej zastanawiam się, czy
    nie podejść do tematu bardziej formalnie, mierząc temperatury w
    poszczególnych pomieszczeniach. Mam możliwości długotrwałego
    rejestrowania temperatur w kilkudziesięciu kanałach, ale wydaje mi się
    że w pomieszczeniach rzędu 10 m^2 wystarczy 1-2 punkty pomiarowe i
    próbkowanie nie częściej jak 1 pomiar na minutę. Co z temperaturą
    zewnętrzną. Chętnie dowiedziałbym się jak takie pomiary i regulacje robi
    się w rzeczywistości, ale w małych obiektach. Wiem, że ekstra
    oszczędności na CO nie osiągnę, ale liczy się satysfakcja.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2012-05-14 10:44:42
    Temat: Re: Optymalizacja pracy CO
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

    W dniu 2012-05-13 14:04, PeJot pisze:
    > Czołem.
    >
    > Temat na przyszły sezon grzewczy, ale chodzi mi po głowie od kilku lat
    > :) Chciałbym sobie w mieszkaniu zoptymalizować CO

    Ciągle kombinujesz z ogrzewanie jednorurowym, czy już normalnie?

    ________MAT_______

  • 3. Data: 2012-05-14 10:53:42
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-05-14 10:44, Lagod pisze:

    > Ciągle kombinujesz z ogrzewanie jednorurowym, czy już normalnie?

    Cały czas jedna rura. Przejście na rozdzielacz oznaczało by demolkę
    całego mieszkania.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2012-05-22 19:02:00
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    PeJot wrote:

    > Cały czas jedna rura. Przejście na rozdzielacz oznaczało by demolkę
    > całego mieszkania.

    najłatwiej jak są regulatory termostatyczne, zawsze mnie zadziwia, że
    ludzie tego nie mają choćby w pomieszczeniach mieszkalnych ( pokoje,
    sypialnia itp)

    jeffrey

  • 5. Data: 2012-05-22 21:15:26
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2012-05-22 19:02, Jeffrey pisze:

    > najłatwiej jak są regulatory termostatyczne, zawsze mnie zadziwia, że
    > ludzie tego nie mają choćby w pomieszczeniach mieszkalnych ( pokoje,
    > sypialnia itp)

    Mam wszędzie, ale te gazowe/cieczowe to dosyć prymitywne urządzenia o
    stałej czasowej liczonej w godzinach. Elektroniczne szybsze, ale
    droższe. Przy systemie jednorurowym zależało by mi na tym by we
    wszystkich pomieszczeniach temperatura w miarę równo narastała,
    praktycznie bez względu na warunki zewnętrzne. MZ regulatory
    termostatyczne powinny reagować na obce źródła ciepła ( kuchnia,
    nasłoneczniony pokój ) a nie równoważyć instalację. Takie mam
    przemyślenia, ale chętnie posłucham obeznanych w temacie.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2012-05-22 21:40:02
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > najłatwiej jak są regulatory termostatyczne, zawsze mnie zadziwia, że
    > ludzie tego nie mają choćby w pomieszczeniach mieszkalnych ( pokoje,
    > sypialnia itp)

    MZ regulatory termostatyczne powinny szybko reagować na obce źródła
    ciepła, a nie równoważyć instalację.

    Regulatory mam wszędzie, ale te gazowe/cieczowe to dosyć prymitywne
    urządzenia o stałej czasowej liczonej w godzinach. No i jakoś nie
    wyobrażam sobie, by głowica jednego producenta w 100% dobrze pracowała z
    zaworem innego producenta. Głowice elektroniczne szybsze, ale droższe,
    za to z reguły mają funkcję samoadaptacji do zaworu. W sumie mógłbym dać
    głowice elektroniczne w pomieszczeniach wystawionych na regularne,
    intensywne nasłonecznienie, ale warto by sprawę obmierzyć, czy to ma
    sens. Przy systemie jednorurowym zależało by mi, by we wszystkich
    pomieszczeniach temperatura w miarę równo narastała, praktycznie bez
    względu na warunki zewnętrzne ( nasłonecznienie lub wiatry z określonego
    kierunku ).

  • 7. Data: 2012-05-23 12:38:17
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    PeJot wrote:

> [...]
    > nasłonecznienie lub wiatry z określonego kierunku ).
    >
    > Takie mam przemyślenia, ale chętnie posłucham obeznanych w temacie.

    hydraulika i ogrzewanie grzejnikami to nie to co robię zawodowo ale
    zajmuję się wentylacją czyli dosyć pokrewnie jeżeli chodzi o
    ogrzewnictwo
    wracając do tematu: w domu raczej nie jesteś w stanie kupić gotowego
    systemu który reagowałby na nasłonecznienie, wiatr czyli dalsza
    dyskusja w tym kierunku jest raczej akademicka
    żeby uwzględnić wszystkie możliwości nalerzy zastosować regulatory PID
    ( wszystkie stopnie), głowica mechaniczna to tylko P (teoretycznie) z
    dużą bezwładnością na dodatek
    głowice elektroniczne to nadal P z mniejszą bezwładnością ( nie
    rozumiem czemu nie PI przynajmniej)
    nie wiem jak załatwić sprawę otwarcia okna ( przeciągu), dodatkowy
    czujnik otwarcia okna - jak go spiąć z resztą bo sam sygnał otwarcia
    nic nie daje. To jest tylko techniczna część tematu, pozostaje jeszcze
    część finansowa, przeciętny użytkownik wymięknie w połowie tego tematu
    jak nie wcześniej.

    jeffrey

  • 8. Data: 2012-05-23 14:25:26
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-05-23 12:38, Jeffrey pisze:

> [...]
    > wracając do tematu: w domu raczej nie jesteś w stanie kupić gotowego
    > systemu który reagowałby na nasłonecznienie, wiatr czyli dalsza dyskusja

    Wiatry i nasłonecznienie są z jednego kierunku, południowego. Temat
    dotyczy 2 pomieszczeń, z czego jedno jest referencyjne, tam jest
    sterownik dobowy kotła, czyli mamy stabilizację temperatury. Drugie
    pomieszczenie jest mniejsze, i w warunkach bezwietrznych zwyczajnie
    wystarczyło by gdyby temperatura w nim narastała nieco szybciej.
    Stabilizację temperatury przejęła głowica termostatyczna. Na drodze
    eksperymentów trzeba by ustalić o ile szybciej musi narastać
    temperatura, by skompensować wpływ typowego wiatru. W pozostałych
    pomieszczeniach prędkość narastania temperatury w warunkach bez zakłóceń
    powinna być taka, by głowice nie musiały przymykać zaworów, przed
    wyłączeniem kotła przez sterownik dobowy.

    > głowice elektroniczne to nadal P z mniejszą bezwładnością ( nie rozumiem
    > czemu nie PI przynajmniej)
    > nie wiem jak załatwić sprawę otwarcia okna ( przeciągu), dodatkowy
    > czujnik otwarcia okna

    Ta głowica którą się bawiłem ( Honeywell Rondostat ) miała czujnik
    otwarcia okna i potrafiła na to zareagować.

> [...]
    > nie daje. To jest tylko techniczna część tematu, pozostaje jeszcze część
    > finansowa, przeciętny użytkownik wymięknie w połowie tego tematu jak nie

    Jak na razie wymiękłem i nie mam ochoty przerabiać CO, pozostaję przy
    jednej rurze.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2012-05-23 16:23:10
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    PeJot wrote:
    > Jak na razie wymiękłem i nie mam ochoty przerabiać CO, pozostaję
    > przy
    > jednej rurze.

    jeszcze tak czysto informacyjnie zapytam jaki masz system podłączenia
    grzejników, bo jedna rura to jedno a sam sposób podłączenia to drugie

    jeffrey

  • 10. Data: 2012-05-23 16:24:01
    Od: Lagod <niespamowaclagoda@listkropkapl>

> [...]
    > nie daje. To jest tylko techniczna część tematu, pozostaje jeszcze część
    > finansowa, przeciętny użytkownik wymięknie w połowie tego tematu jak nie

    Kwintesencja tematu.
    Można delikwenta odesłać do cennika np. Siemens Synco Living i od razu
    odechciewa się domotyki :-)