  • 81. Data: 2019-02-15 08:42:38
    Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
    Od: p...@g...com

    --Bo nie ma to zasadniczo znaczenia.
    Wózek ma ponad 360KM i 720Nm, diesel oczywiście (nie nie przetopię...,
    jest zajebisty taki jaki jest!)

    no nie wstydz sie :-) Multipla ?

  • 82. Data: 2019-02-15 08:52:11
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 14 Feb 2019 22:25:52 +0100, Irek.N. wrote:
    > Prędzej jak piszesz, ale nie w temacie chłodzenia silnika, tylko
    > powietrza doładowania. Chłodniejszego zmieści się więcej w garnkach to i
    > moc/sprawność może być większa.
    > Zauważyłeś, że jak jest rześko i wilgotno, to zazwyczaj lepiej się
    > jeździ?

    Ano, dlatego ja najbardziej lubię jeździć wcześnie rano albo podczas
    (niewielkiego) deszczu. Jakiś czas temu pisałem o tym w linku poniżej.
    Całkiem ciekawe odpowiedzi padły:

    https://www.niva-club.net/viewtopic.php?f=137&t=2868
    7

    Mateusz

  • 83. Data: 2019-02-15 12:47:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    >No nie za bardzo. Na baku robię i powrót, czasami tankuję 150km od
    >startu, ale tylko raz.

    To takie sobie te pomiary ...

    >Trafi się trasa w przyszłym tygodniu jak sądzę. Zobaczymy.
    >Zrobię tempomatem z tankowaniami na tym samym odcinku. A->B postaram
    >się 130, B->A 170 (powinno być już pusto).

    A jak na zlosc sie pewnie nie da :-)

    I sprawdzic prognoze wiatru na trasie. I zapisac.

    >Znam zjawisko, ale w temacie drgań, a nie "wspomagania".

    To chyba nie o to chodzi.

    https://youtu.be/DL8zEWXsggo?t=29

    Jak taka fala zajmuje prawie caly obrot, to zaczyna byc o istotne czy
    na jezdnie trafia gorka czy dolek ...

    J.

  • 84. Data: 2019-02-15 13:09:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    >Bo nie ma to zasadniczo znaczenia.
    >Wózek ma ponad 360KM i 720Nm, diesel oczywiście (nie nie
    >przetopię..., jest zajebisty taki jaki jest!)

    No to co sie dziwisz, ze ma duze straty w samym silniku, i przy malych
    predkosciach spalanie rosnie.

    Tylko obstawialbym ze to bedzie przy 50km/h, no 70, a nie przy 150 :-)

    e.html

    >No właśnie, kula, słabo kształtem nawiązuje do wozodła.

    Chodzi o idee - wspolczynnik oporu potrafi spasc wraz z predkoscia.

    ml

    >Pacz Pan jaka technika. Czyli co, mamy sobie ponaklejać elementy na
    >karoserii? ;)

    Modelarze naklejaja papier scierny - piaskiem do powietrza.
    Sprawdza sie tez rozciagieta zylka - wiec moze antene CB zamontowac,
    albo rury na zderzaku :-)

    J.

  • 85. Data: 2019-02-15 15:19:58
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 lutego 2019 15:25:54 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]
    Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy chlodzeniu silnika.

> [...]
    > trochę więcej powietrza z powodu jego naporu na wlot przy szybkiej
    > jeździe. Wiesz, takie drugie turbo.
    > Zapytałem mechanika - jest regulacja ciśnienia doładowania, więc nawet
    > jak by dodać ekstra na wlocie, to i tak podobno turbina wyrówna. Więc to
    > nie to.
    >
    > Prędzej jak piszesz, ale nie w temacie chłodzenia silnika, tylko
    > powietrza doładowania. Chłodniejszego zmieści się więcej w garnkach to i
    > moc/sprawność może być większa.
    > Zauważyłeś, że jak jest rześko i wilgotno, to zazwyczaj lepiej się jeździ?

    Mysle ze nawet jak te zjawiska zachodza to sa abyt male aby zniwelowac dzialanie
    oporu powietrza miedzy 110-120kmh a 160-170kmh.

    Ja co innego zauwazylem. Ze po zrobieniu okolo 350km jednym ciagiem auto sie robi
    jakby zwawsze. I to juz po dotankowaniu przy domu.
    Ale na ile to moje odczucie a na ile realna sprawa to nie wiem.

    Mam ze swojego zebrane statystyki i moge je pokazac. Tam ladnie widac ze podobna
    trasa daje podobne spalanie a roznice zwiazane z pogoda sa minimalne (okolice 10%
    moze).

    A w zwiazku z tym wiem ze komputry pokladowe lza jak bure suki i to nawet te ktore wg
    ich wlascicieli pokazuja prawde. Bo ponoc audi/vw pokazuja prawdziwiej niz np. fordy.
    Ale z tego co ja pomierzylem to bardzo trudno jest aby komputer pokazal to co
    dystrybutor. I nie mam na mysli roznicy 1-3%. To raczej jest 10-20% dokladnosci.

  • 86. Data: 2019-02-15 15:23:51
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 lutego 2019 17:28:48 UTC-6 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

    > Max kilka % przy 300km/h - stosowane w F1, motocyklach sportowych, ale
    > tak naprawdę bez większego znaczenia dla mocy i sprawności.
    >
    > To zjawisko zaczyna mieć istotne znaczenie jak jest mowa o silnikach
    > odrzutowych w samolotach (i prędkościach 800+km/h) :)

    Co sie z drugiej strony kompensuje przez mniejsza roznice predkosci gazow wylotowych
    i samolotu.
    Wiec niby jest lepiej ale do tego troche gorzej i w praktyce dramatycznych roznic nie
    ma. Bo niewielkie sa. Ale glownie z powodu ze lata sie wysoko i opory mniejsze. Sporo
    zmiennych tam gra

  • 87. Data: 2019-02-15 15:26:05
    Od: s...@g...com

    om>, s...@g...com

    > Ależ jest to kluczowe.

    Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy chlodzeniu silnika.

    > Brawo. Właśnie rozwiązałeś problem, z którym żaden inżynier do tej pory sobie
    > nie poradził -- jak zniwelować (najlepiej do 0) opór powietrza.
    >
    > Rozumiem, że jazda z górki czy pod górkę to też ma nie za duże znaczenie?

    Widac w szkole na lekcji logiki spales. Bo na fizyce to tak jednym okiem patrzyles.

    Nie chce mi sie robic wykladu.
    Podumaj dlaczego to nie istotne czy opor silnikowi na kolach powoduje gorka, opor
    powietrza czy rolka.
    Hint: Zadajemy w kazdym przypadku ten sam opor i zmuszamy silnik do takiego samego
    wysilku.

    Ufam ze dojdziesz do poprawnego wniosku i zrozumiesz co napisalem.

  • 88. Data: 2019-02-15 15:27:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik szcygiel napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    >Ale z tego co ja pomierzylem to bardzo trudno jest aby komputer
    >pokazal to co dystrybutor. I nie mam na mysli roznicy 1-3%. To raczej

    Ja mam opla.
    Rozbieznosc miedzy stacja a podsumowaniem z komputera chyba nie byla
    wieksza niz 2 litry (~5%).
    Czesto bywa lepsza.

    Gdzies tam przyuwazylem, ze jak jezdze duzo po miescie, to jest w
    jedna strone odchylka, a w trasie w druga.

    No i taki niuans - komputer podaje kilometry (zgadzaja sie z
    licznikiem), zuzycie paliwa od ostaniego resetu,
    i srednie spalanie na odcinku.

    I to srednie spalalanie jakos nie pasuje do litry/kilometry.
    Ma jakis lepszy algorytm.

    Oczywiscie z tego niewiele wynika w kwestii prawdziwosci spalania
    chwilowego, ktore u mnie skacze tak, ze nic sie nie da wywnioskowac
    :-)

    J.

  • 89. Data: 2019-02-15 15:30:00
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 lutego 2019 16:59:59 UTC-6 użytkownik Budzik napisał:
    > Użytkownik s...@g...com ...

    > Przy 160 to własnie opor aerodynamiczny bedzie przeciez najwazniejszy.

    Ech, drugi co na logice spal a na fizyce patrzyl za okno.

    Hint: Rolki na hamowni zadaja opor kolom samochodowym. Tak samo jak podczas jazdy pod
    gorke albo przy wietrze w pysk.
    Ech. A niby to gimbaza niekumata.

    Ze sobie zazartuje:
    Czy jak sie hamownie zamocuje na lawecie i auto zbada podczas postoju tej lawety oraz
    przy lawecie jadacej 100km/h to czy wynik sie bedzie znaczaco roznic?

    Hint: To zadanie z rodzaju samolotu co startuje z pasa transmisyjnego.

    Licze na owocnego tasiemca :)

  • 90. Data: 2019-02-15 15:40:22
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 14 lutego 2019 15:34:08 UTC-6 użytkownik Irek.N. napisał:
> [...]
    jak mu wyjdzie na koniec jazdy dobre spalanie to nie znaczy ze pokazuje chwilowe tak
    jak sie w cylindry leje.

    zgodne z rzeczywistoscia ale nie zawsze.

> [...]
    > (taki pręcik zabezpieczający wskazówkę przed wypadnięciem - jak
    > przyspieszam) ;)
    >
    > Tak na serio, lekkie dodanie gazu i już jest naście i to grube. Bardzo
    > spokojna jazda to okolice 9-10 (mówię o mieście), dojazd do odległego
    > celu na takim półgazie to kilka....powiedzmy 5.

    > Dokładnie. Dowiemy się.

    > Ale jak będę ręcznie sterował, to odcisnę swoje piętno na wyniku. A jako
    > że - nawet podświadomie - będę chciał, żeby coś z tego wyszło, możemy
    > zostać okłamani.
    > Zobaczymy jak będzie na drodze. Tempomat sprawdza się tylko jak jest luźno.

    Roznica w oporach miedzy 110 a 160 jest znaczna. Jak pojedziesz tym samym stylem to
    raczej wyniku pomiaru zbytnio nie zaburzysz.
    Mozesz tez pojechac na tempomacie i dodac do pomiarow.

    A i jeszcze jedno: To ze licznik pokazuje 160kmh to tez nie prawda :)
    Zmierz konkretnie, mapa, zegarek lub track gps.

    U mnie 110licznikowe to bylo jakies 102 gps-owe. A 160 licznikowe to juz tylko 145
    licznikowe. Czy jakos tak. tu 8% bledu a tam 15%.

    Jak mierzyc to konkretnie.

    Moje kombi pilo okolo 5.5l/100 przy 110 a jakies 7 przy 140-150 (srednio mierzone na
    stacji). Czyli biorac pod uwage ze nie caly odcinek robilem tak szybko to srednie
    przy 140 jest jeszcze nieco wyzsze.

    Naprawde nie ma ani tu ani nigdzie indziej takiej madrej glowy ktora wyjasni skad te
    20-30% wyzsza sprawnosc przy wyzszej predkosci w przypadku Twojego auta.

    Na wyczucie moge sie zgodzic ze masz takie samo spalanie przy wyzszej predkosci jak
    przy nizszej. Malo prawdopodobne ale jakos od wielkiej biedy mozna by to uzasadnic i
    wymyslic czemu tak sie dzieje.
    Pisze to akonto tego co ci wyjdzie z pomiarow.

    Napisz jeszcze jaka pojemnosc ma Twoj silnik.
    Bo rzeczywiscie duze silniki sa malo sprawne przy niskich obrotach.
    Ale wtedy po redukcji spalanie powinno spasc :) Moze nie tyle ile ci wychodzi ale
    powinno. U mnie tak sie dzieje. Nieduzo ale jednak. I to sie zgadza z zalozeniami.
    Tyle ze nie sadze aby u ciebie bylo to az tyle.

    Obaczymy :)