  • 11. Data: 2020-01-28 20:02:21
    Temat: Re: Ostrość
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-28 o 19:05, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Ale tak naprawde, to mierzy sile nacisku potrzebna do przeciecia
    > nitki/zylki ?

    Wprowadzili uniwersalną skalę opisaną tutaj:
    http://knifegrinders.com.au/11Shop_BESS.htm

    Mierzą promień ostrza w nm (może pod mikroskopem jakąś matrycą?).
    Ponadto sprawdzają chyba odporność na nacisk?

    WM

  • 12. Data: 2020-01-28 20:10:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan WM napisał:

    > Wprowadzili uniwersalną skalę opisaną tutaj:
    > http://knifegrinders.com.au/11Shop_BESS.htm

    Skala ostrości znana jest od przeszło stu lat:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_Scoville%E2%80%9
    9a

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2020-01-29 07:51:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Jan 2020 20:02:21 +0100, WM napisał(a):

    > Wprowadzili uniwersalną skalę opisaną tutaj:
    > http://knifegrinders.com.au/11Shop_BESS.htm
    >
    > Mierzą promień ostrza w nm (może pod mikroskopem jakąś matrycą?).

    Ten przyrzad to jednak waga. Nacisk mierzy.
    Nitka skalibrowana ?

    J.

  • 14. Data: 2020-01-29 09:07:23
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-29 o 07:51, J.F. pisze:

    > Ten przyrzad to jednak waga. Nacisk mierzy.
    > Nitka skalibrowana ?

    Jak to potem przelicza na promień?

    WM

  • 15. Data: 2020-01-29 09:21:41
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2020-01-28 o 20:02, WM pisze:
> [...]
    >
    > Mierzą promień ostrza w nm (może pod mikroskopem jakąś matrycą?).
    > Ponadto sprawdzają chyba odporność na nacisk?

    50 on BESS scale approximates to 50 nm edge apex radius.

    Myślę, że słowo klucz to approximates.
    A może da się samemu sklecić coś podobnego z wagi precyzyjnej.

  • 16. Data: 2020-01-29 09:39:27
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-29 o 09:21, robot pisze:
    pl...

    > 50 on BESS scale approximates to 50 nm edge apex radius.
    >
    > Myślę, że słowo klucz to approximates.
    > A może da się samemu sklecić coś podobnego z wagi precyzyjnej.

    Może działa to analogicznie jak w pomiarze twardości?
    Mierzony jest ślad zostawiony po określonym nacisku?

    WM

  • 17. Data: 2020-01-29 10:40:14
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-29 o 09:39, WM pisze:
    pl...

    > Może działa to analogicznie jak w pomiarze twardości?
    > Mierzony jest ślad zostawiony po określonym nacisku?

    No i za chwilę będzie ostrość Rockwela, Vickersa i jeszcze kogoś - już
    zapomniałem.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2020-01-29 11:33:24
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-01-29 o 10:40, Adam pisze:
    pl...

    > No i za chwilę będzie ostrość Rockwela, Vickersa i jeszcze kogoś - już
    > zapomniałem.

    Co ciekawe przed wojną zakupiono bardzo drogie (wtedy) aparaty do
    badania twardości szabel.

    W ostateczności jednak powrócono do tradycyjnych metod odbioru.

    Odbiór wojskowy szabel przebiegał następująco: ,,Próby kontrolno-odbiorcze:

    A. Głownia
    1. Próba ostrza - sztychu na przebicie - spuszczano brzeszczot (głownię)
    z wysokości 2m na blachę stalową grubości 2mm - spełniony warunek:
    przebicie blachy bez uszkodzenia ostrza.
    2. Próba cięcia - pięciokrotne przecięcie pręta stalowego ?5mm na
    podłożu ołowianym, bez uszkodzenia ostrza.
    3. Próba na uderzenie płazem - silne uderzenia grzbietem i płazem szabli
    w obły pień z twardego drewna - bez pęknięcia okładzin i nadwyrężenia
    brzeszczotu.
    4. Próba na zgięcie - brzeszczot oparty na drewnie, poddany naciskowi
    ręcznemu kilkakrotnie i dwustronnie (strzałka ugięcia 150-150mm) bez
    trwałych odkształceń.
    https://dobroni.pl/artykul/odbior-wojskowy-szabel/56
    3444

    WM

  • 19. Data: 2020-01-29 11:45:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Jak to potem przelicza na promień?

    a) tabelka, lub
    b) zauwazyli, ze dla odpowiedniej nitki sila w gramach odpowiada
    szerokosci w nm ..
    c) zauwazyli jak wyzej, ale malo sie nm przejmuja i wszystko mierza i
    porownuja w g

    J.

  • 20. Data: 2020-01-29 12:44:32
    Od: robot <a...@o...pl>

    > Mniejsza powierzchnia ostrza.

    A dlaczego żyletka ma mniejsza powierzchnię ostrza?

    > https://scienceofsharp.com/2014/05/28/a-comparison-o
    f-several-manufactured-blades/

    Fajna ta strona. Coś dla mnie.
    Dzięki.