  • 1. Data: 2020-01-21 08:11:41
    Temat: Śruba zakres plastyczny?
    Od: u...@g...com

    Czołem!

    Mam szpilki mocujące obudowy łożysk głównych w silniku.
    Rozmiar gwintu M12x1,5 długość całkowita z 80 mm, przy czym na długości 60 mm w
    środku szpilka jest pozbawiona gwintu i wyszlifowana na średnicę 9 mm.
    I teraz dokręcałem te szpilki jak zdawać się fabryka podaje czyli 60 Nm i dalej o kąt
    90. Zaznaczyłem na wszystkich szpilkach kreski by zobaczyć czy się nie przekręcają w
    kadłubie czy same z siebie.
    No i tak w większości podczas dokręcania o te 90 moment szybko osiągnął ok 85+ Nm i
    taki pozostał na resztę obrotu. W jednym przypadku doszedł ledwo do 80 a w jednym do
    70. Kreski nie wykazują oznak przekręcania się końcówki. Wymienił bym na nowe ale się
    nie da kupić. Bo te niestety już raz były w fabryce dokręcane. No i zastanawiam się
    czy to się rozleci i jednak drążyć temat wymiany czy nie.

    ----------
    Pozdrawiam
    - Łukasz

  • 2. Data: 2020-01-21 09:35:08
    Temat: Re: Śruba zakres plastyczny?
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 16:11:42 UTC+9 użytkownik Ukaniu napisał:
> [...]
    nie da kupić. Bo te niestety już raz były w fabryce dokręcane. No i zastanawiam się
    czy to się rozleci i jednak drążyć temat wymiany czy nie.

    Ewidentnie przekroczyłeś granicę plastyczności. Ja bym wymieniał, no chyba że bym
    miał za dużo czasu, wtedy bym dochodził czy przeżyją cykliczne obciążenie od wibracji
    przy danym umocnieniu którego dostały przy tych dodatkowych 90 stopniach.

    Nie ma takich śrub w handlu? Chyba źle szukasz.

  • 3. Data: 2020-01-21 09:51:44
    Od: Ukaniu <u...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 09:35:09 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

> [...]
    przy danym umocnieniu którego dostały przy tych dodatkowych 90 stopniach.

    > Nie ma takich śrub w handlu? Chyba źle szukasz.

    Czyli, rozumiem że one podczas rozciągania się umacniają i mogą pęknąć po jakimś
    czasie pracy.
    Z zakupem jest o tyle problem, że nie znam parametrów a producent nie oferuje tego
    jako części zamiennej :-(

  • 4. Data: 2020-01-21 09:59:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 17:51:45 UTC+9 użytkownik Ukaniu napisał:

> [...]
    czasie pracy.
    > Z zakupem jest o tyle problem, że nie znam parametrów a producent nie oferuje tego

    Powinno wystarczyć jak będziesz znał materiał. No i może stan obróbki cieplnej. Coś
    wiadomo? Jakaś cecha wybita na końcu którejś śruby? Dałbyś radę którąś na końcu
    przeszlifować, wytrawić i zrobić jej zdjęcie kieszonkowym mikroskopem przy jakichś
    100x ?

  • 5. Data: 2020-01-21 10:28:27
    Od: Ukaniu <u...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 10:00:00 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

> [...]
    przeszlifować, wytrawić i zrobić jej zdjęcie kieszonkowym mikroskopem przy jakichś

    Niestety nic na nich nie ma. Silnik praktycznie skręcony. Ech pomyślę co dalej.
    Poszukam, pewnie coś ARP robi, inwestować w te śruby 1000 zł trochę ciężko...
    Zakładając, że ona zaczęła się rozciągać przy 70 N to zrobiłem wtedy jakieś 50-60
    stopni co daje przy skoku gwintu 1,5 rozciągnięcie jakieś 0,25 mm na długości trzonka
    60 mm.

  • 6. Data: 2020-01-21 11:57:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 18:28:28 UTC+9 użytkownik Ukaniu napisał:

> [...]
    stopni co daje przy skoku gwintu 1,5 rozciągnięcie jakieś 0,25 mm na długości trzonka

    A po wyglądzie nic nie dojdziesz? Błyszczące? Czarne? Bure? Ocynkowane?
    Jak nie pękły od razu to raczej nie miały jakichś imponujących własności. Można
    zaryzykować wymianę na coś umiarkowanie mocnego, nie wiem, 8.10 tak na pałę może by
    dało radę. Przewężenie raczej bym zachował, ale one w handlu występują. Ostateczność
    to pójście w śruby gwintowane na całej długości, ale skoro to jakiś silnik to pewnie
    konstruktorowi wyszło że spiętrzenia naprężeń w dolinkach gwintu nie wytrzymają
    zmęczenia. Co to w ogóle jest? znowu jakiś stary gramofon pucujesz?

  • 7. Data: 2020-01-21 15:05:46
    Od: Ukaniu <u...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 11:57:27 UTC+1 użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > A po wyglądzie nic nie dojdziesz? Błyszczące? Czarne? Bure? Ocynkowane?
    > Jak nie pękły od razu to raczej nie miały jakichś imponujących własności.

    Są bez jakiegokolwiek powłoki. Szary metal.
    Przeczytałem sobie coś takiego

    https://www.tec-science.com/material-science/materia
    l-testing/tensile-test/

    Wynikało by z tego, że ja osiągając punkt w którym nie widziałem już zmian momentu
    doszedłem do obszaru zaznaczonego jako Luders Strain
    Który oddziela obszar w którym wydłużenie będzie miało własności utwardzające.
    Zwiększenie długości na jakim ja to obserwowałem to jakieś poniżej 0,5% długości.
    Wydłużenie utwardzające oznaczone na zielono jest dalej. Może jednak z tym
    utwardzeniem i utratą własności nie będzie aż tak źle?

    Co ja robię? głupoty! Wymyśliłem sobie remont samochodu. Wsadziłem w to więcej niż on
    wart ze 2x a w garażu mam pudła z elementami i końca roboty nie widać. Regeneruję i
    skrzynkę i w miarę możliwości silnik. Staruszek 96 rok A8 D2 4,2 silnik ABZ.
    Producent oferuje panewki główne a nie oferuje śrub ich obudów ani też jakichkolwiek
    danych o momentach i kątach dokręcania.

  • 8. Data: 2020-01-22 12:37:50
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 23:05:47 UTC+9 użytkownik Ukaniu napisał:

> [...]
    Producent oferuje panewki główne a nie oferuje śrub ich obudów ani też jakichkolwiek

    No to raczej nie będzie jakiś kosmiczny materiał na tą śrubę. Zastąpisz bele czym.

  • 9. Data: 2020-01-22 23:52:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    przy danym umocnieniu którego dostały przy tych dodatkowych 90 stopniach.

    No to mnie zainteresowałeś, a że nie mam bladego pojęcia o temacie, to
    poproszę przystępnie. Dlaczego umocniona rozciąganiem śruba będzie
    słabiej znosić obciążenia, w tym cykliczne? Co się tam "pod spodem"
    dzieje w tym metalu?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2020-01-23 02:12:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 stycznia 2020 07:52:28 UTC+9 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

> [...]
    > poproszę przystępnie. Dlaczego umocniona rozciąganiem śruba będzie
    > słabiej znosić obciążenia, w tym cykliczne? Co się tam "pod spodem"

    Szybciej wędrują pęknięcia.