  • 31. Data: 2016-11-14 12:17:57
    Temat: Re: Osuszacz
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Teoretyzując. Mamy nieskończenie wielkie pomieszczenie. Czy na
    >prędkość wykraplania się wody w osuszaczu wilgotnego powietrza ma
    >wpływ temperatura powietrza?

    Chcesz nagrzewac powietrze przed osuszaniem ?
    Skad ta wilgoc ? Wentylacja tam jest, czy zakladamy hermetyczne
    pomieszczenie ?
    Jakiego typu to osuszacz ?

    Samo podgrzanie powietrza zmniejsza wilgotnosc wzgledna.
    Potem osuszacz musi sie wiecej narobic aby resztke wody usunac.

    Jesli jednak wigotnosc wzgledna jest stala - np pomieszczenie basenu,
    to im cieplejsze powietrze, tym wiecej pary wodnej zawiera.
    I wtedy osuszacz ma latwiejsze zadanie - ale wody w powietrzu nadal
    duzo.

    J.

  • 32. Data: 2016-11-14 12:22:20
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 listopada 2016 20:09:44 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

> [...]
    > temperature powietrza, dzieki czemu wilgotnosc wzgledna przekraca 100%
    > i nadmiar wody
    > sie skrapla i mozna wylac do kanalizacji (albo dac zonie do zelazka).
    >
    > I jak sie potem podgrzeje do pierwotnej temperatury, to wody w
    > powietrzu bedzie mniej bylo na wlocie.
    > A jak sie jeszcze powietrze podgrzeje , to procentow bedzie jeszcze
    > mniej.
    >
    > Jak tylko podgrzejesz, to procenty owszem, spadna, ale bezwgledna
    > wilgotnosc taka sama.
    > Grozi skropleniem na zimniejszych czesciach pomieszczenia.

    Ta grzałka w osuszaczu nie jest po to żeby było miło, tylko żeby ogrzane dodatkowo
    powietrze ogrzało też ściany, czyli przyspieszyło parowanie. Mieszkałem parę lat na
    parterze angielskiego domu, miałem taki pokojowy osuszacz non stop włączony. Jak jest
    w pokoju za zimno, to wilgotność nigdy nie spada, osuszacz ma marną skuteczność.
    Trzeba zrobić ciepło, dopiero wtedy coś uzbiera. U mnie jak kaloryfer był chłodny
    (temperatura powietrza w pokoju 17C) to przez tydzień nie nazbierał się nawet jeden
    pojemnik, a jak miałem ciepło (23C) to codziennie wylewałem półtora zbiornika
    dwulitrowego. W osuszaczu był dwustuwatowy kompresor na freon.

  • 33. Data: 2016-11-14 16:54:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu niedziela, 13 listopada 2016 22:13:32 UTC+9 użytkownik WM
    napisał:

    >Owszem, wilgotność względna w pomieszczeniu z mokrymi ścianami rośnie
    >po podgrzaniu powietrza, bo to powietrze podgrzewa ściany z których
    >paruje woda.

    Konradzie, czy ty aby na pewno pamietasz (i rozumiesz) definicje ?

    wilgotnosc wzgledna w pomieszczeniu z mokrymi scianami jest bliska
    100%.
    Tzn mowimy o pomieszczeniu, gdzie na scianach jest widoczna woda, a
    pomieszczenie jest zamkniete od dluzszego czasu, tak, ze zdazyla sie
    ustabilizowac/osiagnac rownowage temperatura i wilgotnosc.
    I te 100% jest niezalezne od temperatury.

    Podgrzanie samego powietrza spowoduje w pierwszym okresie spadek
    wilgotnosci wzglednej powietrza, przy zachowaniu bezwzglednej, a w
    dalszym okresie - podgrzanie scian, parowanie z nich wody, a wiec
    powrot do 100% wilgotnosci wzglednej (o ile wody nie zabraknie), wraz
    ze wzrostem bezwzglednej.

    A w jeszcze dalszym, to pewnie wody na scianach zabraknie i zacznie
    wilgotnosc spadac.

    J.

  • 34. Data: 2016-11-14 16:56:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2016-11-12 o 23:19, Konrad Anikiel pisze:

    >No widzisz, a taki Mpemba jednak pomyślał i wymyślił Efekt Mpemby.

    A widzial ktos ten efekt ?
    Ja pare razy probowalem, ale cos nie moglem sie dopatrzec.

    J.

  • 35. Data: 2016-11-14 17:02:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Nic nie kombinuję. Pomalowałem całe piętro w mieszkaniu, i woda
    >zaczęła ciec po oknach.

    Co swiadczy o duzej wilgotnosci wzglednej, lub o slabej izolacji
    termicznej szyb.
    A w tym przypadku - o jednym i drugim :-)

    >A że mam taki duży przemysłowy osuszacz to go wtachałem i włączyłem.
    >Ma funkcję grzania, to się zacząłem zastanawiać, czy jest ona po to,
    >aby było cieplej, czy po to, aby sprawniej osuszał.

    W tym przypadku - aby sprawniej osuszac.
    Woda z farby lepiej paruje w wysokiej temperaturze.
    Pod warunkiem, ze wilgotnosc wzgledna powietrza nie jest wysoka - co
    mozna osiagnac na pare sposobow:
    -wykraplanie wody osuszaczem,
    -wentylacja ... i podgrzewanie przy tej pogodzie,
    -pogrzewanie ... i wentylacja :-)

    J.

  • 36. Data: 2016-11-14 17:22:45
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 14 listopada 2016 16:54:31 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > Konradzie, czy ty aby na pewno pamietasz (i rozumiesz) definicje ?

    Przejęzyczenie. Chodziło o bezwględną.

  • 37. Data: 2016-11-14 17:24:55
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-14 o 12:09, J.F. pisze:

> [...]
    > bedzie mniej bylo na wlocie.
    > A jak sie jeszcze powietrze podgrzeje , to procentow bedzie jeszcze mniej.

    Otóż to.

    > Jak tylko podgrzejesz, to procenty owszem, spadna, ale bezwgledna
    > wilgotnosc taka sama.
    > Grozi skropleniem na zimniejszych czesciach pomieszczenia.

    Te zimniejsze części pomieszczenia musiały by mieć temperaturę niższą,
    niż powietrze przed podgrzaniem.
    Oczywiście jeśli wilgotność bezwzględna powietrza nie zmieniła się po
    podgrzaniu.

    W ogólnym przypadku można to sprawdzić z tabelą temperatury punktu rosy.
    http://web.archive.org/web/20121021023307/http://www
    .webac.pl/informacja/td2.pdf

    WM

  • 38. Data: 2016-11-14 18:10:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-14 o 16:56, J.F. pisze:

    > A widzial ktos ten efekt ?
    > Ja pare razy probowalem, ale cos nie moglem sie dopatrzec.

    Ja też próbowałem doświadczalnie, ale bez powodzenia.

    Mam swoją hipotezę na wyjaśnienie możliwości zaistnienia efektu M.
    Być może gorący pojemnik stapia śnieżne podłoże i zmniejsza
    kilkukrotnie opór przewodzenia ciepła?
    Lód ma przewodność cieplną 2,2 W/(m*K)
    Śnieg ubity ma przewodność cieplną 0,6 W/(m*K)

    Tu jest chyba najbardziej zwariowane wyjaśnienie tego zjawiska.

    http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news
    /10420496/Have-scientists-worked-out-why-hot-water-f
    reezes-faster-than-cold-water.html

    WM