  • 21. Data: 2017-06-02 15:43:15
    Temat: Re: Oszczędności
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Jun 2017 12:01:11 +0200, "AK" <n...@n...net> wrote:
    > Idiotyzmem jest Twoja sugestia ze w Javie czy innych C# rownie
    latwo popelnic powazny blad
    > czy "ogarnac" kod co w jakims assemblerze.

    Równie łatwo nie jest. Jest równie możliwe. Jeżeli w Asemblerze
    napiszesz sub zamiast add to może być nieciekawie: błąd semantyczny.

    W Javie napiszesz - zamiast + i kaboom... taki sam błąd. W Simulinku
    narysujesz linię zamiast do plusa to do minusa... I znowu błąd. W
    jakimś Lispowatym napiszesz zamiast plus minus.

    Ba! Programując komputer analogowy wetkniesz nie tam gdzie trzeba
    kabelek. I pierdut... Znowu błąd.

    Po prostu. Gdyby było inaczej... Gdyby istniał język gwarantujący
    nieomylność i zero błędów...

    Ale tak nie ma. Errare humanum est.

    Oczywiście w niektórych językach nie da się szybko pisać dużych
    programów. Bo już 100 linijek to pasztet zajęczy. W innych marsz ku
    klęsce to 100000 linii. Jednak wywalenie się czegoś przekrytycznego
    może być równie lub nierównie bolesne. Z punktu widzenia end usera
    jest wsio rawno czy auto rozbiło się przez błąd w mikrokodzie CPU czy
    przez błąd w jakimś bajerze napisanym w PHP czy Verilogu.

    Swego czasu jeden z moich kolegów wychwał Pascala. Że błąd DOI=1.100
    nie jest w nim możliwy. Tego samego dnia wstawił średnik bezpośrednio
    po do w taki malowniczy sposób: for i:= 1 to 100 do;

    > Co do mojego "potrafienia" to potrafilem i potrafie programowac
    produkcyjnie w Algolu, Simuli,
    > FORTRANie, COBOLU (slabo:), kilku BASICach (w tym VB), PL/I,
    ASMx86, C/C++, Pascalu,
    > Iconie, Tclu, Pythonie, C# i Javie (wciaz slabo:). Dotknalem kiedys
    tez Prologa, Moduli2, (niestety)

    Ale nie znasz Asemblera Z80, nie pisałeś na 68000, Logo, Forth, Jean.
    Kiepsko. Nie widzę wśród tego wyliczenia Lisp, Mathematica, F#,
    Haskella, Clojure, Lua. Nie ma LabView, Dragona, Keplera. I ty
    myślisz że dasz nam radę zaimponować? Może przynajmniej Awk ew.
    Scratch?!

    > Nie wymieniam to po to, aby sie chwalic (bo to zwykle mlotki/dluta
    sa:) ale zeby unaocznic

    Ok. To są młotki. I właśnie dlatego że to są młotki to każdym można
    sobie samemu rozbić palec.

  • 22. Data: 2017-06-02 15:44:46
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Jun 2017 12:01:11 +0200, "AK" <n...@n...net> wrote:
    > Prawdziwym chamem i prymitywem jest ten, ktory dla swoich blizej
    niesprecyzowanych
    > fiksacji/natrectw/"niedopieszczenia" zwyczajnie oklamuje innych

    No to popatrz - opis pasuje do ciebie.

  • 23. Data: 2017-06-02 15:54:36
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 2 Jun 2017 04:05:36 -0700 (PDT), "M.M." <m...@g...com>
    wrote:
    > Błąd może być algorytmiczny,
    > program nie daje poprawnych wyników dla wszystkich danych wejścio=
    > wych -
    > co tutaj pomoże język wyższego poziomu?

    Oczywiście że tak.

    Ogólnie obowiązuje prawo awansu: program jest rozbudowywany tak
    długo, aż coraz liczniejsze błędy uniemozliwią jego ulepszanie.

    W Asemblerze to może być 300 linijek. W Javie 30000 tysięcy. Asembler
    może być czymś odpalam z linii poleceń, program w Javie mieć wypaśne
    GUI. Jeden i drugi przypadek może mieć błąd w rodzaju miał być plus a
    jest minus.

  • 24. Data: 2017-06-02 17:27:27
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, June 2, 2017 at 3:54:38 PM UTC+2, slawek wrote:

    > Oczywiście że tak.
    >
    > Ogólnie obowiązuje prawo awansu: program jest rozbudowywany tak
    > długo, aż coraz liczniejsze błędy uniemozliwią jego ulepszanie.

    U mnie zwykle to było inaczej. Program rozbudowywałem tak długo, do
    póki miałem poczucie, że nie ma błędów. Poczucie że nie
    ma błędów, nie jest tożsame z tym że naprawdę nie ma błędów. Z kolei
    poczucie że nie ma błędów miałem, gdy PROGRAM MIAŁ ŁADNĄ, UJEDNOLICONĄ
    ARCHITEKTURĘ. Innymi słowy, gdy architektura była
    na tyle przejrzysta, że panowałem nad całością. W większych
    programach trudno było dla całego kodu zaprojektować ujednoliconą
    architekturę, ale wtedy robiło się architekturę wspólną dla
    modułów, i potem w każdym module mniej lub bardziej podobna
    architektura do modułów pozostałych. Niosło to ze sobą ryzyko, że
    jakiś moduł stanie się tak zagmatwany, iż na poprawianie lub
    przepisywanie go od nowa straci się dużo czasu. Ale cały
    program z małymi przestojami zazwyczaj rozwijał się w dobrym
    kierunku - o ile główna architektura nadal była dobra do
    zmieniających się wymagań.

    > W Asemblerze to może być 300 linijek.
    > W Javie 30000 tysięcy.
    Powiedziałbym, że w asemblerze to może być np. od 1 do 3tys linijek na
    moduł, a w Javie, C, C++ może to być też 500-6tys linijek na moduł,
    oczywiście 500 linijek w Javie (średnio) daje większą funkcjonalność
    niż 500 linijek w asemblerze.

    Tak samo myślę.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2017-06-02 17:29:29
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On Friday, June 2, 2017 at 12:01:15 PM UTC+2, AK wrote:
    > Użytkownik "slawek" <f...@f...com> napisał:

    > Niskopoziomowo nalezy pisac dopiero wtedy gdy wszytsko inne zawiedzie, gdyz po
    prostu i zwyczajnie
    > jezyki niskopoziomowe (tak tak, w tym C i C++) sa wielokrotnie bardziej

    Co jest niskopoziomowego w c++?
    C++ daje dostęp do bebechów i przez to daje się tam pisać jak
    w przenośnym assemblerze zwanym C (za co powinni bić linijką po rękach)
    ale sam w sobie jest zdecydowanie językiem wysokiego poziomu.

    pzdr
    bartekltg

  • 26. Data: 2017-06-02 17:41:51
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Friday, June 2, 2017 at 5:29:31 PM UTC+2, bartekltg wrote:

    > Co jest niskopoziomowego w c++?

    Może autor miał na myśli "proceduralny C++", bez klas, szablonów,
    wyjątków, ale z międleniem nazw i przeładowaniem? Hmmm trudno
    tak programować, bo biblioteki używają klas, szablonów i wyjątków
    także, choć rzadziej.

    Pozdrawiam

  • 27. Data: 2017-06-02 18:10:37
    Od: nikt mnie k_rwa nie lubi 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    > Może autor miał na myśli "proceduralny C++", bez klas, szablonów,
    > wyjątków, ale z międleniem nazw i przeładowaniem? Hmmm trudno

    nie drażnij lwa

  • 28. Data: 2017-06-02 18:44:48
    Od: "AK" <n...@n...net>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał:

> [...]

    prostu i zwyczajnie
    > jezyki niskopoziomowe (tak tak, w tym C i C++) sa wielokrotnie bardziej

    Caly podset czyli C a w nim m.in..
    - chory preprocesor zamiast normalnych modulow (a mozna bylo!, patrz C2)
    - chore wskazniki i arytmetyke na nich (juz w Silmuli67 byly porzadne
    referencje i one starczaly az nadto).
    - brak chociazby reflleksji (ze juz o first-class nie wspomne)
    co skutkuje statycznoscia wrappingu (nie do obejscia, trzeba generowac
    naglowki itp)
    - dynamiczny przydzial (a i statyczny) na poziomoe kamienia lupanego
    (w takiej Simuli dalo sie np.spokojnie napisac:
    begin
    integer array a [expr1:expr2, expr3:expr4])
    - brak do dzis (mimo wielu standardow i kilku niezaleznych implementacji
    Borland i MS) np. jakze przydatnych "properties".
    - chore (bo "z boku jezyka") kontenery (STL) skutkujace niewspieraniem ich
    przez for (nie ma prawdziwego/normalnego np. foreach), ze juz o pofdejsciu takim
    jak np. w Pythonie (comprehensions) nie wspomne.
    - na ustandaryzowanie obslugi watkow trzeba bylo czekac 25 lat :)
    /w koncu i tak wybrali pthread-y:)/
    - na ustandaryzowanie smart pointerow trzeba bylo czekac 20 lat :)
    /w koncu i tak wybrali boostowe:)/
    - itp itd, mozna by tak do rana..

    > C++ daje dostęp do bebechów i przez to daje się tam pisać jak
    > w przenośnym assemblerze zwanym C (za co powinni bić linijką po rękach)

    C jest bardzo dobry w swej roli (wlasniue przenosnego assemblera)
    Upchanie go do C++ bylo zupelnie niepotrzebne (a raczej bylo duzym bledem).
    Wystarczylaby w pelni lacznosc z C na poziomie linkera.

    > ale sam w sobie jest zdecydowanie językiem wysokiego poziomu.

    Tak ?
    Moze wtedy gdy pisze sie wylacznie w oparciu np o Qt a nie w "normalnym"
    standardowym C++ :)
    Ba! Sam autor nie uwaza C++ za jezyk wysokiego poziomu.
    Jest to jezyk hybrydowy a elementami obiektowosci przeznaczony
    do zastosowan systemowych. Koniec kropka.

    Dinozaur

  • 29. Data: 2017-06-02 18:51:10
    Od: "AK" <n...@n...net>

    Użytkownik "M.M." <m...@g...com> napisał:

    > Hmmm trudno tak programować, bo biblioteki używają klas, szablonów
    > i wyjątków także, choć rzadziej.

    Tak?. To napisz C++sowy dll, ktory w interface/API ma cus (np pole, parametr metody)
    ze
    standardowego STL-a...

    AK

  • 30. Data: 2017-06-02 20:41:01
    Od: "AK" <n...@n...net>

    Użytkownik "slawek" <f...@f...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > ASMx86, C/C++, Pascalu,
    > tez Prologa, Moduli2, (niestety)
    > Ale nie znasz Asemblera Z80, nie pisałeś na 68000, Logo, Forth,

    Ogolnie. Skad wiesze ze nie?.
    Nie wymienialem drobnostek z wiadomych powodow :)

    > Jean.

    Nie pisz o czyms czego nie dotknales (daaaawane czasy: Odra 1305).
    Trudno Jean uznac za "pelnoprawny": j.programowania.
    Bardziej za baardzo zaawansowany jezyk job-owy/batchowy.
    Pomylilo Ci sie zapewne z jeszcze starszym Jovialem (a moze ze Snobolem4?).

    AK