  • 31. Data: 2018-06-24 18:05:48
    Temat: Re: Ożywiam stare żele...
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 24.06.2018 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > O, przypomnialo mi sie - na filmach z okretow podwodnych krzycza
    > "chlor". Skad ten chlor - reakcja jakas zachodzi miedzy sola i
    > akumulatorem ?

    AFAIR chlor może pochodzić z instalacji odzyskiwania tlenu.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 32. Data: 2018-06-24 18:09:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 24 Jun 2018 16:05:48 GMT, Tomasz Szcześniak napisał(a):

    > AFAIR chlor może pochodzić z instalacji odzyskiwania tlenu.

    Bylo tam cos takiego ?

    okret zwykly, dieslowski, nie atomowy.

    J.

  • 33. Data: 2018-06-24 18:56:07
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Napisz reakcje kwasu siarkowego z chlorkiem sodu.

  • 34. Data: 2018-06-24 19:33:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2018-06-24 o 11:29, J.F. pisze:

    > O, przypomnialo mi sie - na filmach z okretow podwodnych krzycza
    > "chlor". Skad ten chlor - reakcja jakas zachodzi miedzy sola i
    > akumulatorem ?

    https://chemiday.com/en/reaction/3-1-0-8339
    A bez ołowiu masz

    https://chemiday.com/en/reaction/3-1-0-259

    Nie zdziwiłbym się gdyby obie reakcje zachodziły.

    Pozdrawiam

    DD

  • 35. Data: 2018-06-24 20:04:40
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Bylo tam cos takiego ?
    >
    > okret zwykly, dieslowski, nie atomowy.

    Może ze zwykłego podtopienia przedziału akumulatorów czy też innej
    elektryki? Przy elektrolizie wody morskiej wydziela się chlor.

    --
    Jarek

  • 36. Data: 2018-06-24 20:30:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jun 2018 19:33:15 +0200, Dariusz Dorochowicz napisał(a):

    > https://chemiday.com/en/reaction/3-1-0-8339
    > A bez ołowiu masz
    > https://chemiday.com/en/reaction/3-1-0-259
    >
    > Nie zdziwiłbym się gdyby obie reakcje zachodziły.

    Druga produkuje HCl, wiec nas nie interesuje, ale pierwsza to jest to.

    Tylko ... woda morska im sie wlewa do akumulatorow ?

    Czy elektrolit ze szlamem sie wylewa do zęzy, a woda morska tez tam
    jest ...

    P.S. Ciekawa ta reakcja, bo
    https://en.wikipedia.org/wiki/Lead_tetrachloride

    ten sie potrafi rozpasc do Cl2, albo hydrolizowac do HCl, no i nie
    wiem - PbO2 jest wystarczajacym utleniaczem, czy nie jest ... w
    obecnosci kwasu siarkowego jest ...

    J.

  • 37. Data: 2018-06-24 20:31:17
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 24.06.2018 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Bylo tam cos takiego ?
    > okret zwykly, dieslowski, nie atomowy.

    Z tego co mi się o uszy obiło to bywało, ale historykiem okrętowym nie
    jestem.

  • 38. Data: 2018-06-24 21:21:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 24 Jun 2018 18:31:17 GMT, Tomasz Szcześniak napisał(a):

    > Z tego co mi się o uszy obiło to bywało, ale historykiem okrętowym nie
    > jestem.

    Ja tez nie, ale nie spotkalem sie w czasach II w.s.

    Tzn byly "piecyki" (scruber) uruchamiane w sytuacjach ostatecznych,
    ale one chyba pochlanialy CO2, choc niektorzy wspominali o tlenie.

    No i Niemcy eksperymentowali z H2O2 do napedu, przy okazji mogli i dla
    zalogi tlen produkowac. Ludzie duzo nie potrzebuja.

    J.

  • 39. Data: 2018-06-25 00:41:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Akuraz z żelowymi tak jest.

    Ja nie mówię, że nie!

    > Chociaz ... moze nie potrafie reanimowac ?

    Ja też raczej nie. Ale wiesz... jak się np. kiedyś truło w gadzinówkach i
    innych Bajtkach wszelakich, że TYLKO JEDNA PARTYCJA PRIMARY, to ja zrobiłem
    cztery, wybierając startującą reczną zmianą znacznika "active". MS-DOS 6.22,
    zrobiłem, że odpalił nortonowski Speedisk (ale nie skończyło się to
    najlepiej, gdybym nie przerwał akcji, to by ją dokończyło; prosta przeróbka
    diskeditorem)

    > W UPS powinny miec znakomite warunki pracy, a padaja relatywnie
    > szybko.

    Może zjada je jakiś większy impuls prądowy w którymś momencie? Albo napięcie
    rozkłada nie w tym momencie?

    > Jak masz tego duzo, to sie raczej pobaw w odsiarczanie.

    Dobrze, że to nie wapń... jego siarczan, to gips...
    Aa... stop Pb-Ca...? A wapń, to on przypadkiem od samej wody nie dostaje
    rozwolnienia, jak sód, czy potas, o innych alkalicznych nie wspominając...?

    > Jest pare interesujacych pomyslow, godnych sprawdzenia.
    > Tylko znow: żel przeszkadza.

    No tak... a rozebrać dokłądniej, aby ponownie złożyć, to nie bardzo dam
    rady... Zresztą, coś ostatnio mam łyse palce (w sensie - śliskie) i mniejszą
    precyzję. No i aż tak mnie nie ciagnie.

    > Zapewne zechce :-)

    ...w Wiadomościach podadzą, ze "wybuch słyszano w całym mieście" :)

    > A że żelowy - nie wyplukasz kwasu tak łatwo

    Nawet się tego nie spodziewam...

    (cut - nic mi na myśl do odpowiedzi nie przychodzi na razie)
    > Skoro teraz jawnie pisza, ze stop z Ca, to sie zastanawiam co szkodzi
    > kranowa :-)

    Ale ten stop (oj... nie zagipsuje go tam w środku?), to on na ramki, czy i w
    masie czynnej?
    Wody to jakoś tam dam radę, trochę jej udestylować, tak robiłem, by dolać do
    aku auta, jak wody nie było, albo nie chciało mi się na stację iść (niecały
    kwadrans pieszo). Dzis w sklepach widuję demineralizowaną. Dawniej też taką
    można było na stacji nabyć.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 40. Data: 2018-06-25 08:40:12
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Mon, 25 Jun 2018 00:41:16 +0200, HF5BS wrote:
    > Ja też raczej nie. Ale wiesz... jak się np. kiedyś truło w gadzinówkach
    > i innych Bajtkach wszelakich, że TYLKO JEDNA PARTYCJA PRIMARY, to ja
    > zrobiłem cztery, wybierając startującą reczną zmianą znacznika "active".

    Ale przecież to tak dokładnie miało działać. Tablica w MBR ma miejsce na
    4 partycje. Onegdaj zresztą każda partycja była "primary", bo innych nie
    było. Partycje rozszerzone pojawiły się później, jako brzydki work-around
    na to by dało się korzystać z większej ilości dysków logicznych przy
    jednoczesnym ograniczeniu 4 wpisów w MBR.

    Kiedy dokładnie i dlaczego przestrzegano o tym by nie tworzyć więcej jak
    jednej partycji podstawowej? Niczego takiego nie pamiętam, ale być może
    był jakiś specyficzny przypadek który tego wymagał. Chętnie się dowiem.

    Mateusz