  • 21. Data: 2018-06-22 15:16:33
    Temat: Re: Ożywiam stare żele...
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Znaczy się, stare akumulatory żelowe.

    Z żelowymi tego nie robiłem, ale jakieśtam sukcesy miałem z odsiarczaniem
    standardowych akumulatorów kwasowych przez ładowanie małym prądem.

    Można też ładować prądem przemiennym przez diodę i podłączyć równolegle do
    akumulatora żarówkę. Dodatnie połówki wtedy ładują, a ujemne rozładowują.
    Robiłem kiedyś próbę z transformatorem dzwonkowym i jakąś małą żaróweczką
    pozycyjną, ale nic się nie naładowało (aku potem naładował się normalnie,
    małym prądem). Może żaróweczka rozładowywała szybciej, niż trafo ładowało.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 22. Data: 2018-06-22 15:17:42
    Od: yabba <g...@g...com>

    W dniu 22-06-2018 o 13:52, HF5BS pisze:

> [...]
    > się, że byłby kolejnym do upalenia łącznika, optimum względem wygody, to
    > tak 12-15 Ah, ale nie wiem, czy nie za krótki na wyprawy w miejsca
    > dalekie od prądu. W domu jako bufor, dający większy prąd, niż posiadany
    > zasilacz. Optymalnym tak "na już" byłby aku 15 Ah, tyle ma pasujący mi
    > rozmiarami złomek, do tego ma zaciski w miejsce "klem". Ale kupić będę
    > mógł dopiero w przyszłym miesiącu, jak dostanę wypłatę. Potrzebuję aku,
    > który wytrzyma jednostajne 10A od pełnego naładowania, do pełnego
    > rozładowania. Oraz krótkotrwałe nawet 20A.

    Zwróć uwagę, że pojemności akumulatorów podawane są dla względnie małego
    prądu obciążenia. Przy prądach 10-20A to będziesz miał do dyspozycji
    tylko około połowy pojemności nominalnej. Czyli 15Ah podziała około 40
    minut. Jak długo chcesz nadawać w terenie (domyślam się, że chodzi Ci o
    zasilenie transceivera)?
    W sumie to dziwna pojemność - 15Ah. Najczęściej spotyka się szereg Ah:
    7, 18(17), 26, 40.

    Odezwij się do mnie na priv.

    > To chyba pozbieram te złomki i wyskoczę na Czapelską, któregoś wolnego i
    > pięknego dnia.

    yabba

  • 23. Data: 2018-06-22 18:33:09
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .06.2018 o 13:52 HF5BS <h...@...pl> pisze:

    > ...tak 15-20 A, 7 Ah wygodny, ale na trochę za mało starczy i obawiam
    > się, że byłby kolejnym do upalenia łącznika, optimum względem wygody,

    Zostało mi jeszcze kilkanaście szt. aku po okresowych wymianach w UPS'ach.
    Trzymają napięcie - ale przepracowały już swoje. Jak Ci się zechce
    pofatygować na Mokotów - napisz na priv. Tak czy siak pójdą do recyklingu.

    TG

  • 24. Data: 2018-06-22 22:55:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello HF5BS,

    Thursday, June 21, 2018, 10:57:25 AM, you wrote:

    > Znaczy się, stare akumulatory żelowe.

    Krótko: tylko i wyłącznie na złom.

    [... zapomnij ...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2018-06-24 01:45:03
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@s...com.invalid> napisał w wiadomości

    > Cena oscyluje w granicach 2-3zł za kg. Zważ i będziesz wiedział ile za te
    > akumulatory dostaniesz mniej więcej.

    Wstępnie oszacowałem, że będzie tego ok. 20 kilo, więc wypada, że zbiorę z
    tego jakieś 6 dych, niewiele, ale na chlebek powinno styknąć. Jeszcze
    dokładniej zważę i może się okaże, ze zaniżyłem szacunek?

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 26. Data: 2018-06-24 01:58:54
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Zwróć uwagę, że pojemności akumulatorów podawane są dla względnie małego
    > prądu obciążenia. Przy prądach 10-20A to będziesz miał do dyspozycji

    Wiadomo, że to jest ukłąd rzeczywisty, z wszelkimi tego skutkami. Także to,
    że obciążony mocniej wykaże się mniejszą sprawnością. Jednak najbadziej mi
    zależy, aby ciągłę 10A i chwilowe do 20 A nie zrobiły baterii "ała".

    > tylko około połowy pojemności nominalnej. Czyli 15Ah podziała około 40
    > minut. Jak długo chcesz nadawać w terenie (domyślam się, że chodzi Ci o
    > zasilenie transceivera)?

    Możliwie najdłużej, trudno mi oszacować, jak długo zejdzie mi np. na Rysach,
    mam taki zamiar, w jakąś sensowną pogodę się tam wturlać, aby tylko misie
    nie przyszły sprawdzić, czy miodku jakiegoś nie przytargałem, a bym sobie
    popytlował przez sitko. Nie wiem, jak z wejściem na Gerlach, to kusi, 2655
    m.n.p.m.

    > W sumie to dziwna pojemność - 15Ah. Najczęściej spotyka się szereg Ah: 7,
    > 18(17), 26, 40.

    Tak mam na obudowie. Jak tam będzie te 3-5 Ah więcej, to przecież się nie
    pogniewam. :)
    Zresztą, jest taki,
    http://www.csb-battery.com/english/01_product/02_det
    ail.php?fid=13&pid=83,
    tylko nie jest identyczny z tym, co mam.

    > Odezwij się do mnie na priv.

    Oki :)

    Najprawdopodobniej na początku lipca spróbuję się zebrać do skupu, muszę
    dobrze w pogodę trafić, żeby za upalnie nie było.

  • 27. Data: 2018-06-24 02:08:29
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Zostało mi jeszcze kilkanaście szt. aku po okresowych wymianach w UPS'ach.
    > Trzymają napięcie - ale przepracowały już swoje. Jak Ci się zechce
    > pofatygować na Mokotów - napisz na priv. Tak czy siak pójdą do recyklingu.

    Siupaśnie (siupah/super), jaby radyjko uciągnęło, oraz lampki w rowerze :)
    Jeszcze się z tym prześpię, poukładam sobie, dzięks :)
    Na tę cześć chyba zajmę się naprawą ruskiego prostownika automatycznego z
    regulacją prądu chyba, bo nie załącza ładowania. A wygląda przyjaźnie, dość
    klimatycznie, bo nie capi zgniłym zachodem. Ach, już mi się plany rodzą, do
    zasilania modemu UPC (mam net i telefon), do zasilania ładowarek do
    telefon.ów DECT w domu, że jakby prąd wyłaczyli, rzadko, ale się zdarza, jak
    coś na podstacji przegapią... Podjechać nie problem... na razie się prześpię
    z tematem, coby mądrze (a przynajmniej mądrości pozory stworzyć) :) do tego
    podejść.
    Asante sana!

  • 28. Data: 2018-06-24 02:20:31
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    wiadomości news:9506253478$20180622225541@squadack.com...

    > Krótko: tylko i wyłącznie na złom.
    >
    > [... zapomnij ...]

    Roman, spoko, z tych złomów nie zamierzam robić nic szczególnego, choć jeden
    się obudził i chwilę mi radio pociagnął nawet na nadawaniu, po prostu,
    traktuję to wylącznie w kategoriach zabawowo-poznawczych, zanim spylę to na
    złomie i kupię chleb, czy mleko w Biedronce, albo innym zniżkowcu. Niejeden
    raz już stwierdziłem, że coś, co wygląda na totalne BE, wcale być nim nie
    musi. Jak obudzą się wszystkie, to będzie ciekawostka, jak żaden, to
    wiadomo, że tego należało się spodziewać. Jak jeden, dwa, trzy, to "trafiło
    się ślepej kurze ziarko". Może np. zrobię eksperyment, że zaleję nie kwachem
    siarkowym, tylko np. octem, mniejsza o to, że może zadziałą na minutę
    świecąc tylko małą żaróweczkę. Może zaleję "kretem" po rozpuszczeniu w
    wodzie, miejmy tylko nadzieję, że mi to nie zechce się nagle gotować "z
    przypierdem", bo ochlapac gały, to trochę niefartownie by było, może roztwór
    soli kuchennek, może proszek do prania, albo mydło? Takie zaciekawione
    światem małe dziecko "pokaż mi tato". Tyle, ze ja już sobie sam pokażę.
    Skoro to złom, to straty nie będzie... A może poczekam na desz i deszczówką
    zaleję, albo kranówą?

  • 29. Data: 2018-06-24 11:27:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Jun 2018 02:20:31 +0200, HF5BS napisał(a):
> [...]
    > raz już stwierdziłem, że coś, co wygląda na totalne BE, wcale być nim nie

    Akuraz z żelowymi tak jest.
    Chociaz ... moze nie potrafie reanimowac ?

    W UPS powinny miec znakomite warunki pracy, a padaja relatywnie
    szybko.

> [...]
    > siarkowym, tylko np. octem, mniejsza o to, że może zadziałą na minutę

    Jak masz tego duzo, to sie raczej pobaw w odsiarczanie.
    Jest pare interesujacych pomyslow, godnych sprawdzenia.
    Tylko znow: żel przeszkadza.

    > Może zaleję "kretem" po rozpuszczeniu w
    > wodzie, miejmy tylko nadzieję, że mi to nie zechce się nagle gotować "z

    Zapewne zechce :-)
    A że żelowy - nie wyplukasz kwasu tak łatwo

    > przypierdem", bo ochlapac gały, to trochę niefartownie by było, może roztwór
    > soli kuchennek,

    Chlor chyba kiepsko sie sprawdza, skoro powszechnie uzywaja
    siarkowego.
    Takie eksperymenty to chyba lepiej w zlewce ... i z litem, bo olow
    jest passe :-)
    Albo i z sodem, akumulator sodowo-jonowy bylby warty fortune.

    Albo sodowo-siarkowy, ten mi sie najbardziej podoba ...

> [...]
    > Skoro to złom, to straty nie będzie... A może poczekam na desz i deszczówką

    Skoro teraz jawnie pisza, ze stop z Ca, to sie zastanawiam co szkodzi
    kranowa :-)

    J.

  • 30. Data: 2018-06-24 11:29:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > przypierdem", bo ochlapac gały, to trochę niefartownie by było, może roztwór
    > soli kuchennek, może proszek do prania, albo mydło?

    O, przypomnialo mi sie - na filmach z okretow podwodnych krzycza
    "chlor". Skad ten chlor - reakcja jakas zachodzi miedzy sola i
    akumulatorem ?

    J.