  • 11. Data: 2020-03-17 15:28:01
    Temat: Re: Re0 PAL/NTSC - przesuni (TM)cie fazowe a warto ci koloru
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:52803958-482f-4b0d-b745-a605e0faae42@go
    oglegroups.com...
    >W dniu wtorek, 17 marca 2020 13:28:10 UTC+1 użytkownik Silver Dream !
    >napisał:
    >A słyszałeś o dekodowaniu nazwy NTSC "never twice same color"?
    >PAL jest trochę lepszy, ale tam, OISNM, U oraz V występują co drugą
    >linię, bo więcej się w paśmie nie mieściło - więc rozdzielczość
    >pozioma chrominancji jest dwa razy mniejsza niż >luminancji (pozioma
    >zapewne z uwagi na wąskość pasma też) - stosuje się takie fajne
    >"linie pamięciowe"

    To w SECAM. Gdzie sygnal roznicowy chrominancji kodowano
    czestotliwoscia podnosnej, wiec zmiescil sie tylko jeden, a drugi
    trzeba bylo odtwarzac z "pamieci".
    Te linie tez myla, bo przeciez mamy dwa polobrazy z przeplotem.

    PAL to Phase Alternating Line - dzialal podobnie jak NTSC, tylko
    zmienial faze co druga linie, a pamiec pozwalala wyciagnac srednia z
    poprzedniej linii.

    J.

  • 12. Data: 2020-03-17 15:28:04
    Temat: Re: PAL/NTSC - przesunięcie fazowe a wartości koloru
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-17 13:14:28 +0000, Dawid Rutkowski said:

    > A słyszałeś o dekodowaniu nazwy NTSC "never twice same color"?

    NTSC - Never The Same Colour
    SECAM - System Essentially Contra AMericans
    PAL - Perfect At Last

    --
    SD!

  • 13. Data: 2020-03-17 15:33:14
    Temat: Re: Re0 PAL/NTSC - przesuni™cie fazowe a wartoci koloru
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-03-17 11:19:12 +0000, t-1 said:

    >Nie rozumiem. Teoretycznie całe widmo może występować. No i dekodery
    >są (i były zanim ta czy inne książki ktoś napisał) projektowane i
    >wytwarzane na podstawie jakiejś specyfikacji, mówiącej z konieczności
    >m. innymi o tym jaki kolor ma jakim wartościom odpowiadać.

    Nie przeczytales tego, co linkowale w wiki

    Luminance, Y, is derived from red, green, and blue R'G'B' signals:

    Y = 0.299 R ´ + 0.587 G ´ + 0.114 B ´

    U and V are used to transmit chrominance. Each has a typical
    bandwidth of 1.3 MHz.

    U = 0.492 ( B ´ - Y )
    V = 0.877 ( R ´ - Y )

    Composite PAL signal = Y + U sin( ? t ) + V cos ( ? t )

    Czyli mamy sygnaly roznicowe zdefiniowane, a konkretnymi kolorami nikt
    sie nie przejmowal.

    J.

  • 14. Data: 2020-03-17 16:45:04
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-17 14:33:14 +0000, J.F. said:

    > Nie przeczytales tego, co linkowale w wiki

    Przeczytałem, ale najwyraźniej nie z wystarczającym zrozumieniem :-(

> [...]
    >
    > Composite PAL signal = Y + U sin( ? t ) + V cos ( ? t )
    >
    > Czyli mamy sygnaly roznicowe zdefiniowane, a konkretnymi kolorami nikt

    Dopóki wszystko jest do wyprowadzenia to nie trzeba podawać,
    szczególnie, że to pseudocontinuum jest. Zresztą to na Wiki jest wzięte

    https://web.archive.org/web/20120526150257/http://ww
    w.deetc.isel.ipl.pt/Analisedesinai/sm/downloads/doc/
    ch08.pdf

    gdzie nawet są konkretne wartości na diagramach - zakładam, że
    wynikające z przekształceń powyższych równań - czyli dokładnie to czego
    szukałem. Przy czym cały czas to wszystko są opracowania, które musiały
    powstać na podstawie specyfikacji, której nie mogę znaleźć. Znalazłem
    coś takiego:

    https://www.antiqueradio.org/art/NTSC%20Signal%20Spe
    cifications.pdf

    dla NTSC, choć też nie wiem na ile to oryginalne jest (na pewno
    Microsoft(R) Word(TM) nie istniał w 1953 roku ;-) ale nie dla PAL.

    --
    SD!

  • 15. Data: 2020-03-17 17:41:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup
    On 2020-03-17 14:33:14 +0000, J.F. said:
> [...]

    >wzięte z
    >https://web.archive.org/web/20120526150257/http://w
    ww.deetc.isel.ipl.pt/Analisedesinai/sm/downloads/doc

    I wychodzi na to, ze wiki znow jest niedokladna, bo tu jeszcze sie I i
    Q pojawiaja, i 33 stopnie.

    Tak czy inaczej - nie przejmuja sie kątami i odcieniami (hue), tylko
    lecą
    macierzami dla skladowych RGB.

> [...]

    >dla NTSC, choć też nie wiem na ile to oryginalne jest (na pewno
    >Microsoft(R) Word(TM) nie istniał w 1953 roku ;-) ale nie dla PAL.

    Jak znam zycie, to taki Komitet przygotowal standard ... ale nie
    upublicznil, tylko sprzedawal za pieniadze.

    Potem moze powstaly kolejne wersje, gdzie gdzie sie skupiono na
    dopracowaniu szczegółow, za to poznikał wstęp, bo "wszyscy wiedzą" ...
    i nadal bylo za pieniadze, i moze pod prawem autorskim.
    Stad tak trudno o kopie oryginalu, tylko jakies opracowania.

    Podobnie np z RS-232, czy np V.24. A - i cos tam pisza, ze NTSC to
    RS-170a

    I kolejny link z wiki
    https://www.govinfo.gov/content/pkg/CFR-2018-title47
    -vol4/pdf/CFR-2018-title47-vol4-sec73-682.pdf

    Standard PAL to chyba trzeba szukac tu
    https://en.wikipedia.org/wiki/European_Broadcasting_
    Union

    A tak w ogole co Cie naszło - przeciez tego juz nikt nie uzywa :-)

    J.

  • 16. Data: 2020-03-17 17:45:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup

    Jeszcze cos z googla

    https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3280.pdf

    Ale wyglada na strasznie zaawansowane.

    J.

  • 17. Data: 2020-03-17 17:45:49
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.03.2020 o 15:28, J.F. pisze:

    > PAL to Phase Alternating Line - dzialal podobnie jak NTSC, tylko
    > zmienial faze co druga linie, a pamiec pozwalala wyciagnac srednia z
    > poprzedniej linii.

    Początkowo nawet pamięci nie było, a uśrednienie koloru z 2 linii miało
    robić oko. Ale jednak było widać prążki.

    MJ

  • 18. Data: 2020-03-17 18:39:49
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-17 16:41:16 +0000, J.F. said:

    w.deetc.isel.ipl.pt/Analisedesinai/sm/downloads/doc/
    ch08.pdf

    > I wychodzi na to, ze wiki znow jest niedokladna, bo tu jeszcze sie I i
    > Q pojawiaja, i 33 stopnie.

    To dla NTSC.

    > Tak czy inaczej - nie przejmuja sie kątami i odcieniami (hue), tylko lecą
    > macierzami dla skladowych RGB.

    No bo na końcu i tak się tylko to liczy. I wiedząc jakie są fazy
    referencyjne, resztę można w obie strony wyliczyć.

    > Jeszcze cos z googla
    >
    > https://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3280.pdf
    >
    > Ale wyglada na strasznie zaawansowane.

    Dzięki wielkie! Samo w sobie niewiele się przyda, ale w bibliografii ma:

    https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/rep/R-REP-BT.6
    24-4-1990-PDF-E.pdf

    Co w końcu wygląda na coś oficjalnego.

    > A tak w ogole co Cie naszło - przeciez tego juz nikt nie uzywa :-)

    Ja retrokomp fan jestem ;-) Próbuję scharakteryzować układy generujące
    obraz i jak one się miały do faktycznego standardu coby w razie
    reimplementacji nie polegać na dopasowywaniu kolorów cyfrowych ,,na oko"
    tylko na jakichś solidnych danych.

    --
    SD!

  • 19. Data: 2020-03-17 19:57:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2020-03-17 16:41:16 +0000, J.F. said:

> [...]
    >razie reimplementacji nie polegać na dopasowywaniu kolorów cyfrowych
    >,,na oko" tylko na jakichś solidnych danych.

    Reimplementacje to trzeba bedzie robic na HDMI :-)

    A do standardu ... pomijajac Atari 800 itp, to dobrze sie mialy -
    czerwony byl czerwony, niebieski niebieski itp :-)

    J.

  • 20. Data: 2020-03-18 09:41:54
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-17 18:57:28 +0000, J.F. said:

    > Użytkownik "Silver Dream !" napisał w wiadomości grup

    > Reimplementacje to trzeba bedzie robic na HDMI :-)

    Tudzież DP po USB-C, itp. No tak, pisałem ,,kolorów cyfrowych" :-)

    > A do standardu ... pomijajac Atari 800 itp, to dobrze sie mialy -
    > czerwony byl czerwony, niebieski niebieski itp :-)

    :-) I dlatego emulatory mają do wyboru pierdylnaście palet, z których
    ani jedna nie wygląda jak oryginał na CRT.

    --
    SD!