  • 1. Data: 2020-03-16 19:48:32
    Temat: PAL/NTSC - przesunięcie fazowe a wartości koloru
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    Takie pytanie, na które szukam odpowiedzi od jakiegoś już czasu:

    W standardach PAL i NTSC używana jest modulacja fazy dla zakodowania
    wartości "hue" (jest polski odpowiednik tego słowa?) i amplitudy dla
    zakodowania nasycenia. Interesuje mnie "hue". Aby dało się zdekodować
    jego wartość trzeba poznać różnicę fazy między fazą odniesienia (colour
    burst) a fazą sygnału podnośnej (subarrier) w danym momencie. To na
    temat czego staram się odszukać jakieś oficjalne informacje/dokumenty
    to jaki kolor odpowiada jakiej wartości różnicy w fazie. Lub - w
    uproszczeniu - jaki kolor ma różnica zero stopni?

    Oczywiście mogę podłączyć generator do wektoroskopu i pomierzyć, ale
    zależy mi na dokumencie, z którego wynika to, że akurat taki a nie inny
    kolor powinien mieć taką a nie inną różnicę w fazie. Czyli to, na
    podstawie czego były budowane dekodery.

    --
    SD!

  • 2. Data: 2020-03-16 19:56:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/03/2020 19:48, Silver Dream ! wrote:
    > jaki kolor ma różnica zero stopni?

    Tu masz kilka podpowiedzi:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Composite_artifact_col
    ors

    https://retrocomputing.stackexchange.com/questions/6
    271/what-determines-the-color-of-every-8th-pixel-on-
    the-apple-ii

    https://www.xtof.info/blog/?p=768

  • 3. Data: 2020-03-16 21:12:06
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-03-16 o 19:48, Silver Dream ! pisze:
> [...]
    > zależy mi na dokumencie, z którego wynika to, że akurat taki a nie inny
    > kolor powinien mieć taką a nie inną różnicę w fazie. Czyli to, na

    strona 51

    https://books.google.pl/books?id=53nnX4fnnNIC&pg=PA4
    7&lpg=PA47&dq=PAL+NTsC+hue&source=bl&ots=1vlT6lmw8I&
    sig=ACfU3U3h7904y5KvXuHnvfdwYpxnRkJg4w&hl=pl&sa=X&ve
    d=2ahUKEwjD0uXr5J_oAhXD-yoKHW2FB10Q6AEwB3oECAkQAQ#v=
    onepage&q=PAL%20NTsC%20hue&f=false

  • 4. Data: 2020-03-16 23:57:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Mar 2020 19:48:32 +0100, Silver Dream ! napisał(a):
> [...]
    > to jaki kolor odpowiada jakiej wartości różnicy w fazie. Lub - w
    > uproszczeniu - jaki kolor ma różnica zero stopni?

    O ile pamietanm, to ciut inaczej.
    Jeden sygnal roznicowy koloru moduluje amplitude podnosnej,
    a drugi podnosne przesunietej o 90 stopni.

    https://en.wikipedia.org/wiki/PAL#PAL_signal_details

    Wyjdzie z tego cos typu:
    0 st - B ... no nie, R tez tam jest, wiec chyba magenta ...
    90 st - R ... czy magenta czerwona ?
    180 - bez B ... to chyba Y,
    270 - bez R ... cyan ?

    przy czym w PAL to faza sie co linie odwraca.

    Hm, zielony ... to chyba bez B i R ... 225 st?

    J.

  • 5. Data: 2020-03-17 10:25:09
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-16 22:57:42 +0000, J.F. said:

    > O ile pamietanm, to ciut inaczej.
    > Jeden sygnal roznicowy koloru moduluje amplitude podnosnej,
    > a drugi podnosne przesunietej o 90 stopni.

    Tak, aby zakodować dwa sygnały w jednym kanale.

> [...]
    > 270 - bez R ... cyan ?
    >
    > przy czym w PAL to faza sie co linie odwraca.
    >
    > Hm, zielony ... to chyba bez B i R ... 225 st?

    No właśnie te wszystkie ,,chyba" i znaki zapytania to to co ja też mam.
    Co więcej, mogę nawet to pomierzyć ale to ciągle będzie obarczone
    jakimś tam niepomijalnym błędem. Dlatego szukam normy, która by to
    opisywała. Na zasadzie nie jak jest a jak powinno być ;-)

    --
    SD!

  • 6. Data: 2020-03-17 10:57:29
    Temat: Re: Re0 PAL/NTSC - przesuni™cie fazowe a wartoci koloru
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-16 20:12:06 +0000, t-1 said:

> [...]
    sig=ACfU3U3h7904y5KvXuHnvfdwYpxnRkJg4w&hl=pl&sa=X&ve
    d=2ahUKEwjD0uXr5J_oAhXD-yoKHW2FB10Q6AEwB3oECAkQAQ#v=

    To jest na razie najbliższe temu czego szukam.

    --
    SD!

  • 7. Data: 2020-03-17 12:19:12
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-03-17 o 10:25, Silver Dream ! pisze:

> [...]
    > tam niepomijalnym błędem. Dlatego szukam normy, która by to opisywała.
    > Na zasadzie nie jak jest a jak powinno być ;-)

    Myślę, ze wszystko jest opisane we wskazanej książce na dalszych stronach.
    A normy na konkretne kolory i odpowiadające im kąty nie ma, skoro nie
    występują bezpośrednio w transmisji obrazu. Wystarczy, że jest
    znormowany sposób mieszania, kodowania i poziomy sygnałów.

  • 8. Data: 2020-03-17 13:28:08
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-17 11:19:12 +0000, t-1 said:

    > Myślę, ze wszystko jest opisane we wskazanej książce na dalszych stronach.
    > A normy na konkretne kolory i odpowiadające im kąty nie ma, skoro nie
    > występują bezpośrednio w transmisji obrazu.

    Nie rozumiem. Teoretycznie całe widmo może występować. No i dekodery są
    (i były zanim ta czy inne książki ktoś napisał) projektowane i
    wytwarzane na podstawie jakiejś specyfikacji, mówiącej z konieczności
    m. innymi o tym jaki kolor ma jakim wartościom odpowiadać.

    --
    SD!

  • 9. Data: 2020-03-17 14:14:28
    Temat: Re: Re0 PAL/NTSC - przesuni (TM)cie fazowe a warto ci koloru
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 17 marca 2020 13:28:10 UTC+1 użytkownik Silver Dream ! napisał:

> [...]
    > wytwarzane na podstawie jakiejś specyfikacji, mówiącej z konieczności
    > m. innymi o tym jaki kolor ma jakim wartościom odpowiadać.

    A słyszałeś o dekodowaniu nazwy NTSC "never twice same color"?
    PAL jest trochę lepszy, ale tam, OISNM, U oraz V występują co drugą linię, bo więcej
    się w paśmie nie mieściło - więc rozdzielczość pozioma chrominancji jest dwa razy
    mniejsza niż luminancji (pozioma zapewne z uwagi na wąskość pasma też) - stosuje się
    takie fajne "linie pamięciowe" - i naprawdę można zapomnieć o czymś, co zapewnia
    dopiero cyfrowa transmisja obrazu typu DVI/HDMI - czyli że na ekranie dostaniesz to,
    co wyszło z nadajnika.

  • 10. Data: 2020-03-17 15:21:26
    Od: Silver Dream ! <e...@d...com>

    On 2020-03-17 13:14:28 +0000, Dawid Rutkowski said:

    > A słyszałeś o dekodowaniu nazwy NTSC "never twice same color"?

    Słyszałem, ale co to ma do rzeczy?

    > PAL jest trochę lepszy,

    Znacząco lepszy (pod tym względem) bo błędy fazy są wygaszane i nie ma
    potrzeby ręcznej regulacji "hue".

    > ale tam, OISNM, U oraz V występują co drugą linię, bo więcej się w
    > paśmie nie mieściło

    Nie - w PAL (i NTSC) jest używany wariant QAM, który pozwala na
    przesyłanie dwóch sygnałów jednym kanałem. To w SECAM są naprzemiennie
    przesyłane i przechowywane na potrzeby następnej linii.

> [...]
    > zapewnia dopiero cyfrowa transmisja obrazu typu DVI/HDMI - czyli że na
    > ekranie dostaniesz to, co wyszło z nadajnika.

    Też nie zobaczysz bo Twój wyświetlacz ma swoją, nieliniową
    charakterystykę i nawet jeżeli zdejmiesz jego profil, i skorygujesz
    sygnał w/g tego profilu (czego większość nie robi albo nieświadomie
    używa najczęściej nic wartych profili wbudowanych) to nadal będziesz
    miał tylko jakieś tam przybliżenie, nawet gdybyś miał sygnał próbkowany
    444 a częściej jest i tak 422, itd. Dodaj do tego wszystkie ,,dynamiczne
    polepszacze obrazu" wbudowane w dzisiejsze telewizory i nic nie jest
    takie jak wyszło z nadajnika ;-) Wszystko w porządku. Tylko co to ma
    wspólnego z tematem?

    --
    SD!