  • 71. Data: 2018-02-19 22:47:25
    Temat: Re: PLC
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Irek.N. wrote:

    > Wiesz, moja Pani używa 5S, a teraz dostała nowszy.
    > Cały kłopot w tym, że nie potrafimy przenieść kontaktów z jednego do
    > drugiego bez udziału chmury. W zasadzie nikt nie potrafi
    > przenieść...serwis jabłka też. Przedziwne.

    No, jeszcze tego nnie przerabiałem; 4s to mój pierwszy telefon Appla.

    Niebawem (mam nadzieję że X nieco stanieje bo na niego się czaję) będę
    kupował nowe japko i pewnie zderzę się z problemem.
    Ale nie jest dla mnie problemem skorzystanie w chmury, i tak nie wiemy co
    nasze (nie tylko japka) telefony tam przesyłają.
    Ja jestem z mojego telefonu bardzo zadowolony. Raczej nie zmienię go na
    jakiegoś Androida (mimo że jestem Linux Fan), po prostu japko działa i
    spełnia wszystkie moje wymagania w temacie telefonii i innych
    komunikacyjnych tematów.

    jp

    --

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 72. Data: 2018-02-19 23:53:40
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 19.02.2018 o 22:00, Irek.N. pisze:

    > Zasady te same, jakie znaczenie ma ilość pięter?

    > Jakoś nie mogę sobie wyobrazić, że oparli bezpieczeństwo windy o jakieś
    > tam drabinki w PLC. Nawet w prostych maszynach za takie funkcje
    > odpowiadają dedykowane układy (TwinSafe, Pilz, Preventa, cokolwiek)
    > niezwiązane z programem głównym. Kurcze, może windy nie mają wymagań o
    > jakie je podejrzewam. Może jest też tak, że sterowanie może być podłe,
    > bo i tak osobny układ z hamulcami nadzoruje bezpieczeństwo?

    No tak, hamulce to bezpieczeństwo i pewnie da się zrobić przekaźnikami
    bezpieczeństwa, ale dochodzi kwestia ruszenia windy np przy otwartych
    drzwiach. Też przez Preventę/Pilz? Dochodzi wymuszone zwalnianie i
    zatrzymywanie na końcach zakresu jazdy. Też pewnie powinno być w trybie
    safe. A cała reszta już PLC, najwyżej nie ruszy z miejsca albo pojedzie
    na niewłaściwe piętro. Tak bym sobie to wyobrażał jako laik w dziedzinie
    wind.

    > Cholera, nie znam się, zaczynam gdybać :(

    > Jak ktokolwiek ogarnie 5k linii, to stawiam zgrzewkę :)

    > Bardzo szalony.
    >
    > Tak mnie wzięło na zastanawianie się. Skoro windy robią na PLC i nie
    > przejmują się safety, to jak to się ma w przypadku sterowników świateł
    > drogowych? Też mają to w d... czy tam już odpowiednie certyfikacje są
    > wymagane? Koś wie?

    Pewnie po prostu musi być spełniony odpowiedni poziom SIL.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 73. Data: 2018-02-20 00:00:48
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 18.02.2018 o 21:08, Janusz pisze:

    > Aleś ty naiwny. Sądzisz że wirusów tekstowych nie ma? słyszałeś o
    > przepełnieniu bufora?
    > Poczytaj sobie jak grupa albo nawet jeden znaczek potrafi rozwalić system
    > https://niebezpiecznik.pl/post/tym-artykulem-zabijes
    z-komus-iphona-i-maca/

    słyszałem bardzo wiele o wirusach. tekstowych, które _uruchamiaja makro_
    i przepełnionych buforach które..... no właśnie? Ja Ci mówie o
    programie, który zrozumie nazwy towaru i usług, ilości, adresy, ceny a
    Ty mi piszesz że w nazwę towaru 32znaki wstawisz wirusa widowsowego
    i....? I system o którym ja piszę pokaże Ci srodkowy palec.
    ale ja już jaśniej tego nie wytłumaczę. wybacz

    ToMasz

  • 74. Data: 2018-02-20 00:38:20
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2018-02-19 o 22:00, Irek.N. pisze:

> [...]
    > bo i tak osobny układ z hamulcami nadzoruje bezpieczeństwo?
    > Cholera, nie znam się, zaczynam gdybać :(
    Są PLC Safety np:
    GuardPLC 1600 Safety Controllers
    które są redundantne i mogą odpowiadać za czyjeś życie.

> [...]
    > przejmują się safety, to jak to się ma w przypadku sterowników świateł
    > drogowych? Też mają to w d... czy tam już odpowiednie certyfikacje są

    Tam także są wymagane sterowniki PLC certyfikowane z redundantymi wyjściami.
    Każda lampa czy to na żarówkach czy LED jest cały czas kontrolowana
    przez co uszkodzenie jednej lampy powoduje przejście w tryb awaryjny.
    Kiedy to migają żółte światła lub wręcz całość jest gaszona jeśli
    zostanie wykryte załączenie któregoś obwodu na stałe.

    --
    pzdr, j.r.

  • 75. Data: 2018-02-20 10:04:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    >Zasady te same, jakie znaczenie ma ilość pięter?

    No wiesz, "podnosnik dla inwalidow" z dwoma przystankami zrobilbym
    inaczej niz winde na 4 pietra.

> [...]
    >jakieś tam drabinki w PLC. Nawet w prostych maszynach za takie
    >funkcje odpowiadają dedykowane układy (TwinSafe, Pilz, Preventa,

    Prawde mowiac, to spodziewam sie, ze do wind sa specjalizowane
    sterowniki, bardzo dobre w tym co robia.
    Pytanie bylo o zakres stosowalnosci PLC, 5000 szczebli, hm, ciekawe
    doswiadczenie :-)
    Zaraz ... mam rozumiec ze tam jest 5000 wirtualnych przekaznikow ?
    Bo co szczebel, to sie powinien jakims przekaznikiem konczyc.

    Ale ... jak widac czasem sie w windzie jakies PLC kreci.
    No i jakby PLC sterowal np prasą w zakładzie, to bys nie mial obiekcji

> [...]
    >podłe, bo i tak osobny układ z hamulcami nadzoruje bezpieczeństwo?
    >Cholera, nie znam się, zaczynam gdybać :(

    Raczej niewielka predkosc, byc moze dodakowe mechaniczne krancowki do
    silnika, przeciwwaga ... i wiele zlego sie nie stanie.

    >Jak ktokolwiek ogarnie 5k linii, to stawiam zgrzewkę :)

    Powinno byc 5 tys flaszek, a nie tam zgrzewke :-)

> [...]

    >przejmują się safety, to jak to się ma w przypadku sterowników
    >świateł drogowych? Też mają to w d... czy tam już odpowiednie

    Z tego co widze:
    -w szafach czasem jest cos, co wyglada na PLC,
    -sa tez dedykowane sterowniki do swiatel, bo to jednak specyficzna
    konstrukcja.
    czesto bardzo rozbudowane, jak klient sobie zyczy synchronizacji,
    zdalnego sterowania, kamer to rozpoznawania korkow itp.

    Ale ... w srodku takiego sterownika przeciez jakis procesor musi byc,
    czemu nie AVR jak w arduino ?

    J.

  • 76. Data: 2018-02-20 10:07:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >Hmm... rozumiem, że zastanawiasz się nad optymalizacją trasy dla 2
    >lub więcej wind :)

    To drugi etap, w pierwszym zwykla winda na 10 pieter z dodatkowymi
    blaszkami co pol pietra.

    licznik binarny pozycji windy ?
    Czy pierscieniowy z jedna przesuwajaca sie jedynka ...

    J.

  • 77. Data: 2018-02-20 10:09:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >No co Ty, kupuję kartę wejściową do termopar czy PT-k i konfiguruję
    >jaki tam czujnik mam.

    A kosztuje to razem tyle, co kilka najlepszych sterownikow do pieca,
    klasy domowej :-)

    J.

  • 78. Data: 2018-02-20 10:56:02
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 20.02.2018 o 00:00, ToMasz pisze:

> [...]
    > i....?  I system o którym ja piszę pokaże Ci srodkowy palec.
    > ale ja już jaśniej tego nie wytłumaczę. wybacz

    Nie wytłumaczysz, bo cały czas udajesz, ze masz do czynienia z
    komputerem i systemem realizującym tylko jedną usługę. A tych usług
    potrzebujesz zazwyczaj dużo. I robi ci się z tego pełnowartościowy
    system operacyjny. Zobacz ilu ludzi jest zaangażowanych w rozwój jądra
    linuksa czy BSD. A do tego teamy zajmujące sie http, mail,
    standardowymi protokołami i jakimiś specyficznymi BT, XBee, czy
    dziesiątkami innych. I wszyscy od lat wiedzą o zagrożeniach wynikających
    z przepełnienia bufora. A ty sądzisz ze firma zajmująca się transportem
    najmie kilku programistów i zrobi coś bezpiecznego. To właśnie oni
    zapewne nie zabezpieczą swojego produktu przed przepełnienia bufora czy
    błędną obsługą jakiejś błędnej ramki, czy niedozwolonego znaku, czy SQL
    injection.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 79. Data: 2018-02-20 11:07:38
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 16.02.2018 um 13:59 schrieb J.F.:
> [...]
    >
    > Silnik to powiedzmy nie nasze zmartwienie - ma osobny sterownik, 4
    > komendy realizuje - gora, dol, zwolnij, zatrzymaj.
    > PLC ma wygenerowac te 4 komendy.
    >
    > Co lepsze modele maja rozne liczniki, ale tak w jezyku drabinkowym to mi
    > sie to dosc upierdliwe i rozbudowane wydaje.
    > Na granicy sensownosci.
    >
    > A jakbym jeszcze np mial dwie windy i chcial jakis ambitniejszy program ?
    > Czy nawet glupie odklocanie tej fotokomorki, zeby np stan musial byc
    > stabilny przez 0.1s ?
    >

    > Choc z drugiej strony ... kiedys to chyba na przekaznikach naprawde

    Koleżanka dorabiała na studiach w firmie Otis. Programowała sterowanie
    windą na procesorze... jednobitowym ;-). Działało!

    A jeżeli chodzi o PLC, to mamy coś takiego w pracy, oparte o Raspberry
    PI. Wcześniej biegało toto na Atmega 8 i Atmega348, potem na STM32F4.
    Do Raspberry mamy różne międzymordzia, np wyprowadzone porty WE/WY,
    32xUART i różne takie. Też ekspandery na SPI, I2C i bitbang na
    rejestrach przesuwnych. Używamy do wszelakich urządzeń, które budujemy.

    Waldek

  • 80. Data: 2018-02-20 15:56:38
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > A kosztuje to razem tyle, co kilka najlepszych sterownikow do pieca,
    > klasy domowej :-)

    4 kanałowy jakieś... 110Eur?

    Miłego.
    Irek.N.