  • 81. Data: 2018-02-20 16:02:48
    Temat: Re: PLC
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > To drugi etap, w pierwszym zwykla winda na 10 pieter z dodatkowymi
    > blaszkami co pol pietra.
    >
    > licznik binarny pozycji windy ?
    > Czy pierscieniowy z jedna przesuwajaca sie jedynka ...

    O nie, tal daleko się wkręcić nie dam.

    Wiem, zrób na flagach i bez żadnej sekwencji... ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 82. Data: 2018-02-20 16:16:27
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > No wiesz, "podnosnik dla inwalidow" z dwoma przystankami zrobilbym
    > inaczej niz winde na 4 pietra.

    No a czym to się różni? Myślisz, że inwalida zawsze przeżyje upadek z
    np: 4 metrów?

    > Prawde mowiac, to spodziewam sie, ze do wind sa specjalizowane
    > sterowniki, bardzo dobre w tym co robia.

    Też.

    > Pytanie bylo o zakres stosowalnosci PLC, 5000 szczebli, hm, ciekawe
    > doswiadczenie :-)

    Absurdalne i obnaża tylko dyletanctwo programistów, ale to tylko moje
    zdanie.

    > Zaraz ... mam rozumiec ze tam jest 5000 wirtualnych przekaznikow ?
    > Bo co szczebel, to sie powinien jakims przekaznikiem konczyc.

    Niekoniecznie przekaźnikiem, może być jakiś bloczek, flaga, cokolwiek.
    Wiesz, najprostszy przykład to jeden przekaźnik, jeden czujnik i już
    możesz napisać minimum dwa szczeble :)

    > No i jakby PLC sterowal np prasą w zakładzie, to bys nie mial obiekcji ...

    Ależ starują, nawet ważniejszymi rzeczami niż prasa. Poza tym PLC bywa
    zintegrowane z obwodami safety. Ot chociażby zwolnienie ruchów robota
    jak ktoś naruszy I strefę skanera 3D. Nic niezwykłego, a przecież robot
    bez problemu może zabić.

    > Ale ... w srodku takiego sterownika przeciez jakis procesor musi byc,
    > czemu nie AVR jak w arduino ?

    No nie, przecież we "wszystkim może być cokolwiek", w PLC też może być
    AVR. Czy to cokolwiek wnosi do rozmowy?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 83. Data: 2018-02-20 16:17:57
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Używamy do wszelakich urządzeń, które budujemy.

    Ok, a co jest na koniec wkładane do urządzenia?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 84. Data: 2018-02-20 16:32:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >No a czym to się różni? Myślisz, że inwalida zawsze przeżyje upadek z
    >np: 4 metrów?

    Ale dlaczego ma upadac ?

    Bede mial 2 krancowki a nie 20 impulsow, bede mial 2 przyciski a nie
    20-40,
    nie bede sie musial bawic w hamowanie, ani wybor kierunku...

    >Absurdalne i obnaża tylko dyletanctwo programistów, ale to tylko moje
    >zdanie.

    Hm, skoro zadanie zrobili, to chyba nie tacy dyletanci :-)

    Ale wlasnie sie tego obawialem ... ze wyjdzie jakos duzo :-)

    >Niekoniecznie przekaźnikiem, może być jakiś bloczek, flaga,
    >cokolwiek.
    >Wiesz, najprostszy przykład to jeden przekaźnik, jeden czujnik i już
    >możesz napisać minimum dwa szczeble :)

    Ja sie bardziej balem o to, czy PLC nie powie "wirtualnych moze byc
    100".
    Albo bogatszy, to 1000 :-)
    Ale fakt, moze wystarczy mniej, a linie beda powodowac np "licznik
    zmniejsz o 1".

    >Ależ starują, nawet ważniejszymi rzeczami niż prasa.

    No wlasnie, a Ty sie o winde boisz :)

    >No nie, przecież we "wszystkim może być cokolwiek", w PLC też może
    >być AVR. Czy to cokolwiek wnosi do rozmowy?

    No to skad obiekcje do Arduino ?

    Fakt, ze to dopiero polowa - pewnie trzeba bedzie I/O dorobic i
    zabezpieczen.

    J.

  • 85. Data: 2018-02-20 16:37:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >O nie, tal daleko się wkręcić nie dam.
    >Wiem, zrób na flagach i bez żadnej sekwencji... ;)

    Asynchroniczny ? Czasem takie pomysly sie pojawialy, ale po starciu z
    praktyka szybko znikaly.
    Tzn o elektronice mowie, procesorach, FPGA ... niektore FPGA to zdaje
    sie naprawde GA byly, a nie jakies makrocele ze wszystkimi opcjami.
    A i tam zalecano synchronicznie :-)

    Bo w PLC ten asynchronizm bylby chyba znacznie uproszczony.

    J.

  • 86. Data: 2018-02-20 16:38:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup

    >4 kanałowy jakieś... 110Eur?

    PLC, plus karta przetwornikow, plus stosowny czujnik ... powiedzmy 3
    czujniki skoro juz 4 kanaly mamy :-)

    J.

  • 87. Data: 2018-02-20 16:42:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Feb 2018 16:32:20 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Bede mial 2 krancowki a nie 20 impulsow, bede mial 2 przyciski a
    > nie
    > 20-40,
    > nie bede sie musial bawic w hamowanie, ani wybor kierunku...

    Pytanie kontrolne, czy rzeczywiście budujesz windę czy tylko.
    rozważasz teorię?

    --
    Marek

  • 88. Data: 2018-02-20 16:59:49
    Od: irabil <i...@w...pl>

    W dniu 19.02.2018 o 22:00, Irek.N. pisze:

    > Zasady te same, jakie znaczenie ma ilość pięter?

    Zasady te same bo sam algorytm obsługi jazdy jest uniwersalny od 2 do
    n-dziesiąt pięter. Ale ilość pięter ma duży wpływ na objętość programu
    czyli na dobór sterownika oraz modułów rozszerzających. Każdy przystanek
    zajmuje w najprostszej wersji ( nie korzystając z magistrali CAN ) dwa
    wejścia i dwa wyjścia. Czyli obsługa 11 przystanków zajmuje 44 we-wy a
    jest to tylko obsługa przycisków na przystanku i w kabinie wraz ze
    sterowaniem podświetleniem. Mało tego to strasznie komplikuje program bo
    każdy przycisk w programie pojawia się wielokrotnie np. krótkie
    naciśnięcie wezwania steruje wejście, czas naciśnięcia zlicza licznik
    jeśli do 1 s to zbiorczość dół, jeśli dwa dźwigi w grupie to informacja
    do obsługi grupy, sterowanie podświetleniem mruga co 1 s, długie
    przyciśnięcie od 1s do 2s to samo tylko zbiorczość góra i mryganie
    podświetleniem szybsze dla odróżnienia, bardzo długie przyciśnięcie
    powyżej 3s kasuje wezwanie i wszystkie informacje o nim w sterowniku.
    Dlatego właśnie pojawia się te 5k i więcej linii.

    > Jakoś nie mogę sobie wyobrazić, że oparli bezpieczeństwo windy o jakieś
    > tam drabinki w PLC. Nawet w prostych maszynach za takie funkcje
    > odpowiadają dedykowane układy (TwinSafe, Pilz, Preventa, cokolwiek)
    > niezwiązane z programem głównym. Kurcze, może windy nie mają wymagań o
    > jakie je podejrzewam. Może jest też tak, że sterowanie może być podłe,
    > bo i tak osobny układ z hamulcami nadzoruje bezpieczeństwo?
    > Cholera, nie znam się, zaczynam gdybać :(

    Nie jest tak źle :-)). Za bezpieczeństwo odpowiada ciąg połączonych ze
    sobą w szereg łączników bezpieczeństwa ( np. kontakty drzwi, kontakty
    rygli, kontakt chwytaczy itp. ) które sterują zdublowanym z połączonymi
    w szereg stykami ( kontrola sklejenia styków ) przekaźnikiem
    bezpieczeństwa. Dopiero on informuje sterownik że może rozpocząć jazdę.

  • 89. Data: 2018-02-20 20:31:26
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-02-20 o 16:16, Irek.N. pisze:

    > No nie, przecież we "wszystkim może być cokolwiek", w PLC też może być
    > AVR. Czy to cokolwiek wnosi do rozmowy?
    Irek, a widziałeś najnowszego pilza na avr-ze? To dopiero jazda, procek
    kompletnie niezabezpieczony
    wiesza się od samego patrzenia :)
    Ktoś kupił założył i maszyna ciągle wieszała się, wymienialiśmy na inny.
    Na testach wystarczyło pstryknięcie lutownicą trasformatorówką żeby
    zawisł :)
    Zastanawiające jak to przeszło testy bezpieczeństwa, oczywiście odpowiednie
    ikonki i nazwy były na obudowie :)

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 90. Data: 2018-02-20 22:01:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 20 Feb 2018 20:31:26 +0100, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Na testach wystarczyło pstryknięcie lutownicą trasformatorówką żeby
    > zawisł :)

    Test lutownicą rulez!

    --
    Marek