  • 71. Data: 2016-09-30 11:12:02
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 30 września 2016 10:56:29 UTC+2 użytkownik slawek napisał:
    > W przypadku Javy bardziej jest ważna maszyna wirtualna i biblioteki.

    C# też ma swój odpowiednik, CLR. (Nawet Hickey pierwsze wersje Clojure
    wypuszczał równolegle dla JVM i CLR, ale później sobie odpuścił, bo
    za dużo roboty i za mało pożytku)

    > Do tego GJC to Java 4, a teraz jest Java 8. Nie wiem czy komukolwiek
    > będzie się chciało, bo i tak JDK jest za darmo na desktopy.

    Chyba są instytucje, którym się chce --
    https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_Java_vir
    tual_machines

    > Mono niby jest. Ale to ubogi krewny C#.

    Szczerze mówiąc C# sam nie wydaje się przesadnie majętny.
    Na przykład, obsługa portu szeregowego jest Oficjalnie Zjebana,
    i wygląda na to, że nie zostanie naprawiona.

  • 72. Data: 2016-09-30 11:31:22
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 2016-09-29 o 17:25, slawek pisze:

    > Bo nie ma w Pascalu JUnit?
    Co za gość...
    Pewnie, że nie ma - bo jest DUnit i DUnitX.

    --
    wloochacz

  • 73. Data: 2016-09-30 11:33:31
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 2016-09-30 o 09:20, slawek pisze:
    > nie
    >
    > Są tacy: po prostu mają Delphi i nigdy nie szukali alternatywy, bo nie
    > potrzebowali.
    To pewie są równie ogarnięci w temacie Delphi jak Ty.
    Kolegów pytałeś?

    --
    wloochacz

  • 74. Data: 2016-09-30 11:55:03
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 2016-09-29 o 19:02, slawek pisze:

    > Anyway...
    > Co "mnię brzydzi" w Pascalu od zawsze: podział na to co może programista
    > jako użytkownik tego języka i na to co jest w... no właśnie w
    > niebardzo-wiadomo-gdzie... w tym co w C określilibyśmy biblioteką
    > standardową.
    Twój problem polega na tym, że po prostu nie znasz tego środowiska.
    Dla Delphi biblioteka standardowa to RTL.
    Oraz VCL (który oczywiście korzysta z RTL), jako model obiektowy dla
    kontrolek wizualnych.

    > Nie da się w Pascalu napisać "własnej writeln", bo składnia z
    > dwukropkami jest niedostępna dla procedur tworzonych przez użytkownika.
    Czego się nie da i na cholerę tam mają być dwukropki?

    > Słowo asm nie jest słowem kluczowym Pascala (ISO7185), co zmusza do
    > użycia czegoś innego niż Pascal do napisania Pascala.
    Słowo asm jest kluczowe dla Object Pascala (Delphi/FPC)

    > Natomiast da się napisać w C cała bibliotekę standardową C, ewentualnie
    > kilka asm będzie, ale użycie asm jest standardowe w C.
    FPC i Delphi rozwijane są w FPC i Delphi.
    A więc - da się.

    > Kiepsko w Pascalu było z funkcjami i procedurami jako parametrami innych
    > funkcji lub procedur. Wiele implementacji albo tego nie potrafiło, albo
    > robiło po swojemu.
    Gdyby tak było, to cały model zdarzeń nie miałby prawa działać w takim
    Delphi.
    Oświecę Cię - jest to od początku.
    A od prawie dekady są też funkcje anonimowe.

    > Bardzo nieciekawy jest brak liczb zespolonych. Niby nic, ale w latach
    > 80-tych wiele programów było właśnie dlatego nadal pisanych w Fortranie.
    > Nietrzymanie się standardu. Zrobił się śmietnik, Borland wrzucał co
    > chciał i jak chciał.
    No popatrz - w latach 90 pisałem w Turbo Pascalu programik (dla mnie coś
    co posiada ok 6K LoC to programik, a nie program) operujący na liczbach
    zespolonych...

    I Jeszce - to Borland tworzył ten standard, tak jak chciał. Inni równali
    do niego (np. FPC).
    Równie dobrze, możesz powiedzieć że MS nie trzyma standardu dla C#...
    I pewnie będzie to racja. Tylko dla kogo to jest istotne poza
    akademickimi dywagacjami bez znaczenia?

    Dla mnie starczy tego biadolenia, ponieważ mam już jasność.
    Nie masz pojęcia o czym piszesz.

    Odnosisz się do jakiś wyimaginowanych problemów, które istnieją
    (bardziej prawdziwe by było - istniały ze 20 lat temu) w niszowych
    implementacjach Pascala.

    Zapominasz (lub nie chcesz przyjąć tego do wiadomości), że dziś Pascal =
    Delphi = FPC.

    PS. Dla Twojej wiadomości; mój program w Pascalu (Delphi) to ponad 1 mln
    LoC kodu (nie bibliotek standardowych lub firm trzecich).
    A więc - co ja tam mogę wiedzieć, skoro taki fachowiec jak Ty twierdzi,
    że się nie da.

    --
    wloochacz

  • 75. Data: 2016-09-30 12:11:20
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 29 Sep 2016 15:51:49 +0200, slawek wrote:

    > amatorów? I
    >
    > A da się robić testy jednostkowe w Pascalu równie łatwo jak w Javie?

    W Twoim Pascalu ISO ze średniowiecza? Nie wiem, nie zajmuję się
    archeologią. We współczesnym zdecydowanie tak:

    http://docwiki.embarcadero.com/RADStudio/XE8/en/DUni
    tX_Overview

    > Tak z ciekawości pytam.
    >
    > I jeszcze drobiazg: czy nie jest przypadkiem tak, że program,
    > zajmujący w Pythonie 2000 linijek, w Pascalu wymagać będzie 25000
    > linijek? Stąd pewnie twoje zmagania z programami o kilkudziesięciu
    > tysiącach LOC.
    >
    > Anyway: wystarczy zrobić program wpisujący 100000 razy "hello" przez
    > copy-paste linijki z writeln, a będzie to program z 100k LOC.

    Argumenty na poziomie gimbazy. Szkoda na to prądu.

    > informatycznych.
    >
    > Co to jest duży system? Kadry-płace? Baza szlauchów i kaloszy? System
    > kontroli ruchu powietrznego? AEGIS? Jakiś real-time OS dla 32
    > bitowych mikrokontrolerów? ABS? Coś dla NASA?

    Duży to duży. Składający się z setek modułów, setek lub tysięcy klas,
    obejmujący swoim działaniem szerokie spektrum technologii. A czy dla NASA
    czy nie to już w NASA pytaj. Tylko warto pamiętać, że softwaru używa cały
    świat, nie tylko NASA.

    > Jak na razie, z dyskusji, dowiedziałem się że Delphi nadal trochę
    > jest w: bazodanowe RAD, ERP, taki jakiś program do montażu wideo (nb.
    > w tym liczą się tylko programy z CUDA). Ktoś próbował coś z MCU, ale
    > chyba bez większych sukcesów (tj. NASA tego nie używa). Oczywiście
    > jako język dydaktyczny, np. można sobie napisać swój własny
    > kompilator i jest to nieco łatwiejsze dla Pascala niż dla C++ z
    > szablonami.
    >
    > Szału nie ma. Nawet dla Javascript or Fortranu można znaleźć
    > ciekawsze przykłady. I to w hurtowych ilościach.

    Jeśli sam nie potrafisz znaleźć to poproś kolegę oblatanego w googlu, to Ci
    znajdzie jakąś listę softu napisanego w Delphi. Myślę, że znajdzie się tam
    coś z większości dziedzin życia. A to czy Ty się z zgadzasz żeby do tego
    używać Pascala czy nie jest mało istotne.

    Na zachętę:

    http://www.dnabaser.com/

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 76. Data: 2016-09-30 12:48:13
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Thu, 29 Sep 2016 10:52:42 -0700 (PDT), Adam M wrote:

    > Dla mnie Pascal to naprawde martwy jezyk - ostatni raz pisalem w nim pod koniec lat
    80tych pod MS-DOS-

    To najlepsze podsumowanie Waszych doświadczeń i wiedzy o możliwościach
    WSPÓŁCZESNYCH kompilatorów pascala.

    btw a do C czy C++ też używanie kompilatorów z czasów gierka czy może
    jednak współczesnych? To by ładnie pokazało Wasz obiektywizm.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 77. Data: 2016-09-30 16:56:56
    Od: Adam M <a...@m...com>

    On Friday, September 30, 2016 at 6:48:15 AM UTC-4, Roman Tyczka wrote:

> [...]
    >
    > btw a do C czy C++ też używanie kompilatorów z czasów gierka czy może
    > jednak współczesnych? To by ładnie pokazało Wasz obiektywizm.

    Mysle ze najlepsze podsumowanie popularnosci Pascala/Delphi jest tutaj
    http://www.tiobe.com/tiobe-index/delphi-object-pasca
    l/
    Jakos sie trzyma (ostation nawet idzie troche w gore) ale to tak jak klubem ktory
    gral w kiedys pierwszej lidze ale od 5 lat jest juz w drugiej - ma szanse wrocic do
    pierwszej ale nie za bardzo (a w przypadku Pascal bym powiedzial ze wcale).
    Co wcale nie znaczy ze nie powinno sie w nim pisac programow - jelsi ktos lubi i zna
    to dlaczego nie.

  • 78. Data: 2016-09-30 17:35:38
    Od: g...@g...com

    W dniu piątek, 30 września 2016 16:57:05 UTC+2 użytkownik Adam M napisał:

> [...]
    pierwszej ale nie za bardzo (a w przypadku Pascal bym powiedzial ze wcale).

    Porównanie chyba średnio udane. Kluby walczą ze sobą w turniejach,
    a języki programowania chyba nie całkiem? No, chyba że mielibyśmy
    porównywać efektywność programistów piszących w tym czy innym języku,
    może wówczas miałoby to sens?

    Zresztą równie dobrze można by powiedzieć -- na podstawie statystyk
    -- że Pascal jest po prostu bardziej elitarny niż jakiś C#. Ale
    co miałoby wynikać z takiego gadania? Absolutnie nic.

    Ewentualny sens mogłoby mieć porównanie ekosystemów (bibliotek
    i narzędzi pomocniczych), jeżeli ktoś naprawdę ma potrzebę
    robienia takich porównań.

    > Co wcale nie znaczy ze nie powinno sie w nim pisac programow - jelsi ktos lubi i
    zna to dlaczego nie.

    Otóż to. A jeśli są tacy, którzy piszą, i mają dostęp do aktywnie
    rozwijanych narzędzi, to nazywanie danego języka martwym wydaje
    się nie na miejscu.

  • 79. Data: 2016-09-30 19:33:27
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Sep 2016 02:12:02 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:
    > C# też ma swój odpowiednik, CLR.

    CLR strasznie sy...iaste jest.

  • 80. Data: 2016-09-30 19:36:08
    Od: slawek <f...@f...com>

    wrote:
    > Szczerze mówiąc C# sam nie wydaje się przesadnie majętn=
    > y.
    > Na przykład, obsługa portu szeregowego jest Oficjalnie Zjebana,
    > i wygląda na to, że nie zostanie naprawiona.

    A na to jakoś nie trafiłem. Może da się obejść np. robiąc własną?