  • 161. Data: 2016-07-02 12:58:06
    Temat: Re: Perfect - Ale w koło jest wesoło... Skąd takie słowa?
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał w
    wiadomości news:57778f9c$0$649$65785112@news.neostrada.pl...

    > No stereo zamiast mono (drugi układ sie dodawało), ale jest za gorąco,
    > moze później coś konkretniej ogarnę :-)

    To wiem, np. do C64 dodawało się drugi układ SID (tu 6581), w innym
    "revision".
    I wychodziło coś takiego:
    https://www.youtube.com/watch?v=p8jtf14VUGg
    https://www.youtube.com/watch?v=pSpVNWayZFY
    https://www.youtube.com/watch?v=pD234-SY_xg

    Albo zestawiało się starą wersję z nową (8580+6581)
    https://www.youtube.com/watch?v=CRa2VsJbxjE

    Ale to było w pewnym sensie zdawanie się na los szczęścia, efekt nie był do
    końca przewidziany.
    Po prostu, twórcy C64 przespali to, że ludzie często mają już sprzęt stereo
    i zrobili układ monofoniczny, ale o dużych możliwościach, z którego fani tej
    maszynki wyciskali więcej (podobnie jak z chipa wizyjnego), daleko więcej,
    niż twórcy przewidzieli. I nadal to robią. Więc dwa układy, to minimum.
    Najgorsze, ze średnio jest jak dać drugiemu osobną przestrzeń adresową (ale
    robi się to), więc jedzie się na różnych właściwościach, albo konstruuje nie
    tak najtańsze syntezatory, oparte o chip dźwiękowy Commodore.
    https://www.youtube.com/watch?v=2DkwQ9ldVxk
    Tu już efekt stereo jest trzymający się kupy.

    Oczywiście, byli maniacy, co wstrzeliwali dwa SIDy do Komody, aby efekt
    stereo był zamierzony:
    https://www.youtube.com/watch?v=V-mCGnq2oyE
    Ale tu trzeba dla każdego SIDa dać osobną przestrzeń adresową. (Albo może
    kluczować, którego układu rejestr piszemy/czytamy, nie wczytałem się)

    O kartach do pecetów, 4, nawet 8 SID, nie wspominam.

    Przypuszczam, ze to do Komody mogą AY dodawać, ale pewności nie mam.

    --
    Koroną starców jest ich siwizna (PD)Biblia

  • 162. Data: 2016-08-13 17:35:57
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > W przedwojemnych Niemczech inflacja była taka, że pensję pracownikom
    > wypłacano dwa razy dziennie. Żeby w przerwie obiadowej mogli zrobić
    > zakupy, zanim wszystko zdrożeje. Ale wiadomo, Niemcy, tam jest porządek.

    Dwa razy dziennie to może nie - ale mam gdzieś gruby plik aneksów do
    umowy o pracę - bo aneksy z podwyżką dostawaliśmy nawet co tydzień...

    --
    Darek