  • 11. Data: 2009-01-15 13:12:39
    Temat: Re: Plasma czy LCD
    Od: "Polon" <P...@o...pl>

    Na monitorze komputerowym LCD kolory jak na moje wygladaja pieknie.

    Dlaczego wygladaja tak zle na telewizorze LCD?

    Polon

  • 12. Data: 2009-01-15 13:16:48
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Polon pisze:

    > Na monitorze komputerowym LCD kolory jak na moje wygladaja pieknie.
    >
    > Dlaczego wygladaja tak zle na telewizorze LCD?

    Nie wiem, u mnie wyglądają lepiej na tv, niż na monitorze. Pewnie
    dlatego, że pierwszy był wielokrotnie droższy do tego drugiego :)

  • 13. Data: 2009-01-15 13:23:31
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Marcin 'Cooler' Kuliński pisze:
    > Aha, a plazmę da się tak ustawić?

    Da się i to nic skomplikowanego. Drastyczne zmniejszenie nasycenia,
    jaskrawości i krzywa jasności mniej wykładnicza. Marzenie ściętej głowy
    w LCD. :)

    Jeśli chodzi o modele, jestem pozytywnie zaskoczony tanimi Panasonicami
    80. Bezpośrednie porównanie do wysokiej jakości CRT, np Sony serii HQ
    oczywiście wykazuje kto tu rządzi, ale różnica jest zupełnie do
    zaakceptowania. LCD nie widziałem jeszcze takiego, który przynajmniej
    trochę się zbliżył.

    > Pewnych właściwości nie ma sensu śrubować, głównie ze względu na
    > fizjologię ludzkiego oka. Tak jest np. z dyskutowanym wszędzie poziomem
    > czerni. Jakie ma on znaczenie praktyczne, skoro oglądając obraz w dzień
    > i tak nie dostrzeże się tej głębi czerni ze względu na adaptację
    > siatkówki? W zaciemnionym pomieszczeniu owszem, czerń z klasycznego LCD
    > (czyli niepodświetlanego diodami z własnym sterowaniem) będzie szarawa,
    > ale przecież telewizor służy głównie do oglądania ruchomych obrazów,
    > więc uwaga i tak zawsze jest skupiona na czymś innym, niż analizie
> [...]

    Jest Pan w błędzie. Nie idzie o śrubowanie parametrów, ale o fakt, że w
    LCD niektóre są już zbyt wyśrubowane i to nie na potrzeby ludzkiej
    fizjologii, ale atrakcyjności w hali marketu. Ten który jest bardziej
    jaskrawy jest "lepszy". Nie oszukujmy się ludzie tak to widzą.

    Co do czerni, duża część czasu pracy TV to wieczór i noc. Wysoki punkt
    czerni daje się we znaki na każdej ciemniejszej partii obrazu. Pociąg w
    tunelu, ciemniejsza scenografia, czy garnitur prezentera. Wszystko
    świeci np na fioletowo. Można byłoby, podobnie jak w monitorach, obniżyć
    moc lamp, wówczas czerń wyjdzie poza granicę postrzegania w większości
    warunków oświetleniowych. Jednak większość LCD TV nie ma, lub ma
    szczątkową regulację mocy podświetlenia. Więc pozostaje oczojebny,
    jaskrawy obraz. Wtedy, przez przesunięcie zakresu kontrastu jaki może
    obserwować człowiek, jest wrażenie czerni. Tyle, że na coś takiego, na
    dłuższą metę, nie da się patrzeć. To jest najpoważniejsza i niemożliwa
    do wyeliminowania wada, dyskwalifikująca takie ekrany do użycia w
    warunkach niskiego poziomuy oświetlenia, lub jego braku.

    > Ciekawi mnie też, jak wyobrażasz sobie wierność tych szarości (i ogólnie
    > odcieni kolorów) na plazmie, które przecież uzyskiwane są w sposób
    > dyskretny, poprzez modulację PCM światła emitowanego z poszczególnych
    > komórek ekranu, co jest przyczyną wspomnianego migotania.

    Wystarczy spojrzeć. Moje doświadczenie wykazuje jednak, że siła
    autosugestii nie pozwala często dostrzec rzeczy oczywistych. Metoda
    szybkozmiennych punktów obrazu w celach symulacji odcieni, jest wbrew
    Pana sugestii, powszechnie używana. Również w LCD, tylko ze względu na
    zwłokę komórki ciekłokrystalicznej jest to mniej widoczne. Można jednak
    wykazać że istnieje, za pomocą obrazów trickowych. Luminofor w plaźmie
    jest szybki jak w kineskopie, przez co migotanie można wykazać znacznie
    łatwiej. Wystarczy wyświetlić cały biały ekran i spojrzeć kątem oka.
    Oczywiście, odwracając kota ogonem, podobnie jak Pan pisał o czerni,
    można powiedzieć, że nigdy nie ogląda się całych białych ekranów. ;)

    > To z tego, że męczy wzrok. Nie tak bardzo, jak telewizor kineskopowy,
    > ale jednak. I to tym bardziej, im bliżej ekranu się siedzi. Jaki jest
    > więc sens kupowania plazmy Full HD, jeśli trzeba ją oglądać z daleka?

    Uciążliwość migotania plazmy czy kineskopu, jest niczym w stosunku do
    wady w postaci kilkuset candeli przeciętnego LCD TV. Nie ta skala
    problemu. Nie twierdzę, że plazma to ideał. Jednak przy obrazie z LCD,
    znacznie bardziej przypomina poprawny. W każdym razie, przez swoją
    zasadę działania, jest możliwe uzyskanie znacznie niższej bardziej
    naturalnej czerni, a przez to znacznie większego kontrastu, bez
    windowania w nieskończoność bieli. Sumarycznie, można uzyskać obraz
    łagodny, nie rażący w oczy, ale jednocześnie o pełnym zakresie dynamiki.

    > BTW: widział ktoś telewizor plazmowy z matową powierzchnią ekranu? Ale
    > taką naprawdę matową, bo różnice między różnymi modelami Panasonika
    > oczywiście widzę, ale nawet ten najbardziej matowy ma się nijak do
    > paneli LCD.

    TV się ogląda jak wspomniałem przez większość czasu wieczorami. Taka
    jest statystyka. Wówczas szyba nie przeszkadza, a ma inne zalety. To
    jest przeznaczenie TV i związane z nim uwarunkowania konstrukcji.
    Zresztą kilkadziesiąt lat były kineskopy, wyłącznie błyszczące i jakoś
    się z tym żyło. Ekrany, w tym LCD do projekcji w dzień są i powinny być
    matowa. Inne zastosowanie, inna konstrukcja.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 14. Data: 2009-01-15 13:25:38
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

    Polon pisze:
    > Na monitorze komputerowym LCD kolory jak na moje wygladaja pieknie.
    > Dlaczego wygladaja tak zle na telewizorze LCD?

    1. Monitor użytkuje się w innych warunkach oświetleniowych.
    2. Monitor, nawet kiepski ma większy zakres regulacji mocy lamp.
    3. Monitor ma lepiej korygowaną charakterystykę jasności.

  • 15. Data: 2009-01-15 13:48:23
    Od: Marcin 'Cooler' Kuliński <m...@p...gazeta.blah>

    Tom01 pisze:

    > Da się i to nic skomplikowanego.

    Jasne. Przypomnę: "aby dawał obraz taki jak kiedy spoglądamy przez
    okno". Bez żartów, proszę.

    > Drastyczne zmniejszenie nasycenia,
    > jaskrawości i krzywa jasności mniej wykładnicza. Marzenie ściętej głowy
    > w LCD. :)

    Nie wnikam w cudze marzenia, ale jestem osobą, która z jednej strony
    dostrzega bez problemu nadmierny kontrast i podbicie kolorów w
    telewizorach wystawionych na sprzedaż, a z drugiej potrafiła ustawić
    swój telewizor LCD tak, by jasność, kontrast i kolory były przyjemne w
    odbiorze, zarówno w dzień, jak i wieczorami.

    > Wystarczy spojrzeć. Moje doświadczenie wykazuje jednak, że siła
    > autosugestii nie pozwala często dostrzec rzeczy oczywistych.

    Moja autosugestia działała w dokładnie przeciwnym kierunku: zanim udałem
    się na pierwsze oglądy telewizorów w sklepie, będąc świeżo po lekturze
    forów tematycznych, recenzji itp, byłem święcie przekonany o wyższości
    technologii plazmowej i nie wyobrażałem sobie zakupu LCD. Na szczęście
    moje przekonania dość szybko ustąpiły doświadczeniu, jakiego nabierałem
    z każdą godziną przebywania w MM czy Saturnie, regulując ustawienia i
    odtwarzając wybrane filmy ze zbiorów domowych.

    > Metoda
    > szybkozmiennych punktów obrazu w celach symulacji odcieni, jest wbrew
    > Pana sugestii, powszechnie używana.

    Gdzie sugerowałem, że poza plazmami używana nie jest? Napisałem tylko,
    że nie jest przyjazna dla oczu.

    > Również w LCD,

    Owszem, i zdaję sobie z tego sprawę.

    > tylko ze względu na
    > zwłokę komórki ciekłokrystalicznej jest to mniej widoczne. Można jednak
    > wykazać że istnieje, za pomocą obrazów trickowych.

    No właśnie, a do wykazania że plazma migocze nie potrzeba obrazów
    *trickowych*, wystarczy obraz zwykły, z "M jak miłość", telewizji
    śniadaniowej czy co tam kto sobie w zaciszu domowym ogląda. Pewna
    różnica, prawda?

> [...]
    > Oczywiście, odwracając kota ogonem, podobnie jak Pan pisał o czerni,
    > można powiedzieć, że nigdy nie ogląda się całych białych ekranów. ;)

    To plazmy już potrafią wyświetlić naprawdę biały biały? :>

    > Uciążliwość migotania plazmy czy kineskopu, jest niczym w stosunku do
    > wady w postaci kilkuset candeli przeciętnego LCD TV. Nie ta skala
    > problemu.

    Mam wrażenie, że ostro generalizujesz. Jak już pisałem wyżej:
    wyregulowałem swój telewizor LCD tak, że obraz absolutnie nie sprawia
    żadnych problemów wieczorem czy nocą.

    > TV się ogląda jak wspomniałem przez większość czasu wieczorami. Taka
    > jest statystyka.

    Aha, ale mogę poprosić o źródło? Szczególnie, że już drugi raz o tym
    piszesz.

    > Wówczas szyba nie przeszkadza, a ma inne zalety.

    Tak, odporność mechaniczną :) Wciąż jednak doskonale odbija wszelkie
    możliwe źródła sztucznego światła w pomieszczeniu. No ale w końcu czerń
    jest dobra, więc można oglądać po ciemku :)

    > jest przeznaczenie TV i związane z nim uwarunkowania konstrukcji.
    > Zresztą kilkadziesiąt lat były kineskopy, wyłącznie błyszczące i jakoś
    > się z tym żyło.

    Żyło się, żyło. Bo wyboru nie było. Ale co to za argument?

  • 16. Data: 2009-01-15 14:14:30
    Od: Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f>

> [...]
    > swój telewizor LCD tak, by jasność, kontrast i kolory były przyjemne w
    > odbiorze, zarówno w dzień, jak i wieczorami.

    Nadmierny kontrast? Proszę mi wobec tego zdradzić jak go Pan zmniejszył?
    Podobnie z saturacją.

> [...]
    > z każdą godziną przebywania w MM czy Saturnie, regulując ustawienia i
    > odtwarzając wybrane filmy ze zbiorów domowych.

    Proszę wybaczyć, ale ocena obrazu w warunkach jakie panują w MM nie ma
    *żadnych* szans. Tak jak napisałem na wstępie. Weszliśmy w obszar Pana
    preferencji, które niestety, proszę się nie obrazić, nie mają większego
    związku z jakością samych oglądanych urządzeń.

    > Gdzie sugerowałem, że poza plazmami używana nie jest? Napisałem tylko,
    > że nie jest przyjazna dla oczu.

    Zgadzam się. Wiele innych rzeczy też nie jest przyjaznych, a da się z
    nimi żyć. Co więcej można ich przez całe życie nie zauważać.
    Wartościujmy może wielkości według ich wagi.

> [...]
    > *trickowych*, wystarczy obraz zwykły, z "M jak miłość", telewizji
    > śniadaniowej czy co tam kto sobie w zaciszu domowym ogląda. Pewna

    Bzdura. Być może wyrobił Pan sobie takie zdanie przez niekorzystne
    warunki odbioru, złą regulację, czy kiepski lub uszkodzony model.
    Migotanie plazmy jest widoczne trochę więcej jak telewizor CRT "100Hz",
    ale mniej niż klasyczny. Jak wspomniałem da się z tym żyć. Co więcej,
    trzeba go wskazać i poinstruować jak patrzeć aby zauważyć. Nie jest to
    parametr krytyczny.

    > To plazmy już potrafią wyświetlić naprawdę biały biały? :>

    Proszę się nie silić na ironię.

    > wyregulowałem swój telewizor LCD tak, że obraz absolutnie nie sprawia
    > żadnych problemów wieczorem czy nocą.

    Niestety, to nie jest możliwe, z obiektywnego punktu widzenia. Z
    Pańskiego może i tak, ale to nie nadaje się jako porada, a bardziej
    prywatna opinia. Ważne jest zaznaczenie tego faktu, bo w tym wypadku
    mamy do czynienia z Pańską akceptacją istniejących i dość powszechnie
    zauważalnych zjawisk. Co więcej postrzeganych jako niekorzystnych.

    > Tak, odporność mechaniczną :) Wciąż jednak doskonale odbija wszelkie
    > możliwe źródła sztucznego światła w pomieszczeniu. No ale w końcu czerń
    > jest dobra, więc można oglądać po ciemku :)

    Znów niepotrzebna ironia zamiast argumentu.

  • 17. Data: 2009-01-15 14:15:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.01.2009 Tom01 <b...@m...pl_mastif_przez_dwa_f> napisał/a:
> [...]
    >
    > Jeśli chodzi o modele, jestem pozytywnie zaskoczony tanimi Panasonicami
    > 80. Bezpośrednie porównanie do wysokiej jakości CRT, np Sony serii HQ

    Tygrysy lubią serię 800 z porządnym sygnałem pełnego HD. Fakt, że coś ze
    2-3x cena "80".

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2009-01-15 14:43:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Arturb pisze:
    > a co do trwałości obrazu... to w obecnych modelach
    > przed upływem 20-30 lat

    He, przecież to przestanie działać za trzy lata :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 19. Data: 2009-01-15 14:47:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
    > szczerze mowiac nie pomyslalem o tym , ale to jest argumnet zeby
    > wreszcie kupic , wogole nie mam telewizora w domu , a na ulicy sie
    > dowiaduje ze ponoc brakuje gazu i w strefie gazy toczy sie wojna.

    He, a internet masz...

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /postawmy pomnik papieża Polaka w każdej polskiej wsi!/

  • 20. Data: 2009-01-15 14:49:37
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Tom01 pisze:

    > I co z tego?

    I to, że jest to nie fajne. Dopóki było tylko tak, to człowiek cierpiał.
    Teraz na klasyczny telewizor pięćdziesięciohercowy patrzeć nie mogę. I
    jeszcze ten pisk odchylania... ble. Dobrze, że to umarło.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /zamiast telewizora oglądam pralkę - program ten sam, a jeszcze pierze/