  • 151. Data: 2014-11-04 20:20:14
    Temat: Re: P?atno?? iPhone
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    news:54591a06$0$11149$65785112@news.neostrada.pl...

    > Zaraz zaraz - jak mial miec polaczone oddzialy siecia komputerowa, jak w
    > calym kraju byly duze braki w kablach ?

    Oddziały nie były połączone nawet w obrębie Warszawy.

    > Socjalizm mial obalic dekade wczesniej, aby kable byly na czas ?

    Telewizje kablowe potrafiły kłaść światłowody dziesiątkami kilometrów w tym
    czasie.

    > Owszem, byly jeszcze satelity, ale ... sprawdzic czy nie byl udzialowcem
    > w Telbanku, ktory mial te banki polaczyc ...

    No tak, zapomniałem o najważniejszej maksymie firm państwowych i molochów
    korporacyjnych: Dlaczego robić coś dobrze i szybko jak można drogo i z
    opóźnieniem.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 152. Data: 2014-11-04 20:39:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości
    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>
    >Oddziały nie były połączone nawet w obrębie Warszawy.

    A po co laczyc warszawskie, skoro reszta Polski bedzie izolowana ? :-)

    Roku juz nie pamietam, ale tak kojarze ze jak trzeba bylo przelew
    puscic, to pani w banku siegala po gruby wydruk, sprawdzala stan
    konta, zapisywala ile zeszlo i laskawie przyjmowala zlecenie do
    realizacji.
    A Ty chcesz oddzialy laczyc :-)

    P.S. Chyba jednak jakos byly polaczone, bo ten wydruk to z drukarki
    wierszowej i chyba Riada byl, niemozliwe zeby mieli Riada/Odre w
    kazdym oddziale.

    >Telewizje kablowe potrafiły kłaść światłowody dziesiątkami kilometrów
    >w tym czasie.

    Po osiedlu.

    >No tak, zapomniałem o najważniejszej maksymie firm państwowych i
    >molochów korporacyjnych: Dlaczego robić coś dobrze i szybko jak można
    >drogo i z opóźnieniem.

    Chcesz, zeby banki przez pola oraly i swiatlowody kladly ?
    Tudziez miasta rozkopywaly i kilometry kanalizy budowaly ?

    Choc w sumie, jak popatrzec na finanse, to moze i powinny ... kapitaly
    wlasne PKO BP i TP SA byly chyba podobne..

    J.

  • 153. Data: 2014-11-04 21:50:43
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > Użytkownik "yabba" napisał w wiadomości
    > Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl>
    >
    > A po co laczyc warszawskie, skoro reszta Polski bedzie izolowana ? :-)

    Od jednego miasta można zacząć i potem rozbudowywac sieć.

    > Roku juz nie pamietam, ale tak kojarze ze jak trzeba bylo przelew puscic,
    > to pani w banku siegala po gruby wydruk, sprawdzala stan konta, zapisywala
    > ile zeszlo i laskawie przyjmowala zlecenie do realizacji.

    W 1996 były już komputery w okienkach.

    > A Ty chcesz oddzialy laczyc :-)

    Przepraszam, poniosła mnie fantazja. :)

    > P.S. Chyba jednak jakos byly polaczone, bo ten wydruk to z drukarki
    > wierszowej i chyba Riada byl, niemozliwe zeby mieli Riada/Odre w kazdym
    > oddziale.

    Może mieli tylko zdalną drukarkę podłączoną linią dalekopisu?

    > Po osiedlu.

    Trochę dalej, bo po całej Warszawie.

    > Chcesz, zeby banki przez pola oraly i swiatlowody kladly ?
    > Tudziez miasta rozkopywaly i kilometry kanalizy budowaly ?

    Dlaczego nie? Można też zlecić kopanie zewnętrznej firmie.
    W tych czasach to jeszcze TP udostępniała w miarę łatwo swoją kanalizację.

  • 154. Data: 2014-11-04 22:21:20
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 04 Nov 2014 09:57:30 -0600, A.L. napisał(a):

    > No. Zwyciwstwo techniki nad zdrowym rozsadkiem. A co z robotami
    > hudraulicznymi gdy nie mam komputera? Bo sa robione na budowie w
    > lesie? Powiem hydrulikowi: ta miech mi pan to teraz skonczy, ajek
    > wroce do domu za 3 dni to panu pzreleje z komputera.

    W Polsce nie mamy Utah ani Alaski - net działa każdym zadupiu, a smartfona
    ma prawie każdy. Używanie gotówki nie jest zakazane, a bankomaty są w
    każdej wiosce.

    > Toc pzreciez czysty idiotyzm. Sparwy sie powinno zalatwiac TAK PROSTO
    > JAK MZOLIWE. Widac w Polsce obowiazuje "SPARWY POWINNO SIE ZALATWIAC
    > TAK SKOMPLIKOWANEI JAK MOZLIWE". Bo to, panie, ten, tego, NOWOZCESNE!

    Załatwia się bardzo prosto - przed zleceniem roboty wstępnie uzgadnia się
    koszta i jeżeli zleceniobiorca nie chce przelewu to bierze się gotówkę w
    odpowiedniej ilości, z małym zapasem.

    > Patrz moje utarczki z portalem ZUS i zmagania z podpisem
    > elektronicznym. Do dzis nei udalo mi sie zalatwic konta na peBOK
    > gazowni. Mimo kilkunastu wizyt w biuzre i niezliczonych telefonow. Gsu
    > proboje sie zajejestrowac, wpisuje pesel i nuker klienta, mam czerwona
    > odpowioedz: "jeden z tych nukerow jest nieparwidlowy"

    Jeżeli piszesz po pijaku, albo masz Parkinsona jak powyżej, to jest to
    możliwe. Mi ePUAP, elektroniczne konta u dostawców wszelkich mediów i trzy
    konta bankowe działają bez problemu.

    > No i tu jest pogrzebany tak zwany pies. AMerykanie to narod uczciwy,
    > umowa spozradzona potrzesnieciem dloni na moc prawna, a Rzad nie uwaza
    > ze wszyscy obuwatele to potencjalni oszusci i bandyci.

    A w Ameryka w więzieniach siedzi? Sami Meksykanie w oczekiwaniu na
    deportację? :)

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 155. Data: 2014-11-05 02:54:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Nov 2014 21:50:43 +0100, yabba napisał(a):

    > Od jednego miasta można zacząć i potem rozbudowywac sieć.

    No i tak pewnie w koncu zrobiono, ale pozniej :-)

    > Może mieli tylko zdalną drukarkę podłączoną linią dalekopisu?

    Moze, niemal na pewno, ale nie dalekopisu. Taka drukarka swoja
    szybkosc miala i imo 9600 to dla niej za wolno. Poza tym, zeby system
    dzialal, to trzeba tez informacje do niego przesylac, wiec gdzies tam
    i terminale lub komputery sa.

    No i tak patrze - KIR powstal w 92, Elixir w 94 - ale "wszystkich
    uczestnikow" podlaczono w 98, ale Sybir zamknieto dopiero w 2008.

    > Trochę dalej, bo po całej Warszawie.

    Sami, czy w kanalach TP ?

    P.S. Swego czasu na wroclawskim Biskupinie TP uruchomilo Siec
    Multimedialna.
    http://www.computerworld.pl/artykuly/320191/Pierwsza
    .siec.muItimedialna.w.Polsce.html

    Rok byl jak widac 1998. Siec otwarto ze stosowna pompa, byl bankiet,
    minister, cos mi sie nawet wydawalo ze dwa bankiety ... tylko cos rok
    pozniej dzwonilem do TP i zadawalem jedno pytanie - jak sie do tego
    podlaczyc. Oj, fajnie mnie odsylali do kolejnych wlasciwych osob,
    chyba z 10 ich bylo, az mnie w koncu zmeczyli.
    No ale minelo pare lat, siec sie przydala, bo TP zaczelo sie bawic w
    kablowke.

    > Dlaczego nie? Można też zlecić kopanie zewnętrznej firmie.

    No w sumie .. dlaczego nie.
    le jakby tak kazdy chetny kraj oral ...

    > W tych czasach to jeszcze TP udostępniała w miarę łatwo swoją kanalizację.

    Tudziez oferowala Polpaka.
    Tak czy inaczej - sieciowanie kraju dopiero sie zaczelo, nie ma co na
    banki narzekac.

    J.

  • 156. Data: 2014-11-05 09:08:02
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-11-04, o godz. 09:57:30
    A.L. <a...@a...com> napisał(a):

> [...]

    > lesie? Powiem hydrulikowi: ta miech mi pan to teraz skonczy, ajek
    > wroce do domu za 3 dni to panu pzreleje z komputera.

    Czyli sens czeków jest. Bo A.L. co chwila zakłada instalacje
    hydrauliczne w lesie. Więcek pytań zasadniczo o sens utrzymywania
    czeków nie powinno być...

    > No i tu jest pogrzebany tak zwany pies. AMerykanie to narod uczciwy,

    Jak patrzę na ich politykę to mam dokładnie odmienne zdanie.

    Zdrówko

  • 157. Data: 2014-11-05 09:09:47
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-11-04, o godz. 11:56:34
    A.L. <a...@a...com> napisał(a):

    > Uhum. W lesie, daleko od miasta. Albo bateria sie skonczyla.

    Książeczka z czekami się skończyła i długopis pisać nie chce. I co
    zrobisz? Hydraulik Cię zastrzeli?

    Zdrówko

  • 158. Data: 2014-11-05 10:12:28
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > No i tak pewnie w koncu zrobiono, ale pozniej :-)

    Właśnie rozchodzi się o to później. Inne banki potrafiły wystartować od razu
    "zsieciowane" i z dostępem przez Internet.

> [...]
    >
    > No i tak patrze - KIR powstal w 92, Elixir w 94 - ale "wszystkich
    > uczestnikow" podlaczono w 98, ale Sybir zamknieto dopiero w 2008.

    W kanalizacji TP, w drugiej połowie lat 90-tych nie było z tym większych
    problemów.

> [...]
    > chyba z 10 ich bylo, az mnie w koncu zmeczyli.
    > No ale minelo pare lat, siec sie przydala, bo TP zaczelo sie bawic w

    Inne firmy z o wiele mniejszym kapitałem też zaczęły robic podobne rzeczy w
    tym czasie.

    > No w sumie .. dlaczego nie.
    > le jakby tak kazdy chetny kraj oral ...

    W czym Ci przeszkadza, że inwestor dogaduje się z włascicielem gruntów na
    warunki zakopania kabla?

    > Tudziez oferowala Polpaka.
    > Tak czy inaczej - sieciowanie kraju dopiero sie zaczelo, nie ma co na
    > banki narzekac.

    Juz pisałem wyżej, że inne mniejsze banki szybciej się zsieciowały i weszły
    do Internetu niż PKO BP.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 159. Data: 2014-11-05 10:26:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Właśnie rozchodzi się o to później. Inne banki potrafiły wystartować
    >od razu "zsieciowane" i z dostępem przez Internet.

    Inne banki nie mialy tysiaca oddzialow, czesto polozonych gdzies na
    peryferiach cywilizacji.

    Zreszta az tak bardzo bym na PKOBP nie narzekal, bo jednak mial dosc
    wczesnie bankomaty, chyba sie nie pomyle ze mial pierwsza duza siec
    bankomatow, zaczal wydawac karty kredytowe jako
    "jeden z pierwszych bankow w Polsce" w sensie - kojarze ze dwa, ktore
    oferowaly duzo wczesniej, w pierszej piatce sie chyba zmiesci.

    A przypominam ze telekomunikacja byla taka, ze jak lokalna telewizja
    puscila interaktywny program Piraci, to trzeba jej bylo telefon
    odciac.

    .siec.muItimedialna.w.Polsce.html

    >Inne firmy z o wiele mniejszym kapitałem też zaczęły robic podobne
    >rzeczy w tym czasie.

    raczej nie az takie. Wiem ... tylko ze chodzi o to ze na polozeniu
    tych swiatlowodow sie skonczylo.
    TP przez pare lat nie mialo pomyslu co z nimi zrobic :-)

    >W czym Ci przeszkadza, że inwestor dogaduje się z włascicielem
    >gruntów na warunki zakopania kabla?

    W niczym, tylko tak jeden, drugi, trzeci ... dziesiaty ... no w sumie
    nie widze nic zlego w tym ze przez pole bedzie bieglo 10 kabli.
    Troche gorzej w miescie - chodniki maja ograniczona szerokosc :-)

    J.

  • 160. Data: 2014-11-05 11:00:12
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    Dnia 2014-11-05, o godz. 10:26:05
    "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > A przypominam ze telekomunikacja byla taka, ze jak lokalna telewizja
    > puscila interaktywny program Piraci, to trzeba jej bylo telefon
    > odciac.

    Poważniejsza struktura telekomunikacyjna powstawała dopiero około
    połowy lat 90-tych - nawet w przypadku Warszawy. Na przełomie 1996/1997
    roku robiłem przy jednym z pierwszych call center w Warszawie. Kwestia
    przeciągnięcia światłowodu od centrali do biurowca gdzie to się
    mieściła zajęła prawie rok. Normą połowy lat 90-tych były miedziane
    linie dzierżawione a nie światłowody. To nawet nie tyle że banki nie
    chciały mieć swojej sieci co po prostu nie było infrastruktury
    szkieletowej na której to można było wykonać. Infrastruktura kablówek
    nie za bardzo się nadawała - poza tym tam światłowodów było stosunkowo
    mało (bo drogie i one i osprzęt) - bo głównie był to koncentryk i
    sygnał analogowy.

    Wcześniej jedyny w miarę pewny sposób to były łącza modemowe po liniach
    komutowanych. W miarę - bo infrastruktura piszczała. W 1994 roku
    realizowaliśmy sieć na potrzeby księgowości dla szkół. Na około 1200
    placówek tylko mniej więcej 1/3 nie sprawiał problemów. A to była
    ręczna centralka, a to jedyny numer w szkole i korzystał z niej
    seretaroiat/dyrektor/cieć a jak nie to fax stał na tym numerze. Albo
    inna strefa numerowa i brak automatycznej centrali po drodze. Ech - jak
    nam się to udało zrobić tak że testy przeszło to do dziś się dziwię. ;-)

    Mało kto zdaje sobie sprawę że nawet ilość dostępnych numerów w sieci
    był ograniczona. Przejście z numeracji 6- na 7-cyfrową skończyło się
    już w XXI wieku. Ostatnie centrale mechaniczne też wtedy wycofano.

    > raczej nie az takie. Wiem ... tylko ze chodzi o to ze na polozeniu
    > tych swiatlowodow sie skonczylo.
    > TP przez pare lat nie mialo pomyslu co z nimi zrobic :-)

    No ale z tego co widzę tam był szkielet na światłowodach a abonencie
    już na miedzi. W TP SA ciężko było załatwić cokolwiek. Np. w firmie o
    której pisałem wyżej na światłowodzie były tylko linie telefoniczne.
    Internet od TP SA w lokalizacji do 2001 - Brak Możliwości Technicznych.
    W efekcie skończyło się na kablu z jednego z warszawskich oddziałów
    Optimusa rzuconym po elewacji bo TP SA nie wyraziła zgody na
    skorzystanie z ich traktu.

    Zdrówko