  • 21. Data: 2016-05-02 15:57:31
    Temat: Re: Po cholere te ciezarki.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 2 maja 2016 15:07:58 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    ciężkości, bo dopiero się zacznie taniec z niewyważeniem.

    > No jak nie - moge jechac 7km/h, moge jechac 200km/h - to rozpietosc 30
    > razy. A silnik tylko 850-4000 rpm - niecale 5x ...

    Tak, ale zakres obrotów przy których odkształcenie takiego gumowego klocka ma jakieś
    znaczenie jest dużo węższy. Na modelu tłumienia nie ma, w rzeczywistości zawsze
    jakieś jest, więc jeśli się je weźmie pod uwagę i odpowiednio dobierze tę gumę, to
    pierwszy rezonans może wyjść przy tak małej prędkości że w ogóle nic nie poczujesz, a
    drugi- przy takiej której nigdy nie osiągniesz.

    > nie przekonuje mnie - guma dziala tez promieniowo, a kulka czemu
    > mialaby leciec w prawo czy lewo ?

    Lata po torze okrągłym, nazwij to sobie góra/dół, lewo/prawo, czy przód/tył. Spężyna
    ma proporcjonalność w sensie im bardziej ją naciśniesz tym bardziej ona Ci się
    wgniecie w palec, a kulki- im bardziej je popchniesz w dół, tym szybciej wrócą do
    góry. Takie kiedyś były odpustowe kulki na gumce, nie bawiłeś się? Mogłeś tak tym
    wywijać, że ręka stoi prawie w miejscu (robi ciasne okręgi) a kulka lata dookoła, ale
    można było i tak że ręka lata dookoła, a kulka stoi prawie w miejscu (robi małe
    okręgi, przesunięte w fazie w stosunku do ręki)

    > A nie sa to niedokladnosci wykonawcze ?
    > Tak po pare stopni to moze by sie jeszcze uzasadnic dalo, takie ulamki
    > to dosc dziwne ...

    Nie, to tak miało być. Pamiętam rysunek, ale nie mogę go wygooglać. Ciasne tolerancje
    tego kąta, a kąt wcale nie był okrągłą liczbą. Prawie napewno z Matiza, ale dawno
    było, może i z czegoś innego.

    > Raczej, zeby halas byl mniejszy. Nie beda sie dzwieki od
    > poszczegolnych lopat sumowaly.
    > W silniku mozna by podobny mechanizm zastosowac.

    I tak się zsumują, tyle że nie w 100%, bo w jakimś tam małym zakresie się wyzerują.
    Główna częstotliwość każdej łopaty tak czy siak taka sama. Jedyny zysk jaki widzę to
    że amplituda za każdym razem inna i suma przesuniętych w fazie sygnałów jest mniejsza
    od równo rozłożonych (np. nie 0/90/180/270, tylko powiedzmy 0/80/190/175, przy
    różnych szerokościach każdej łopatki, dających inny dmuch).

    Że każdy cylinder/zawór/korbowód inny? Niezły pomysł, może ktoś to robi. W sumie tym
    maszynom teraz to rybka, czy w kółko to samo rzeźbią, czy za każdym razem trochę
    inaczej.

  • 22. Data: 2016-05-02 16:28:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 2 May 2016 06:57:31 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > kulka lata dookoła, ale można było i tak że ręka lata dookoła, a
    > kulka stoi prawie w miejscu (robi małe okręgi, przesunięte w fazie

    Ciagle gumka - a ja tu pisze juz o wywazaniu bez gumki

> [...]
    > równo rozłożonych (np. nie 0/90/180/270, tylko powiedzmy
    > 0/80/190/175, przy różnych szerokościach każdej łopatki, dających

    Tylko jak masz powiedzmy 3000 rpm i 6 lopat, to z tego wychodzi 300Hz,
    dobrze slyszalna czestotliwosc. Jak lopaty przestawisz troche, i
    kolejne fale poprzestawiasz, to juz nie beda sie tak ladnie sumowaly.

    > Że każdy cylinder/zawór/korbowód inny?

    Nie, wlasnie katy poprzestawiac.
    Ale czy tak sie robi w silnikach to nie wiem.

    J.

  • 23. Data: 2016-05-02 16:41:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 2 maja 2016 16:28:57 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > Ciagle gumka - a ja tu pisze juz o wywazaniu bez gumki

    Ale przy tej sztuczce gumka ma stały naciąg. Mogłaby być i nitka.

    > Nie, wlasnie katy poprzestawiac.
    > Ale czy tak sie robi w silnikach to nie wiem.

    Robi się natomiast sztuczki w tłumikach wydechu. O, to jest jeszcze jeden przykład
    dynamicznego tłumika. Tak się dobiera pojemności komór że bezwładności spalin
    wykasowują pulsację ciśnienia i z rury wychodzi równy przepływ. Tłumik Bang&Olufsen
    :-)

  • 24. Data: 2016-05-02 17:32:47
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-05-02 o 15:07, J.F. pisze:

    > nie przekonuje mnie - guma dziala tez promieniowo, a kulka czemu
    > mialaby leciec w prawo czy lewo ?

    Kulki samowyważające działają tak jak tu opisano:
    http://www.aspe.net/publications/Annual_2007/POSTERS
    /5PROCESS/3MANU/2278.PDF

    WM