  • 61. Data: 2019-06-19 09:17:24
    Temat: Re: Porównywanie liczb, double float
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    AK wrote:

    > Uj nie mam pojecia co to jest :(

    https://en.wikipedia.org/wiki/Cascaded_integrator%E2
    %80%93comb_filter

    Genialnie "wchodzą" w FPGA i inny sprzęt, w software nieco słabiej.
    Pół świata na tym stoi, na 100% masz np. w telefonie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 62. Data: 2019-06-19 11:35:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-06-17 16:20, J.F. wrote:

    >A te (a byly/sa takie) ktore uzywaja wewnetrznie systemu dziesietnego
    >maja rownie powazne problemy z danymi binarnymi.
    >Zaden argument.

    No ale liczby dziesietne ludzie uzywaja nagminnie, a liczb binarnych
    zmiennoprzecinkowych ... to nawet programisci nie uzywaja :-)

    Zdarzylo Ci sie kiedys okreslic, ze to by bylo dobrze przemnozyc
    przez
    11.01101

    ?

    >PS: Kto k.. skrosowal ten watek?!

    Nie ja.

    J.

  • 63. Data: 2019-06-19 11:45:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2019-06-17 16:09, J.F. wrote:

    >Taaa? A zauwazyl Ty ze "przy okazji" posiadaja jeden z formatow
    >dluzszy
    >niz najdluzszy int (czyli 80bit)?
    >Czyli moze liczyc w wiekszym zakresie :)

    Bez znaczenia - problem ciagle ten sam.

    Nawiasem mowiac - czy mi sie wydaje, czy ten format 80-bit jest po
    cichutku wycofywany ?

    >Kolejny mit, ze BD jest "zbawieniem na cale zlo".

    Nie, ale czesto ulatwia.

    >PS: "My" akurat w defBank-u stosowalismy zwykle double i jakos
    >Assecco
    >sie z tego powodu do dzis nie przekrecilo :)

    A kto zgarnial "cwierccentowki Dextera" ? :-)

    Ze wspomnien starszego informatyka ... bankowego.
    "Fortran, co to za g* jest. Klient ma na koncie 25.60, przychodzi mu
    74.40,
    i na koncie ma 99.999996
    Przeszlismy na podwojna precyzje. To teraz ma
    99.999999999954
    "

    J.

  • 64. Data: 2019-06-19 13:40:20
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 19 Jun 2019 11:45:24 +0200, J.F. wrote:
> [...]
    > 74.40,
    > i na koncie ma 99.999996 Przeszlismy na podwojna precyzje. To teraz ma

    Dobre :)

    A na problem - mimo że powszechnie znany - jednak ciągle nadziewają się
    nowi. Dziwne, że w banku (wydawałoby się, poważnej instytucji) w to
    wpadają.

    Ciekawostka - GnuCash z tego powodu wiele lat temu zrezygnował z float na
    rzecz stałego przecinka: http://www.gnucash.org/docs/v1.6/C/t7204.html

    Mateusz

  • 65. Data: 2019-06-19 21:51:47
    Od: KLoSS <n...@a...com.pl>

> [...]
    >
    > A na problem - mimo że powszechnie znany - jednak ciągle nadziewają się
    > nowi. Dziwne, że w banku (wydawałoby się, poważnej instytucji) w to

    Nowi jak nowi, ale żeby wojsko... I niestety były ofiary.

    http://www-users.math.umn.edu/~arnold//disasters/pat
    riot.html

    KLoSS

  • 66. Data: 2019-06-20 02:52:21
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "AK" <n...@n...net> wrote in message

    > 1. ile masz takich przypadkow w zyciu (owszem, fraktale).

    W konkretnych zastosowaniach przemysłowych? Embedded?
    Bardzo dużo.

    > 2. przy dzisiejszych koprocesorach ? Na pewno warto ?
    > /Kiedys zdecydowanie tak, wiec absolutnie podejscia nie potępiam/.

    A co ma koprocesor tutaj do rzeczy?

  • 67. Data: 2019-06-20 14:16:12
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-12 o 17:27, J.F. pisze:

    > Musialbym sobie przypomniec ... ale przy okazji Assemblera raczej nikt nie poruszal
    takiego watku.
    > Przy C predzej, ale to gdzies na pograniczu.

    Na studiach jest (powinien być?) cały przedmiot o nazwie "Arytmetyka maszyn
    cyfrowych",
    gdzie na kilkudziesięciu godzinach wykładów można dokładnie dowiedzieć się, jak są
    pamiętane liczby całkowite ze znakiem, bez znaku, zmiennoprzecinkowe, dlaczego i
    kiedy
    występują błędy zaokrągleń itp. Można też dowiedzieć się, że warunek
    "jeśli a jest równe b" przy rzeczywistych typach a, b to proszenie się o kłopoty.

    Problemy nie zależą od języka programowania. Ułamka dziesiętnego 0.8 nie da się
    w przyjętym sposobie zapisu liczb zmiennoprzecinkowych zapisać dokładnie - w układzie
    dwójkowym jest to ułamek okresowy, ma nieskończenie wiele znaczących cyfr.
    Nie można ich wszystkich pamiętać. Oczywistym rozwiązaniem pozwalającym uniknąć
    błędów jest używanie tylko liczb całkowitych. Np. jeśli ma to być jakaś
    kwota pieniędzy, należy liczyć w groszach (zawsze całkowitych), a nie złotówkach
    i ułamkach złotego.

    P.

  • 68. Data: 2019-06-20 14:38:12
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Jun 2019 14:16:12 +0200, Piotrne wrote:
    > Np. jeśli ma to być jakaś kwota pieniędzy, należy liczyć w groszach
    > (zawsze całkowitych), a nie złotówkach i ułamkach złotego.

    Tymczasem akcje Ursusa stoją po 0.797 zł. :)

    Mateusz

  • 69. Data: 2019-06-20 16:10:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Tymczasem akcje Ursusa stoją po 0.797 zł. :)

    Zdaje się, że na słowackich stacjach benzynowych ceny paliwa podawane
    są z taką dokładnością (w euro).

    --
    Jarek

  • 70. Data: 2019-06-20 17:01:33
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 20 Jun 2019 16:10:54 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Zdaje się, że na słowackich stacjach benzynowych ceny paliwa podawane są
    > z taką dokładnością (w euro).

    We Francji także, i ten przykład pierwszy przyszedł mi do głowy, ale
    uznałem go za chybiony - wszak Piotrne specyficznie pisał o atomizmie
    grosza, a nie centa.

    Mateusz