  • 11. Data: 2017-07-18 15:59:21
    Temat: Re: Potrzebny układ scalony do włącznika monostabilnego
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-17 o 22:41, Bytomir Kwasigroch pisze:
    > 14013
    > http://obrazki.elektroda.net/92_1208620785.jpg
    >
    > do 5 pinu daj 47n a pin 2 z pinem 5 połącz 2M
    > pin 4 do masy.
    >
    > Wuala. Dziękuję. Nie ma za co.

    Super nadużycie scalaka cyfrowego! :-D
    W dodatku stan inicjalny można sobie ustawić. Przetestuję zaraz to
    rozwiązanie.

    Dzięki i nie ma za co :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 12. Data: 2017-07-18 16:34:34
    Od: Janusz_kk <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-18 o 15:51, Marek S pisze:

    > W zasadzie racja. Niedługo bez procka po d... nie będzie się można
    > podrapać. :-D
    A wiesz dlaczego? bo prościej :)
    Ostatnio projektowałem z kolega taki prosty testerek urządzenia,
    start, sprawdzamy czy daje napięcie jak nie to daje enable do urządzenia
    i czeka czy po pewnym czasie pojawia się napięcie, koniec testu. Niby
    wszystko proste można na prostej logice zrobić ale jest kilka stałych
    czasowych, które trzeba regulować no i element decyzyjny,
    robi się trochę logiki, zrobiliśmy to na procku transopotorze i
    przekazniku, dało nam to nie dość że zasadnicze uproszczenie układu a na
    dodatek pełną możliwością modyfikacji czasów jak i samego przebiegu testu.

    > hahahaha
    > Super pomysł! :-) Można też dodać do klawiatury "shift" i to dosłowny.
    > Przełączasz napięcie zasilające tą klawiaturę i masz! :-D
    Wystarczy że jeden klawisz włączysz na stałe. Ja na 4 klawiszach
    mam efektywne 10 kodów, teoretycznie można więcej ale nie było mi potrzebne.

    > Oczywiście przy ilości klawiszy jak w klawiaturze komputerowej będzie
    > trzeba pracować w rękawicach odpornych na wysokie napięcie i odpowiednim
    > kombinezonie, ale da się :-D
    Ale jakie ty chcesz mieć napięcie na tej klawiaturze albo na jakim
    potencjale masz ten układ? Poza tym zawsze możesz dodać transoptor
    analogowy IL300 i sterować układem na potencjale sieci albo wyższym.

    > Żarty żartami, ale pomysł mi się spodobał :-)

    Bo jest dość prosty w realizacji, ustawiasz sobie jakiś czasomierz na np
    50ms i wyzwalasz adc do odczytu klawisza, po odczycie w pętli
    porównujesz wartość +- histereza z wartościami z tablicy, jak się
    znajdzie w widełkach to wychodzisz z pętli, indeks tablicy jest twoją
    wartością klawisza, proste?

    ---
    Avast.

  • 13. Data: 2017-07-18 16:49:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    janusz_k wrote:

    > i teraz najlepsze, ma ona adc dzięki któremu możesz zrobić klawiaturę
    > wieloklawiszową na 1 drucie :) Ja właśnie ostatnio taką 4 przyciskową
    > zrobiłem.

    Przy czym 5 to praktyczne maksimum, 6 zabawa dla wariatów. :-)

    > Co najlepsze można naciskać jednocześnie dwa lub więcej i
    > będziesz miał odpowiednie napięcia aby to rozróżnić, ważne aby oporniki
    > dobrać albo R-2R albo R-2R-4R-8R itd.

    R-2R wymaga wyłącznika dwubiegunowego, a co do R-2R-4R*, to wydaje się
    to intuicyjnie dobrym punktem wyjścia, ale... po przeprowadzeniu kilku
    eksperymentów wcale nie jestem pewien, że to optymalne stosunki.
    Trzeba znaleźć takie wartości, by maksymalizować różnice napięć między
    kolejnymi krokami, niekoniecznie zachowując liniowość (co zapewnia
    Twoja drabinka). Ech, kilka miesięcy temu Chciałem to zoptymalizować
    metodą Monte Carlo dla szeregu E96, ale pojawiły się ciekawsze rzeczy...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2017-07-18 16:56:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz_kk wrote:

    > A wiesz dlaczego? bo prościej :)

    I w małej skali (punkt odniesienia: 10 kontenerów od Chińczyka)
    dzięki temu znacznie tańsze: główną składową kosztu jest czas
    konstruktora. Podobne doświadczenia mam z przetwornicami impulsowymi
    małej mocy. Większość interesujących mnie procesorów ma timer
    z funkcją kill, opamp i komparator, a dokładnie tyle potrzeba
    do zrealizowania PCMC w zakresie oferowanym przez UC384x. Prostowanie
    synchroniczne jest tylko odrobinę trudniejsze, zwłaszcza, jeśli PWM
    ma sprzętowy deadbanding.

> [...]
    > porównujesz wartość +- histereza z wartościami z tablicy, jak się
    > znajdzie w widełkach to wychodzisz z pętli, indeks tablicy jest twoją

    No, jeszcze dodaj debouncing: jeśli 4 (zdekodowane!) odczyty są takie
    same, to...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2017-07-18 19:40:08
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-07-18 o 16:49, Piotr Wyderski pisze:

    > Przy czym 5 to praktyczne maksimum, 6 zabawa dla wariatów. :-)

    Czemu?
    Kierownice w autach mają więcej guzików a są na jednej linii najczęściej.

    --
    Irokez

  • 16. Data: 2017-07-18 23:54:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

    > Czemu?
    > Kierownice w autach mają więcej guzików a są na jednej linii najczęściej.

    Ale nie wspierają jednoczesnego wciśnięcia kilku przycisków, o czym
    wspominał Janusz. Jeśli mają wspierać, to tolerancje rezystorów
    zaczynają być absurdalne: 1% wystarcza właśnie na 6. Każdy następny
    rezystor w szeregu typowo jest 2x większy, a prądu testowego nie
    chcemy wpuszczać nie wiadomo jakiego, rzędu kilku mA max., co daje
    pierwszy opornik o wielkości ~2k i ostatni 128k, czyli mikroampery
    w przypadku jego wciśnięcia. Rośnie tym samym podatność na zakłócenia
    i inne zanieczyszczenia styków przełączników.

    Z powyższych powodów w jednym z projektów poprzestałem właśnie na 5.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 17. Data: 2017-07-19 14:04:41
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 18/07/2017 14:59, Marek S wrote:

    > Super nadużycie scalaka cyfrowego! :-D

    Dlaczego naduzycie? Robi to, do czego został stworzony.
    W dodatku najtaniej jak mozna ...
    c.

  • 18. Data: 2017-07-22 02:28:47
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-18 o 16:34, Janusz_kk pisze:

    > A wiesz dlaczego? bo prościej :)

    Ależ ja nie umniejszam pomysłowi! On jest bomba!

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 19. Data: 2017-07-22 02:35:15
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-19 o 14:04, Cezar pisze:

    > Dlaczego naduzycie? Robi to, do czego został stworzony.
    > W dodatku najtaniej jak mozna ...

    Bo układy cyfrowe wymagają sterowania cyfrowego. A więc w szczególności
    czasy narastania / opadania zbocza. Napięcia dla zer i jedynek.

    Podłączanie na wejście logiczne kondensatora wygładzającego w celu
    tłumienia drgań przełącznika mechanicznego z pewnością nie zalicza się
    do praktyk cyfrowych. Nie do tego celu tworzy się układy cyfrowe.
    Wyjątkiem są wejścia z bramkami Shimitta.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 20. Data: 2017-07-22 04:31:21
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 22 lipca 2017 02:35:19 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

> [...]
    > do praktyk cyfrowych. Nie do tego celu tworzy się układy cyfrowe.
    > Wyjątkiem są wejścia z bramkami Shimitta.

    Teraz Kolego to pojechałeś po bandzie na maxa. Układ RC jako wygładzający na wejściu
    jakiegoś tam cyfrowca jest powszechnie stosowany. Nie zawsze się da, zależy od
    aplikacji, częstotliwości i tolerancji czasowej. Jak chcesz upierdliwemu sąsiadowi za
    złość szybę wybić z odl. 10m, to nie potrzebujesz procy z celownikiem laserowym.