  • 1. Data: 2017-07-16 15:42:04
    Temat: Potrzebny układ scalony do włącznika monostabilnego
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Zanim sam coś zbuduję zbyt rozbudowanego, chciałbym Was podpytać czy
    znacie jakieś gotowe scalone rozwiązanie do obsługi włączników
    monostabilnych (nie przełączników)? Chodzi mi o:

    1. filtrowanie (debouncing)
    2. zrealizowanie przełącznika bistabilnego na tej bazie

    O ile zwykłe debouncery bez problemu znajduję, to wyposażone w licznik 1
    bitowy - już nie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-07-16 17:16:47
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-07-16 o 15:42, Marek S pisze:
> [...]
    > 2. zrealizowanie przełącznika bistabilnego na tej bazie
    >
    > O ile zwykłe debouncery bez problemu znajduję, to wyposażone w licznik 1

    hmm.. najtaniej CD4013 albo 74HC74?
    jeśli nie 8 pinowy PIC/ATmega

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2017-07-16 22:42:47
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-16 o 17:16, Irokez pisze:

    > hmm.. najtaniej CD4013 albo 74HC74?
    > jeśli nie 8 pinowy PIC/ATmega

    Mam trochę obaw co do sterowania analogowego układów cyfrowych,
    szczególnie gdy sygnał po wyłączniku na jakiś kondensator wygładzający.
    Eksperymentowałem kiedyś z przerzutnikiem JK CD4027 - działał
    nieprzewidywalnie. Wymagał odpowiedniego czasu narastania.

    Chyba nie obędzie się bez bramki Schmitta + odrębny licznik.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2017-07-17 02:45:03
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 16 lipca 2017 15:42:06 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    > 2. zrealizowanie przełącznika bistabilnego na tej bazie
    >
    > O ile zwykłe debouncery bez problemu znajduję, to wyposażone w licznik 1

    74121

  • 5. Data: 2017-07-17 09:07:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:
> [...]
    > 2. zrealizowanie przełącznika bistabilnego na tej bazie
    >
    > O ile zwykłe debouncery bez problemu znajduję, to wyposażone w

    Czule bydle - czasem za czule.
    Impuls bedzie okreslonej dlugosci - nie wiem czy o to Markowi chodzi.
    Do przelaczania przerzutnika wystarczy :-)

    Bistabilny realizowalo sie na przelaczniku D w CMOS.
    przelacznik na zegar, a wyjscie Q! do D - ale przez czlon RC.
    Nawet kilkukrotne wyzwolenie powodowalo tylko jedna zmiane stanu.

    A dzis ... moze AT-Tiny :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-07-17 11:16:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-17 o 09:07, J.F. pisze:

    > Czule bydle - czasem za czule.
    > Impuls bedzie okreslonej dlugosci - nie wiem czy o to Markowi chodzi.
    > Do przelaczania przerzutnika wystarczy :-)

    Zgadza się, to niekoniecznie dobre rozwiązanie choć z nieco innego
    względu. Będę miał do obsłużenia 2 przyciski. A więc byłyby 3 układy
    scalone: 2 filtry i jeden podwójny licznik. W dodatku ten filtr zawiera
    elementy RC. To samo w zasadzie można uzyskać na 1 bramce Schmitta + RC.
    Mniej miejsca zajmie a elekt ten sam.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 7. Data: 2017-07-17 22:29:15
    Od: janusz_k <j...@o...pl>

    W dniu 2017-07-16 o 22:42, Marek S pisze:

> [...]
    > Eksperymentowałem kiedyś z przerzutnikiem JK CD4027 - działał
    > nieprzewidywalnie. Wymagał odpowiedniego czasu narastania.
    Bo cmos-y są mało przewidywalne szczególnie gdy układ to pająk.

    > Chyba nie obędzie się bez bramki Schmitta + odrębny licznik.
    A wiesz że tak jak Ci Irokez poradził wszystko to zrobisz w procku 8 nóg :)
    lub mniejszym np attiny10 ma 6 nóg :) kosztuje 2,28zł
    http://www.tme.eu/pl/details/attiny10-ts8r/mikrokont
    rolery-atmel-avr-smd/microchip-atmel/

    i teraz najlepsze, ma ona adc dzięki któremu możesz zrobić klawiaturę
    wieloklawiszową na 1 drucie :) Ja właśnie ostatnio taką 4 przyciskową
    zrobiłem. Co najlepsze można naciskać jednocześnie dwa lub więcej i
    będziesz miał odpowiednie napięcia aby to rozróżnić, ważne aby oporniki
    dobrać albo R-2R albo R-2R-4R-8R itd.

    --
    Pozdr
    Janusz

    ---
    Avast.

  • 8. Data: 2017-07-17 22:41:24
    Od: Bytomir Kwasigroch <b...@g...com>

> [...]
    > 2. zrealizowanie przełącznika bistabilnego na tej bazie
    >
    > O ile zwykłe debouncery bez problemu znajduję, to wyposażone w licznik 1

    14013
    http://obrazki.elektroda.net/92_1208620785.jpg

    do 5 pinu daj 47n a pin 2 z pinem 5 połącz 2M
    pin 4 do masy.

    Wuala. Dziękuję. Nie ma za co.

  • 9. Data: 2017-07-17 22:42:35
    Od: Bytomir Kwasigroch <b...@g...com>

    > do 5 pinu daj 47n

    druga końcówka 47n oczywiście do masy.

  • 10. Data: 2017-07-18 15:51:26
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-07-17 o 22:29, janusz_k pisze:

    > A wiesz że tak jak Ci Irokez poradził wszystko to zrobisz w procku 8 nóg :)
    > lub mniejszym np attiny10 ma 6 nóg :) kosztuje 2,28zł

    W zasadzie racja. Niedługo bez procka po d... nie będzie się można
    podrapać. :-D

    > będziesz miał odpowiednie napięcia aby to rozróżnić, ważne aby oporniki
    > dobrać albo R-2R albo R-2R-4R-8R itd.

    hahahaha
    Super pomysł! :-) Można też dodać do klawiatury "shift" i to dosłowny.
    Przełączasz napięcie zasilające tą klawiaturę i masz! :-D

    Oczywiście przy ilości klawiszy jak w klawiaturze komputerowej będzie
    trzeba pracować w rękawicach odpornych na wysokie napięcie i odpowiednim
    kombinezonie, ale da się :-D

    Żarty żartami, ale pomysł mi się spodobał :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek