  • 1. Data: 2023-10-14 11:58:28
    Temat: Prawdopodobieństwo zespolonego zdarzenia.
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Dawno już w temacie nie siedziałem.

    Takie coś:
    jest 80 kulek i 120 pudełek.
    Gdzieś tam jest lista, która przyporządkowuje losową kulkę do losowego
    pudełka, pozostałe pudełka nie mają przyporządkowanych przedmiotów.

    Czyli przykładowo:
    K7 : P12
    K41 : P107
    K77 : P4
    [none] : P38
    itd
    oczywiście lista bez powtórzeń.

    Teraz (nie znając listy przyporządkowań) wybiera się losowo kulkę i wrzuca
    do losowego pudełka.
    Jak obliczyć przawdopodobieństwo trafienia w przyporządkowaną sobie parę
    kulka:pudełko?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2023-10-14 12:10:58
    Temat: Re: Prawdopodobieństwo zespolonego zdarzenia.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.10.2023 o 11:58, Adam pisze:

> [...]
    > do losowego pudełka.
    > Jak obliczyć przawdopodobieństwo trafienia w przyporządkowaną sobie parę

    Jeśli zrozumiałem dobrze zadanie i bierzemy jedną kulkę i wrzucamy, to
    prawdopodobieństwo trafienia jest 1/120. Zaś to, którą kulkę weźmiemy,
    nie ma znaczenia.

    Każda kolejna - jeśli nie sprawdzamy, czy trafiliśmy, to ma takie samo
    prawdopodobieństwo, bo równie dobrze w jej pudełku może być już inna kulka.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2023-10-14 14:50:26
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Oct 2023 12:10:58 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > prawdopodobieństwo, bo równie dobrze w jej pudełku może być już inna kulka.

    Pudełka puste.
    Tylko jedno "rozdanie":
    Bierzemy losową kulkę, wrzucamy do losowego pudełka.
    Jakie jest prawdopodobieństwo, że trafimy wg listy - właściwą kulką do
    przyporządkowanego jej pudełka?
    Wydaje mi się, że iloczyn kulek i pudełek.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2023-10-14 16:14:44
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-10-14 o 14:50, Adam pisze:

> [...]
    > przyporządkowanego jej pudełka?
    > Wydaje mi się, że iloczyn kulek i pudełek.

    Zdarzeń elementarnych: bierzemy dowolną kulkę i umieszczamy w dowolnym
    pudełku
    jest tyle ile ten iloczyn. Niezależnie czy numerowana kulka trafi do
    pudełka z jakimś numerkiem czy nieprzypisanego do kulki.
    Jak definiujesz zdarzenie zespolone?

  • 5. Data: 2023-10-14 19:41:05
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 14.10.2023 o 14:50, Adam pisze:
> [...]
    > przyporządkowanego jej pudełka?
    > Wydaje mi się, że iloczyn kulek i pudełek.

    Iloczyn kulek i pudełek będzie wówczas, gdy jako powodzenie uznajemy
    trafienie konkretnej kulki do właściwego pudełka.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 6. Data: 2023-10-15 00:46:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Oct 2023 16:14:44 +0200, cef napisał(a):

> [...]
    > jest tyle ile ten iloczyn. Niezależnie czy numerowana kulka trafi do
    > pudełka z jakimś numerkiem czy nieprzypisanego do kulki.

    Zwrot "zdarzenie zespolone" wymyśliłem na poczekaniu jako temat tej
    dyskusji.
    Nie znalazłem innego adekwatnego określenia na połączenie dwóch losowań.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2023-10-15 00:46:39
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 14 Oct 2023 19:41:05 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Iloczyn kulek i pudełek będzie wówczas, gdy jako powodzenie uznajemy
    > trafienie konkretnej kulki do właściwego pudełka.

    I chyba o to mi chodziło.
    Dzięki.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2023-10-15 08:21:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-10-15 o 00:46, Adam pisze:

    > Zwrot "zdarzenie zespolone" wymyśliłem na poczekaniu jako temat tej
    > dyskusji.
    > Nie znalazłem innego adekwatnego określenia na połączenie dwóch losowań.

    Nie ma tu dwóch losowań. Kulki i pudełka sa odpowiednio ponumerowane.
    Oznacza to tylko, że elementy te są różne - tak jak liczby ze zbioru
    1-80 czy 1-120
    i trzeba jedynie zastanowić się nad określeniem zbioru zdarzeń
    elementarnych.
    Losowanie jest jedno.

  • 9. Data: 2023-10-15 20:02:30
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 15.10.2023 o 00:46, Adam pisze:
    > I chyba o to mi chodziło.
    Boję się, że nie, albowiem nic nie pisałeś o tym, że ma być akurat
    określona kulka.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2023-10-15 22:01:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 15 Oct 2023 20:02:30 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Boję się, że nie, albowiem nic nie pisałeś o tym, że ma być akurat
    > określona kulka.

    Nie rozumiem: jak "określona"?
    Mamy w jednym worku kulki, losujemy jedną.
    W drugim worku mamy pudełka, losujemy jedno.
    Teraz sprawdzamy, czy para pudełko-kulka występuje na liście powiązań.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam